GM Square Body truckit 73-87(-91)

Aloittaja '59 Kingswood, 10 tammikuu, 2020, 22:18

« edellinen - seuraava »

Gary Grand

The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Kustom STW

Projektina tällä hetkellä on muuttaa umpisurkea Squarebody uuteenvanhaan ulkoasuun...eli tyyliin pre 60's. Onhan siinä valtavasti urakkaa. Tekniikka säilyy 6.2 ja runkoon ei tule muutoksia.
Vois ehkä jossain välissä koittaa tehdä tästä oma topic.

Rusty

Ehdottomasti @Kustom STW:+1: Muutamia maistiaisia saanut nähdä ja on kyllä varsinainen saatanan työmaa, kuten todettua..  ;D
Ah, ahtaita aikoja.

Rusty

Pitäiskö tossa Garyn viestissä olla kuva? Tai jotain??
Ah, ahtaita aikoja.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Rusty - 11 marraskuu, 2021, 20:54Pitäiskö tossa Garyn viestissä olla kuva? Tai jotain??

On näköjään hävinny se linkattu kuva.. >:(
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Jarona

Lainaus käyttäjältä: Kustom STW - 11 marraskuu, 2021, 20:29Projektina tällä hetkellä on muuttaa umpisurkea Squarebody uuteenvanhaan ulkoasuun...eli tyyliin pre 60's. Onhan siinä valtavasti urakkaa. Tekniikka säilyy 6.2 ja runkoon ei tule muutoksia.
Vois ehkä jossain välissä koittaa tehdä tästä oma topic.
Kuvia ja kertomuksia kaivataan!
Samanlainen kottero se täälläkin on vaatinut ja saanut huolenpitoa. ;)
Chevrolet C10 6,2 Td Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato


Jussi

Huomasinpa muuten tallin seinällä roikkuvan yhden varsin siistin näkösen pyöränkaaren listan. En kyllä äkkiä hahmottanu mihin aukkoon se kuuluu, mutta jos joku tarvii, niin tutkitaan.
En varmasti oo.

Gary Grand

The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Anza


Marko Nykänen



Jotain tarinantynkää kesän tuusailuista oman kanttikoppaisen parissa.

Kaikkihan lähti siitä, kun kyseinen katiska on "uudesta" asti tiputtanut jalkatilaan vähän vettä, useimmiten sateella. Ja molemmille puolille. Kun vehjeksen 2011 ostin, oli lattiamatto ja äänieristeet läpimärät, joten siitä asti lattia on ollut peltipinnalla, kumiset matot ainoastaan että pääsee lattia kuivumaan.

No, ekana mittaristo ja kojelauta irti että pääsee tutkailemaan mistä vuotaa. Tuulilasin alareuna (ylläri) osoittautui syylliseksi. Teki vaan lätäköt sen verran keskelle lattiaa että hämäännyin, mutta kun katselin miten vesi peltejä pitkin valui ennen kuin tippui lattialle ni selkeehän se oli. Tein oikean ratkaisun ja työnsin puoli tuubia liima- ja tiivistemassaa molempiin nurkkiin. Tai oikeastaan ympäri tuulilasin. Tiivistelasista tuli liimalasi. Puolittain ainakin.

No, toinen vitsaus on ollut pysähtymättömät pyyhkijät. "Uutena" oli erillinen kytkin ja muita virityksiä ongelman kiertämiseksi. Tuolloin teippasin katkaisijasta yhdet kontaktit piiloon jolloin sain kaksi viimeistå asentoa pelaamaan, joskin piti manuaalisesti pysäyttää pyyhkijät ala-asentoon. Uusi katkaisijakin oli, se ei ongelmaa ratkaissut enkä oikeastaan odottanutkaan.

Otin siis elektroniikan tutkailuun. Kuvassa näkyvä transistori ja yksi diodeista oli oikosulussa. Diodi oli kuvattaessa jo irroitettuna, oli transistorin oikealla puolella olevan vastuksen alapuolella.



Diodi irroitettuna pyyhkijät toimi normaalisti, mutta edelleen vain kahdella viimeisellä asennolla, eli tihku ei toiminut. Mutta pysähtyivät alas automaattisesti kun laittoi pois päältä.

Transistorista ei löytynyt mitään tietoja netistä eikä 70-luvun puolijohdekataloogistakaan. Konsultoin vanhaa luokkakaveria ja hänen ohjeistuksellaan virittelin hyllystä löytyneen fetin trankun tilalle. Mut NPN-transistori on kuitenkin kyseessä, kun on maadoittava kytkentä kyseessä. Eli fetti, diodi ja yksi ekstravastus paikoilleen ja pyyhkijät toimii. Myös tihku ja sen nopeussäätö. Pissapoikakin toimii kirjaimellisesti napista painaen ja pyyhkijät pyyhkii sen jälkeen sen puolenkymmentä kertaa.

Mittariston ollessa irti fiksasin myös taustavalot ja piirilevykalvon tarvittavilta osin. Ja koska mittaristonvalojen kirkkaussäätö ei ole toiminut (valojatkaisijassa vastuslanka poikki eikä sitä tinaamalla saanut korjattua) niin tein valokatkaisijaan pienen kytkentämuutoksen joten palavat koko ajan kirkkaimillaan. Eivät ne häikäise kuitenkaan.

No, kun kojelauta oli irti niin askartelin lämmityslaitteen ohjainpaneeliin yhden uuden vivun kun onnistuin ylemmän katkaisemaan joku kesä sitten, eikä saanut puhallusta käännettyä tuulilasille. Alumiinilevystä vanhaa valukappaletta hyväksikäyttäen nyhräsin uuden vivun. Ei siitä erityisen kaunis tullut mutta asiansa ajaa. Saishan noita ohjainpaneeleita uusiakin.



Ja kun oli lämmitysboksi nenän edessä niin raplasin senkin irti, putsasin puhaltimen moottorin ja laitoin uudet rasvat akselille. Uuden lämppärinkennonkin vaihdoin, ei se vanhakaan nyt mahdottomasti vuotanut, mut pieniä merkkejä oli havaittavissa ja toisinaan tuli tuulilasille jäähdytysnestettä.

Kun sain vedentulon jalkatiloihin loppumaan, alkoi kyteä ajatus äänieristyksestä. Yhden illan googlailin ja tutustuin nykytarjontaan, edellisistä vaimennuksista kulunut reilu 20 vuotta. Pari pakettia laitoin erilaisia bitumipohjaisia itseliimautuvia matonpalasia tilaukseen ja yhtenä iltana nypläilin paikoilleen. Ajomelu hiljeni huomattavasti. Liki olemattomiin. Kattoonkin pari palaa laitoin vaikkei pysyvyyttä luvattukaan. On pysynyt.

No, kabiinin puoli kun oli kondiksessa nojailin yhtenä iltana syyläriin ja katselin konehuonetta kaikessa rauhassa. Autohan on alunperin diesel, joten siellä oli jonkun verran ylimääräisiä johtolankoja. Raplasin nekin kaikki erilleen johtosarjoista ja napsaisin tulipellin lpäivientipalikassa juuresta poikki. Selkeytyi huomattavasti. Lisäsin ja parantelin maadoitusjohtojakin runkoon ja moottoriin.

Tein mä samalla uudet tulpanjohdotkin metritavarasta, entisistä oli yhdestä johdosta eriste murtunut. Sehän on riittävä peruste vaihtaa kaikki...

Sähköjutut kun sain parempaan kondikseen niin jäin katselemaan kaasutinta. En ole siihen uskaltanut koskea, kun ei ole aiempaa kokemusta moisista.

Kyseessähän siis suht perinteinen Rochester Quadrajet ja kun asiaan perehdyin paremmin niin 800 cfm -malli. Ei mikään harvinaisuus sekään. Ryyppyhän siinä ei ollut käytössä lainkaan, ohitettu nippusiteellä. Ei sitä toki kesäautossa ole osannut kaivatakaan. Ja hyvin on lähtenyt käyntiin, pienellä pumppailulla.

Lähtökohtaa kuvin:

 



Se oli päällepäin aika paskanen kaikenkaikkiaan, samoin suodatin oli aika musta kun sen vaihdoin. Joten siinä oli kannustinta pienelle huollolle. Tilasin korjaussarjan ja ensiöläppien akselille holkitussetin. Välys ei ollut suuren suuri, mutta erittäin selkeä kuitenkin. Sama tehdä kerralla kunnolla. Tai ainakin yrittää.



Täytyy myöntää että kasauksessa oli juutuubi isona apuna. Ryypynkin laitoin toimintaan, tilasin sähköversion ja alipainekellon, kun vanha oli ihan vähän rikki.





Ei se ainakaan yhtään huonommin toimi huollon jälkeen. Ryypyn tyhjäkäynti on ehkä vielä aavistuksen alhainen mut käynnissä pysyy. Ja nyt on kaikki ruuvit ja pultit kuitenkin kiinni, olivat aika löysässä kun aloitin purkamaan.

Semmosta pientä askartelua ollut tänä kesänä, jäi sitä vielä ensi kesällekin. Pidin tätä sellaisena 42-vuotishuoltona...

Eikä siinä vielä kaikki. Muutama kesä sitten maalasin sisustan muoviosia korin väriin.






Kun perusasenne on, että kaikki ihmiset on mulkkuja ja kaikki menee päin vittua, ei tule ikäviä yllätyksiä.

Anza

Tyylikäs toteutus.

(... linkitetty kuva kadonnut)


Jussi

En varmasti oo.

Anza

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 09 marraskuu, 2022, 00:40En jaa näkemystäsi. Varmaan ns. makuasia.

Vanteet vois olla erilaiset ja pitkälavainen näyttää luonnollisemmalle kuin töppö. Vihreä ei oo suosikki väreissä ja mopo pitäis heivata lavalta. Mutta kyllä tän tyylinen mulle kelpais ihan ilman muutoksiakin. Maalauksessa sävy ja teema must aika hauskat. Verraten synkkään iäti tyylikkääseen mustaan tai harmaaseen.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Anza - 09 marraskuu, 2022, 05:22Vanteet vois olla erilaiset ja pitkälavainen näyttää luonnollisemmalle kuin töppö. Vihreä ei oo suosikki väreissä ja mopo pitäis heivata lavalta. Mutta kyllä tän tyylinen mulle kelpais ihan ilman muutoksiakin. Maalauksessa sävy ja teema must aika hauskat. Verraten synkkään iäti tyylikkääseen mustaan tai harmaaseen.
Vanteet vähintään pitäs vaihtaa. Ja täällä aika vaikee arvostaa pyyhkijöiden sheivaamista pois.
En varmasti oo.