Sähköskootterin akkuja KIIRE

Aloittaja signet, 09 syyskuu, 2026, 00:24

« edellinen - seuraava »

signet

Mulle tarjottiin n.400kpl sähköskootterien akkuja,3rukkilavallista.Nouto Kouvolasta,tai voin kuskata maksua vastaan.En tiedä niistä mitään yksityiskohtia,kun ei tiennyt tämä isännöitsijäkään,joka tahtoisi päästä niistä eroon.Siellä hallilla oli joku tän lopettaneen fiman ukko käynyt lorvailemassa, ja oli sanonut että ovat ehjiä...
Multa saa yhteystiedot.

Jussi

Kun oliskin tilaa... Vaikka paha kyllä arvata ehjyydestä.

signet

Ja kun ei noilla taida romuna olla mitään arvoa,niin en niitä meillekään ottanut.

Harri S

Melkoinen määrä.
Vaatii teollisen luokan prosessin että nuo saa tutkittua, testattua ja toimitettua jatkojalostukseen.
Toisekseen jos ovat lyijyakkuja, ne kannattaa toimittaa suoraan kierrätykseen.
Lithiumakuissa on omat riskinsä ja erityisesti purkaminen jatkojalostukseen sangen haastavaa, mutta toki tehtävissä.
Vähän kaakana mulle, muuten olisin saattanut syttyä ajatukseen.
Kiitos kuitenkin kun välitit tällaisen tiedon.

slant sickness

Lyijyakuille on hyvä romuhinta. Kymppejä sain semmosesta määrästä, jotka mahtuivat Seat Miissä hantinpuolelle lattialle yhteen kerrokseen.

Harri S

Eivät ole lyijyakkuja vaan 36V 12Ah Li-ion.
463 kpl yhteensä.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 09 syyskuu, 2026, 20:25Eivät ole lyijyakkuja vaan 36V 12Ah Li-ion.
463 kpl yhteensä.
Edelleenkin, kun olis tiloja ottaa...

slant sickness

Oishan siinä saalista. Mikähän niiden historia on? Jos ne olisi oikeasti hyviä, niin voitaishan me jakaa tommonen kuorma. Kyllä minäkin jotakin keksisin.

Kolme akkua on noin 1kWh. Kolmekymmentä 10kWh. Viiteenkymmeneen saisi voimalan päivätuotannon...

Harri S

Soitin eilen tilojen omistajalle ja tämä siis hänen kertomana ja mm. valokuvista itse tulkittuna kun olin näitä jo "ostamassa" mutta tultuani järkiini, pakitin:

Akut pääosin vuosimallia 2020 ja alumiinikuorisia.
Lavalla akun kuoriin kirjoitettu tussilla erilaisia merkintöjä mm. vuonna 2022 jossa "ei lataa kuin 29 volttiin" ja muutenkin kaikki paksun pölyn peitossa.
Tilanhaltijan mukaan omistavalle yritykselle soitettu pitkin kesää useita kertoja ja aina luvanneet tulla noutamaan, viimeksi viime viikolla.
Potkulautayrityksen (tuoreesti tehtävästään eronneen) teknisen johtajan mukaan tulleet Ruotsista hankittujen käytettyjen lautojen mukana ja ovat "ehjiä" (mikä ei mitä todennäköisimmin merkintöjen mukaan pidä paikkaansa).
Akun tyyppitietojen perusteella netistä en äkkiseltään löytänyt mitään tarkempia akun tietoja. Onko kennot purettavissa vai onko valettu epoksiin. Liitteenä kuva tarrasta.

Se miksi lopulta passasin:
-Akkujen omistussuhde yhä epäselvä (yritys toiminnassa eikä ole luovuttanut niitä edelleen).
-Akut on 6v vanhoja.
-Niitä on liian paljon.
-Kapasiteetti on uutenakin aika huono vuokralauta-akuksi mikä kielii vanhasta teknologiasta joka tullut lautojen mukana käytettynä Ruotsista vuosia sitten.
-Akun rakenne mysteeri, eli saako kennoja edes purettua.
-Ainakin osa akuista on ollut rikki jo vuosia sitten ja loputkin kennot ja ehjät akut purkautuneet usean vuoden aikana mitä todennäköisimmin alijännitteeseen.
-Yhdessä akussa merkintä BAK, mikä tarkoittaa kiinalaista (vaikkakin ihan ok laatuista) kennomerkkiä.
-Asiasta oli jo ehditty soittaa paikalliselle ympäristötarkastajalle ja he ovat tietoisia.
-Akkujen historia ja miten niitä on vuosien aikana käsitelty/availtu/korjailtu ei ole tiedossa ja saattaa sisältää tulipalovaaran.

Tuossapa kaikki kahdesta puhelusta ja kuvista.
Jokainen kiinnostunut tehkööt omat päätelmänsä mutta mun mielestäni hankinta olis sisältänyt liian paljon riskejä.
Eli helkkarinmoinen purku-/testaus-/kierrätysrumba ja silti pahimmillaan hallussa olis pari tuhatta kiloa silkkaa ongelmajätettä jonka perään kyselevät omistaja, sekä poliisit ja Kouvolan ympäristöviranomaiset.