Historian havinaa netistä löytyneillä autovalokuvilla

Aloittaja redneck1, 20 huhtikuu, 2020, 07:37

« edellinen - seuraava »

35830_man

Lainaus käyttäjältä: ramman - 23 joulukuu, 2021, 11:30Autoja autontunnistajille. 1959 ilmeisesti otettu kuva.



Toiseksi lähin lie Ifa ja siitä kaks pykälää kauemmas on Citroen. Kauimmainen onkin vähän 50-luvun alun Moparin oloinen.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: ramman - 23 joulukuu, 2021, 11:30Autoja autontunnistajille. 1959 ilmeisesti otettu kuva.


Tunnistustehtävä!? Jäi huomaamatta..
Edestä, taaemmas: Wartburg, IFA, Skoda, Citroên, Volga?, Kupla, xxx ::)

1320

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 23 joulukuu, 2021, 23:40Tunnistustehtävä!? Jäi huomaamatta..
Edestä, taaemmas: Wartburg, IFA, Skoda, Citroên, Volga?, Kupla, xxx ::)

Eka autohan on yksi Suomen yleisimpiä metsäautoja, eli Skoda, ja olisko mallinimi 440. IFA:n jälkeen olevaa en tunnista varmaksi, veikkaisin Warrea mut saattaa se olla joku muukin... Citroenin takana oma veikkaus on Pobeda (tai FSO Warszawa)...

Bantam

Kyllä se varmaankin Warre on. FSO Syrena on vähän saman näköinen, mutta niitä tehtiin vain kaksiovisena.

manha

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 23 joulukuu, 2021, 23:51Citroenin takana oma veikkaus on Pobeda (tai FSO Warszawa)...

Vai olisko läntisen naapurivaltiomme edustaja..?

Gary Grand


sämpy

Tuolloin tenavat vielä jaksoi kirjoitella joulupukille.

Pande

Rammanin Lappeenrantakuvien jatkoksi yksi mielenkiintoinen, jonka toisaalla internetissä olevaan vastaavaan ketjuun oli joku jo linkittänyt. Snellmaninkatu, työväentalo ja -ravintola, taustalla näkyy kauppahallia. Kuvaaja Jorma Väkevä 1975.

Vaikka kuva on noin rajattu niin uskoisin melkoisella varmuudella tietäväni tuon Monacon rekisteritunnuksen. Väri täsmää tiettävästi lajinsa ainoaan Suomi-yksilöön joka on ollut nykyisellä omistajallaan vuodesta 1988. Ellei ole ihan viime aikoina vaihtanut omistajaa, en ole hetkeen ollut omistajan kanssa jutuissa. Tuon Suomi-yksilön kunnostuksen hän aloitti muutama vuosi sitten mutta kun homma venyi niin osti väriä lukuunottamatta samanlaisen tuontiyksilönkin, muun kalustonsa oheen.



https://www.finna.fi/Record/lappeenrannanmuseot.427482AD-BBA7-447F-BED7-9077786C0754?imgid=1

ramman

Lainaus käyttäjältä: Pande - 24 joulukuu, 2021, 09:06Rammanin Lappeenrantakuvien jatkoksi yksi mielenkiintoinen, jonka toisaalla internetissä olevaan vastaavaan ketjuun oli joku jo linkittänyt. Snellmaninkatu, työväentalo ja -ravintola, taustalla näkyy kauppahallia. Kuvaaja Jorma Väkevä 1975.

Vaikka kuva on noin rajattu niin uskoisin melkoisella varmuudella tietäväni tuon Monacon rekisteritunnuksen. Väri täsmää tiettävästi lajinsa ainoaan Suomi-yksilöön joka on ollut nykyisellä omistajallaan vuodesta 1988. Ellei ole ihan viime aikoina vaihtanut omistajaa, en ole hetkeen ollut omistajan kanssa jutuissa. Tuon Suomi-yksilön kunnostuksen hän aloitti muutama vuosi sitten mutta kun homma venyi niin osti väriä lukuunottamatta samanlaisen tuontiyksilönkin, muun kalustonsa oheen.



https://www.finna.fi/Record/lappeenrannanmuseot.427482AD-BBA7-447F-BED7-9077786C0754?imgid=1

Tästä kuvasta tulee taas nykyrakentaminen mieleen.

Taustalla olevat puurakennukset purettiin 80 luvun alussa ja paikalle rakennettiin uudet laatikot.

Nyt noista laatikoista toinen on jo purettu ja tilalle valmistui uusi talo syksyllä.

Tuon kulmatalon eli vahnan teatterin tilalle rakennettu laatikko on kanssa lähdössä purkuun piakkoin ja tilalle tulee taas uusi. On jo uuden talon kämpät myynnissä.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: ramman - 24 joulukuu, 2021, 09:25Tästä kuvasta tulee taas nykyrakentaminen mieleen.

Taustalla olevat puurakennukset purettiin 80 luvun alussa ja paikalle rakennettiin uudet laatikot.

Nyt noista laatikoista toinen on jo purettu ja tilalle valmistui uusi talo syksyllä.

Tuon kulmatalon eli vahnan teatterin tilalle rakennettu laatikko on kanssa lähdössä purkuun piakkoin ja tilalle tulee taas uusi. On jo uuden talon kämpät myynnissä.
Rumia ja huonoja..
Vanhat olleet tuossa 100 vuotta ja olisivat varmaan toisetkin sata..

ramman

Tohon rakennushommaan vielä.

Tosiaan tuossa kuvassa tuo kulmatalo oli lappeenrannan teatteri. Se siis purettiin ja rakennettiin toisaalle uusi sillloin 80 luvun alussa.

Nyt on se "uusi" teatteritalokin on purettu ja sen paikalle rakennettu uusi laatikko pari vuotta sitten  :))

Oli se "uusi" teatteritalo niin homeessa ja huonossa kunnossa ettei kannattanu ees korjata  :))

Miun työpaikan talo on sellanen 70 vuotta vanha ja hyvässä kunnossa edelleen. Ei varmaan miksikään tosta meekkään kun on onneksi hyvä taloyhtiö mikä on pitäny talostaan aina huolta.

sämpy

Tästä ei juuri autoja erota...

Kunhan tuli rakentamisesta mieleen, Helsingin Vallila 50-luvun lopulla. Liki kaikki kuvassa olevat rakennukset taitaa olla edelleen olemassa ja käytössä?

Takan olevaan korkeaan kerrostaloon siirtolapuutarhan laidalla mutsi muutti vanhempineen kun talo valmistui. Itsekin ravasin tuolla joka viikonloppu koko 80-luvun.

Oikealla Hämeentie josta erkanee Sturenkatu, keskellä Paavalin kirkko.


Pande

Hotelli Polar Espoo eli nykyinen Nihtisillan Scandic. Hotelli- ja ravintolamuseon kuvia https://www.finna.fi/Record/musketti_hrm.M019:HRMKUVAV4320:450?imgid=1



Eturivin kaksiovinen Ford näyttää olevan AEP-84. Omasta Tuulilasi-lehtien kokoelmastani löysin pari vuotta sitten numerosta 12/73 tämän esittelyn, niissä oli silloin aina nostettu muutama esimerkki autoliikkeissä myynnissä olevista autoista. Kun laitoin skannauksen esille toisaalle niin @puu tutki, että auto oli ollut vuonna -67 Hirvox Oy:n omistuksessa.


Gary Grand



Aren aukiolta Torilta 1966
Kuva; Vanhat Arelaiset

sämpy

Tuo kuvassa vasemmalla oleva vaaleanvihreä lienee jokin BMC tuote, mutta muistuttaapa erehdyttävästi Autobianchi Primulaa. Sellainen tuli Suomeen tasan 1kpl, oli Espoossa Korpivaaran naisväen käytössä 60-luvulla.  Mutta yhtään kuvaa siitä ei ole löytynyt. Joskus lähestyin KLB:tä ihan kirjeellä että jos tuosta olisi jollain havaintoa, mutta ei vastannut ja naamatusten kysymällä teki kyllä selväksi ettei kiinnosta sellaiset italianpaskat yhtään.