Polttoaineletkut

Aloittaja Camino79, 01 syyskuu, 2025, 19:35

« edellinen - seuraava »

Camino79

Noniin, avataas tää pandoran lipas nyt sit tänne.

Tosiaan vanha (yli 15v) gatesin multifuel-letku on kestäny mulla niin bensa, nafta että atf/ohj.tehostin-linjoissa.

Nyttemmin oon isot linjat tehny pneumatiikka-nailonilla ja kartioliittimillä/tukiholkilla ja letkulla.

Letukassa on se nailoni ollu bensalinjana jo vuodesta 2012 eikä ongelmia.

Paikallisen salhydron pojat oli niille tulleita "bensaletkuja" testailleet ja todenneet että yksikään malli ei kestäny upotusta bensaan, eikä edes tefloni harrikan linjana.

Möivät sitten sinistä REPUa mulle kun kaverin olssiin piti uusia kaasarille pumpulta menevät letkut että se on kestäny ainakin tankkiasennuksissakin. Eli polyuretaaniletkua. Ainoa miinus on että ilmotettu lämmönkesto ei ollut kuin 90°c (jollei muisti petä) eli reititysten kanssa joutuu olemaan tarkkana.

Netistä etsien gatesin barricade saattas olla jopa toimivaa, mutta en ota sen ihmeemmin kantaa kun siitä ei ole omakohtaisia kokemuksia.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 01 syyskuu, 2025, 19:35Paikallisen salhydron pojat oli niille tulleita "bensaletkuja" testailleet ja todenneet että yksikään malli ei kestäny upotusta bensaan, eikä edes tefloni harrikan linjana
ei kuulukkaan kestää, ulko ja sisäkumin välissä on eriste ja ulkokumin ei kuulu kestää bensaa. Imuletkut on erikseen, mitkä ei taida autoon bensaletkuksi oikein soveltua.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 01 syyskuu, 2025, 21:10ei kuulukkaan kestää, ulko ja sisäkumin välissä on eriste ja ulkokumin ei kuulu kestää bensaa. Imuletkut on erikseen.

Myöskään ne ei kestäneet mitkä erikseen myytiin tankkiasennuksiin soveliaiksi.

Poke

Ei ollut ongelmia letkujen kanssa. Siis ennen sekoilujakeluvelvoitetta. Sitten ne alkoivat. Ensimmäisenä letkujen myyjät kertoivat pienkoneiden ongelmista. Kumia kun on muuallakin kuin letkussa. Jostain luin, että meinaavat vielä nostaa sekoilujakeluvelvoitteen prosenttia. Sehän tietää taas joillekin letkuhommia, koska joissakin noista letkuista mainitaan kestävän enintään 10% alkoholia.

a-Katsuri myy sekoiluvelvoitteen tuoman levän ehkäisijää. Kun kuulema se muodostaa levää tankkiin ja karstoittaa moottorin. No, se oli toinen ongelma, mistä itse en ole havaintoja tehnyt. Voi se olla niinkin kun olen muualtakin kuullut.

Sitte, menin ostamaan USA:ssa toimivalta jenkkiauton osia myyvältä merkkikohtaisen bensiinisäiliön täyttöputken yhdesupistajan 45mm - 51mm, pituus 80mm. Mukana tuli myös tankin hengitysputken yhdeletku. Kumpikin mureni alle vuoteen. Ja taas jouduin sepittämään jostain erikoismateriaalista yhdeletkut.

Lainaan itseäni suljetulta osastolta:

Lainaus käyttäjältä: Poke - 01 syyskuu, 2025, 05:55Bensiinitankin täyttöputken liitinyhdesupistinletku, pätkä. 51mm - 45mm sisähalkaisijat, n.80mm pituus. Sen vierellä on hengitysletku 20mm sisähalkaisijaltaan. Muutama vuosi siitä on kun tilasin alkuperoista vastaavan. Se mureni ja alkoi vuotaa melko nopeasti. Se materiaali ei kestänyt. Se on tallessa vielä ettei totuus unohdu. Nyt on ollut jotain erikoisletkua ilman supistusta. Supistin klemmarilla. Se materiaali on kovettunut ja on ajankysymys kun alkaa vuotamaan. Nyt olen pari vuorokautta etsinyt pitkin inettiä. Jotain sentään löysin. En ole vielä tilannut, koska nämä kumit, pienet pätkät ovat törkeän arvokkaita. Olisi parempi jos tilaisin puhelimitse niin saisin kuulla sopiiko tuolle Suomessa jakelupisteissä myytäville bensiinille vai ei. ________________________

Vaihtoehto. #1 Korja-Kumi Oy BENSIINI-/ POLTTOAINELETKU Ø 50 mm FUEL-TEK 2400 BC

Tuotetunnus(SKU): 1072025 131,85 € / m alv 25,5% Pakkauskoko: 40 m / kieppi Varastotilanne: -BENSIINI-/ POLTTOAINELETKU Ø 50 mm määrä 0,20  + m Välisumma: 26,37 € – Mitat: Ø 50/66 mm x 40 m – Käyttöpaine: 10 bar – Imupaine: 0,3 bar – Käyttölämpötila: -40°C...+100°C Materiaalit – Sisäkumi: musta NBR, öljyn & polttoaineenkestävä – Vahvike: tekstiilivahvike – Pintakumi: musta CR, sään- ja kulutuksenkestävä, syttymätön

https://www.korjakumi.fi/kauppa/teollisuus/letkutuotteet-teollisuus/polttoaineletkut-letkutuotteet-teollisuus/bensiini-polttoaineletku-o-50-mm-fuel-tek/

Vaihtoehto. #2 US-parts (ei kokomerkintöjä)

Spectra FNH147 polttoainetankin täyttöputki 12,50 € Tuotekoodi SPIFNH147 US-Parts

https://www.usparts.fi/varaosahaku/spifnh147

Vaihtoehto. #3 do88.se

Polttoaineletku 10cm 2'' (51mm)do88 16.48 EUR Tuotenro: 48-23932 Polttoaineletku valmistettu polttoaineiden kuljetusta varten polttoaineen täyttöaukosta polttoaine säiliöön. Sopii yhtä hyvin henkilöautoihin kuin pakettiautoihin. Useimpien polttoaineiden käyttöön tarkoitettu – erityisesti vastustuskykyinen bensiinille ja dieselille. Soveltuu käytettäviksi bensa, etanoli, metanoli ja esterit (EPA:n sallitun maksimipitoisuuteen saakka). Täyttää SAE 30R5 vaatimukset. Letkussa on sisäinen teräslanka joka tekee siitä hieman joustavan. Sisähalkaisija (mm):51 mm Sisähalkaisija (tuumaa):2 " Pituus:Valitse pudotusvalikosta Määrä 2 = 20cm letku Väri:Musta Seinämän paksuus:4 mm Lämpötila-alue:-140 °C Vahvistuksella:1 kerroksisella Materiaali:Features a high quality nitrile rubber.

https://www.do88.fi/fi/artiklar/polttoaineletku-10cm-2-51mm.html

#3 kuulostaa parhaimmalta jo siitäkin syystä, että tuo firma on erikoistunut noihin autoihin asennettaviin kumeihin. 51mm = 2" kuten pitääkin. Pätkän toisen pään tulisi supistua 45mm putkelle klemmarilla. Usparts kuulostaa huonoimmalta, koska kuvassa letkussa lukee china, eikä kokoja ole kerrottu. Korja-Kumi Oy kuulostaa myyvän korkealuokkaisia tai vähintäänkin kalliita materiaaleja joten varmaankin ottaa myös vastuun että materiaali kestää Suomessa jakelupisteissä myytävää bensiiniä.

Tämä yhdesupistus on nyt tässä vaiheessa ratkaistu arvoisan jäsen @sämpy n avulla. Kiitos hänelle. Uskon, että ne ketkä hankkivat tuon osan ovat olleet siihen tyytyväisiä, koska heidän lukumääränsä on aika mittava. Ellei niin joku sieltä olisi rinkuutellut.

Jussi

Mulla on jemmassa kaikenlaisia vanhoja letkuja, jotka yllättäen kestää liki mitä vaan. Sieltä yritän poimia aina jos vaan sopii tarpeeseen. Ja ne kestää viinabensat myös, eli se ongelma ei ole viina. Vaan nykylaatu/materiaali/tai joku muu paska.
Uudet ei kestä edes ilmaa, saati bensaa. Tai ainakin sen kestävän löytyminen työllistää.
Tosin sama vaivaa nykyään myös mm. kumisaappaita. Nekään ei kestä edes ilmaa vuottakaan kun alkavat murenemaan.

Aalto

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 02 syyskuu, 2025, 01:44Mulla on jemmassa kaikenlaisia vanhoja letkuja, jotka yllättäen kestää liki mitä vaan. Sieltä yritän poimia aina jos vaan sopii tarpeeseen. Ja ne kestää viinabensat myös, eli se ongelma ei ole viina. Vaan nykylaatu/materiaali/tai joku muu paska.

Olen huomannu saman. Kotipaikan liiterissä on laatikollinen traktoreihin ja moottoreihin tarkotettuja letkuja. Vanhimmat taitas olla ysäriltä. Kaikki ne vanhat toimii hyvin.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 01 syyskuu, 2025, 21:22Myöskään ne ei kestäneet mitkä erikseen myytiin tankkiasennuksiin soveliaiksi.
Ai. Jos on jotain sen upotuksen kestävän letkun standardin mukasta letkua (sille oli joku oma numero) eikä mitään trust me bro- letkua niin aika heikkoa on. Suomessa noissa teollisuusliikkeissäkin tunnutaan myytävän ihan mitä sattuu vaikka vois myydä sellastakin kun kuuluu, varmaan vielä hirveempää on noissa kuluttajakaupoissa mm. motonet.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 02 syyskuu, 2025, 01:44Vaan nykylaatu/materiaali/tai joku muu paska.
Mulle suurin ongelma on ollu se etten ole saanu bensaletkua vaikka sitä olen pyytänyt. Ne ei ole kestäneet, muut on. Ehkä ne ennen myydyt letkut oli bensaletkuja kaikki eikä yritetty ottaa välistä isompaa katetta myymällä vaan jotain bensaletkun näköstä, esim. öljyletku on halvempaa ja saman näköstä mitä mulle on monasti myyty bensaletkuna ja vielä useemmin yritetty myydä.

Lainaus käyttäjältä: Aalto - 02 syyskuu, 2025, 04:10Olen huomannu saman. Kotipaikan liiterissä on laatikollinen traktoreihin ja moottoreihin tarkotettuja letkuja. Vanhimmat taitas olla ysäriltä. Kaikki ne vanhat toimii hyvin.
Mopojen muotoon kovettuneet ja suvussa kulkeneet silikoniletkut on semmonen artefakti mikä varovaisesti nostetaan aina irti ja takaisin ettei vaan halkee ;D

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 02 syyskuu, 2025, 04:17Mulle suurin ongelma on ollu se etten ole saanu bensaletkua vaikka sitä olen pyytänyt. Ne ei ole kestäneet, muut on. Ehkä ne ennen myydyt letkut oli bensaletkuja kaikki eikä yritetty ottaa välistä isompaa katetta myymällä vaan jotain bensaletkun näköstä, esim. öljyletku on halvempaa ja saman näköstä mitä mulle on monasti myyty bensaletkuna ja vielä useemmin yritetty myydä.
Se vaan on jännää, kun pistän raivuriin bensaletkuksi -78 Saabin pissapojan letkua, niin vaan kestää hienosti. Kun sen oma kesti alle 2 vuotta. Kylläpähän noi materiaalit on pilattu.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 02 syyskuu, 2025, 04:22Se vaan on jännää, kun pistän raivuriin bensaletkuksi -78 Saabin pissapojan letkua, niin vaan kestää hienosti. Kun sen oma kesti alle 2 vuotta. Kylläpähän noi materiaalit on pilattu.
En sanois kun hyviäkin saa, kaikenlaisen paskan määrä on vaan lisääntyny moninkertasesti ja kun suomessa saa myydä kaikkea roskaa seuraamuksitta niin miksei myisi ja ottaisi paremman katteen? Kuluttaja erottaa laadun vasta kuukausien ja vuosien päästä ellei sitä osaa tiskillä kysyä ja katsoa valmistajan tuotekortin että mitä tosiasiassa nyt on ostamassa.

Mun 79 kuupan silikoniletkut on myös mallia muinaisartefakti ihan pissapoikakäytössä.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 02 syyskuu, 2025, 04:30päästä ellei sitä osaa tiskillä kysyä ja katsoa valmistajan tuotekortin että mitä tosiasiassa nyt on ostamassa.
Miten siitä tuotekortista pystyy päättelemään sen keston? Kun juuri ne valmistajan tuotetiedot on ne jotka ei ole oikein.

Poweri

Kaivuriin oli uutena vuonna -99 laitettu joku eeberi jonka letkut muuttu ikäänkuin sellaiksi läpitihkuviksi kasteluletkuiksi, kun tietenkin kaikki kaivurin orikinaalit ok.
Että on paskaa aina osattu sekä valmistaa että asentaa.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 02 syyskuu, 2025, 04:39Miten siitä tuotekortista pystyy päättelemään sen keston? Kun juuri ne valmistajan tuotetiedot on ne jotka ei ole oikein.
Juuri ne valmistajan tiedot on oikein jos on jotain oikeeta merkkiä letkut. Suomimyyjät myy mitä sattuu ja ne ei voi toimia kun niitä bensaletkuina myytyjä ei ole monasti edes siihen käyttöön tehty. Mulla ei ole ikinä ollu mitään ongelmaa bensaletkujen kanssa, bensaletkuina myytyjen kanssa on mitkä ei sitä todellisuudessa ole olleet.

Esimerkiks bensaletkuna myyty Trelleborg Hydro K kestää bensaa muttei sitä suositella bensaletkuksi. Kun se ei sitä jatkuvassa käytössä kestä. Silti vaan tuota bensaletkuna myydään ja ollaan naama väärinpäin tiskin takana kun sanoo ettei toi ole bensaletkua vaikka se on mustaa ja kumista.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 02 syyskuu, 2025, 04:45Juuri ne valmistajan tiedot on oikein jos on jotain oikeeta merkkiä letkut. Suomimyyjät myy mitä sattuu ja ne ei voi toimia kun niitä bensaletkuina myytyjä ei ole monasti edes siihen käyttöön tehty. Mulla ei ole ikinä ollu mitään ongelmaa bensaletkujen kanssa, bensaletkuina myytyjen kanssa on mitkä ei sitä todellisuudessa ole olleet.

Esimerkiks bensaletkuna myyty Trelleborg Hydro K kestää bensaa muttei sitä suositella bensaletkuksi. Kun se ei sitä jatkuvassa käytössä kestä. Silti vaan tuota bensaletkuna myydään ja ollaan naama väärinpäin tiskin takana kun sanoo ettei toi ole bensaletkua vaikka se on mustaa ja kumista.
Hienoo, että oot saanu kestäviä letkuja. Minä en ole. Riippumatta siitä, mitä valmistaja on letkukelaan laittanu.

sössö

Tossakin nyt yks "ovela" suomi Trelleborg- kusetus: https://www.motonet.fi/tuote/bensaoljyalipaineletku-o814-mm-1-metri?product=45-7008

Kuitenkaan ei saisi käyttää ruiskuautossa ja tuotenumerolla ei löydy mitään letkua, joten mitäköhän tossa sitte mahtaa saada jos menis ostamaan? Toi letku mikä kuvassa oletettavasti on kestää 10 bar mutta ei suositella bensaletkuksi.