Pyöräkaivinkoneen hankintaa

Aloittaja Poweri, 01 toukokuu, 2020, 04:47

« edellinen - seuraava »

Poweri




Vuoden verran seurannut yliaktiivisesti pyöräkaivureiden tarjontaa, jotka ovat muuten paljon yleisempiä juuroopassa kuin täällä junttilan puolella.
Mutta mitähän esim tosta Volvosta pitäs osata katsoa?

https://www.rbauction.com/2006-volvo-ew180b-4x4-mobile-excavator?invId=11943875&id=ci&auction=chilliwack-bc-2020178

Sikäli kysyn että tänään juuri jutustelin Deeren korjaamon sikahyvien jätkien kanssa, ja huomauttelivat että esim Deeren kaivurien kohdalla kannattaa sitten kiinnittää erityisesti huomiota peräöljyyn ja perän kuntoon, heillä kun sattumoisin juuri korjattiin yksi jossa oli sanomista.... $55000 taalaa oli loppusumma... siis viiskytviis tuhatta :o  Kyseessä kun on ZFän transaxle tyyppinen ratkaisu ja korjaus vittumaista. Kaikki muu on kuulemma suht helppoa ja halpaa. Jos tommonen osuu omalle kohdalle niin se on (melkeen) jojon paikka, kuitenkin pikkupuuhastelija vaan olen.

Tosta koneesta kun olin/olen kiinnostunut niin soittelin heille:
https://www.rbauction.com/2006-john-deere-180cw-mobile-excavator?invId=11952455&id=ci&auction=edmonton-ab-2020102

Mutta onko vastaavia oleellisen tuolla puolen olevia juttuja esim Volvosta tai muista merkeistä?
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Hullu-Jussi

Pyöräalustaiset kaivinkoneet on – miten sen nyt sanosin – erinomaisen sekava ja vaikeasti hallittava asia. Tarkoitan sitä, että pyöräalustaisia koneita tehdessään valmistajat käyttää paljon tavallista useammin epätyypillisiä alihankkijoita ja saattavat suorittaa kokoonpanon aivan muussa tehtaassa kuin normaalit kaivinkoneet. Tai sitten ostavat lähes koko koneen joltain kilpailijaltaan, jonka kanssa ovat saaneet aikaiseksi jonkinlaisen diilin.

Ja alihankkijat ja tehtaat voivat vaihtua hyvinkin tiheään. Casen uusia koneita kun ihmettelin maahantuojan pihassa joku vuosi sitten ja katsoin huvikseni myös valmistuskilpiä: Olikohan niin, että oli neljän maan tehtaasta tullut niitä koneita.

Euroopassa valmistusketjut on olleet jo pitkään hyvin sekavat. Catti alkoi joskus 90-luvun alussa tehdä/teettää pyöräalustaisiaan Saksassa. Kyseinen tehdas oli valmistanut Eder-merkkisiä koneita aikaisemmin. Volvo teki normaalit kaivinkoneet Koreassa, mutta pyöräalustaisia valmistettiin Saksan tehtaassa, jonka Volvo muistaakseni oli saanut jonkin yrityskaupan seurauksena.

Pyöräalustaisista Volvoista olen kuullut keskimääräistä enemmän ikäviä kommentteja. Nämä ovat olleet 2000-luvun alun koneita. Mikä niissä koneissa on tarkasti ottaen harmittanut omistajia, on minun vaikea sanoa.

Taitaa tulla sekava sepustus. Yritän tiivistää tämän asian: kannattanee varoa erikoisia ratkaisuja alavaunussa. Kaukoidän koneissa yleensä kaikkein tavallisinta tekniikkaa. Tässäkin tapauksessa käytetyn ostaja on paremmin turvassa ostaessaan yleisen merkin yleisen mallin, johon löytyy purkuosia.

Lopuksi: pyöräalustainen on melkein aina X kertaa kalliimpi ylläpitää käytettynä kuin telakone. Muuten voidaan kai olla sitä mieltä, että rahat kannattaa sijoittaa raudasta tehtyihin tuotantovälineisiin. ;D

Nikuzai



Itellä ei hirveesti kokemusta, mutta sen pitää jaksaa nostaa myös taka-akseli ilmaan kaivuupuomistolla ja etuakselissa pitää olla jäykistin joka oikeesti lukittee sen akselin, muuten ei hirveesti kannata asfaltilta poistua

Tollanen sulkeltaa mutaan ja pehmeeseen sellaiseen kohtaan josta huomenna ajetaan kuorma-autolla


Ite kattelisin karvan pienemmän telakoneen ja sille sopivan lowboy lavetin, vetureitahan sulla on jo


Sit jos moiseen innostuu, sen pitää kulkea melkosen vauhdikkaasti jos ottaa pitkän perän päälle olikohan 38kmh3
Joissain se vaikuttaa samalla kaivuu nopeuteen


Akselit voi tosiaan ilmeisesti olla ihan mitä vaan, meillä olleessa oli kuorma-auton koko luokkaa akselit ja päissä tais lukea zf vanteetkin oli eurojaolla


Sit kannattaa kokeilla kääntöpedin välys, maantiellä ajaminen kuulemma rasittaa enemmän ku tela-alustaisessa.
Mutta siihen voi liittyä aikasemman kertoma mikämikämaan tehtaat


Sit muuten ihan perus jutut
Letsdig18 ainakin joskus latasi youtubeen videoita kun kävivät konehuutokaupoissa ettimässä ja kokeilemassa koneita

sössö

Lainaus käyttäjältä: Poweri - 01 toukokuu, 2020, 04:47


Vuoden verran seurannut yliaktiivisesti pyöräkaivureiden tarjontaa, jotka ovat muuten paljon yleisempiä juuroopassa kuin täällä junttilan puolella.
Mutta mitähän esim tosta Volvosta pitäs osata katsoa?

https://www.rbauction.com/2006-volvo-ew180b-4x4-mobile-excavator?invId=11943875&id=ci&auction=chilliwack-bc-2020178

Sikäli kysyn että tänään juuri jutustelin Deeren korjaamon sikahyvien jätkien kanssa, ja huomauttelivat että esim Deeren kaivurien kohdalla kannattaa sitten kiinnittää erityisesti huomiota peräöljyyn ja perän kuntoon, heillä kun sattumoisin juuri korjattiin yksi jossa oli sanomista.... $55000 taalaa oli loppusumma... siis viiskytviis tuhatta :o  Kyseessä kun on ZFän transaxle tyyppinen ratkaisu ja korjaus vittumaista. Kaikki muu on kuulemma suht helppoa ja halpaa. Jos tommonen osuu omalle kohdalle niin se on (melkeen) jojon paikka, kuitenkin pikkupuuhastelija vaan olen.

Tosta koneesta kun olin/olen kiinnostunut niin soittelin heille:
https://www.rbauction.com/2006-john-deere-180cw-mobile-excavator?invId=11952455&id=ci&auction=edmonton-ab-2020102

Mutta onko vastaavia oleellisen tuolla puolen olevia juttuja esim Volvosta tai muista merkeistä?
isä hommas pyöräalustaisen åkermannin muistaakseni h7 malliltaan, ja ilmeisesti mitä olen kuunnellut tässä niin joku pumppu/kulmavaihde kaiketikkin siinäkin on kallis ja öljyt vaihdettiinkin muistaakseni heti ainakin kulmavaihteeseen (koska kukaan niitä ei vaihda).

Kääntökehäremppa oli myös kaiketikkin aika arvokas tehdä.

Öljyä falskaa vähän joka lävestä ja haisee vanhalle traktorille niin käydessään kuin seisoessaankin mutta hyvin on muuten toiminu. Ilmeisesti noihin isoimpiin öljyvuotoihin saa jotain korjaussarjaa lassas tms. nimisestä rantaruottalaisesta putiikista, alkuperäset tiivisteet ei kaiketikkaan kestä.

Meilläkin tolla lähinnä pistetään omaa pihaa kuntoon niin ei mitään hirmuremppoja oikeen mielellään haluisi tehdä...

Jussi

Ton uusiopläntin ojien ja altaiden siivoushommia miettiessä pyörivä kone tuntu hyvältä ajatukselta. Mutta kun on toimiva lusikkahaarukka, niin voi olla paras tyytyä siihen kaikkine rajoituksineen. Sen jo vähän osaa.
En varmasti oo.

signet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 03 toukokuu, 2020, 02:14isä hommas pyöräalustaisen åkermannin muistaakseni h7 malliltaan, ja ilmeisesti mitä olen kuunnellut tässä niin joku pumppu/kulmavaihde kaiketikkin siinäkin on kallis ja öljyt vaihdettiinkin muistaakseni heti ainakin kulmavaihteeseen (koska kukaan niitä ei vaihda).

Kääntökehäremppa oli myös kaiketikkin aika arvokas tehdä.

Öljyä falskaa vähän joka lävestä ja haisee vanhalle traktorille niin käydessään kuin seisoessaankin mutta hyvin on muuten toiminu. Ilmeisesti noihin isoimpiin öljyvuotoihin saa jotain korjaussarjaa lassas tms. nimisestä rantaruottalaisesta putiikista, alkuperäset tiivisteet ei kaiketikkaan kestä.

Meilläkin tolla lähinnä pistetään omaa pihaa kuntoon niin ei mitään hirmuremppoja oikeen mielellään haluisi tehdä...
Noissa ookkereissa,kuten myös volvoissa (samaa sukuå) noi öljyvuodot on ihan ominaisuus, yhden vuodon kun korjaat niin kaksi ilmestyy tilalle.Juu ja  osat noihin on kalliita.
...kun sai niin  halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulo vilen...

Nikuzai

Niijja se unohtu kannattaa kattoa et on rataspumpuilla eikä niillä tappipumpuilla, niille on kuulemma oma öljypesänsä ja moniko olettaa et hydraulipumpusta pitää tarkistaa öljyt

Joskus uutena ne on voitu tarkistaa yleensä niissä on se kylkiauki 10L kanisteri alla johon valuva öljy välillä kaadetaan takaisin tankkiin paskoineen ja vesineen

Sivuluukun ku aukasee näkyy yleensä se pumppujen pääty


Se mitä ite välttäisin on axialpistonpump, jos on rivimäntä pumpulla kuten ilmeisesti osa, ne on varmaan parempia, tosin niissäkin on sivuttais rasitetta männässä.
Työkäyttöön aivan sama vaikka pari touhutonnia pitäiskin pistää pumppu remppaan, mut siinä vaiheessa se vituttaa ku ei ees kaasunpolkeminen paranna tapahtumaan mihinkään


Niijjoo ja kierroksia ei kuulu lisätä välillä kun kaivetaan, vakio kierroksilla pitää toimia

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Hullu-Jussi - 02 toukokuu, 2020, 09:59Pyöräalustaiset kaivinkoneet on – miten sen nyt sanosin – erinomaisen sekava ja vaikeasti hallittava asia. Tarkoitan sitä, että pyöräalustaisia koneita tehdessään valmistajat käyttää paljon tavallista useammin epätyypillisiä alihankkijoita ja saattavat suorittaa kokoonpanon aivan muussa tehtaassa kuin normaalit kaivinkoneet. Tai sitten ostavat lähes koko koneen joltain kilpailijaltaan, jonka kanssa ovat saaneet aikaiseksi jonkinlaisen diilin.

Ja alihankkijat ja tehtaat voivat vaihtua hyvinkin tiheään. Casen uusia koneita kun ihmettelin maahantuojan pihassa joku vuosi sitten ja katsoin huvikseni myös valmistuskilpiä: Olikohan niin, että oli neljän maan tehtaasta tullut niitä koneita.

Euroopassa valmistusketjut on olleet jo pitkään hyvin sekavat. Catti alkoi joskus 90-luvun alussa tehdä/teettää pyöräalustaisiaan Saksassa. Kyseinen tehdas oli valmistanut Eder-merkkisiä koneita aikaisemmin. Volvo teki normaalit kaivinkoneet Koreassa, mutta pyöräalustaisia valmistettiin Saksan tehtaassa, jonka Volvo muistaakseni oli saanut jonkin yrityskaupan seurauksena.

Pyöräalustaisista Volvoista olen kuullut keskimääräistä enemmän ikäviä kommentteja. Nämä ovat olleet 2000-luvun alun koneita. Mikä niissä koneissa on tarkasti ottaen harmittanut omistajia, on minun vaikea sanoa.

Taitaa tulla sekava sepustus. Yritän tiivistää tämän asian: kannattanee varoa erikoisia ratkaisuja alavaunussa. Kaukoidän koneissa yleensä kaikkein tavallisinta tekniikkaa. Tässäkin tapauksessa käytetyn ostaja on paremmin turvassa ostaessaan yleisen merkin yleisen mallin, johon löytyy purkuosia.

Lopuksi: pyöräalustainen on melkein aina X kertaa kalliimpi ylläpitää käytettynä kuin telakone. Muuten voidaan kai olla sitä mieltä, että rahat kannattaa sijoittaa raudasta tehtyihin tuotantovälineisiin. ;D
juu raudalle on aina tarvetta. Luulin tosiaan vanhempia telakoneita kalliiksi ylläpitää, lähinnä juuri alustan takia, siinä kun menee aina telat ja rattaat sun muut rullat uusiksi. Tässä meidän pihalla tehtiin yksi telaremppa. Pienen urakan päätteeksi kaveri pyysi että saako jättää koneen pihaan rempattavaksi niin että se voi siitä mennä sitten suoraan seuraavalle työmaalle. Sanoin että be my guest ja katselin sitten kun eri ukkoa kävi pillien ja rälläköiden kanssa. Hintaa sille tuli kuulemma $40000. Mutta kyllä siihen tulikin pirusti uutta rautaa, ja loppujen lopuksi aika simppeliä, melkeen itse tekee jos haluaa, ja niidenkin osien kulumista voi tarkkailla ja kunnon näkee heti päältä päin.

Tuleehan käytettyyn koneeseen aina jotain, jos ei muuta niin sylintereitä, tappeja ja letkuja yms. Jopa vaihtokone ei ole katastrofaalisen kallis, mutta yks $55000 peräremppaan ei kerta kaikkiaan ole ok.

Valmistusmaat on omankin huomion mukaan aivan mitä sattuu. Täälläkin myytäviä Pillarin koneita on tehty belgiassa, ranskassa ja ties missä.

Kaukoidän kone kelpaa mulle kyllä täysin, esim Hyundai-Robex tai Doosan tms, kunhan tekniikassa ei ole mitään tollasia älyttömyyksiä.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 02 toukokuu, 2020, 20:36Itellä ei hirveesti kokemusta, mutta sen pitää jaksaa nostaa myös taka-akseli ilmaan kaivuupuomistolla ja etuakselissa pitää olla jäykistin joka oikeesti lukittee sen akselin, muuten ei hirveesti kannata asfaltilta poistua

Tollanen sulkeltaa mutaan ja pehmeeseen sellaiseen kohtaan josta huomenna ajetaan kuorma-autolla


Ite kattelisin karvan pienemmän telakoneen ja sille sopivan lowboy lavetin, vetureitahan sulla on jo


Sit jos moiseen innostuu, sen pitää kulkea melkosen vauhdikkaasti jos ottaa pitkän perän päälle olikohan 38kmh3
Joissain se vaikuttaa samalla kaivuu nopeuteen


Akselit voi tosiaan ilmeisesti olla ihan mitä vaan, meillä olleessa oli kuorma-auton koko luokkaa akselit ja päissä tais lukea zf vanteetkin oli eurojaolla


Sit kannattaa kokeilla kääntöpedin välys, maantiellä ajaminen kuulemma rasittaa enemmän ku tela-alustaisessa.
Mutta siihen voi liittyä aikasemman kertoma mikämikämaan tehtaat


Sit muuten ihan perus jutut
Letsdig18 ainakin joskus latasi youtubeen videoita kun kävivät konehuutokaupoissa ettimässä ja kokeilemassa koneita
Täytyypä katsoa noita videoita. Tuubista löytyi hyvin juttua telakoneiden alustan arvioimiseen.

Lusikkahaarukka mullakin jo onkin, eli ihan pientä telakonetta ei varmaan kannata hankkia. Isompien kanssa olisi tuo pyöräkoneen liikuteltavuus se kilpailuetu, vaikka onhan niissä rajoituksensa.

Ilmeisesti kuitenkin melko mahdotonta sanoa missä koneessa olisi optimaalinen yhdistelmä yksinkertaista, ja helposti korjattavaa tekniikkaa. Melkeen kaikkihan kuluu ja hajoaa joskus, se ei ole yllätys, mutta oleellista olis korjattavuus.

Mitähän tuo kääntökehä remppa maksaa, tuskin yli kymppitonnia?
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Poweri - 03 toukokuu, 2020, 19:29Täytyypä katsoa noita videoita. Tuubista löytyi hyvin juttua telakoiden alustan arvioimiseen.

Lusikkahaarukka mullakin jo onkin, eli ihan pientä telakonetta ei varmaan kannata hankkia. Isompien kanssa olisi tuo pyöräkoneen liikuteltavuus se kilpailuetu, vaikka onhan niissä rajoituksensa.

Ilmeisesti kuitenkin melko mahdotonta sanoa missä koneessa olisi optimaalinen yhdistelmä yksinkertaista, ja helposti korjattavaa tekniikkaa. Melkeen kaikkihan kuluu ja hajoaa joskus, se ei ole yllätys, mutta oleellista olis korjattavuus.

Mitähän tuo kääntökehä remppa maksaa, tuskin yli kymppitonnia?


Niijjoo lusikka haarukkahan sulla jo olikin, silloin ei mitään järkeä ees harkita konetta jolla voi ajella kohteelle joka on lähinnä kaupunkirakennustyömaa
Tela-alustaisella ei voi ajaa maantietä, mutta kaikki muu onnistuu mitä pyöräkoneella
Pyöräkoneella ei voi ajella ku maantietä ja asfaltilta onnistuu kaikki mitä telakoneella

Miksi puhun asfaltista? Kannattaa katella paljonko esim. 20tonnia painava kone painaa ja on 4pyörän varassa
kovin monikaan ei lähde maastoilemaan täydessä kuormassa 2 akselisella kuorma-autollakaan, niin miten sitten kaivurilla

Itellä sellaisen verran kokemusta pyöräalustaisesta, et upposin sellaiseen kovaan tiehen josta edellisenä päivänä oli ajettu traktorilla ja tukkiautolla puolella kuormalla

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 03 toukokuu, 2020, 19:52Niijjoo lusikka haarukkahan sulla jo olikin, silloin ei mitään järkeä ees harkita konetta jolla voi ajella kohteelle joka on lähinnä kaupunkirakennustyömaa
Tela-alustaisella ei voi ajaa maantietä, mutta kaikki muu onnistuu mitä pyöräkoneella
Pyöräkoneella ei voi ajella ku maantietä ja asfaltilta onnistuu kaikki mitä telakoneella

Miksi puhun asfaltista? Kannattaa katella paljonko esim. 20tonnia painava kone painaa ja on 4pyörän varassa
kovin monikaan ei lähde maastoilemaan täydessä kuormassa 2 akselisella kuorma-autollakaan, niin miten sitten kaivurilla

Itellä sellaisen verran kokemusta pyöräalustaisesta, et upposin sellaiseen kovaan tiehen josta edellisenä päivänä oli ajettu traktorilla ja tukkiautolla puolella kuormalla
Hyvin puhuttu, tarkoittanee sitä pitää hankkia kaksi konetta  :+1:  :cheers:  Asiakas maksaa telakoneen siirron à 500 taalaa jos on hankkinut liian pehmeen tontin.

Harkinnassa oli myös maximaalisen kokoisen lusikkahaarukan hankinta esim Deeren 710 (oma on 310), mutta tuntuu että siitä saatava etu olis aika marginaalinen.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Hullu-Jussi

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 03 toukokuu, 2020, 19:52Miksi puhun asfaltista? Kannattaa katella paljonko esim. 20tonnia painava kone painaa ja on 4pyörän varassa
kovin monikaan ei lähde maastoilemaan täydessä kuormassa 2 akselisella kuorma-autollakaan, niin miten sitten kaivurilla
Pyöräalustainen kaivinkone on tosiaan enemmän kotonaan kovalla pohjalla kaupunkiympäristössä. Isopyöräinen lusikkahaarukka on sitten ehkä paras vaihtoehto, jos pitää usein työskennellä maastossa ja päästä koneella siirtymään työmaalta toiselle ilman auton apuja.

Se vielä, että aksiaalimäntäpumppu on melkein ainoa vaihtoehto, jos ajatellaan max 20 vuotta vanhaa konetta. Nykyään ne ei kaipaa juurikaan huoltoa. Kestävät 10.000 tuntia tai enemmän, jos hydeöljyt pidetään kunnossa eikä käynnistellä jatkuvasti ääripakkasissa.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Hullu-Jussi - 03 toukokuu, 2020, 21:17Pyöräalustainen kaivinkone on tosiaan enemmän kotonaan kovalla pohjalla kaupunkiympäristössä. Isopyöräinen lusikkahaarukka on sitten ehkä paras vaihtoehto, jos pitää usein työskennellä maastossa ja päästä koneella siirtymään työmaalta toiselle ilman auton apuja.

Se vielä, että aksiaalimäntäpumppu on melkein ainoa vaihtoehto, jos ajatellaan max 20 vuotta vanhaa konetta. Nykyään ne ei kaipaa juurikaan huoltoa. Kestävät 10.000 tuntia tai enemmän, jos hydeöljyt pidetään kunnossa eikä käynnistellä jatkuvasti ääripakkasissa.

Tosiaan itellä kokemusta kuten maininnut vaan yhdestä ja muutaman puheesta

Ite vierastaisin sitä aksiaalipumppua, kun ei ole hyviä kokemuksia niistä mistään laitteesta ja suurin osa varaosista on korvaus mallista rataspumppua ainakin mitä netti mulle tarjottelee

Kun siinä on just toi kestää 10k tuntia tai enemmän sellainen kerran rempattu 18k ajettu viimeeksi 12k kohdalla huollettu kone on piikasen arvoituksellinen
Mitä videoita katellu, niin monessa luki lasissa new oils and filters
Eli vaihdetaan öljyt ja suodattimet ettei ostajat voi katella tikusta minkä hajuset tai väriset jäteöljyt sinne kaivuriin on kipattu viimeset 5 vuotta ku se on loppu jo muutenkin ja kusee gallonan päivässä pitkin alavaunua

Olihan se kokemus upottaa åkermann 7 akseleita myöten mutaan keskelle tietä. Siitä sit hieroontua pois.
Sen verran sai kellumaan kun kauhalla ensin nosti nurkan ilmaan ja laski jalan alas, et sai kauhottua kuivempaa kohtaa akselin alle ja möngittyä muutama tuuma kerrallaan taaksepäin

Villin tuntunen rinteessä pyöriä kun pihalta pintamaita vaihtelin, olihan se pakko jyrkimmässä kohdassa hetki ajaa pelkkää ympyrää, niin ei tarttennu tivoliin lähteä  :panic:   :rotfl:
Sit lakkasi vattasta nappaamasta ku elimistö tottui ja hauskuus hävisi.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Poweri - 03 toukokuu, 2020, 20:26Hyvin puhuttu, tarkoittanee sitä pitää hankkia kaksi konetta  :+1:  :cheers:  Asiakas maksaa telakoneen siirron à 500 taalaa jos on hankkinut liian pehmeen tontin.

Harkinnassa oli myös maximaalisen kokoisen lusikkahaarukan hankinta esim Deeren 710 (oma on 310), mutta tuntuu että siitä saatava etu olis aika marginaalinen.



Jos meinaan pyöräalustaista kaivuria kuitenkin, niin laita se malli jossa ohjaamo ojan puolella.

Teilläpäin taitaa olla vielä kapeemmat tiet ku täällä ja ei tunnu kivalta ku ajautuu asfaltin reunaan ja nykäsee sitä 20tonnia painavaa laitetta sinne 2m syvän ojan suuntaan tietäen et kun se sukeltaa sinne, niin voi tulla halvemmaksi jopa hylätä koko laitos sinne ojaan ku 300km päästä riittävän isoa hinuria tai nosturia alkaa tilaamaan

Jos ite näkee ajella asfaltin reunaa niin lähellä ku voi ja joku helkkäsee siihen puskulevyyn, niin voi ratsupollareille sanoa ettei voinu väistää enempää

Therealsamppa

Lainaus käyttäjältä: Poweri - 03 toukokuu, 2020, 19:05Kaukoidän kone kelpaa mulle kyllä täysin, esim Hyundai-Robex tai Doosan tms, kunhan tekniikassa ei ole mitään tollasia älyttömyyksiä.

Hep, täältä löytyy Hyundai Robex 210 LC-7 Tela-alustainen. Tunteja on nyt yli 18 tuhatta. Pystyy vilpittömästi kehua, on yksinkertaista tekniikkaa ilman joutavaa sähköä. Cummins 6BT moottori, siihen ainoat remontit, sammutinsolenoidi, ja lohkon kyljessä olevaan peltiluukkuun tiiviste uusiksi, mitään muuta ei ole tehty moottorille.

Hydraulipumput kunnostettiin 15 tuhannen tunnin kohdalla, tässä on kaksi muuttuvatilavuuksista mäntäpumppua, hydrauliikan tuotto heikkeni siihen malliin että kannatti tehdä, hintaa en enää muista, 3-4 tonnia se oli suunnilleen.

Esiohjauksen pumppu samalla uusiksi, englanniksi lienee pilot-pump.

Satunnaisia letkuja siitä on mennyt, mutta tämän kokoluokan koneessa on letkut vedetty mukavan väljästi, kavereille ollut apuna kun niillä on 160 Volvo ja 160 Komatsu, niissä letkut on vedetty tosi ahtaita reittejä pitkin, juhlaa on kun saa omaan koneeseen vaihtaa letkuja vs nuo pienemmät  ;D 

Hydrauliputkiin on tullut murtumia pariin paikkaan, ne olen puikolla onnistuneesti hitsannut, putki irti ja tyhjäksi öljystä, huolellinen puhdistus.

Nyt pari kuukautta sitten toisesta telan vetonavasta meni hydr. moottorin ja navan välinen pooriholkki sileäksi ja veto loppui. Tässä on alunperin ns kävelevä napa, niin vaihdettiin rikkinäinen planeettapyörä malliin, ilmeisesti on kestävempi.

Telarullia on joku 10-15 vaihdettu, vielä on muutama alkuperäinen ehjä  ;D  Niin ja ne perusketjut 10 tuhannen kohdalla, tällä koneella ajetaan aika paljon, risuja kerätään ja perässä kulkee risukärry niin samalla ajetaan kasalle.

Lopputulema telakoneesta että remonttiakin joutuu tehdä mutta sanoisin että hyvin vähällä tunteihin nähden on päästy  ;D 

Pyöräkoneista ei valitettavasti ole mitään kokemusta, hauska pihakone olis toki  ;D
Elämää laakereiden varassa