Peltisarjan muokkaaminen

Aloittaja maddis, 20 huhtikuu, 2026, 19:02

« edellinen - seuraava »

maddis

En tiedä mikä aivopieru kävi, kun keksin että Caminoon(G-body) olis kiva saada peltisarjat samalla kun muuten teen putkistoa uusiksi. Siitä se riemu repesi.

Kuskinpuolen sain ns. 'heittämällä' paikalleen, mutta hanttimiehen puoli on tuskaa. Ottaa runkoon kiinni tai on ihan millistä tms. kiinni. Myös tukivarsi on aika liki. 

Katselin, että keskempänä olisi tilaa vaikka kuinka eli jos peltisarjaa sais taivutettu hieman tiukemmalle mutkalle niin ongelma ratkeaisi sillä. Varovasti kokeilinkin räikkäliinalla vetää auton alla sarjasta ja homma oliskin muuten hyvä mutta sehän pomppaa aina takas alkuperäiseen asentoon kun liinan päästää irti. En viitsinyt lujempaa vetää ettei sitten hajoa jotain muuta.

Onko ideoita miten tuon saisi ns. 'kotikonstein' taivutettua? 

Takonut olen jo paria putkea ja jos ei muuta niin huomenna haen pienen happi-asetyleeni setin ja alkaa putket muovautua. Propaani-butaani liekillä tullut kuin paha mieli kun koetti lämmittää.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: maddis - 20 huhtikuu, 2026, 19:02En tiedä mikä aivopieru kävi, kun keksin että Caminoon(G-body) olis kiva saada peltisarjat samalla kun muuten teen putkistoa uusiksi. Siitä se riemu repesi.

Kuskinpuolen sain ns. 'heittämällä' paikalleen, mutta hanttimiehen puoli on tuskaa. Ottaa runkoon kiinni tai on ihan millistä tms. kiinni. Myös tukivarsi on aika liki.

Katselin, että keskempänä olisi tilaa vaikka kuinka eli jos peltisarjaa sais taivutettu hieman tiukemmalle mutkalle niin ongelma ratkeaisi sillä. Varovasti kokeilinkin räikkäliinalla vetää auton alla sarjasta ja homma oliskin muuten hyvä mutta sehän pomppaa aina takas alkuperäiseen asentoon kun liinan päästää irti. En viitsinyt lujempaa vetää ettei sitten hajoa jotain muuta.

Onko ideoita miten tuon saisi ns. 'kotikonstein' taivutettua?

Takonut olen jo paria putkea ja jos ei muuta niin huomenna haen pienen happi-asetyleeni setin ja alkaa putket muovautua. Propaani-butaani liekillä tullut kuin paha mieli kun koetti lämmittää.

Jäykkähän tuollainen isohalkaisijainen putkirypäs on taivuttaa.
Reilusti vaan lämpöjä vedon aikana niin alkaa myötäämään.

Samalla lailla runkoa hipoen meni mulla Caminossa apukuskin puoleinen sarja.
Jätin sen siihen, mutta saattaa päristä välillä.. >:(

Jussi

Joo, kyllä se lämmiteltynä alkaa jäämään muotoon. Melko lähelle punasta on kyllä päästävä siinä lämmössä, asettipillillä menee aikas helposti.

Tuo taivutus on vielä aika iisi muokkaus, mutta en koskaan tajunnu miks F-bodyyn piti olla kuskinpuolen sarjan kollektori paljon alempana kun toisella puolen. Ekat oli jotkut halvemmat Coyote tms. merkkiset hetken jaksoin niillä tartutella sitä kollektorin laippaa maastoesteisiin ja vittuunnuin sen verran et ostin laadukkaammat Hedman tms. sarjat. Ja vittu, sama juttu niissä. Otin sit 2cm pois kaikista putkista, taivuttelin vähän uusiksi ja hitsasin kasaan. Enempää ei sujuvasti saanu. Vieläkin se kollektorin laippa tahto osua mihin vaan pattiin alla ja ainahan se alko vuotaan sen jälkeen.
Lopuilleen hitsasin "suksen" siihen laipan alle 3mm rosterista 4 senttiä leveenä. Alko pysyyn laippa tiiviinä.

maddis

Pitäs keksiä jotenkin miten sitä sais taivutettua irtonaisena. Taida uskaltaa uskaltaa lämmittää autossa ollessa. Tulee vielä isompi vahinko. Tai minulla ainakin, ehkä joku joka noiden asettipillien kanssa on enemmän värkännyt siinä onnistuisi.

Tuossa on kans kuskinpuolen kollektori alempana. Tosin, ei sitä hirveästi ylemmäs saa kun vaihteensiirtäjän vipu on siinä yläpuolella.

Mutta hyvä tietää tuo 'suksiviritys' jos tuo laippa alkaa napsimaan maahan.

Anza

Jos moottoria on vara liikutella ylöspäin, ehkä eteen ja nostaa vaihteiston häntää. Varsinkin jos kiinnikekumit on väsähtäneen painuneet.
Pakoputket liikkuu siinä mukana senttejä. Varsinkin jos vaan toinen puoli roikkuu alempana. Ainakin hyvä tarkistaa.

maddis

Nostin jo hanttimiehen puolta sentin verran ylöspäin. Taitaa olla helpompi muokata tuota pakosarjaa kuin alkaa tekniikkapakettia liikuttelemaan.

Gary Grand

Jos se satsi on 10mm laipalla niin voi onnistua irtonaisenakin taivuttelu..
Jos taas joku 6mm peltilaippa, niin ei tule pysymään suorana jos ei ole tukevasti kiinni jossain.

Nuo ohutlaippaiset tahtoo vuotaa joka tapauksessa jonkun ajan päästä..

maddis

Ei se taida 10mm laipalla olla. Meinasinkin, että hankala irtonaisena sitä taivutella niin ettei laippa taivu. Mulla on kyllä 10mm paksua lattarautaa josta periaatteessa sais tehtyä tuen laipalle. Tietysti hankala se sittenkin on saada niin hyvin kiinni, että sais sen taivutuksen oikeaan suuntaan.

Voi olla parempi, että lämmittelee putkia ja takoo kuopalle. Engine masterihan jo testas ettei ne tehoihin vaikuta. ;)

Tuli tuosta laipasta mieleen ja vuodoista, että helpottasko se tilannetta jos sen laipan katkasis pyttyjen välistä ettei ole yhtä pitkää laippaa? Veteliskö se sitten vähemmän vai pahemmin?

Jussi

Jos ne asettipillit on kuitenkin, niin melkeen tekisin siinä paikallaan. Alhaalta vaikka liinalla veto päälle haluttuun suuntaan ja sit jokaista putkea liki punaiseksi sillä pillillä halutusta taipumiskohdasta.

maddis

Mulla on vain semmoinen pieni happi/kaasusetti. Hieman alitehoinen se on pakoputken taivutukseen, mutta kyllä sillä hieman pehmennettyä sai sivusta että sai naputeltua putkea kasaan. Ja vaikka olis ollut isompikin setti, niin ei mulla uskallus kyllä riitä alkaa konehuoneessa sillä sohimaan. Joten tuolla mennään nyt. 

Silmämääräisesti arvioisin hieman vajaan sentin olevan lähimmästä kohtaa runkoa/tukivartta. Saa nähdä kuinka kauheasti kone tuolla sitten heiluu, mutta se selviää sitten kun pääsee testaamaan. Jos siitä ongelmaksi asti on osumaa niin sitten se on alennuttava ja korjattava lisää.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: maddis - 21 huhtikuu, 2026, 19:10Mulla on vain semmoinen pieni happi/kaasusetti. Hieman alitehoinen se on pakoputken taivutukseen, mutta kyllä sillä hieman pehmennettyä sai sivusta että sai naputeltua putkea kasaan. Ja vaikka olis ollut isompikin setti, niin ei mulla uskallus kyllä riitä alkaa konehuoneessa sillä sohimaan. Joten tuolla mennään nyt.

Silmämääräisesti arvioisin hieman vajaan sentin olevan lähimmästä kohtaa runkoa/tukivartta. Saa nähdä kuinka kauheasti kone tuolla sitten heiluu, mutta se selviää sitten kun pääsee testaamaan. Jos siitä ongelmaksi asti on osumaa niin sitten se on alennuttava ja korjattava lisää.
Sentti on jo ruhtinaallisesti..

Ainakin mun kokemiin halpasarjoihin verrattuna!! :rotfl:

sössö

kaasupillillä uskaltaa lämmittää jos propaaniliekilläkin. Propaanilla kun paljon enemmän lämpöä on siellä missä ei haluisi sitä olevan ja vähemmän siellä missä haluisi.

maddis

Lainaus käyttäjältä: sössö - tänään kello 00:20kaasupillillä uskaltaa lämmittää jos propaaniliekilläkin. Propaanilla kun paljon enemmän lämpöä on siellä missä ei haluisi sitä olevan ja vähemmän siellä missä haluisi.
En lämmittänyt propaanillakaan konehuoneessa vaan irtonaista peltisarjaa.

maddis

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 21 huhtikuu, 2026, 21:40Sentti on jo ruhtinaallisesti..

Ainakin mun kokemiin halpasarjoihin verrattuna!! :rotfl:
Ei se auta kuin kokeilla ja katsoa miten käy.