Olds starttaus

Aloittaja Toyopet, 04 kesäkuu, 2025, 22:11

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Laitetaan tämäkin tänne pois tuolta yleisestä höpötyksestä, sinnehän ne asiat muuten hukkuu.

Siis olds 307, vähän alkuperäistä pirteämpi ja enemmän puristusta 9.2-9.3:1, ei mikään hurja, nokasta ei tietoa. Niin, myös peltisarjat.

Viime kesänä jo alkoi tehdä, että kuumana tökki vastaan. Vaihdoin alkuperäiset narut motonetin 35mm2 kaapeliin, joka sittemmin näytti olleen alumiinikaapeli. No ongelma hävisi ja tuli muita...
Talvella saatiin auto taas liikkennöitävään kuntoon, kansien vaihto(=korkeampi ruttu) peltisarjat ja alkuun meni hyvin mutta sitten se lämpimänä tökkiminen taas alkoi, pienellä apuvirralla lähti, sitten alkoi paheta ja ei kylmänäkään jaksanut pyöriä. Siinä vaiheessa huomattiin latausvika ja hetken taas pelasi, kunnes ei jaksanut enää pyörähtää.

Ostin uuden startin ja uusi plussapuolen kuparikaapeli 35mm2 ja homma rokkasi tähän iltapäivään eli mitä se nyt oli, pari-kolme kk.
Tänään olin Viitasaarella, aamulla ei mitään, 4tuntia parkissa ja iltapäivästä tulin kotia kohti, tankki alkoi olla tyhjä, niin kävin Sumiaisissa tankkaamassa ja mittarilta yrittäessä lähtöä sanoi naks ja viiiiii.....

Akku näytti yli 12.5V ja putosi startissa reilusti. Paikallinen entinen korjaamoyrittäjä kävi kaapeleilla ja irtoakulla tarjoamassa apua mutta ei tapahtunut mitään.

Vaimo sitten lähes 2 tunnin jälkeen pääsi paikalle ja hetki kaapeleilla avensiksesta virtaa ja starttaus. Samantien käyntiin.

Ajoin kotiin sen vajaa 20km ja mittasin latausjännitteen, 14.5V ilman kuormaa ja 14.22V pitkät valot ja puhallin päällä. Muuta sähköähän se ei syö. Tyhjäkäynnillä ja kierroksilla samat eli lataus toiminee.
Sammutin, kävin sisällä vaihtamassa vaatteet ja takaisin starttaamaan, naks ja viii....

3 tunnin jäähdyttelyn jälkeen jaksoi kerran sen verran pyöräyttää, että lähti käyntiin. Heti perään uudelleen ei.
Vaihdoin sen maakaapelinkin kupariin, ekalla startilla käyntiin, sitten taas naks ja vinkunaa.

Epäilin akkua, joten viskasin sem astron keulalle, sitä ei ole muutamaan kuukauteen startattu, pyöri hetken aikaa vinhasti tyhjää ja sitten hörähti joten ei vikaa akussa.

Oldsissa siis uudet kaapelit, uudehko startti, kelvollinen akku, laturi lataa mutta ei jaksa pyöräyttää.
Startin päähän tuli muuten myös sama jännite kuin akun navoista mutta startessa en sinne käsiäni tunge.  ;D

Akun miinus 35mm2 kuparia ja menee navalta apumiehen puoleisen kannen päähän pultin alle. Plussa menee startille ja sekin 35mm2 kuparikaapeli, mittaa parisen metriä.

Aamulla täytyy ihan kylmiltään testata mutta tuommoinen 3 tunnin jäähdyttely ei nyt ainakaan mitääm vaikuttanut.

Mikä startissa voi vikaantua noin?
Vai mitå tässä tehdään?

Vertailuksi LowCrown caprice samoilla peltisatseilla ei ole tökkinyt, nytkin koneessa on aavistuksen korkeampi puristus, joten sekään ei oikein syyltä vaikuta.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Camino79

Eihän nyt vois sit olla että syttymoduli ottaa lämpöjä (onhan tahnalla paikallaan?) Ja antaa mitä sattuu ennakoita?

Tosin jossei yritäkkään pyörittää ni startissa ottaa kenttä ankkuriin kiinni tai puslat/laakerit paskana?

Melkein ottasin startin irti ja tsekkaisin sisuskalut, ei oo iso homma ja todnäk ainakin jotain pystys poissulkemaan  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

NonSenCe

ja lisää toinenkin pienempi maattojohto jonnekin runkoon tai peltiin, ei pelkästään moottorilohkoon. tai vaikka se alumiinikupari johto jos se jäi ylimääräseksi. kyl siitä sen verta virtaa menee läpi mitä extra miinus tarvii vaik olisikin jo vähän heikkona. (ajan kanssa alumiini katkee tärinästä)
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 04 kesäkuu, 2025, 22:11Mikä startissa voi vikaantua noin?
Monikin kohta kyllä. Vois olla hyvä avata ja tutkia niinku Camino sanokin.
Mutta kyllä niissä piuhoissakin voi mokata, vaikka olis kuin paksua. Kontaktit pitää olla varmat joka kohdassa, myös kaapelikengät pitää olla kunnolla kiinni johdossa. Yksikin huono liitoskohta saa tollasta aikaan.
En varmasti oo.

sössö

ottaisin perusennakkoa pois jos siellä on jotain perinteisiä suomioldsennakkoja, kaikki omat vehkeet on tehny kaikkea tommosta starttihäröä jos on paljon perusennakkoa. Tossa nyt on puristuksiakin nostettu niin ei voi mielestäni käyttää jättimäistä perusennakkoa

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 kesäkuu, 2025, 01:20ottaisin perusennakkoa pois jos siellä on jotain perinteisiä suomioldsennakkoja, kaikki omat vehkeet on tehny kaikkea tommosta starttihäröä jos on paljon perusennakkoa. Tossa nyt on puristuksiakin nostettu niin ei voi mielestäni käyttää jättimäistä perusennakkoa
Ei taida nyt olla ennakosta kiinni, jos pyöritys loppuu johkain vikinään. Ennakko-ongelma päästää jatkamaan seuraavalle sytyttävälle ja hyytyy taas hetkeksi siihen, kunnes taas jatkaa seuraavalle.
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 05 kesäkuu, 2025, 02:03Ei taida nyt olla ennakosta kiinni, jos pyöritys loppuu johkain vikinään. Ennakko-ongelma päästää jatkamaan seuraavalle sytyttävälle ja hyytyy taas hetkeksi siihen, kunnes taas jatkaa seuraavalle.

Jos se startti on aika kovilla koko ajan niin kaimma se startin kestoon jotain tekee. Kuitenkin nyt on 3kk sitten vaihdettu startti, mikä vikisee jos nyt oikein luin. Onhan tossa ilmeisesti lämpökuormaakin vaikkei edes hellekelejä vielä.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 kesäkuu, 2025, 02:24Jos se startti on aika kovilla koko ajan niin kaimma se startin kestoon jotain tekee. Kuitenkin nyt on 3kk sitten vaihdettu startti, mikä vikisee jos nyt oikein luin. Onhan tossa ilmeisesti lämpökuormaakin vaikkei edes hellekelejä vielä.
Mullakin oli se 305 yli kympin rutuilla eikä mitään ongelmia startin kanssa. Ennakkoa lisäämällä hyytyy peli kun peli.

Ainakin olis helppo heti kokeilla.
Sinä vain

Markok

NonCenSe laittoikin jo, heikko maadoitus aiheuttaa ongelmaa ja välillä voi taas toimia.
Onhan kori, runko ja moottori maadoitettu toisiinsa kunnolla ja ovat ehjät.

Aalto

Oliko nii @Toyopet että akun napajännite oli tullut mitattua starttauksen aikana? Jääny muisti kuva että se olisi ollu kovastiki alhanen.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Aalto - 05 kesäkuu, 2025, 07:23Oliko nii @Toyopet että akun napajännite oli tullut mitattua starttauksen aikana? Jääny muisti kuva että se olisi ollu kovastiki alhanen.
9-9.5V


Chevym starttauksessa en mitannut mutta se pyöri muutenkin iloisesti, samanlaiset puristukset sielläkin pitäisi olla.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Mudracer

Ei liene iso vaiva laittaa maajohto suoraan starttiin niin poistuu koko maadoitusonkelma. Millanen piuha menee solenoidille? Se ei välttämättä jaksa kuumana vetää riittävästi jos sinne menee ohut piuha.
X

Aalto

9v tuntus aika alhaselta.
noin niiku periaatteessa toi jännitejuttu akulla kait on niin että jos kontakti vikaa jossain niin virta kulkee huonosti, startti pyörii nihkeesti mutta akun jännite ei juur putoo. Koska virtaa ei mene.

Jos jännite kovin tippuu niin se tarkottaa et virtaa menee enempi ku akku kohtuudella pystyy luovuttaan. Se taasen voi johtuu kahesta syystä. Joko startti imee virtaa sikana mikä tarkottaa esim että siellä käämissä oikari tai jokin mekaaninen syy. Toinen vaihtoehto sitte että akussa on vika ja se ei pystyn antaa tarpeeksi virtaa.

Tällettis mä tän oon pähkäilly ku vastaavan ongelman kanssa oon paininu.

Viimeks oli ihan samat oireet. Ostin kertaalleen uuden akun, korjasin liitoksia, uusin piuhoja. Apuvirralla aina lähti. Kunnes ei sitte millään. Sitte irrotin startin. Siitä oli kenttä käämi palanut ja mötikkää koossa pitävät pitkät ruuvit löysällä joten ankkuri pyöri nihkeesti. Kumpi oli juuri syy nii en sitä tiedä.

Toyopet

Taitaa tykätä kylmästä...


Eilisiin testauksiin vielä liittyen, niin sillä motonet-kaapelilla kuumeni sekä miinusnavan kenkä akusta, että moottorin pää miinusjohdosta.

Nyt tällä uudella kuumenee vain se moottorinpään kenkä.
Ja se on kannessa kiinni siinä, mihin yleensä tulee ilmastoinnin kompura ja ilmapumpun rauta, alkuperäisellä pultilla.
Se kaapelin pää on jotain sinkittyä tavaraa ja lytistämällä kiinni kaapelissa.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Mudracer

Tuli imuriin yks akku joka kyykkäsi täysin kun koitti kasia pyörittää. Latasin täyteen ja pistin sen paattiin. 60 hummane peräprutku pyöri iloisesti. No laitoin sen takaisin autoon niin sama juttu kyykkäsi heti. Oli vielä melko arvokas "marine" agm.
X