starttausongelma

Aloittaja leemu, 29 tammikuu, 2026, 20:35

« edellinen - seuraava »

Poke

Lainaus käyttäjältä: Poweri - 30 tammikuu, 2026, 03:22releestä ei mene tarpeeksi virtaa läpi että se kytkis kunnolla. Näitä on tullu eteen monia.

Aivan kuten allekirjoittaneella viime suvena. Releestä otin kaikki johtimet irti ja puhdistin kontaktit. Sitä ennen kerkesin käydä kaiken muun läpi mittarin kanssa - akun, akun kengät, kaapelit virta+maatot, päävirtakytkimen, ampeerimittarin koskettimet, tulipellin läpiviennin kontaktit, starttimoottorin, ja automaatin safety switch'in.  Paitsi virtalukkoa en viitsinyt irroittaa, koska tiesin sen olevan hyvin vähän käytetty, koska itse sen uusin jokunen vuosi takaperin. Ja kas, se oli se helpoin paikka releen kontaktit.

Poke

Ja piti vielä erikseen sanoa, että myö ei tiijetä näistä. Vika voi olla mikä vain. Tutkimalla se löytyy. ^-^

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Poke - 30 tammikuu, 2026, 04:32Aivan kuten allekirjoittaneella viime suvena. Releestä otin kaikki johtimet irti ja puhdistin kontaktit. Sitä ennen kerkesin käydä kaiken muun läpi mittarin kanssa - akun, akun kengät, kaapelit virta+maatot, päävirtakytkimen, ampeerimittarin koskettimet, tulipellin läpiviennin kontaktit, starttimoottorin, ja automaatin safety switch'in.  Paitsi virtalukkoa en viitsinyt irroittaa, koska tiesin sen olevan hyvin vähän käytetty, koska itse sen uusin jokunen vuosi takaperin. Ja kas, se oli se helpoin paikka releen kontaktit.
Juuh joo, minulla on parikin peltoautoa jotka saa rutiininomaisesti käynnistää kytkemällä releen kannasta vai pohjako se on (musta kuutio malli) tai releen nastoista (mutikka tai pönttömalli). Muuten vaan naksuu startti.

Teoriani on myöskin että startin solenoidin hienoista kulahtaneisuutta voi tällä kikkailulla kompensoida, koskapa starttireleen häviöt häviää. Tai sitten toisinpäin että startin solenoidin eli tyypillisesti koko startin vaihdolla saatetaan kompensoida kulahtaneisuutta startti releessä.

Menisin niinkin pitkälle että ennenkuin vaihdan startin solenoidin tai koko startin, varmistaisin releen kunnon ensin. Se on kuitenkin paljon halvempi. Ja helppo testata oikosulkemalla ne vitun liitännät kunnolla, aivan kuten releen kuuluisi tehdä.

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 30 tammikuu, 2026, 04:28Sulla on huono luetun taju näköjään. Unoha koko juttu. Minäkin voin pysyä poissa näistä helposti, jos se noin häiritsee.
Mutta niinku sanoin, niin me ei tiedetä mitään tuosta jutusta. Mitä on tutkittu ja millä tasolla. Se kun ei aina riitä, että johto on kiinni ja "näyttää" ehjältä. Voihan se olla se relekin, mutta ei ole ainoo vaihtoehto. Täältä tähän, jatkakaa.
Itte et tajuu lukemastas mitään, joten meitä on sitten kaksi. Sanoin että kaapelit kannattaa nekin tarkistaa, epäilemättä.

Ja tiedetään aika paljonkin jutusta, johan leemulla oli pitkä lista mitä on tehty. Et vissiin tajunnu sitäkään lukemaasi jos kerran "koet" ettet tiedä asiasta yhtään mitään.

leemu

Tarkennetaan sen verran, että kun sanon liitoksia tarkastetun niin se tarkoittaa, että liitos on ollut auki.

Taas sai aamusta ränkätä varmaan 30-40 kertaa ja sitten kuin taikaiskusta starttaa :dontknow:

leemu

Lainaus käyttäjältä: Poweri - 30 tammikuu, 2026, 04:20Saakin tai vaikka jousistartin. Ponimoottorihan olis kaikkein paras.
Sitten saisi tapella kahden moottorin käynnistyksen kanssa  :rotfl:

Poweri

Lainaus käyttäjältä: leemu - 30 tammikuu, 2026, 07:07Tarkennetaan sen verran, että kun sanon liitoksia tarkastetun niin se tarkoittaa, että liitos on ollut auki.

Taas sai aamusta ränkätä varmaan 30-40 kertaa ja sitten kuin taikaiskusta starttaa :dontknow:

Ihan tyypillinen oire

Aalto

Lainaus käyttäjältä: leemu - 30 tammikuu, 2026, 07:07Taas sai aamusta ränkätä varmaan 30-40 kertaa ja sitten kuin taikaiskusta starttaa :dontknow:

Voi liittyä tähän. Tai olla liittymättä.  Mutta tommottis oire oli. Vaihoin startin koska startin solenoidin alempin paksu napa näky kuumentuneen ja heilu kolossaan. Meni vajaa vuos ja käynnistymiset taas arpa peliä.

Ammattilainen vaihto uuden startin ja vaihto samalla startin releen. Tykkäs että rele myös huono. Ongelmaa ei tullu uudestaan.

Ku uteliaisuutta purkasin solenoidin siitä startista ku olin ite vaihtanu niin se pyöree levy ihan ruvella. Samaten nastat. Että voisko olla niin että huonosti kytkevä rele hitsaa solenoidin kontaktit pilalle?

Anza

Ootte kaikki väärässä. Siinä on vaan liian jäykät rasvat solenoidissa pakkaskelille ja takertelee. Kyllä minä tiedän.

Kyrpov

Vikaa siinä autossa on sanokaa mun sanoneen.

Anza

Meillä oli töissä hiace. Se seuras mua toiseen toimipisteeseenki. Oisko vajaa kymmenen vuotta yhteistä taivalta, vähän satunnaisesti tosin.

Talvipakkasilla pyysivät minua välillä käynnistämään sen. Osasin koodin millä lähtee. Neljä hehkutusta. Kokeilustarttaus. Pari hehkutusta lisää, sit polkimen lupsutuksen kans starttaus ja sama uudestaan, jos ei lähteny.

Yleensä porukat jauho startilla akun tyhjäksi. Aasialaista pitää hehkuttaa ihan eri tavalla kun meikäläistä. Nupin pitää olla punanen että päiväntasaajan asukki herää pakkaseen.

Kerroin tän vaikka kukaan ei kysyny.

Saisko sen startin jollain kuumailmalla lämpimäksi transetissa ja kokeilua perään. Jos kerran vika ilmenny talvella.

Toyopet

Minun oldsissa on ihan päinvastoin kuin aloittajalla, kylmänä pyörittää hyvin kevyesti ja kuumana ei tahdo pyöriä millään.

Maailma on siis tasapainossa.

leemu

Lainaus käyttäjältä: Anza - 30 tammikuu, 2026, 16:13Saisko sen startin jollain kuumailmalla lämpimäksi transetissa ja kokeilua perään. Jos kerran vika ilmenny talvella.

Tarkennetaan asiaa sen verran, että vika ilmaantui siis vuorokausi uuden startin vaihtamisen jälkeen..

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Aalto - 30 tammikuu, 2026, 09:57Voi liittyä tähän. Tai olla liittymättä.  Mutta tommottis oire oli. Vaihoin startin koska startin solenoidin alempin paksu napa näky kuumentuneen ja heilu kolossaan. Meni vajaa vuos ja käynnistymiset taas arpa peliä.

Ammattilainen vaihto uuden startin ja vaihto samalla startin releen. Tykkäs että rele myös huono. Ongelmaa ei tullu uudestaan.

Ku uteliaisuutta purkasin solenoidin siitä startista ku olin ite vaihtanu niin se pyöree levy ihan ruvella. Samaten nastat. Että voisko olla niin että huonosti kytkevä rele hitsaa solenoidin kontaktit pilalle?
Toihan on tyyppivika joissain rotken pikupeissa, oliko jonkun vuosikerran cumminsit tai jotain  :thinking:

Anza

Volvo ei tehny pakettiautoja koska ne on aina rikki. Vetäkää vittu päähääne ja runkatkatkaa sutilla mäihää.

No jos ilmastonmuutos ei vaikuta, niin ehkä siinä on sit muuta onnia vikana.