Ford 5.0 efi käy rikkaalla

Aloittaja spike, 12 toukokuu, 2025, 17:04

« edellinen - seuraava »

spike

Potilana vm 87 econoline 5.0 efi koneella. Pomppas katsastuksessa päästöistä. Co oli 5,8 kun raja 3,5 ja hc 550. Vikavalo ei pala. Mistä oikein aloittais vianhaun? Ilmansuodatin on parisataa kilsaa ajettu niin tuskin on siitä johtuva vaan nyt on jotain oikeasti vikana? Suuttimet? Lambda anturi varmaan sytyttäis vikavalon?

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: spike - 12 toukokuu, 2025, 17:04Potilana vm 87 econoline 5.0 efi koneella. Pomppas katsastuksessa päästöistä. Co oli 5,8 kun raja 3,5 ja hc 550. Vikavalo ei pala. Mistä oikein aloittais vianhaun? Ilmansuodatin on parisataa kilsaa ajettu niin tuskin on siitä johtuva vaan nyt on jotain oikeasti vikana? Suuttimet? Lambda anturi varmaan sytyttäis vikavalon?
Jos se lambada edes jotenkin reagoi, niin saa antaa ihan puuta-heinää arvoja eikä ecu siitä herjaa.
Toinen on koneen lämpöanturi.
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are the same..

spike

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 12 toukokuu, 2025, 17:55Jos se lambada edes jotenkin reagoi, niin saa antaa ihan puuta-heinää arvoja eikä ecu siitä herjaa.
Toinen on koneen lämpöanturi.

Ainakin lämpömittari näyttää abouttirallaa oikein vai onko tuossa erillinen anturi moottorinohjaukselle? Saiskohan tuon lambdan tarkistettua jotenkin?

Kyrpov

Voltit yleismittarilla lambdasta kun käy. 0.1-1v väliä pitäis sahata.

Lämpömittarille lienee oma anturi kuten melkein kaikissa. Voi toki olla vag tyyliin yhdistelmä-anturi mutta niistäkin voi hajota ecun puoli ja lämpömittari näyttää silti oikein.
Sinä vain

spike

Lainaus käyttäjältä: spike - 12 toukokuu, 2025, 18:28Ainakin lämpömittari näyttää abouttirallaa oikein vai onko tuossa erillinen anturi moottorinohjaukselle? Saiskohan tuon lambdan tarkistettua jotenkin?

Vastaan itselleni. Ainakin mitä interwebsistä löyty niin pitäisi olla kaksi anturia. Yksi kummallakin puolella moottorin etupäässä. Pitää purkaa tavaraa edestä ja tutkia. Jostain vuotaa jäähdytysnestettä myöskin. Vaihdoin talvella kaikki jäähdytysnesteletkut. Olikskohan silloin vahngossa tullut törkättyä tota kun kuvien perusteella olis ihan vieressä ja rikkonut sen.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: spike - 12 toukokuu, 2025, 19:08Vastaan itselleni. Ainakin mitä interwebsistä löyty niin pitäisi olla kaksi anturia. Yksi kummallakin puolella moottorin etupäässä. Pitää purkaa tavaraa edestä ja tutkia. Jostain vuotaa jäähdytysnestettä myöskin. Vaihdoin talvella kaikki jäähdytysnesteletkut. Olikskohan silloin vahngossa tullut törkättyä tota kun kuvien perusteella olis ihan vieressä ja rikkonut sen.
Kyllä se noin yleensä on, mittarille omansa ja moottorinohjuulle omansa. Ja kyllä niitä hajoilee toisinaan, silloin menee just rikkaalle kun luulee et vitusti pakkasta.
En varmasti oo.

Mikkis83

Se anturi löytynee termarikopan luota.
All show but never go.

Volvoja, voorteja, volkkari, sysleri, tatsuni.

SVK #02580

spike

Anturi löyty just siitä termarikotelon takaa kuten interwebissä luki. Käytin koneen lämpimäksi ja kokeilin irroittaa liittimen. Tyhjäkäynti nousi hiukan ja käynti muuttui selvästi kevyemmäksi ja satunnaiset yskäsyt pakoputkessa katos. Mulla on tollanen https://www.gunson.co.uk/product/G4125/Gastester-Digital johon en kyllä ylensä luota hetkeäkään mutta antaa sen jonkinäköstä osviittaa ja sen mukaan seos meni laihemmalle kun irroitin liittimen. Taidan tilata tuon anturin ja sitten käyn jossain mitatuttamassa kaasut jos olis sitten enempi kohdallaan. Näyttäis löytyvän us-partsilta hyllyssä.

spike

Nyt on lämpötilaanturi vaihdettu ja muuttuihan tilanne. Vähän liikakin. Nyt on niin laihalla kylmänä että ei voi tehdä nopeita kaasupolkimen liikkeitä ettei sammu. Oliskohan se lambda anturi seuraavaks? Lämpimänä käy normaalisti.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: spike - 21 toukokuu, 2025, 09:11Nyt on lämpötilaanturi vaihdettu ja muuttuihan tilanne. Vähän liikakin. Nyt on niin laihalla kylmänä että ei voi tehdä nopeita kaasupolkimen liikkeitä ettei sammu. Oliskohan se lambda anturi seuraavaks? Lämpimänä käy normaalisti.
Kylmällähän ei lambdan pitäisi heti olla mukana ennenkun lämpee.
Sinä vain

Toyopet

Ja rikkinäinen lambda vie seosta rikkaalle.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Camino79

Mahtanee vaatia vähän sopeutusajoa tms ennenkuin ecu oppii?
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Mudracer

Taitaa voortin ecu olla yhtä tyhmä ku moparin. Vaihdoin efin lämpöanturin ja edes näin lämpösellä kelillä ei jää aamulla käymään ku pienen kikkailun jälkeen. Ajossa funkkaa kybällä.
X

Kyrpov

Jopa tbi lähti anturin vaihdon jälkeen heti pelaamaan.
Sinä vain

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 21 toukokuu, 2025, 16:34Jopa tbi lähti anturin vaihdon jälkeen heti pelaamaan.
No se onkin gm...
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8