Nettimotosta bongattua

Aloittaja palontie, 28 helmikuu, 2020, 21:19

« edellinen - seuraava »

sössö

Lainaus käyttäjältä: Bantam - 27 maaliskuu, 2026, 16:58J
Juu, ainakin tänä päivänä, onkohan 50-luvun alussa ollut kuitenkaan erikseen 2T-öljyä 50W?
onko sillon ollut erikseen mitään 2t öljyä? vai onko käytetty vaan normaalia moottoriöljyä

6PPC

Ja onkohan sillä 2T öljyn viskositeetilla merkitystä kun se sotketaan polttoaineen sekaan

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Bantam - 27 maaliskuu, 2026, 16:58J
Juu, ainakin tänä päivänä, onkohan 50-luvun alussa ollut kuitenkaan erikseen 2T-öljyä 50W?
Niinkuin Jussi Juurikkala kirjassaan Minä ja mopo toteaa:
"Jos mopossa on käytetty bensan seassa 4% vaihteistoöljyä, se saattaa olla varsin karstainen.."
 :rotfl:

rb

Bantam

Lainaus käyttäjältä: 6PPC - 27 maaliskuu, 2026, 17:44Ja onkohan sillä 2T öljyn viskositeetilla merkitystä kun se sotketaan polttoaineen sekaan

Ei varmaankaan mitään jos se sotketaan suoraan polttoaineen sekaan tai laitetaan 60- luvun jälkeiseen tuoreöljyvoitelun säiliöön. Oma olettamukseni oli, että 50-luvun Puchiin myytävä 2T 50W olisi tehottoman öljypumpun takia, koska esim. oma Ariel VB 600 vaatii 50W moottoriöljyä tehottoman mäntäpumpun takia. Rataspumpulla varustetut uudemmat ei vaadi.

sössö

Mäntäpumppu kaikissa tuorevoidelluissa lie, toi 50w vaatimus tahtarissa on mun mielestäni joku jäänne.

rb

palontie

Lainaus käyttäjältä: sössö - 28 maaliskuu, 2026, 19:03Mäntäpumppu kaikissa tuorevoidelluissa lie, toi 50w vaatimus tahtarissa on mun mielestäni joku jäänne.

Montako Trumppaa tai Arskaa sulla on ollut?

sössö

Lainaus käyttäjältä: palontie - 28 maaliskuu, 2026, 19:40Montako Trumppaa tai Arskaa sulla on ollut?
nolla. Ei ne ole tuorevoideltuja tahtareita tietääkseni.

rb

sössö

jammut olis hienoja mutta kun olis lisänny sen kolmannen pytyn niin kuulostaiskin hienolta tai hienommalta

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sössö - 29 maaliskuu, 2026, 19:09jammut olis hienoja mutta kun olis lisänny sen kolmannen pytyn niin kuulostaiskin hienolta tai hienommalta
Mun pienessä mielessä kolmas pytty on sama kuin kolmas pyörä..
Jos ei kaksi piisaa, niin sitten mennään ihan reilusti neljällä tai kuudella.. :))

No, Audin 5-kone on aika mielenkiintoinen sekin.. :thinking:

Bantam

Lainaus käyttäjältä: sössö - 28 maaliskuu, 2026, 19:03Mäntäpumppu kaikissa tuorevoidelluissa lie, toi 50w vaatimus tahtarissa on mun mielestäni joku jäänne.

Eiköhän ne nykyisin ole lähinnä roottoripumppuja?

Mulla on ollut kaksi Ariel 600:sta, josta ensimmäisestä leikkasi kone kiinni 20/30W öljyllä 70-luvulla. Silloinen Ariel-kerhon puheenjohtaja kertoi,ettei näissä saa käyttää kuin 50W öljyä. Sieltä 70-luvulta se jäänne, nyt varmaan voisi laittaa vaikka moniasteöljyä, koska Sössö on sitä mieltä ettei enää tarvitse?

sössö

Lainaus käyttäjältä: Bantam - 30 maaliskuu, 2026, 17:28Eiköhän ne nykyisin ole lähinnä roottoripumppuja?

Mulla on ollut kaksi Ariel 600:sta, josta ensimmäisestä leikkasi kone kiinni 20/30W öljyllä 70-luvulla. Silloinen Ariel-kerhon puheenjohtaja kertoi,ettei näissä saa käyttää kuin 50W öljyä. Sieltä 70-luvulta se jäänne, nyt varmaan voisi laittaa vaikka moniasteöljyä, koska Sössö on sitä mieltä ettei enää tarvitse?
Kannattaa nyt taas vähän miettiä millä tasolla pystyy viisasteleen.

Moottoriöljy valitaan laakerivälysten mukaan, jos kone on tehty sae 50 öljyllä toimivaksi niin totta ihmeessä voi olla kuumana paineet hukassa lirulla sae 30 öljyllä ja saa ihan itteensä syyttää jos kippaa koneeseen mitä sattuu. 20w-50 lähempänä olisi ollu oikeaa jos moniasteista syystä tai toisesta haluaa, ja sehän monessa 4t pyörässä on moottoriöljysuosituksenakin. Kuumaviskositeettia voi nostaa jossain tilanteissa, muttei juuri koskaan laskea jos ei välyksiä tehdä sille sopivaksi.

Se ariel ei edes ole kakstahti tuorevoitelulla, joten mikä relevanssi?

Mistä ihmeestä edes löydät moniasteista 2t öljyä?

"eiköhän" ole roottoripumppuja, no onko? missä olet tavannu 2t tuorevoitelupumpun roottorilla, ja millä ihmeellä semmosta edes säädetään käytön mukaan? On jotain tietokoneohjattuja sähköpumppuja esim. mikunilla mutta ihan kovin usein en ole moiseen törmänny.

palontie

Te puhutte kahdesta eri asiasta...