EFI-systeemit

Aloittaja LowCrow, 03 huhtikuu, 2026, 15:29

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 08 huhtikuu, 2026, 19:14Harrasteitahan noi diy aftermarket ruiskut vielä 10-15v sittenkin oli. Läppäri sylissä saa ajella  O0
Saa sen laittaa apparin penkillekin. Moottoripyörässä sit vähän vaikeammin. Mut ei noi mikään vaikeita ole ollut sen jälkeen, kun ekaks tein ruiskunohjaimet ihan itte alusta alkaen.

Mä en kyllä ymmärrä viettiä noihin sähkökaasareihin. Tekis sitten samantien kanaviin ruiskivan kun ryhtyy.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 09 huhtikuu, 2026, 14:15.

Mä en kyllä ymmärrä viettiä noihin sähkökaasareihin. Tekis sitten samantien kanaviin ruiskivan kun ryhtyy.
Noihin oldsin koneisiin on vähän huonosti ruiskuimareita tarjolla.
Tosi diy-mies tietysti tekee sen kaasari-imarista.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 09 huhtikuu, 2026, 15:19Noihin oldsin koneisiin on vähän huonosti ruiskuimareita tarjolla.
Tosi diy-mies tietysti tekee sen kaasari-imarista.
ei kai se muuta vaadi kuin suuttimien reikien porauksen? Toki sekin on paskamainen homma kun imusarjassa ei suoraa pintaa ole ja pitää porata vinoon saaden jonkunlainen järkevä suuntaus. Sen kaksitaso- rakenteen tietty voi avata, muttei sekään kai välttämättömyys liene?

Onko sekään kovin iso homma? En ole ikinä tehnyt niin en tiedä kuinka hankalaa on.

slant sickness

Jonkun niistä Oksasen ripeistä mosseista ruiskun suuttimien asentoja katselin. Suuttimien holkit, osat, missä on reikä varsinaista suutinta varten, oli porattu vakion oloiseen imusarjaan ja ihan just siihen kulmaan missä kohtasivat kohtisuoraan seinämän. Siivosti poraillessahan ne vois olla ihan puristussovitteella. Tietty olisi eduksi saada kaikki saman puolen suuttimet samaan tasoon ja -riviin, jotta selviää tavanomaisella suutinkiskolla.

En ajatellut moista haastetta. "Isolohko"-Oldsiin 400 ja isommat, löysin ykstason, missä oli valussa kohdat rivissä ja josta semmoisen efi-imarin tekaisisi suht ketterästi. Tiedän 35 vuoden takaa, että se ei sovi 2 ja 3 alkuisiin tilavuuksiin. Olen ollut kätilöimässä 455 Oldsia Custom Cruiseriin.

Meni heittämällä koska Aro-Yhtymä kirjoitti todistuksen, että mallisarjaan on kuulunut tuokin koko (v-tut ollut, mutta kirjoittivat kuitenkin). 14,98 "ihan vakiona" 455 kaasari-valupakosarjat vakio aavikkovälitys. Nokan ja perävälityksen laiton jälkeen 13,7. Edelin kaasarilla toki. Ei silloin haaveiltu V8 ruiskuista.

samiralfey

Lainaus käyttäjältä: JAMANT - 08 huhtikuu, 2026, 18:39Ainakin Fitechissä yksi harmillinen ominaisuus, jos teet softan sen moottorin toiminnan kannalta hyväksi sen oman peruskartan sijaan, ja otat akkukengän irti, niin aloitat sitten alusta sen säädön... Ainakaan en kaksinyt miten sen sais tallennettua niin että se pysyisi muistissa ilman että on sähköt päällä... Voi olla uudemmissa jo korjattu, mutta se mihin itse olen tutustunut, se ei muistanut säätöjä ilman sähköä, hankalaa harrastepelissä talviseisonnan tai muuten päävirtakatkaisijan kanssa...
Eihän tuo pitäisi noin mennä jos ne säädöt talletetaan ECUun. Pitääpä tutkia sitten miten omassa menee.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 09 huhtikuu, 2026, 15:21ei kai se muuta vaadi kuin suuttimien reikien porauksen? Toki sekin on paskamainen homma kun imusarjassa ei suoraa pintaa ole ja pitää porata vinoon saaden jonkunlainen järkevä suuntaus. Sen kaksitaso- rakenteen tietty voi avata, muttei sekään kai välttämättömyys liene?

Onko sekään kovin iso homma? En ole ikinä tehnyt niin en tiedä kuinka hankalaa on.
En oo millään tavoin asiantuntija mutta jos sähkökaasari räkii keskelle luulis kanaviin tulevat suuttimet olevan parempia vaikka ne ei ihan millilleen olis kohdallaan.

isolohkolle tehty tälläin

JAMANT

Lainaus käyttäjältä: samiralfey - 10 huhtikuu, 2026, 07:38Eihän tuo pitäisi noin mennä jos ne säädöt talletetaan ECUun. Pitääpä tutkia sitten miten omassa menee.
no niin se siinä yksilössä oli, en keksinyt miten ne olis saanu muistiin ja pysymään, ehkä vika oli käyttäjässä, en tiedä...

samiralfey

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 09 huhtikuu, 2026, 14:15Mä en kyllä ymmärrä viettiä noihin sähkökaasareihin. Tekis sitten samantien kanaviin ruiskivan kun ryhtyy.
Kai se on että ei tarvitse alkaa kovin kummosia koneistuksia tai muuta tekemään ja pysyy paketti mukavasti alkuperäisen näköisenä. Rumia sellaiset klassikkoauton konehuoneet jossa kauheat polttoainekiskot punaiseksi tai siniseksi anodisoituna ja MSD boxit jne.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 10 huhtikuu, 2026, 07:46En oo millään tavoin asiantuntija mutta jos sähkökaasari räkii keskelle luulis kanaviin tulevat suuttimet olevan parempia vaikka ne ei ihan millilleen olis kohdallaan.

isolohkolle tehty tälläin
Mun ymmärtääkseni ruiskulla se samanlainen suuntaus pyttyjen välillä on juuri tärkeä, jotta joku pytty ei käy rikkaalla ja toinen truuttaa päin jotain seinää ja käy laihalla kun kuitenkin koneessa 1 tai 2 lambdaa pelkästään eikä mitään pyttykohtaista ohjausta. Kaasarilla se seos sotkottuu siinä matkalla ja sillä on tärkeempi ettei ole niinkun joku ford/sevy suora6 tai semmonen ruottalainen strömbergimari missä etäisyydet eri sylintereihin on hirvittävän pitkiä. Sillon pahimmillaan se keskipytty käy rikkaalla ja reunimmaiset hirveen laihalla => täytyy laittaa tuplakaasarit jne.. Ruiskulla taas tuo ei ole ymmärtääkseni yhtä tärkeää.

slant sickness

Ruiskutushetken valinta vaikuttaa seoksiin. Harley Davidsonin imusarja on alle 10cm läpän akselista kohtaan, missä ilma lähtee vasemmalle tai oikealle. Ruiskuttamalla polttoaineen kulloisellekin sylinterille just sen jälkeem kun edellinen on lakannut imutahdin sain aika hyvin tasoitettua sylinterien väliset erot. Jos kasin imusarja on dual plane tai ruiskulle hyvin suunniteltu, ei noita takaisin päin virtauksia esiinny samalla tavoin. Sehän on normaaliajossa puolilla kierroksilla syvällä alipaineella se ruiskutushetki muutaman millisekunnin mittainen tapahtuma ja kun esim jollain 3000 kierroksella työkierto on 40 millisekuntia, niin hyvin ne mahtuvat tapahtumaan just oikeaan aikaan.

Mun kokeilut "suoraruiskutuksesta" eli kapean kulman suuttimilla avonaista imuventtiiliä kohti ovat tuottaneet pauketta putkissa. HD:ssa onnistuin ilmeisesti suihkuttamaan suoraan sytytystulppaa kohti. Oli jotkut lässykän suuttimet, vinoon ampuvalla keilalla ei mennyt enää kanavan lattiaan, vaan venttiilin selkään. Tasan tietyllä kuormalla ja kierroksilla käynti sekaisin, eikä se meno ollut muutenkaan osakuormalla kaunista. DIY tekijällä loppuu kokonaisaikakalenterista päivät, jos alkaa testaamaan kaiken.

Vaikka mun tenu-Dartin injektorit ampuvat imukanavan lattiaan tai just siksi se pelaa oikein hyvin. Jos olisi, ei ole eikä tule, termoparianturit pakosarjassa kannen tykönä, niin ihan pienet erot, mitkä siellä vois olla, voi ecusta käsin säätää pois.

Rivikutosessa epätasainen seos on imusarjadisainin puutteita. Slantin ykskurkkusessa kampiakselin suuntaan oleva läppäakseli aiheuttaa erilaisen jakauman vs jos kaasaria kiertää 90 astetta. Sama vaiva mut toisin päin esiintyi mun teeseitse analogiruiskussa. Keskipytyt kävivät laihalla, koska olivat lähinnä raollaan olevia kanavia 3 ja 4. Kun läppärunko kääntyi sen mainitun verran, single planen puutteellisuus osakuormalla väheni merkityksettömäksi. Just tosi aikaa vieviä keksiä kaikkia noita itse tutkimalla. Tein jopa imusarjaan jaon ryhmiin 123 ja 456 ja sekin vaikutti pintakaasuajossa merkittävästi.

Ehkä noi sähkökaasarit on hyvä sisääntulo efiin ja seuraavana sitten täyskitti esim Edelbrockilta monipistehommiin.

Itte kattelin aamulla minkä näköisiä suoraan palotilaan ruiskivan suuttimet on. Jos joskus semmoista tekniikkaa...

sössö

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 12 huhtikuu, 2026, 08:38Mun kokeilut "suoraruiskutuksesta" eli kapean kulman suuttimilla avonaista imuventtiiliä kohti ovat tuottaneet pauketta putkissa.
Tarttisikohan tuo vähemmän huuhtelevan nokka-akselin ettei soosia ajeta sinne pakoputkeen suoraan? Tai vähän myöhäsemmän ruiskutuksen?

Jos tuo oli motskarissa, niin niissähän kai monasti nokka-akselit huuhtoo hirveesti kun tehdään tehoa ellei ole joku saastenokka.

slant sickness

Koulussa opetettiin just noin, tilakaavioilla. Ruokkimisjärjestelmästä (kaasari, tavallinen ruisku) riippumatta mahdollisimman mieto nokka. Suoraruiskukoneessahan taas asiat on erilailla kun aineet lisätään puristustahdin aikanan.

Nokka sen mukaan, mitä moottorilta haetaan. Moottoripyörässä mulla on miedoin Andrewsin (N2) ja jos olisin tiennyt, että siihen joskus tulee turbo, olisin varmaan jättänyt talteen tosi miedot vakiot nokat ainakin kokeillakseni ne. Talousmoottori tuo nyt on. Turbon takia moottorissa on aina joku vastapaine, joten aineet ei niin vaan karkaa. Mut vähemmillä asteilla kuin tuossa (240 @ 0,050") turbo voisi herätä vielä aiemmin.

Tenu-Dartissa kokeilin pariakin teetettyä nokkaa. Noin pieneen vapariin sporttinen 224 @ 0.050" 110 LSA, on overlappia teki turbon Jekyll&Hyde tyyppiseksi. Ensin ei ole mitään ja sitten kun alkaa puhaltaa, niin hetkessä tulee kaikki. Hiotin toisen 118 @ 0,050" 114 LSA, joka on kuin edellinen, josta on otettu nokkien yhteisaukialueelta pois molemmista nokista, niin että yhteinen aukiolo väheni 12 astetta. Ja kas, turbo alkoi tuottaa alempaa ja kuitenkin kokoinaistehoa tuntui olevan ihan samalla viisiin kuin ennen. Tenu-Dart on nurkka-ajossa tosi läpipasko, mut maantiellä siivo kulutus.

Stige

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 12 huhtikuu, 2026, 08:38Ruiskutushetken valinta vaikuttaa seoksiin. Harley Davidsonin imusarja on alle 10cm läpän akselista kohtaan, missä ilma lähtee vasemmalle tai oikealle. Ruiskuttamalla polttoaineen kulloisellekin sylinterille just sen jälkeem kun edellinen on lakannut imutahdin sain aika hyvin tasoitettua sylinterien väliset erot. Jos kasin imusarja on dual plane tai ruiskulle hyvin suunniteltu, ei noita takaisin päin virtauksia esiinny samalla tavoin. Sehän on normaaliajossa puolilla kierroksilla syvällä alipaineella se ruiskutushetki muutaman millisekunnin mittainen tapahtuma ja kun esim jollain 3000 kierroksella työkierto on 40 millisekuntia, niin hyvin ne mahtuvat tapahtumaan just oikeaan aikaan.

Mun kokeilut "suoraruiskutuksesta" eli kapean kulman suuttimilla avonaista imuventtiiliä kohti ovat tuottaneet pauketta putkissa. HD:ssa onnistuin ilmeisesti suihkuttamaan suoraan sytytystulppaa kohti. Oli jotkut lässykän suuttimet, vinoon ampuvalla keilalla ei mennyt enää kanavan lattiaan, vaan venttiilin selkään. Tasan tietyllä kuormalla ja kierroksilla käynti sekaisin, eikä se meno ollut muutenkaan osakuormalla kaunista. DIY tekijällä loppuu kokonaisaikakalenterista päivät, jos alkaa testaamaan kaiken.

Vaikka mun tenu-Dartin injektorit ampuvat imukanavan lattiaan tai just siksi se pelaa oikein hyvin. Jos olisi, ei ole eikä tule, termoparianturit pakosarjassa kannen tykönä, niin ihan pienet erot, mitkä siellä vois olla, voi ecusta käsin säätää pois.

Rivikutosessa epätasainen seos on imusarjadisainin puutteita. Slantin ykskurkkusessa kampiakselin suuntaan oleva läppäakseli aiheuttaa erilaisen jakauman vs jos kaasaria kiertää 90 astetta. Sama vaiva mut toisin päin esiintyi mun teeseitse analogiruiskussa. Keskipytyt kävivät laihalla, koska olivat lähinnä raollaan olevia kanavia 3 ja 4. Kun läppärunko kääntyi sen mainitun verran, single planen puutteellisuus osakuormalla väheni merkityksettömäksi. Just tosi aikaa vieviä keksiä kaikkia noita itse tutkimalla. Tein jopa imusarjaan jaon ryhmiin 123 ja 456 ja sekin vaikutti pintakaasuajossa merkittävästi.

Ehkä noi sähkökaasarit on hyvä sisääntulo efiin ja seuraavana sitten täyskitti esim Edelbrockilta monipistehommiin.

Itte kattelin aamulla minkä näköisiä suoraan palotilaan ruiskivan suuttimet on. Jos joskus semmoista tekniikkaa...

Dual plane on surkee keksintö TBIn kanssa, single toimii aivan vitusti paremmin esim Sniperien kaa, nyt kun ei kyse ole kaasarista mistä se polttoaine "imetään" ni ei päde ihan samat kun kaasarin kanssa.
Tällein jokusen Sniperin kanssa ihmetelleenä ja puljanneena, muutamaan kun vaihto singlen dual planen tilalle ni parani HUOMATTAVASTI toiminta.

Tässä viimesin esimerkki "ei singlellä tee mitään alle 8000rpm" tjsp miehille.

347+Sniper2, kierrosaluekkin kertonee jo et ei todellakaan mikään rallimoottori kyseessä, ihan perus rautakantinen pikkulohko mikä tuli viinalle rakennettua tommoseen -68 Mustangiin pari v sit, nyt pääs penkis käymään sit vihdoin sillä.
Ainiin ja kuvassa tosiaan pyöräteho, moottoriteholla mun mielestä oo mitään merkitystä.
Ja laatikkona 4R75W jostain 04-05 Mustangista.

Kulutus luokkaa 11-12 matkassa E85.

sössö

varmaan tuo 305 tbikin paranisi single plane imusarjalla, on kyllä harvinaisen mitätön kone vaikka pitäisi olla kai 180 tai semmosta hevosiakin. Peräkin on yli 3 ja 4v toosa.

Toki sitte samalla laittas paremmat vortec tms. kannet jos tonne osastolle joskus menee.

slant sickness

Sniper on lähempänä kaasutinta kuin ruiskua, joten suunnilleen samoin sen pitäisi imusarjaan reagoida.

Kyllä mä sain kutoskoneessakin jotain apua ja vielä monipisteruiskulla, tosin rallimalliin kaikki suuttimet yhtä aikaa auki, kun jaoin imusarjan seinällä "dual plane" tyyliin. Se apu tulee alimmilla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä. Kolme tuhatta kiekkaa ei ole alimpia kierroksia, mitä monilitraisesta moottorista hlöautoissa reissussa on käytetty. Pitkäkaton 307:n 80 vauhdissa isolla D:llä oleva 1100 kiekkaa on. Ja siellä jaettu imusarja auttaa. Siis kaasarin ja sähkökaasarin kanssa.