Historian havinaa netistä löytyneillä autovalokuvilla

Aloittaja redneck1, 20 huhtikuu, 2020, 07:37

« edellinen - seuraava »

LPR

LPR

Matilanvirran lossi. Melkoisen hentoiselta näyttää bussin alla nykyisiin losseihin tottuneelta.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: LPR - 13 syyskuu, 2025, 16:34Matilanvirran lossi. Melkoisen hentoiselta näyttää bussin alla nykyisiin losseihin tottuneelta.

@LowCrow näyttikö samalta, kun äsken tuosta ajoit?
 ^-^

LowCrow

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 13 syyskuu, 2025, 19:09@LowCrow näyttikö samalta, kun äsken tuosta ajoit?
 ^-^

Kyllä siinä ihan silta näytti olevan, eikä paikatkaan kastunut.

LPR

Mutta mikä on tuo bussi? Kuva on otettu vuonna 1952. Keulassa lukee Ford. Olisiko tehty sodasta selvinneen Hävittäjän rungolle? Ja minulle täysin oudon näköinen kori. Minkäköhän pajan tekele?

Onko nuo lastenrattaat bussin katolla. Vai joku pyörätuolin tapainen, millä sotainvalidia olisi kärrätty?

https://www.finna.fi/Record/hkm.D0CE5570-5C89-41CA-8635-1E8B5C1601C3

LPR

Tuo vastarannan nimi on hyvin yleinen myös Saimaalla. Noita Kaapeli-nimisiä paikkoja on paljon.  8)

sämpy

Lastenrattaat ne on, minullakin oli tuollaiset mutta taisin lopulta saada muutamalla eurolla myytyä.

Ja mahtaako tuo bussi painaa paljoakaan nykypäivän 7-paikkaista sähköautoa enempää.

LPR

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 17 syyskuu, 2025, 00:29Koulukyytiä käsivoimin...

https://www.finna.fi/Record/mobilia.mobilia.collectionpro.fi:TH_Valokuva%2FTiehallinto%20kuvat__582
Nuoremmat ei taida kapulalossia olla koskaan käyttäny. Minä oon sentään ehtiny kokea senkin, en tosin itse autoiluiässä.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 17 syyskuu, 2025, 00:45Nuoremmat ei taida kapulalossia olla koskaan käyttäny. Minä oon sentään ehtiny kokea senkin, en tosin itse autoiluiässä.
Olen kuulemma mennyt kapulalossilla mökille, mutta en muista. Kapulalossin korvanneen moottorilossin muistan kyllä.

Pande

Lainaus käyttäjältä: LPR - 17 syyskuu, 2025, 00:57Olen kuulemma mennyt kapulalossilla mökille, mutta en muista.
Minäkin olen kapulalossilla mennyt mökille ja sen jopa muistankin. Kesäkuun 1973 meillä oli vuokrattuna Luumäeltä mökki. Sinne pääsi kuutostieltä lyhyempää reittiä kapulalossin kautta, pidempää reittiä sitten lossitonta reittiä. Se lossipaikka on vieläpä sellainen että nyttemmin kun olen sitä tietä joskus ajanut niin ei mitenkään tule edes mieleen että siinä olisi lossi ollut, parannettu ja kestopäällystetty tie siinä pengerrettynä loivasti kurvaa lyhyen sillan yli. Muutamia kertoja ehdittiin tuon kuukauden aikana siitä yli kulkea kun muunmuassa käytiin Taavetissa kaupassa.

Mut joo, se on ainoa omakohtainen muisto kapulalossista. Emmekä sen jälkeen juuri mökkeilleetkään, isä meren rannalla kasvaneena (kuten kyllä äitikin) ja meren saaressa nuoruutensa kesät viettäneenä piti jotenkin älyttömänä että pitäisi järvien rannoilla oleilla.  :)

Eikä se lossi kyllä läheskään noin iso ollut kuin tuossa ylläolevassa kuvassa vaan muistaakseni hyvinkin vaatimaton.

Bantam

Kärkistensalmen lossilla tuli aikoinaan useasti liikuttua ja "Vespuolen" rannalla oli silloin legendaarinen Pyhimys. Mauri Pekkarinen sai sillan lopulta politikoitua Kärkisiin.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Pande - 17 syyskuu, 2025, 14:20Minäkin olen kapulalossilla mennyt mökille ja sen jopa muistankin. Kesäkuun 1973 meillä oli vuokrattuna Luumäeltä mökki. Sinne pääsi kuutostieltä lyhyempää reittiä kapulalossin kautta, pidempää reittiä sitten lossitonta reittiä. Se lossipaikka on vieläpä sellainen että nyttemmin kun olen sitä tietä joskus ajanut niin ei mitenkään tule edes mieleen että siinä olisi lossi ollut, parannettu ja kestopäällystetty tie siinä pengerrettynä loivasti kurvaa lyhyen sillan yli. Muutamia kertoja ehdittiin tuon kuukauden aikana siitä yli kulkea kun muunmuassa käytiin Taavetissa kaupassa.

Mut joo, se on ainoa omakohtainen muisto kapulalossista. Emmekä sen jälkeen juuri mökkeilleetkään, isä meren rannalla kasvaneena (kuten kyllä äitikin) ja meren saaressa nuoruutensa kesät viettäneenä piti jotenkin älyttömänä että pitäisi järvien rannoilla oleilla.  :)

Eikä se lossi kyllä läheskään noin iso ollut kuin tuossa ylläolevassa kuvassa vaan muistaakseni hyvinkin vaatimaton.
Hartunsalmi?

Pande

Lainaus käyttäjältä: LPR - 17 syyskuu, 2025, 19:31Hartunsalmi?
Juuri se.

Vanhat painetut kartat -sivuilta katsoin että 1970 kartassa paikalle tosiaan oli lossi merkitty, seuraava kartta julkaistu 1986 jolloin lossia ei enää ollut ja tiekin oli leveämmällä viivalla vedetty eli 1973-86 välillä lossi on siitä poistunut.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Pande - 18 syyskuu, 2025, 10:19Juuri se.

Vanhat painetut kartat -sivuilta katsoin että 1970 kartassa paikalle tosiaan oli lossi merkitty, seuraava kartta julkaistu 1986 jolloin lossia ei enää ollut ja tiekin oli leveämmällä viivalla vedetty eli 1973-86 välillä lossi on siitä poistunut.
Kun otat mittakaavaksi satatuhatta, löytyy 1975 kartta ja siinä on vielä lossi.