Pyöränkulmien säätäminen, ohjeet ja ideat

Aloittaja Kyrpov, 24 huhtikuu, 2020, 11:40

« edellinen - seuraava »

Kyrpov

Perustetaas  nyt tämä ettei sotketa mietintöjä eikä uretaanipuslia.


Jatkan siis eilisestä. Auto kampeaa oikealle niin otanko miinusta apparin puolelle ja kuskin puolelle mitä?


Keli aika heikko niin vois kokeilla summittain tänään.


Vakiopulteilla se säätövara oli 15-30-45 niin ohje 0.36. entä jos molemmat löis niin sisään kun saa emi miinukselle, onko kokonaissäätö sillon 30?
Sinä vain

Pertti K

Ite oon pariin autoon säätänyt kaikki kulmat (mitä pystyy säätämään) ihan kotikonstein tallin lattialla, apuna ristikkolaser, vatupassi, metrimitta, astelevy, laskin, kynä, paperi, teippiä. ja suoria laudan pätkiä. Pähkäilyä vaatii ja sen että on suora lattia tai niinkuin minulla että kun on kaatoa niin kaivo on just keskellä autoa, mutta ihan mukavaa hommaa. Casterin mittaukseen piti luntata ohjeet netistä. Ei oo tallessa se ohje, mutta tuosta varmaan löytyy: https://www.google.com/search?q=caster+measurement+diy&rlz=1C1GCEA_enFI799FI799&oq=caster+meas&aqs=chrome.3.69i57j0l7.4608j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

En muista enää ihan yksityiskohtaisesti miten tein, mutta jos teen uudelleen niin pitää koittaa kirjoittaa tänne step-by-step. Ainakin parempi tuli kuin mitä lähtökohta oli (eikä sekään ihan kauhea) ja mittaukset oli toistettavia, että ainakin oma luotto oli niiden onnistumiseen.

Shop manuaaleista katoin ohjearvot ja meillä kun uria on, niin tietyt mitat toleranssin rajalle joka vähentää uraherkkyyttä.

Tossa näyttäis olevan ihan hyvä setti perusteista: http://www.valleyofhastings.com/WheelAlignment2.pdf
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 24 huhtikuu, 2020, 11:40Perustetaas  nyt tämä ettei sotketa mietintöjä eikä uretaanipuslia.


Jatkan siis eilisestä. Auto kampeaa oikealle niin otanko miinusta apparin puolelle ja kuskin puolelle mitä?


Keli aika heikko niin vois kokeilla summittain tänään.


Vakiopulteilla se säätövara oli 15-30-45 niin ohje 0.36. entä jos molemmat löis niin sisään kun saa emi miinukselle, onko kokonaissäätö sillon 30?


Koska sulla ei siinä camryssä ole virallisesti caster säätöä niin kokeile nyt ensin pelata camberin säätövarat vasemmalle päin. Eli vasemmalle positiiviseen ja oikealle negatiiviseen päin säätöä. Mikäli ei riitä niin sit voit kokeilla onko yläpäissä yhtään pelivaroja eli yrität saada lisää casteria oikealle ja vähemmän vasemmalle. Toisinsanoen vasemmalla rengas siirtyisi kotelossa taemmas ja oikealla edemmäs.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

HendriXXX


Mä oon tätä sivua käyttäny noissa "4-pyörä" narusuuntauksissani.. Scrollaa sivun alalaitaan.

Camberiin mulla on semmonen kuplavatupassi (magneettijalalla) jolle tein vanteen koon mukaan säädettävän sapluunan. Eihän se kovin tarkka toki ole mut ainaki symmetriset säädöt sillä saa.

Koko auton ajan semmosien ~40cm korkusille ajosiltojen päälle. Tallissa merkittu lattiaan paikka niille että on auto varmasti vaaterissa joka suuntaan.

Sitte etu- ja takapään raidevälien mukaan naruilla neliö. Mulla on tavallisiin autopukkeihin hitsattu mutterit että saan pystytangot niihin joissa sitten nopea säätö narulle navan korkeudelle.

Eturenkaiden alla on maatilavanerin (keltainen) ja kovamuovin palaset päällekköin joissa öljyä tms liukastetta välissä että liikkuu herkästi säätöjä muuttaessa.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 24 huhtikuu, 2020, 11:52Koska sulla ei siinä camryssä ole virallisesti caster säätöä niin kokeile nyt ensin pelata camberin säätövarat vasemmalle päin. Eli vasemmalle positiiviseen ja oikealle negatiiviseen päin säätöä. Mikäli ei riitä niin sit voit kokeilla onko yläpäissä yhtään pelivaroja eli yrität saada lisää casteria oikealle ja vähemmän vasemmalle. Toisinsanoen vasemmalla rengas siirtyisi kotelossa taemmas ja oikealla edemmäs.
jes tämä oli selkosuomea ja helppoutta tähän loskapäivän ekaan säätöön  O0




Mullakin se ebayn magneettipassi on, pitää sillä kurkata alkulähtökohta mutta pihan suoruus niin ja näin joten teen ylläolevalla ohjeella alkuun ja katon rauhottuuko yhtään.
Sinä vain

Kyrpov

Olihan tossa juu huomattava säätövara jousijalassa   :-*  :-[


Appari nyt max neg (oli max pos alunperin) ja kuskin puolen työnsin niin pystyyn kun sain ja siinä se tais ollakin mun jäljiltä.


Pultitkin putsasin ja alkuperäset olivat ei siis extrasäätömallia
Sinä vain

Kyrpov

Joo kyllä toi nyt rauhottu puoltamisen suhteen tolla raakasäädöllä
Sinä vain

Pertti K

Gauhee uraohjus on kyllä tuo Typhooni noilla alkuperäisen kokoisilla kesärenkailla. 20 mm kapeemmilla kitkoilla menee aivan eleettömästi.

Kulmat aikanaan säädin tehtaan ohjearvoihin, mitähän arvoa ja mihin suuntaan kannttaisi koittaa josko saisi uraherkyyttä vähemmäksi?
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 06 toukokuu, 2024, 18:47Gauhee uraohjus on kyllä tuo Typhooni noilla alkuperäisen kokoisilla kesärenkailla. 20 mm kapeemmilla kitkoilla menee aivan eleettömästi.

Kulmat aikanaan säädin tehtaan ohjearvoihin, mitähän arvoa ja mihin suuntaan kannttaisi koittaa josko saisi uraherkyyttä vähemmäksi?

Casteria lisää ja auraus jonnekin 4-6 minutin nurkille. Eli oisko se bauttiarallaa millin-puoltoista.

Periaatteessa casteria kärsii lisätä niin kauan kuin säädöt tulee vastaan tai ohjaus käy jäykäksi.
Camberi ~-0,5-1°
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 06 toukokuu, 2024, 18:50Casteria lisää ja auraus jonnekin 4-6 minutin nurkille. Eli oisko se bauttiarallaa millin-puoltoista.

Periaatteessa casteria kärsii lisätä niin kauan kuin säädöt tulee vastaan tai ohjaus käy jäykäksi.
Camberi ~-0,5-1°
Siinähän olikin haritusta, voipi olla etten ollut tarkistanut sen jälkeen kun laskin keulaa. Käänsin vähän auraukselle niin on jo paljon parempi.
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

LPR

Camaro on vähän sellainen ajettava, että mutkaisella asvalttitiellä menee mutkat kantikkaiksi. Vähän kun kääntää, niin ei taivu mutkaan, mutta kun ihan aavistuksen kääntää lisää, kääntyy auto liikaa ja joutuu oikaisemaan ja taas kohta kääntämään lisää.

Voisiko tuo johtua mitättömistä etukumeista, ohjauskulmista vai yleisestä väsyneisyydestä kaikissa alustan puslissa vai kehnoista iskareista? Vai kaikista yhdessä?

Etukumit on orkkiskokoa 215/65-15, mutta ovat jotkut ihan hämärän merkkiset Aeioulukset, lienee kiinalaiset. Ovat hyväkuntoiset, eikä miltään kantiltaan kuluneet poikkeavasti, eli kulmat ei ainakaan ihan älyttömän pielessä ole. Parani jonkun verran, kun laitoin 3 bar painetta.

Alustan puslissa näkyy halkeamia, mutta ei leimalla ravistimella mitään välyksiä, eikä nivelissä leimalla löytynyt välyksiä.

Etuiskarit on sellaiset, että pidemmän seisomisen jälkeen, vaikka keväällä, parissa eka montussa pompottaa keulaa, mutta kun öljyt liikkuu hetken, ei pompotusta enää ole ja tuntuvat vaimentavan käytössä. Kaiketi joku ilmakupla muodostuu iskariin.

Mistäköhän päin lähtisi vikaa etsimään? Kaikkia ei viitsisi vaihtaa varmuudeksi, kun tuo on lähinnä ajeluauto. Sitten pitäisi moni muutkin paikka käydä kokonaan läpi, jos  vimpan päälle alkaa tekemään.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Camino79

Apusimpukan väljä vois tehdä tuota, samoin liika auraus/haritus (ennemmin auraus) jne.

Iskareihin en jaksa uskoa.

Kulmien laittoon jollekin joka oikeesti tietää ja ymmärtää mitä tekee.

Valitettavasti allekirjottaneella ei enää ole suoranaisesti mahista siihen, mutta sekin toki neuvoteltavissa (=ei ole halpaa)...
GM only 😉
+Pihatraktori :D

LPR

Jotenkin tuntuu, että voisi myös johtua kumien löysästä rungosta. Vaikka on 3 bar painetta, niin näyttävät löysiltä. 2,5 bsr paineella olivat mielestäni litussa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 25 heinäkuu, 2024, 22:56Jotenkin tuntuu, että voisi myös johtua kumien löysästä rungosta. Vaikka on 3 bar painetta, niin näyttävät löysiltä. 2,5 bsr paineella olivat mielestäni litussa.
Hyvin vois olla renkaan ongelmakin. Käytös kuulostaa juurikin samalta kun Bridgestonen kitkoissa oli sillon alussa. Ensin se renkaan runko vastustaa käännöstä ja sit yhtäkkiä lähtee mukaan.
En varmasti oo.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: LPR - 25 heinäkuu, 2024, 22:56Jotenkin tuntuu, että voisi myös johtua kumien löysästä rungosta. Vaikka on 3 bar painetta, niin näyttävät löysiltä. 2,5 bsr paineella olivat mielestäni litussa.
Mitäs renkaan kyljessä on max load paineet?
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8