Suburban paukahtaa pysähtyessä

Aloittaja pptalo, 21 lokakuu, 2025, 10:46

« edellinen - seuraava »

pptalo

Moi
Nyt on outo vika ainakin minulle.

Ajossa ei kuulu mitään poikkeavaa, mutta kun pysähtyy niin samalla hetkellä pamahtaa (koko auto tärähtää)
Mitä nopeammin pysähtyy sen varmemmin ääni tulee. Välillä auto on kerinnyt jo pysähtyä kun pamaus tulee.
Vähän vaikea kuvaila, ihan kuin olisi peräkärri perässä missä on irtonainen kuula lavalla.

Perässä ainakaan kardaania käsin pyörittämällä ei tunnu ylimääräistä välystä. Loota on juuri rempattu.
Potilas Suburban 6.0  4x4  vm.2000

Kyrpov

Ristikko? Vaihteen laitossa ei kuulu mitään? Tekeekö jarrun kanssa saman pamauksen? Ja joka kerta kun pysää?

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: pptalo - 21 lokakuu, 2025, 10:46Potilas Suburban 6.0  4x4  vm.2000
Onko merkitystä, mikä jakovaihteiston alue on valittuna (awd, 4wd tai 2wd)? gmt800:n jakovaihteisto ei ole ihan kestävimpiin lukeutuva, ja on myös hyvinkin tarkka oikeasta öljylaadusta... Tietysti nelivedon ollessa kytkettynä, myös etukardaani ja etupään vetoakselit voi aiheuttaa yhtä ja toista...

pptalo

Jakolaatikossa dex3 öljyt juuri vaihdettu.

Olen nyt ajellut pelkällä takavedolla, pitäisi ostaa uudet takakumit ennen nelivedon käyttöä. (lopuun kuluneet)

Melko varmasti myös voimansiirron lämpötila vaikuttaa äänen syntymiseen. Kuumana ei ääntä tule.

Vaihteenkytkemisestä ei kuulu normaalia isompaa ääntä.

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: pptalo - 22 lokakuu, 2025, 06:42Jakolaatikossa dex3 öljyt juuri vaihdettu.

Onko sulla se jakolaatikko, missä on myös auto 4wd-asento? Jos on, niin dex3 on väärä öljy...

pptalo

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 22 lokakuu, 2025, 12:25Onko sulla se jakolaatikko, missä on myös auto 4wd-asento? Jos on, niin dex3 on väärä öljy...
Juuri toi laatikko.  Mikäs öljy sinne kuuluu?

pptalo

Aamulla kun voimansiirto oli kylmä testailin eri 4 veto asentoja. Ei vaikutusta pamahtamiseen.

Ainut mikä tuntuu vaikuttavan on lämpötila. 20 km. ajon jälkeen ei enää pamaha.

'59 Kingswood

LPR

Eri kokoiseksi kuluneet renkaat voi antaa pauketta. Tosin pitäis olla nelikko päällä. Onko sähköinen nelikon kytkentä vai kepistä? Jos sähköinen, niin eihän sähkövian takia kytkis nelikkoa päälle?

pptalo

Nyt on öljyt vaihdettu oikeisiin.  Ei auttanut.
Uudet renkaat ostettu, mutta ne saa vasta alkuviikosta alle.

Jarona

Olen jo jonkin aikaa odotellut oikeaa diagnoosia mutta kun sitä ei kuulu niin alan itsekin arvuuttelemaan..
Oletko varma ettei pakoputki ole jossain kohassa kylmänä silleen että kolahtaa?
Toinen pahempi skenaario on se että sulla on henkselipultti taka-akselilta poikki, olet vain menettänyt kuulosi sen 20 kilometrin matkalla. ^-^

sämpy

Mun veikkaus joku ristikko tai vetonivel väljä. Ramcharger teki samaa siinä oli etupyörän ristikot mutta nää vissiin jo cv vetareilla.

viri-viri

Mulla vanhempi subbari piti tollasia kolahduksia just ennen pysähdystä tai heti liikkeelle lähtiessä, ja ihan kunnolla et koko auto tärähti - pitkän selvittelyn jälkeen löyty syyllinen "automaattisista" napalukoista. En vieläkään ymmärrä miten ne voi tommosen kunnon pamauksen tehdä ja ilman mitään kääntämisiä tms.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: viri-viri - 01 marraskuu, 2025, 20:25Mulla vanhempi subbari piti tollasia kolahduksia just ennen pysähdystä tai heti liikkeelle lähtiessä, ja ihan kunnolla et koko auto tärähti - pitkän selvittelyn jälkeen löyty syyllinen "automaattisista" napalukoista. En vieläkään ymmärrä miten ne voi tommosen kunnon pamauksen tehdä ja ilman mitään kääntämisiä tms.
napalukot paukku/rutisi explorerissakin mutta sillon piti olla nelikko päällä. Takavedolla njet problem.

'59 Kingswood

GMT800:ssa EI ole napalukkoja, vaan vetari(e)n irtikytkentä tapahtuu etuperän tasauspyörästössä. Rakenne on siis samantyyppinen kuin esim. gmt400, s10, tai vaikkapa mitsun L200 ja pajero. Kaikille näille on yhteistä myös se, että jos siinä tasauspyörästön kytkeytymisessä on (suuntaan tai toiseen) ongelmia, mittaristoon tulee vilkkuvia häiriövaloja jo ennen kuin käyttäjä huomaa mitään poikkeavaa toiminnassa...