Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

juhapih

Toi on kyllä hieno auto. Jos ei tulisi "koko ajan" ostettavia Ramikoita, niin olisin jo aikoja sitten sijoittanut rahoja vastaavaan kulkimeen. Joskus 70-luvun alussa ostin tuommoisen pikkuauton, kun se oli niiiiin hieno ja siitä on jäänyt kaipuu... Mobilistissa oli aikoinaan sininen myynnissä. Soitinkin...

Rotteni78

No huhhuh :o

Sori, muutama punainen täppi saattoi tulla tänää,harrikselle.
(Tänää tajusin tän)

Mitä sie et osaa??

Itelle tuli olo, et renkaat just just osaan vaihtaa! :o  :-[
Ehkä foorumin tyhmin?
Näytä silti tissit, ennekuin rupeet minuu neuvvoo, jos en kysy mitään.

Rotteni78


Sie et ainakaan osaa lainata tekstii :))

Sen vuoksi miekään voinut sitä lainat,
Tää @palontie
Ehkä foorumin tyhmin?
Näytä silti tissit, ennekuin rupeet minuu neuvvoo, jos en kysy mitään.

palontie

Lainaus käyttäjältä: Rotteni78 - 28 lokakuu, 2021, 14:40No huhhuh :o

Sori, muutama punainen täppi saattoi tulla tänää,harrikselle.
(Tänää tajusin tän)

Mitä sie et osaa??

Itelle tuli olo, et renkaat just just osaan vaihtaa! :o  :-[

Kokeillaas uusiksi.Mulla jäi aluksi seuraamatta tää,ja jossain sivu 20kohdilla avasin ekan kerra,koska luulin tätä joksikin datsuniksi :))
Eniten vituttaa kaikki.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: palontie - 28 lokakuu, 2021, 18:03Kokeillaas uusiksi.Mulla jäi aluksi seuraamatta tää,ja jossain sivu 20kohdilla avasin ekan kerra,koska luulin tätä joksikin datsuniksi :))
No ei ollu Datsuni, ei.
En varmasti oo.

Harri S

Tervetuloa mukaan matkalle Rotteni78. Kyllä se kovasti toisinaan koittaa vastustaa mutta vielä tähän menessä on vaikeudet voitettu.

Lehtijouset on vielä puhalluksessa mutta se ei haittaa sillä ostin toiset hyväkuntoiset vastaavat lehtipakat ja niistä siistin etujouset autoon. Puhalluksessa olevat hyödynnän tarvittaessa korvaavina tai lisälehtinä auton takapakoissa jotta saan ne pakat samanlaisiksi ja koko ajan hieman laaksillaan olleen auton oikaistua.

Sataa melkein joka päivä joten kaivoin töiden jälkeen paviljonkikatoksen esiin ja pystytin se tuohon pihaan. Pakkaskelit tulossa ja sen jälkeen ei osia liiemmin anää ulkona maalailla ja Meteoriluolassakaan ei mahdu isoja osia maalaamaan.
Ostin siis samalla etuakselin käsittelyyn ja ajoin siitä kaikki ruosteet, öljypiet ja POR15 mössöt pois erilaisilla rälläkän laikoilla.
Puhaltamaan en tuota ala koska se vaatisi mm. olka-akseleiden irroituksen, jossa ne mitä todennäköisimmin menisivät pilalle.

Taas ehti temutessa tulla pimeä, mutta katos piti "työtilan" kuivana ja lopuksi pääsinkin maalaushommiin. Joten maalasin sen pensselillä ja mustalla alkydimaalilla, kuten viime vuonna taka-akselinkin.

Huomenna otan ostamani jousipakat käsittelyyn, mutta hyväkuntoisina niitä ei tarvitse purkaa vaan putsi ja maalaus sekä uudet takapuslat riittää.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kylmää ja märkää, välillä sateli rakeita. Kuitenkin muutama aste lämmintä joten vuorossa lehtipakkojen putsaus. Niissä ei liiemmin rostetta ollut, lähinnä vanhoja maaleja ja vaseliinia.



Rälläkkään teräsharjalaikka kiinni ja moskat ja maalit pois.
Otin etu- ja takapuslat pois ja puhkihan nuo oli jo kuluneet. Lehtijousen takasilmukka on ollut runkokiinnikettä vasten ja siksi varmaan jouset on kuopissa kolisseet melkoisesti. Koputtelin uudet takapuslat paikalleen.







Sitten kerros mustaa maalia päälle ja osat voi kuivuttuaan pultata paikalleen.





Uskoisin että nuo jouset ei lisälehtiä kaipaa koska ryhti on hyvä ja kaarevuus sama molemmissa.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Lehtijousissa on vääränmittaiset norrat joten jousihomma tyssäs siihen.
Laitan pakkoihin norrat niistä hiekkapuhalluksessa olevista pakoista jahka saan ne takaisin.
Joten tyydyin olka-akseleiden herkistelyihin: nippojen avaamiseen, rasvauksiin ja laitoin toiseen napaan siitä puuttuneen pyöränpultin.
Toisesta olka-akselista puuttui rasvakuppi joten tein sellaisen pellistä, naputtelin paikalleen ja maalasin mustaksi.
Sitten putsasin jo pintaruostetta ottaneet etuakselin U-pultit holkkeineen ja maalasin ne mustaksi.







Lopuksi kiikutin kaikki osat Meteoriluolaan jatkotoimia odottamaan.
Päätoiminen harrastaja

Kalu

En tiedä näkyykö tää, mut BBM ois kuin tehty tälläseen ajoon, rasvaa lehdet hyvin...
Tollasen möhkäleen sais ainakin tosi syvälle metsään jumiin...

Video

Harri S

Ei tällä kyllä tule rapakoissa ajeltua. Nopeuskilpuri vahaan tyyliin.

Sain tänään jouset ja jarruosat hiekkapuhalluksesta.
Kiikutin ne heti töiden jälkeen luolalle ja pituusero noihin toisiin pakkoihin on melkoinen, ja lehtiäkin yksi enemmän.



Vaikkei nuo latikat häävejä ole, niin maalasin ne kaikki lappeiltaan mustaksi, ja johan alko taas tulla luolassa ahdasta. 14 jousilatukkaa täytti hyvin tyhjän tilan.
Samalla maalasin myös jarrukilvet toiselta puolelta.
Mieluimmin olisin tehny tuon pihalla mutta 10 pakkasastetta et tee hyvää maalin kuivumiselle.







Seuraavaksi pääseekin tutkimaan että yhdistänkö noihin hyväkuntoisiin pakkoihin näistä vain norran ja 1. jousilehden, vai laitanko noi lyhyet tuollaisenaan taakse ja kasaan lopuista eteen sopivat jouset.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Päädyin lopulta kasaamaan molemmista pakoista yhdet sopivat. Syy pitkien pakkojen huonot pannat.
Eli otin pitkistä pakoista norran ja ensimmäisen lehden ja loput 4 lehteä noista parempikuntosista lyhyistä pakoista pantoineen.
Yksi lehti vähemmän jolla toivon lisää pehmeyttä ja samalla keula laskee n.10cm alemmas.





Tunkkasin keulan akselista ilmaan, pehmeys löytyi ja keula laski sopivasti n.10 senttiä. Jouset jää kuitenkin vielä kaareviksi eikä ole pelkoa nurjahtamisesta.
Enää pohjaanlyöntikumit, shakkeleiden lyhennys oikeaan mittaan ja se olis siinä.

Lopuksi vielä maalailin jarrukilvet ja rummut mustiksi.





Saa kuivahtaa taas hetken ja sitten pääsee jarrujen niputushommiin.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tämän laittelu alka vasta iltapäivän lopulla kun piti käydä kirjottelemassa tuonne edesmenneelle hieman sähköautokokemuksia Leaffiketjuun kun ei oo kohta 2 vuoteen muistanu niitä porukoita asiassa informoida.
Halusivat sitä tai eivät.

Mutta äsken kävin kasailemassa BBM etupäätä ja päädyin lopulta lisäämään sen seitsemännen lehden sinne etupakkoihin niin ei tarvinnu alkaa U-pultteja ja holkkeja modaamaan.

Eli lisälehdet kiinni, akseli kiinni ja jarrukilvet ohjauksen osineen.
Sitten se riitti tältä erää.





Enää ei puutu kuin jarrujen kasaaminen ja pyörät voi laitella takas paikalleen.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Piti hierasta tätäkin välillä.
Putsasin jarruosat ja kasasin jarrut kuparitahnan kera.
Osat meni mukavasti paikalleen.



Nyt spaisseritkin saatoi pultata kunnolla kiinni kun niitä ei toivottavasti tarvi enää irroitella.



Jarruletkut jäi vielä osin irralleen ja testausmielessä täytin etupiirin nesteellä ja otin ilmat pois.
Alle laitoin hieman pahvia että näkee pitääkö järjestelmä nesteet ajanoloon sissällään.
Keulaa en asentanut paikalleen koska se katkaisee kulkureitin auton puolelta toiselle, auton keula kun on ahtaassa tallissa käytännössä kiinni ovessa, ja peräosa kiinni työpöydässä.
Jarruletkuthan kulkee läpi keulapalan sivujen läpivienneistä ja keulapalan irroitus vaatii aina molempien letkujen irroituksen.

Seuraavaksi vois suunnitella tuon jäähdyttimen viimeistelyä. Auton vois myöhemmin kääntää jolla etupään saa osin ryöpöydän alle ja oven edustalle kapean kulkuväylän.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kävin ähräämässä eturenkaat paikalleen. Etujarruissa ei ollut ilmennyt nestevuotoja ja hyvä niin.
Keula putos tarvittavan määrän alaspäin ja jousitukseen tuli huomattavasti lisää herkkyyttä ja pehmeyttä, kun pakat eivät ole enää yhtäpuuta. Nyt jousitus myös oikeasti toimii.
Jousien rautoihin pulttaan kiinni pohjaanlyöntikumit jotka jousten pohjatessa vastaa tarvittaessa runkoaisoihin.



Tuupin autoa työpöydän suuntaan ja oven ja etuaisojen väliin tuli riittävä kulku-ura, jolloin autoa ei tarvi käännellä toisinpäin.
Seuraavaksi vois putsailla ja maalata tuon jäähdyttimen, asennella ne pohjaanlyöntikumit ja laittaa keulapalan takas paikalleen, ennenkuin se rysähtää alas tuolta moottorin päältä.
Päätoiminen harrastaja

Antti