Classic Mopareiden sähköistä

Aloittaja Tseitsei, 08 heinäkuu, 2025, 23:42

« edellinen - seuraava »

Tseitsei

Inhokki aiheeni kautta aikain, eli autosähköt. Olen keräillyt motivaatiota alkaakseni selvittelemään miksi -73 B-body ei käynnisty avaimesta. Voi sahata vaikka kuinka, mutta ei käynnisty. Avaimesta kun päästää, niin saattaa yskähtää, tai toisinaan jopa käynnistyä ja jäädä käyntiin. Autoon on edellisen omistajan toimesta uusittu melko paljon sytkään liittyviä osia. Ilmeisesti on yritetty metsästetää tätä vikaa.

Kokeilin vetää akulta suoraan piuhan puolan plussaan ja silloin käynnistyy avaimesta.

Starttireleeltä yhdistettynä lähtee virtojen ollessa päällä myös käyntiin, joten siitä on vedetty sisälle väliaikaisesti erillinen starttinappula. Virtojen päälle laittamisen jälkeen saapi siis puoli sivistyneesti hytistä käyntiin.

Näyttäisi olevan neutral safety switch ohitettu vetämällä starttireleelle syötettävä piuha suoraan maihin.

Ilmeisesti auton alkuperäinen etuvastus joka ei siis ole käytössä ja on edelleen kiinni tulipellissä on nelinapainen.

Autossa kytkettynä oleva etuvastus on uusi ja kaksinapainen. Virranjakaja on tuliterä kärjetön "mopar" tekstillä. Puola ja virtalukko ovat myös uudet.

Ecu näyttäisi olevan 5 napainen ja perusmallinen, eikä ainakaan lähiaikoina uusittu. Tästä paransin kokeeksi maadoitusta, mutta ei ollut vaikutusta mihinkään. Kuuluisiko tämän olla 4 napainen, kun käytössä on kaksinapainen etuvastus, vai onko mitään merkitystä?

Onko tässä nyt semmoista, että puola ei saa startatessa etuvastuksen ohi 12V virtaa, vai olenko taas ihan hakoteillä ja onko mitään idoita mistä vika voisi johtua?

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Tseitsei - 08 heinäkuu, 2025, 23:42Onko tässä nyt semmoista, että puola ei saa startatessa etuvastuksen ohi 12V virtaa, vai olenko taas ihan hakoteillä ja onko mitään idoita mistä vika voisi johtua?
Kyllä sä jäljillä olet.
Toi systeemi pitää nyt vaan kasata oikein. Se ei toimi et sekotellaan huolettomasti vanhan kärkisysteemin ja uuden kärjettömän osia.

Vanha perinteinen kärjillä oleva toimii sillai, et virtalukolta tulee plussa puolan etuvastukselle ja se on käytössä kun auto on käynnissä. Siitä johdosta vaan hävii se plussa starttiasennossa, eli ei tule kipinää. Joka on ihan tarkoituksellista, koska startin aikana toimitetaankin se plussa starttisolenoidin kautta eri johdolla etuvastuksen puolan puolelle. Eli saadaan napakampi kipinä, vaikka startti laskee akun jännitettä.

Siitä mulla ei ole tietoo, käyttikö Mopar etuvastusta vielä alkupään kärjettömien kanssakin, mutta yleensä niissä ei enää ole koko etuvastusta. Puola on toki sillon erilainen ja myös sen virtalukon toiminta muuttuu. Tai se sähkön puuttuminen puolalta startin aikana pitää edelleen hoitaa muuta kautta. Se sama starttisolenoidilta tuleva johto pitäs hoitaa homman siinäkin tapauksessa, mutta sille pitää kattoo sopiva paikka siinä kärjettömässä systeemissä. Eli sen kärjettömän ohjauselektroniikan on myös saatava se sähkö sillon startin aikana, muutenhan se ei toimi.
En varmasti oo.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Tseitsei - 08 heinäkuu, 2025, 23:42Voi sahata vaikka kuinka, mutta ei käynnisty. Avaimesta kun päästää, niin saattaa yskähtää, tai toisinaan jopa käynnistyä ja jäädä käyntiin.
Juuri tällainen ominaisuus oli myös Impperialissa, syy oli virtalukossa eli katkaisi sytytysvirran kun avain oli satrttiasennossa. Tein siihen releellä jonkinlaisen väliaikaisen (vielä paikallaan) virransyötön starttireleeltä kunnes sain "uuden" virtalukon"pohjan".

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Jussi - tänään kello 01:47Siitä mulla ei ole tietoo, käyttikö Mopar etuvastusta vielä alkupään kärjettömien kanssakin, mutta yleensä niissä ei enää ole koko etuvastusta. Puola on toki sillon erilainen ja myös sen virtalukon toiminta muuttuu. Tai se sähkön puuttuminen puolalta startin aikana pitää edelleen hoitaa muuta kautta. Se sama starttisolenoidilta tuleva johto pitäs hoitaa homman siinäkin tapauksessa, mutta sille pitää kattoo sopiva paikka siinä kärjettömässä systeemissä. Eli sen kärjettömän ohjauselektroniikan on myös saatava se sähkö sillon startin aikana, muutenhan se ei toimi.
Kyllä käytti.
Itseasiassa aika pitkäänkin..
Mm. tuossa mun -93 XJssä on edelleen etuvastus. :))

No, sytytys on vähän mennyt muuten eteenpäin -70-luvun versioista.
-75 Valiantissa tuli kuitenkin tuo etuvastuksen temppuilu tutuksi. Pikkusen hapettumaa ohituspuolen johtojen liittimissä ja starttaamalla ei millään käyntiin. Joskus pötsähti tai jopa käynnistyi, kun avaimesta päästi irti. :))
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are the same..

Tseitsei

@Jussi Tässä on ollut kärjetön uudesta saakka ja on etuvastus käytössä myös sen systeemin kanssa. Tuo startti kun tuli puheeksi, niin koneessa on myös uusi tehostartti ja jos oikein käsitin, niin nuo käynnistymiseen liittyvät ominaisuudet olivat ilmaantuneet joskus samoihin aikoihin uuden startin kanssa. Mahtaisiko olla, että solenoidilta ei nyt tule virtaa vastuksen ohi?

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Tseitsei - tänään kello 09:41@Jussi Tässä on ollut kärjetön uudesta saakka ja on etuvastus käytössä myös sen systeemin kanssa. Tuo startti kun tuli puheeksi, niin koneessa on myös uusi tehostartti ja jos oikein käsitin, niin nuo käynnistymiseen liittyvät ominaisuudet olivat ilmaantuneet joskus samoihin aikoihin uuden startin kanssa. Mahtaisiko olla, että solenoidilta ei nyt tule virtaa vastuksen ohi?

Näkyy ainakin -73 Satellitessa/Coronetissa/Chargerissa kaksinapainen etuvastus.. :thinking:

Jos taas katsoo esim. -73 Valiantin kaaviota, niin on 4-napaisella etuvastuksella.

https://mymopar.com/wiring/
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are the same..

Camino79

Siellä startin päässä pitäs olla se R-napa josta tulee startatessa virta esivastukselle/puolalle.

Yllättäen uudemmissa starteissa ei ainakaan gm:n puolella ole enää R-napaa ollenkaan jolloin se starttauksenaikainen virta pitää ottaa muualta.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Tseitsei

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - tänään kello 13:58Siellä startin päässä pitäs olla se R-napa josta tulee startatessa virta esivastukselle/puolalle.

Yllättäen uudemmissa starteissa ei ainakaan gm:n puolella ole enää R-napaa ollenkaan jolloin se starttauksenaikainen virta pitää ottaa muualta.

Olin katsovani, että startilta ei mene johto kuin suoraan akulle ja starttireleelle. Pitää vielä varmistaa ja tutkia tarkemmin.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Tseitsei - tänään kello 14:54Olin katsovani, että startilta ei mene johto kuin suoraan akulle ja starttireleelle. Pitää vielä varmistaa ja tutkia tarkemmin.
Kyllä tollasessa vanhemmassa pitäs olla vielä se kolmaskin johto. Siitä nyt ilmeisesti johtuu.
En varmasti oo.