Historian havinaa netistä löytyneillä autovalokuvilla

Aloittaja redneck1, 20 huhtikuu, 2020, 07:37

« edellinen - seuraava »

TwistOla

Lainaus käyttäjältä: Bantam - 10 kesäkuu, 2024, 21:36^ Tossahan oli nk. "Tyynelänkulma", vanhasta lyseorakennuksesta näkyy nurkka, siinä oli vanhin suomenkielinen oppikoulu Suomessa. Muutama kymmenmetriä torille päin oli legendaarinen ravintola Maakunta, jonka alakerrassa oli Viken baari.


Keskisuomalaisen arkisto.

Tuossa oikeassa alakulmassa on Laukku- ja nahkaliikkeen mainos. Putiikki sijaitsi tuolla sisäpihalla ja sieltä ostin ekan lompakkoni joskus '70/'80-l taitteessa.
Tähä jaksa ny mitään ylvästä keksiä!

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Bantam - 10 kesäkuu, 2024, 21:36^ Tossahan oli nk. "Tyynelänkulma", vanhasta lyseorakennuksesta näkyy nurkka, siinä oli vanhin suomenkielinen oppikoulu Suomessa. Muutama kymmenmetriä torille päin oli legendaarinen ravintola Maakunta, jonka alakerrassa oli Viken baari.


Keskisuomalaisen arkisto.
Ja mun kuvassa Fairlanen taustalla, koivujen kätköissä Fredriksonin hattutehdas..
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are the same..

Bantam

Ja hattutehtaan vieressä Vanha Freda, "Jyväskylän viimeinen porvariskoti".

https://keski-suomi.kiinteistoliitto.fi/yhdistys/vanhafreda/

Kevätkaunottaria 1970-luvulta, kun muoti ja autokauppa yhdistivät voimansa
https://www.sjl.fi/paikalliset/4149156

Selviää mm., että Datsun 1600 ja Capri L olivat lähes samanhintaisia ja sillä rahalla sai miltei kaksi Elite 1500M:ä.

Bantam

Mikkelin autoasema torin laidalla 1950-luvulla.  [Kalevi Nordmanin kokoelma]



Ulommassa jonossa kolmantena näkyy ykkössarjan Volga 21 keula, joten kuva on vähintään vuodelta 1956.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Bantam - 16 kesäkuu, 2024, 21:26Mikkelin autoasema torin laidalla 1950-luvulla.  [Kalevi Nordmanin kokoelma]



Ulommassa jonossa kolmantena näkyy ykkössarjan Volga 21 keula, joten kuva on vähintään vuodelta 1956.
Melko varma muistikuva on tosta kopista vielä 70-luvulta. Sillon kyllä tuntu sen kokoselta paikalta, ettei siellä tollasta määrää autoja olis voinu olla 50-luvulla...
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 16 kesäkuu, 2024, 23:47Melko varma muistikuva on tosta kopista vielä 70-luvulta. Sillon kyllä tuntu sen kokoselta paikalta, ettei siellä tollasta määrää autoja olis voinu olla 50-luvulla...

Autonkuljettajat seisoa pönöttävät autojensa vieressä. Tämä ei ole sattumakuva, vaan vasiten on kaupungin (kaikki?) taksiautoilijat kokoontuneet kuvattavaksi. Kuvauspaikkana on Liikemiestenseuran talon ylemmän kerroksen ikkuna tai katto.

Edit. Katsoin vanhoja kuvia, niin vanha Liikemiestenseuran talo oli yksikerroksinen, eikä kaksikerroksinen, kuten muistelin. Eli kuvaajan on pakko olla ollut katolla.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

palontie

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 16 kesäkuu, 2024, 23:47Melko varma muistikuva on tosta kopista vielä 70-luvulta. Sillon kyllä tuntu sen kokoselta paikalta, ettei siellä tollasta määrää autoja olis voinu olla 50-luvulla...


Minäkin muistelen että toi koppi on ollut tossa.
Eniten vituttaa kaikki.

palontie

Aika monesti 80 luvulla haettiin frendien kanssa tuolta aukiolta tai lähistöltä pimuja matkaan ja painuttiin mun vanhempien mökille,ihan siihen Mänty motellin läheisyyteen,mökkitie alkoi motellin pihalta ja siitä matkaa mökille n.500m.
Eniten vituttaa kaikki.

Gary Grand

In the depths of a mind insane, fantasy and reality are the same..

Bantam

Outokummun Fiat Joensuussa Turisti-hotellin edessä. Vuosi 1925. [Outokumpu Oyj:n arkisto]



Aika harvinaista ton ajan kuvissa nähdä iloisia naamoja. Onkohan "Turistissa" julkisivuremontti menossa kun oven vasemmalla puolella on hirsiseinä piilossa ja oikealla vielä näkyvissä? Taisi olla just sitä aikakautta kun hirsiseinää piti saada piiloon.

TwistOla



Päivän Kepulaisessa on "Vanhat kuvat"-sarjassa juttua 12.6.1963 tapahtuneesta Amphicarin koeuinnista.

Kuva: Keskisuomalaisen arkisto
Tähä jaksa ny mitään ylvästä keksiä!

FuryIII 71

Fiddu, kyllä maailma, tai ainakin suomi, on pieni maa. Ja varmaan vielä pienempi facessa. Enivei, nyt tulee taas varmaan vähän pidempi stoori, ja tämä on enempi lähihistoriaa, eli noin 20v. takaa ainoastaan.

Kaikki lähti tästä faceryhmän kuvasta.

Saatetekstinä oli: "Kundit ja buikki 1976 ja friidut lähdössä leffaan 1974."



Kommentoin kuvaan sitten tavallaan vähän ohi aiheen (onneksi vain harvoin): "Kontulassa pörräs joskus parikytä vuotta sitten metallihohto taivaansininen '74 Monaco, "rytmiryhmä" mukana, ja tais olla yleensä joku muikkeli vissiin kuskina?

Tulivat joskus viereen ölisemään että "hieno auto sulla", ku olin siinä silloisella JET:in kylmäasemalla tankkaamassa silloista Valiantiani, ja sattuivat samaan aikaan viereiselle mittarille. En tiedä vetivätkö muutakin ku viinaa...

Auton kohtalo ainakin oli surkea. En muista olivatko paenneet kyttiä, vai muuten vaan kaahanneet, mutta itiksestä päin kehäI:ltä tultaessa olivat vetäneet risteyksestä pöpelikköön, ja tais olla parikin puuta menny poikki, ennen ku vastaan tuli riittävän paksu johon rytinä oli loppunut. Lehdestä vaan silloin kattelin että tutunnäköinen auto ja tapahtumapaikka. En muista oliko joku paikallislehti, vai ihan valtakunnallinen. En myöskään muista että selviskö kaikki hengissä.

Jos täällä joku sattuu tietämään/muistamaan kyseisen auton ja keissin, ni kiinnostais tietää."

No tuo aloittaja sitten kommentoi, että "väärä tieto tai sitten minulla on väärää tietoa".

Kysyin sitten että, "Autosta vai tapahtumista, vai sekä että? Laita mulle vaikka yv jos et tähän viitsi? Autosta olen ainakin satavarma, koska kaverillanikin oli tohon aikaan '74 Monaco 4D HT. Tosin tuo kontulassa ollut tais muistini mukaan olla ihan perus tolppamalli, neliovinen tosin sekin.

Porukkaa en tuntenut, mutta aina kun kyseisen Monacon näin, ni siellä tuntui olevan melko hilpeä meininki, viikonpäivästä riippumatta..."

Sain sitten yv:tä kuvien kera, ja heebo sanoi että eukko oli yksin liikenteessä, ku oli suivaantunut ukolleen.

Tässä niitä kuvia.











(Viimeisen kuvan nähtyäni totesin muistaneeni takavalojen perusteella vuosimallin sittenkin väärin, oli '75.)

No, siinä ku tsättäiltiin, ni laitoin kuvan ekasta Valiantistani, ja sanoin että muutettiin kivikonlaitaan '99, jossa mutsi edelleen asuu, ja että tästä johtuen kontulassa tullu jonkin verran pörrättyä.

Siinä vaiheessa kaveri veti ässän (tai oikeastaan itelle se oli oikeastaan enempikin jo suoranainen pommi), ja pisti seuraavan kuvan...

Saatesanoilla: "Tässä taitaa olla onnellinen autonomistaja"



WTF?! Meikä ja eka Valiantti kuvassa aika tarkkaan parikytävuotta sitten, eikä pienintäkään muistikuvaa että tuollainenkin joskus otettu, ja saman heebon toimesta.  :o

Ja kirsikkana kakun päällä, edes mulla ei ole kuvaa kyseisestä Valiantista hankintahetken värityksessä/kuosissa, ni tättärää! Tää kaiveli sellaisenkin arkistoistaan!  :o



Tai no, olin mä ehtiny ne tolkuttoman kokoiset roiskeläpät sentäs repiä jo helvettiin tuossa kuvassa. Jos ne ois ollu muun väriset ku mustat, ni ois voinu kuvitella että ne oli pöllitty jostain ralliautosta.  :))

No mutta joo, sellaista.  :o
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "PilsnerCäb".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Pande

Hienoa tarinaa ja hienoa että löysit historiaa ja valokuvia (tallenna itsellesi tai jopa teetä tulosteet kansioon!).

Itse nostan vielä noista kuvista tuon aloitusleikkeen oikeanpuoleisen kuvan. Siinäpä auto joka oli alunperinkin harvinainen Suomessa ja nyt ehkä kolme ja puoli ihmistä muistaa että tuommoinen malli on ylipäätään ollut: Triumph Toledo. Erikoista että ensin etuvetoisena esitelty mallisarja 1300/1500 muuttui matkan varrella takavetoiseksi. Jos joku tuosta mallisarjasta muistetaan niin loppuvuosien huippumalli Dolomite Sprint.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

FuryIII 71

Eikä siinä kaikki; kaveri kaivoi just vielä yhden yllärin takataskustaan, johon liittyy vahvasti @jariha , ajalta ennen ku edes tunnettiin!



Kuvassa siis The Luumu, ennen ku siitä tuli The Luumu!

Sen jälkeen ku jarihan kanssa tutustuttiin, ni paljastui että ollaan asuttu molemmat samoihin aikoihin kivikon suunnilla, vaikkei koskaan vielä silloin törmätty, ja sieltä päin se taitaa tuokin kuva olla.
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "PilsnerCäb".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

FuryIII 71

Ja lisää pukkaa näköjään.  :o  :o  :o

Kyseinen kaveri kuvannut myös auton, josta nimimerkkini juontaa juurensa.





Ei varmaan pitäis olla enää yllättynyt, mutta olen silti.  :o  Mulla on tuostakin autosta vissiin kaikki yks kuva itelläni...  :o
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "PilsnerCäb".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.