Historian havinaa netistä löytyneillä autovalokuvilla

Aloittaja redneck1, 20 huhtikuu, 2020, 07:37

« edellinen - seuraava »

Bantam

Joo siinähän se. Kyllä mä tavallaan oikeaa paikkaa hain, mutta sekoitin Kauppa-/ Vapaudenkadun ja muistin sen funkkisaseman olleen vähän kauempana


Gary Grand


27.6.1970 lehdestä.

A.Lahtisen sukulaisuudesta en tiedä..
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

kerkko

Kuorkin hinnalla satakunta matkaradiota. Radiot olleet kalliita?

Bantam

Muistelen, että kakarana näin tommosia Fordeja maitoautoina. Ajalta jolloin maitoja kuljetettiin lavalla tonkissa.

Aresta tuli mieleen kun serkku osti sieltä uuden kanariankeltaisen Escortin (olikohan joku Mexico-replica tms.). Ajeli yleensä sillä ns. "talla pohjassa" ja kone oli leikannut kunnolla kiinni. Aressa oli väitetty, että on ajellut kuivalla koneella. En enää muista miten se homma ratkesi.

Arehan sijaitsi nk. "Kolmikulmassa"




Toyopet

Lainaus käyttäjältä: kerkko - 10 lokakuu, 2024, 20:44Kuorkin hinnalla satakunta matkaradiota. Radiot olleet kalliita?
Autot taisi kalleudesta huolimatta olla suhteessa edullisia muihin käyttötavaroihin nähden.
Eräs vanhemman polven rumpali joskus mainosti rumpujaan, että ne oli autoa kalliimmat. Oli vuonna 1966 vai 1967 ostanut uuden transitin ja myös uudet rummut ja ford oli halvempi.

Ja olikohan meillä nykyään oleva luxorin putkiradio ollut uutena yli 50 000 markkaa, mitä lie nykyrahassa. Se on vuodelta 1955.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Jussi

Lainaus käyttäjältä: kerkko - 10 lokakuu, 2024, 20:44Kuorkin hinnalla satakunta matkaradiota. Radiot olleet kalliita?
Olikohan se Bellyn varustekataloogissa FM radio $230 vuonna -64 ja auto kuiten tonniluokassa.
En varmasti oo.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 10 lokakuu, 2024, 20:35
27.6.1970 lehdestä.

A.Lahtisen sukulaisuudesta en tiedä..
Ford myyjä Aulis ollu aika nuorimies tossa. Myöhemmin työnjohdossa Tojotalla ja korjaamopäällikkönä Volvolla. Arvaan vaan nimestä...
En varmasti oo.

Gary Grand

Siinä on myönnetty paljousalennusta Fordin hinnassakin.
170" maksaa vähän päälle 170mk/", mutta 184" maksaa vaan 158mk/".. :))
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

TwistOla

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 10 lokakuu, 2024, 20:35
27.6.1970 lehdestä.

A.Lahtisen sukulaisuudesta en tiedä..

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 11 lokakuu, 2024, 00:45Ford myyjä Aulis ollu aika nuorimies tossa. Myöhemmin työnjohdossa Tojotalla ja korjaamopäällikkönä Volvolla. Arvaan vaan nimestä...


Aulis P. on isäni siskon mies ja pikkubroidini kummi. Porukoiden eron myötä '70-luvulla on jäänyt vähiin yhteydet tuonne. Pari vuotta sitten kävin heillä kyläilemässä sukututkimuksen merkeissä ja hyvin juttu luisti, mutta taas on ollut hiljaista.

Ei tullut tuota hänen urakehitystään tarkemmin udeltua, mutta ennen eläköitymistä ja vielä osin sen jälkeenkin oli myyjänä Rinta-Joupilla, Jyväskylässä ja Keuruulla. Seuraa kuitenkin vielä tarkasti automarkkinoita, että pysyy kartalla jos vielä tarvetta töille. No, ikää on jo 82 v.
Tähä jaksa ny mitään ylvästä keksiä!

Bantam

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 10 lokakuu, 2024, 21:04Autot taisi kalleudesta huolimatta olla suhteessa edullisia muihin käyttötavaroihin nähden.
Eräs vanhemman polven rumpali joskus mainosti rumpujaan, että ne oli autoa kalliimmat. Oli vuonna 1966 vai 1967 ostanut uuden transitin ja myös uudet rummut ja ford oli halvempi.

Ja olikohan meillä nykyään oleva luxorin putkiradio ollut uutena yli 50 000 markkaa, mitä lie nykyrahassa. Se on vuodelta 1955.

Näin varmasti olikin, varsinkin kuorma- ja pakettiautojen kohdalla, jotka oli verottomina Suomessa suhteessa edullisia. Vielä esim. 1989 kun ostin uuden Transitin, niin se oli Suomessa halvempi (-14000mk) kuin Saksassa. 1966 ja 1967 Transitit oli pelkästään bensakoneella, niin varmaan suhteellisen edullinenkin. Sähkötyökalut oli mielestäni aika kalliita vielä 80-luvullakin.

Henkilöautojen hintoja v. 1970.

Esim. Capri 1600L maksoi 15 310 markkaa, Plymouth Duster 26 600 markkaa, eli lähes tuon Ford kuorkin luokkaa.


https://www.sjl.fi/paikalliset/4149156

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Bantam - 11 lokakuu, 2024, 22:14Sähkötyökalut oli mielestäni aika kalliita vielä 80-luvullakin.
Oli ne sillon. Ja niitä kannatti korjatakin, sillä siihen hommaan tuli lähdettyä sillon. Nykyiset hinnat on varsin halpiksissa huvittavia.
En varmasti oo.

Bantam

Tuli mieleen kun ostin v. 1983 Helsingin MM-yleisurheilukisojen aikaan ekan VHS-nauhurin Salora merkkisen. Maksoi tarjouksessa 5999mk. ,ovh taisi olla lähempänä 7 tonnia. Samalla rahalla sai silloin jo aika hyvän käytetyn autonkin.

sämpy

Faija vaihtoi Black&Deckerin porakoneeseen muistaakseni ankkurinkin 2x. Mulla on muuten se porakone edelleen. Sen aikuiset Faijan autot on taatusti paalattu aika päiviä sitten, joten sikäli ymmärrettävää ettei sellainen tuote voi maksaa kauheasti joka kestää ehkä 8-10v.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

LPR

Ja se itse moottori oli silloin kallis työkaluissa. Isälläkin oli Skilin porakonesarja, mihin oli lisävarusteena ainakin smirgeli, hiomakone, olikohan käsisirkkeli ja jotain muitakin oli. Varmaan puolen tusinaa laitetta oli. Ja meillä on vieläkin käytössä porakonella pyöritettävä Tormekin tahko. Metabon poralla yleensä pyöritän.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Gary Grand

Bedford kulkue Kauppakadulla, Jyväskylässä.



1950-lukua.
Immu Nyström

Minkä vuotisia Pettereitä nuo on?
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.