Kaikki museoajoneuvoista

Aloittaja Pertti K, 27 kesäkuu, 2025, 09:43

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Nettiautosta bongattujen jatkot yms. MR-jutustelu tähän. Itse on tullut 3 kpl museorekattua, kaikissa varmasti jotain huomautettavaa jos oikein nihlistiksi alkaa mutta varsin alkuperäisiä, jonkin verran eletty elämä näkyy niinkuin pitääkin (uusia saa kaupasta) ja mahdolliset muutokset joko ajanmukaisia tai näkymättömissä. Lisäksi omistuksessa ollut ainakin 3 valmiiksi museorekattua, joita koskee samat sanat.

Gary Grand

Itselle ei muuten nuo pussihousut oikein istu, mutta alkanut ihan todenteolla houkuttaa homoJeepin museointi..

Ens vuonna olisi jo mahdollista kun tulee 30 vuotta valmistusvuoden lopusta täyteen.

Käyttökippoja löytyy tontilta taloudellisempiakin, niin tuo olisi edullista pitää vetotarpeita varten museorekattuna.

Mitään muutoksia se ei tarvitse ja aika pienillä korjauksilla olisi hyvä.

No, maalipinnalle on pakko tehdä vähän enemmän kun pinta kesii niinkuin jenkiltä aurinkorannalle sammumisen jälkeen.. >:(
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are the same..

Poke

Museoajoneuvotarkastus
Mikä on museoajoneuvo?

Museoajoneuvo on katsastustoimipaikan valtakunnallisen
rekisteröidyn museoajoneuvojärjestön lausunnon perusteella
museoajoneuvoksi hyväksymä ajoneuvo. Museoajoneuvon
valmistusvuoden päättymisestä on oltava kulunut vähintään
30 vuotta. Museoajoneuvoksi voidaan hyväksyä ajoneuvo, joka on
säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entistetty
asianmukaisesti.

Trafin ohjeet

Jos museoajoneuvolle on otettu museoajoneuvovakuutus,
sillä saa ajaa enintään 30 vuorokautta vuodessa.
Museoajoneuvo ei saa olla käyttöauto.


Museoajoneuvon tarkastusvaatimukset:

Ajoneuvon asiapaperit ja tekniset tiedot tarvitaan.
Valmistusnumero ja moottorin numero on oltava nähtävissä.
Ajoneuvon tulee olla puhdas ulko- ja sisäpuolelta,
moottori- ja tavaratilasta sekä alustaltaan.
Maalipinnoiltaan siisti ja peltiosaltaan kuhmuton.
Kromiosat hyvät ja täydelliset.
Sisusta alkuperäinen tai alkuperäisen kaltainen, ehjä ja siisti.
Moottori alkuperäinen tai vastaava.
Kokonaisuus tulee olla ryhdikäs ja hyvä.
Joitakin pieniä poikkeuksia voidaan hyväksyä, ellei alkuperäisosia
ole mahdollista saada.
Hyväksyä voidaan myös liikenneturvallisuutta
lisääviä varusteita kuten peilejä, vilkkuja yms. sekä
valmistusajan mukaisia lisävarusteita.

Museoauto on katsastettava joka neljäs vuosi.
Museoajoneuvo on vapautettu ajoneuvo- ja dieselverosta.

https://www.autohistoriallinenseura.fi/15

Poke

Määritelmä museoajoneuvosta

Museoajoneuvo määriteltiin ensi kerran liikenneministeriön päätöksellä vuonna 1978. Vuonna 1992 museoajoneuvoista säädettiin asetuksella ja 2002 museoajoneuvot sisällytettiin ajoneuvolakiin. Uudistetun lain museoajoneuvon määritelmä löytyy Ajoneuvolain (1090/2002) pykälästä 36.

Trafi on antanut uuden ohjeen 7.7.2011 Museoajoneuvon hyväksyminen katsastuksessa. Kts. oheinen pdf-tiedosto yllä.

Museoajoneuvoksi hyväksymisen edellytykset

Museoajoneuvoksi hyväksymiseen ei riitä, että ajoneuvo on tarpeeksi vanha. Minimi-ikävaatimus on 30 vuotta ajoneuvon valmistusvuoden päättymisestä. Hyväksymisehdot määrittelee laki: siis iän lisäksi myös, se että ajoneuvo on säilynyt alkuperäisen kuntoisena tai se on entisöity tai konservoitu asianmukaisesti.

Alkuperäiskunnolla ymmärretään, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehjät. Ruostevaurioita ei museoajoneuvossa saa olla, mutta vähäiset käytön jäljet hyväksytään.

Museoajoneuvon entistäminen

Entistäminen tarkoittaa kunnostustyötä, jonka tuloksena ajoneuvo mahdollisimman tarkoin vastaa alkuperäistä mallia rakenteeltaan ja ulkoasultaan.

Museoajoneuvon konservointi

Konservointi tarkoittaa ajoneuvon käsittelemistä siten, että sen säilyminen turvataan ja ajoneuvo kunnostetaan siten, että sen tekniikkaan ja ilmiasuun tulleet ajoneuvon käyttöympäristön ja käytön aikaansaamat muutokset säilyvät merkkeinä ajoneuvon elinkaaresta. Konservointitekniikoilla pyritään säilyttämään nimenomaan suomalaista ajoneuvo- ja käyttöhistoriaa jälkipolville.

Konservoidusta ajoneuvosta pitää olla konservointisuunnitelma sekä selvitys konservoinnista ja sen toteutuksesta sekä mahdollisimman täydellinen historiikki, josta selviää, miksi tämän ajoneuvon kunnostaminen konservointitekniikoilla on ajoneuvohistorian kannalta tärkeätä. Konservoinnissa työmäärä on moninkertainen verrattuna entisöintiin. Konservoitavan ajoneuvon iäksi SAHK suosittaa vähintään 50 vuotta, mutta erityistapauksissa siitä voidaan poiketa.

Poikkeuksena edellä mainittuihin vaatimuksiin on, että museoajoneuvoon saa asentaa hyväksyttyjä liikenneturvallisuutta edistäviä laitteita (esim. turvavyöt, suuntavalot, heijastimet jne.). Tarkemmat ohjeet ajoneuvon konservointiin löydät tästä linkistä.

Museoajoneuvotarkastus

Tarkastus varataan ottamalla yhteyttä johonkin ma-tarkastajista. Tarkastajien luettelon löydät kohdasta ma-tarkastajat. Tarkastajilta voi myös kysyä neuvoja. Joillain kerhoilla järjestetään tarkastustilaisuuksia esim. kuukausikokousten yhteydessä, joillain alueilla tarkastaja on tilattava erikseen.

Tarkastusmaksu on 1.1.2024 alkaen SAHK:n jäsenyhdistyksen jäsenille 100 euroa ja muilta 180 euroa. Hylätystä tarkastuksesta peritään 20 euroa. Tarkastaja voi periä tarkastusmaksun lisäksi tarkastuksesta aiheutuvat matkakulut. Maksu peritään tarkastuksen yhteydessä. Korttimaksua suositellaan, mutta käteinenkin käy.

SAHK:n toimisto ei välitä tarkastuksia, eikä vastaa teknisiin kysymyksiin.

Tarkastustilaisuuteen on varattava seuraavaa aineistoa ajoneuvosta:

• Rekisteriotteen tekninen osa tai vastaava vanha rekisteriote.

• Teknisiä tietoja sisältävää kirjallisuutta (omistajan käsikirja, korjaamokäsikirja, varaosakirja tai muita ajoneuvoa käsitteleviä teoksia) Erityisesti harvinaisen ajoneuvon omistajan on varauduttava esittämään tiedot siitä, millainen ajoneuvon tulisi olla.

Tästä linkistä saat tulostettua teknisten tietojen keruulomakkeen, jonka voit tulostaa ja täyttää valmiiksi tarkastukseen tullessasi.

Lisäksi, jos ajoneuvo ei ole ollut aikaisemmin Suomessa rekisterissä:

• Ulkomainen rekisteröintitodistus (rekisteriote) ja selvitys omistusoikeudesta

• Tullaustodistus, jos ajoneuvo tuodaan EU-maiden ulkopuolelta

Historiaselvitys

Auton historiatiedoista kirjoitetaan lyhyt (muutaman rivin) selvitys, josta selviää ajoneuvon omistussuhteet, ajoneuvon entisöintivaiheet, ajoneuvon erityispiirteet yms. Tästä voit tallentaa ja tulostaa valmiin ajoneuvokohtainen historiikki -kaavakkeen pdf-muodossa ja täyttää sen koneella tai käsin. Ohje: tallenna tiedosto ensin omaan koneeseen ja avaa se Adobe Reader X (ilmainen ohjelma) tai uudemmalla versiolla. Tallenna ja tulosta.

Suomi-autojen tiedot vuosilta 1965-1989 löytyvät kansallisarkistosta. Lisäksi Kansallisarkisto selvittää ajoneuvon ensimmäistä rekisteritunnusta ja laatii ajoneuvon omistushistoriaselvityksiä, jos tiedontarpeen syynä on julkisoikeudellinen tarkoitus (esim. ajoneuvon museorekisteröinti). Tästä yhteystietoihin.

Ajoneuvon valmistenumero

Ajoneuvoon on myös meistettävä valmistenumero, jos sitä ei valmistajan toimesta ole tehty.(Tuli pakolliseksi vasta 1964.) Valmistenumero meistetään ajoneuvon runkopalkkiin oikealle puolelle selvästi näkyvään paikkaan tai itsekantavissa korirakenteissa korin kiinteään osaan helposti näkyvään paikkaan.

Ajoneuvon valokuvat

Museoajoneuvolausuntoa ja arkistointia varten tarvitaan ajoneuvosta neljä kappaletta samanlaisia valokuvia.

Kuva otetaan etuviistosta, kuljettajan puolelta. Auton tulisi täyttää suurin osa kuva-alasta. Kuvan taustan on oltava mahdollisimman tasainen ja rauhallinen, sekä väritykseltään sellainen, että auto siitä hyvin erottuu. Ei myöskään ole suotavaa, että kuvassa esiintyy henkilöitä tai muita häiriötekijöitä. Muista, että ilman kuvia et voi saada museoajoneuvolausuntoa.

Ajoneuvon omistaja toimittaa ajoneuvosta digikuvan tai se voidaan ottaa tarkastuksen yhteydessä. Voit myös halutessasi tulostaa kuvista niin sanottuja kymppikuvia (10 x 15 cm) hyvän laatuiselle valokuvapaperille. Ota kuva sellaiselta etäisyydeltä, että auto näkyy kokonaisuudessaan kuvassa. Lopputuloksen tulisi muistuttaa alla olevaa mallia.

https://www.sahk.fi/15

Poke

Museoajoneuvoille on voimassa muutamia erityisehtoja:

Museoajoneuvoksi rekisteröity ajoneuvo on vapautettu ajoneuvoverosta.
Museoajoneuvot ovat oikeutettuja edullisempiin liikennevakuutuksiin, joilla on vakuutusyhtiökohtaiset rajoitukset ajoneuvon käyttöpäiville. Vakuutusyhtiöiltä saa myös vapaaehtoisia vakuutuksia, jotka paremmin huomioivat ajoneuvon todellisen arvon.
Museoajoneuvon tulee käyttää talvirenkaita keliolosuhteiden niin vaatiessa, paitsi ajotapahtumiin osallistuttaessa.
Museoajoneuvojen määräaikaiskatsastus suoritetaan neljän vuoden välein.
Museoajoneuvoa ei ole tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön.
Museoajoneuvoon ei saa tehdä muutoksia ja se on pidettävä museoajoneuvolta vaadittavassa kunnossa.
Kun ajoneuvo on saanut museoajoneuvostatuksen, sitä ei tarvitse tarkastuttaa uudelleen.


https://www.sahk.fi/15

Poke

Sitten tämä, mikä aiheutti tunteenpurkauksia joillakin:

Museoajoneuvo voidaan hylätä määräaikaiskatsastuksessa, mikäli sen rakennetta on muutettu tai sen kunto ei enää vastaa museoajoneuvolle asetettuja vaatimuksia.

https://www.sahk.fi/15

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Poke - 27 kesäkuu, 2025, 14:57Jos museoajoneuvolle on otettu museoajoneuvovakuutus, sillä saa ajaa enintään 30 vuorokautta vuodessa.
Tämähän ei nykyään enää pidä paikkaansa vaan
Lainaus käyttäjältä: Poke - 27 kesäkuu, 2025, 15:08Museoajoneuvot ovat oikeutettuja edullisempiin liikennevakuutuksiin, joilla on vakuutusyhtiökohtaiset rajoitukset ajoneuvon käyttöpäiville.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 27 kesäkuu, 2025, 11:04Itselle ei muuten nuo pussihousut oikein istu, mutta alkanut ihan todenteolla houkuttaa homoJeepin museointi..

Ens vuonna olisi jo mahdollista kun tulee 30 vuotta valmistusvuoden lopusta täyteen.

Käyttökippoja löytyy tontilta taloudellisempiakin, niin tuo olisi edullista pitää vetotarpeita varten museorekattuna.

Mitään muutoksia se ei tarvitse ja aika pienillä korjauksilla olisi hyvä.

No, maalipinnalle on pakko tehdä vähän enemmän kun pinta kesii niinkuin jenkiltä aurinkorannalle sammumisen jälkeen.. >:(
Mummun Vento pitäs museoida, harmi vaan että takaluukun päällä on jotain outoa lakkavikakuplaa ilmestynyt juuri viime vuosina. Pitäs varmaa käydä kysymässä että haittaako samalla kun tuon katsastaa, myös ehjän pölärin tarttisin. Semmosen ihan hirveen kokopeittävän missä VW- logo koho"kirjotuksella" keskellä. Onko jollekkin jääny?

isalmela

Mulla on ollut kaikki vanhat autot museorekisteröityjä. Mulle se on ollut erittäin hyvä juttu. Tykkään alkuperäisestä ulkonäöstä. Kulut ovat halvat. Oon yrittänyt aina löytää myös teknisesti mahdollisimman alkuperäisiä. Sitten olen hommannut Shop manuaalin ja aina tullut jollain lailla toimeen. Mulle museorekisteröity = helppo
Diesel on puhtaampi

Poke

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 27 kesäkuu, 2025, 15:39Mulla on ollut kaikki vanhat autot museorekisteröityjä. Mulle se on ollut erittäin hyvä juttu. Tykkään alkuperäisestä ulkonäöstä. Kulut ovat halvat. Oon yrittänyt aina löytää myös teknisesti mahdollisimman alkuperäisiä. Sitten olen hommannut Shop manuaalin ja aina tullut jollain lailla toimeen. Mulle museorekisteröity = helppo

Eletään sikäli helpossa ajassa internetin ja varaosien löytymisen vuoksi. Ei ole aina ollut näin helppoa vaan jopa kauhean haasteellista lankapuhelimella ympäri planeettaa varaosaliikkeet ja purkaamot läpi soitellen. Siihen aikaan oli olemassa enempi varaosia, mutta vaikeampi tavoittaa ne. Nyt on päinvasten - osien lukumäärä vähenee poislukien kulutusosien tarjonta, mikä saattaa myös lisääntyäkin koska kiinalainen ja meksikolainen romu.
Ja sitten on olemassa superhaasteellisia ajoneuvoja jos valmistusmääräkin on ollut pieni. Ja jotkin ajoneuvot liki katosivat sotien alla.

Pertti K


sössö

motskarit täytyy ostaa mr kun vakuutukset voi olla mitä vaan.

manha

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 27 kesäkuu, 2025, 09:43ja mahdolliset muutokset joko ajanmukaisia tai näkymättömissä.

Itselläni on pari näitä muumioituja ollut ja uskoni museotarkistuksen/statuksen valvonnan tiukkuuteen,ei ole niiden myötä vahvistunut...



Ajettavaksihan ne on tehty !!

Asmo

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 27 kesäkuu, 2025, 15:39Mulle museorekisteröity = helppo

Tiedä häntä. Olen ostanut kaksi museo-Opelia ja kyllä niitä sai hitsata, oikoa ja maalata melko antaumuksella. Ja tietenkin paljon muuta pikkuvikaa sekä siistimistarvetta. Ensimmäinen oli ihan vasta museokatsastettu kun ostin, siitä oli a-pilareiden alapäät ja lamppujen pohjat näkkileipää kun ei ollut sisälokareita ollut. Lisäksi oli toinen etukulma rutattu ja tarvikelokari istui niin että oven ja lokarin rakoon meni alhaalla sormet ja ylhäällä osuivat toisiinsa. Viat oli kyllä helposti havaittavissa eikä auto ollut kallis. Toisessa oli runkoaisat jalkatilan kohdalla haperot sekä peräpeili rutattu ja kitillä muotoiltu, sen jälkeen koko auto ylimaalattu hutiloiden ja huonolla maalilla. Hioin pellille koko p...an ja maalari laittoi uudet maalit. Tässäkään en tullut kusetetuksi vaikka ostin auton näkemättä pihaan toimitettuna. Myyjä oli piireissä tunnettu Opel-harrastaja ja kuvaili auton kunnon rehellisesti ennen kaupan tekoa.

Pertti K

No onhan se silleen helppo ettei tarvi miettiä laittaisko samalla lokasuojiin levitystä, laskisko kattoa tai hitsaisko takaovet umpeen. Tekee vaan samanlaista kuin on ollutkin.