Historian havinaa netistä löytyneillä autovalokuvilla

Aloittaja redneck1, 20 huhtikuu, 2020, 07:37

« edellinen - seuraava »

sämpy

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 15 lokakuu, 2024, 11:14Bedford kulkue Kauppakadulla, Jyväskylässä.



1950-lukua.
Immu Nyström

Minkä vuotisia Pettereitä nuo on?
Mun mielestä noissa CA:ssa on vielä vanhempi pienempi tuulilasi, mutta suoremmat sivureunat kuin ekoissa joissa tuulilasi ilman välipienaa? Eli 1958-64 mutta kun on suorempi reuna niin heittäisin aavistuksen epävarmasti 1961-64.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: LPR - 14 lokakuu, 2024, 03:05Ja se itse moottori oli silloin kallis työkaluissa. Isälläkin oli Skilin porakonesarja, mihin oli lisävarusteena ainakin smirgeli, hiomakone, olikohan käsisirkkeli ja jotain muitakin oli. Varmaan puolen tusinaa laitetta oli. Ja meillä on vieläkin käytössä porakonella pyöritettävä Tormekin tahko. Metabon poralla yleensä pyöritän.
Isäukko rakensi aikoinaan tahkon pesukoneen runkoon
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.
Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Dodge B150 -84 Daily driver
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Bantam

Jyväskylän Laatuauto, Kilpisenkatu 6, v.1938. Kuva: Raija Mattila.



Eli sama "Reimarin nurkka" kadulta. Mikähän auto, pölykapselissa näkyy logo, mutta ei saa oikein selvää?

Markok

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 15 lokakuu, 2024, 11:14Bedford kulkue Kauppakadulla, Jyväskylässä.



1950-lukua.
Immu Nyström

Minkä vuotisia Pettereitä nuo on?

Kyllä tuo kuva/auto -60 luvun alkua on. Onkohan suomen kilvissä? Kun ei oikeen saa suurennettua tarpeksi mutta niinkuin ei olisi?? Nuo on matkailuauto katolla

Asmo

Lainaus käyttäjältä: Bantam - 18 lokakuu, 2024, 21:46Jyväskylän Laatuauto, Kilpisenkatu 6, v.1938. Kuva: Raija Mattila.



Eli sama "Reimarin nurkka" kadulta. Mikähän auto, pölykapselissa näkyy logo, mutta ei saa oikein selvää?

Skoda. Popular Roadster 1938 tjsp.

Bantam

Raija Mattila kertoi Fb:ssa, että Kauppakadun kuvassa näkyvä Mattilan talo (Kauppakatu 12) oli hänen ja isänsä eo. Laatuauton perustajan Tauno Mattilan kotitalo ja,  että taloon tuli 50-luvulla moottoripyöräliike "Pärinä", jolla oli silloin Jawan edustus, 60-luvulla Otto Brandtin edustus ja Honda-myynti.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Markok - 18 lokakuu, 2024, 22:03Kyllä tuo kuva/auto -60 luvun alkua on. Onkohan suomen kilvissä? Kun ei oikeen saa suurennettua tarpeksi mutta niinkuin ei olisi?? Nuo on matkailuauto katolla
Jep. Tunne oli itselläkin että menis kuuskytluvun alkuun vaikka rakennukset onkin Wanhaa Jyväskylää, mutta kun nuo Petterit ei ole oikein tuttuja..
Kuva on siis Nyströmin V. autoliikkeen omistajan ja hänen jälkeläisensä oli laittanut tuon "1950-lukua" tekstin sen alle.
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

sämpy

En minäkään tiennyt pettereistä juuri mitään, mutta tällaiset tapaukset antaa oivan syyn sivistää itseään.  ;)
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

signet

Lainaus käyttäjältä: Janne-Pekka - 18 lokakuu, 2024, 20:35Isäukko rakensi aikoinaan tahkon pesukoneen runkoon
Smirgelistä kun kärähti moottori,niin pappa viritti kiilahihnalla pesukoneen moottorin korvaajaksi.
...kun sai niin  halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulo vilen...

sämpy

Mulla on vieläkin kynäruiskukompura, jossa on faijan 80-luvulla siihen asentama pesukoneen moottori. Mutta sen piti jostain syystä olla pulsaattoripesukoneen moottori? Ei ole tullut availtuia kuoria että liittyykö se jotenkin konkan tarpeeseen. Ite asensin ysärillä kaatopaikalta dyykattuun betonimyllyyn vanhan Candyn moottorin konkkineen.

Liekö tuollainen rakentelu jo historian havinaa, näperteleekö kukaan enää mitään rahapulassa. Kattelin kyl lämmöllä Hyvinkäällä kun työmaan naapurissa porukka nuorisoa laitteli 240-sarjan Volvoa.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

LPR

Yllättävän länsimaista on autokalusto vuonna -58. Elettiin kuitenkin vielä tuontisäännöstelyn aikaa. Lienee lentomatkustus ollut yritysten ja rikkaampien touhua tuolloin, kun kalusto on tuollaista. Olisiko Seutulaan juuri laskeentuneessa koneessa joitain silmää tekeviä, kun on "mustia autojakin" useampi kuvassa?



Kuva Finnasta. https://www.finna.fi/Record/sim.M016-11073
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

sämpy

Tuossa on muuten sama homma, että CA petteri viittaisi ennemmin 1961->  ;D

Tosin en edelleenkään ole näitten asiantuntija, mutta googlailin eri vuosimalleja ja 1958-1960 näytti olevan useimmiten vielä tällainen pyöreämpi tuulilasi?



Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Markok

Aikaisemmassa mallissa on kaksiosainen tuulilasi ja yksinkertaisempi/erilainen naamapelti.
tämä pieni tuulilasi on tuossa garyn laittamassa mutta katto joku matkailumalli niin se hämää.

Näitä on saanu ostaa pelkkänä runkona nokan ja tuulilasin, rintapellin kanssa johon on voinut jopa tehdä sellaisen jäätelökopin päälle kuin halunnut. Lavamalliakin on, tehty jo tehtaalla? Ja näissä on normaalit ovet jota joissain alkupään näkee myös että variaatiota on kamala määrä.
En tiedä onko Suomessa ollu saannissa ja mahdollista?

Karkeesti vuosiluvut
Kaksiosainen lasi 195?-1958
Pienilasi 1959-1963
Iso tuulilasi 1964-196? Vai 197? ??

Runkoa, autoa on ollut kahtena eri mittana saannissa, ainakin.

LPR

Tuntuu noissa Finnan kuvissa ilmoitetut kuvausvuodet heittävän melkoisen usein.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

ramman

Lainaus käyttäjältä: Markok - 18 lokakuu, 2024, 22:03Kyllä tuo kuva/auto -60 luvun alkua on. Onkohan suomen kilvissä? Kun ei oikeen saa suurennettua tarpeksi mutta niinkuin ei olisi?? Nuo on matkailuauto katolla

kyllä noi taitaa ihan suomikilvissä olla.