Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Käyhän se tuommoinen rotiskon moottoriksikin:
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Harri S

Ei uutta auringon alla mutta juutuubista löytyi tuollainen sarja missä hiljalleen purkavat Meteor Mk4 moottoria joka on Roverin valmistama, ja siten hieman eri osista kasattu kuin tuo omani.

Päätoiminen harrastaja

Rusty

Siinähän se menee Harrilla talvi juutuubia katsellessa.







(Juu näääääinno....)
Ah, ahtaita aikoja.

Harri S

Tokko sentään.
Nyt kun englantilaiset autot on talviteloilla, on aikaa tällekin.

Sadekuurojen lomassa juottelin bensalinjaa varten parit nipat joilla 12mm kupariputken saa liitettyä jouhevasti bensaletkuun. Messinkisiä nippoja ostin viime syksynä nippelitepolta ja niissä on sama kierre kuin bensatankissa.



Laitoin nipan kii tankkiin ja siitä bensaletkulla rungon takaylituksen kohdan ja liitos kupariputkeen tuli penkin kohdalle. Kiinnityksessä käytin rautapantoja kumipehmikkeillä jotka on kiinni rungossa 5mm pulteilla ja niittimuttereilla.
Jakopäässä on ne orkkis bensapumput mutta todennäköisesti laitan tähän kuitenkin sähköpumpun ja jätän nuo alkuperäiset koristeiksi.
Vielä en oo lopullisesti päättäny mihin bensapumpun sijoitan. Varmaan kuivasumpun säiliön alapuolelle.









Huomenissa varmaan ruuvailen tuon linjan loppuosan paikalleen.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään iltapäivällä hydekaupan tiskillä:
A: Mä tarvisin tällaisiin kikkareisiin letkulähtöjä ja nippoja (asiakas laittaa öljypumpun, paineventtiilin ja suodatinjalan pöydälle).
M: Mikäs laite kyseessä, onko kierteestä tietoa?
A: Se on sellainen vanha Englantilainen moottori jonka laitoin autoon, peräisin panssarivaunusta (sermin takaa kuuluu myyjän kollegan naurahdus).
M: Niinpä tietenkin, mikä letkukoko?
A: Laita suurin mitä noille kierteille löytyy.

Kun päästiin itse asiaan niin melko nopeasti löytyi hyllystä sopivat kilkkeet jotka nappasin mukaan. Noissa nippeleissä on kaikissa sama letkukoko 13mm ja niiden mukaan sitten suunnittelen tulevat öljylinjastot jotta saan aikaiseksi asiallisen toteutuksen. Lohkon pääöljykanava on reilu 10mm joten eiköhän tuo 13mm letkukoko parilla suodattimella riitä.





Sitten tallille, pumppu, venttiili ja suodatinjalka takas omille paikoilleen ja nippelit sekä liittimet hollille.









Yksinkertaisuudessaan: öljysumppusäiliön imuputkesta letku jakopäähän öljynpainepumpulle, josta suodattimen kautta lohkon kylkeen öljynpaineventtiilille, ja siitä koneen sisuksiin.
Toisesta öljysumppusäiliön imuputkesta letku esivoitelupumpulle, josta 90 asteen liittimen kautta suodatinjalalle jne.
Molempiin painelinjoihin tulee takaiskuventtiilit ennen öljynsuodatinta jolla estetään öljyn kulku väärään suuntaan.
Öljyn imupumpulta jakopäästä paluulinja öljysumpun säiliöön. Saattaapi olla että laitan siihen pykälää suuremman letkun ja nipat, niin ei ala keräämään öljyä sumppusysteemin imupuolelle.

Sumppusäiliön kanteen teen kaksi lähtöä ja yhden paluun sekä huohottimen, jonka korkissa öljyn täyttö sekä mittatikku.
Suodatinjalassa on tilaa yhdelle ekstra öp-anturille ja sille varsinaiselle öp-mittarianturille on paikka öljynpaineventtiilissä.



Jahka saan tuon sumppusäiliön kannen valmiiksi, mittailen tarvittavien letkujen pituudet ja menen hydeliikkeeseen prässäyttämään letkut noihin 13mm liitinpäihin.
Päätoiminen harrastaja

Zephyr

Ruotsissa myynnissä 3kpl Rolls Royce Meteor moottoreita, tekstissä sanotaan että yksi on käyntikuntoinen, kahdesta puuttuu osia, hinta on 100 000 Skr, eli kymppitonni euroissa, ilmeisesti siis kaikki kolme ?

https://aijaa.com/S3clS2

Myyjällä näkyy olevan joku speedster kanssa työn alla

https://aijaa.com/Qn07m5

Pertti K

"Niinpä tietenkin"  ;D  Oletko kenties kyseisen myyjän vanha tuttu?
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Harri S

Noup. Eka kerta muutenkin tuossa liikkeessä.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Hain paluupuolta varten 16mm nipat jolloin putkikoko on sama kuin sumpun imupumpussakin. Mukaan tarttui myös huohotinkorkki ja metri 18mm putkea, josta tein imuputket säiliön sisään.
 


Porasin laippaan reiät nipoille ja leikkasin plasmalla reiän täyttökorkille.
Prikasta ja putkenpätkästä täyttökorkille jalka.
Vanha 25v sitten ostamani puikkohitsi pääsi hommiin kun puikkoinvertteri on lopullisesti rikki.







Alunperin tarkoitus ooi laittaa nipat muttereilla kiinni mutta koska tilaa ei ollut nii juotin tinalla nipat kanteen ja nippoihin poraamini syvennyksiin juotin imuputket.







Lopuksi maalasin laipan mustaksi ja pulttikehyksen vannehopella.

Päätoiminen harrastaja

Jarona

Hydrauliikassa normisti öljynpaluu nestepinnan alapuolelle säiliössä ettei aiheuta kuohuntaa.
Tässä tapauksessa virtaus oletettavasti huomattavasti pienempää? :thinking:
Chevrolet C10 6,2 Td Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

Harri S

Joo ja keruupohjasta tulee myös paljon ilmaa mukana kun nelirattainen imupumppu niin laskettava yläosaan, ettei öljyyn mee ilmakuplia/vaahdoksi.
Imut painepuolelle lähes säiliön pohjasta niin öljy kerkeäää selkiytyä.



Pumpun toinen puoli imee jakopäänkopan sisältä ja toinen öljypannun takaosan syvennyksestä.
Molemmille puolille on oma sakkasuodatin jakopääkopan alaosassa. Pyöreät messinkikorkit.





Tuo messinkinen suorakaide on vain jakopääkopan öljynkeruukanavan irroitettava pohjaosa jonka saa avattua ja putsattua.
Päätoiminen harrastaja

Jarona

No niinpä tuon tekisin siinä tapauksessa minäkin. :)
Chevrolet C10 6,2 Td Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

puu

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 21 syyskuu, 2022, 09:30Noup. Eka kerta muutenkin tuossa liikkeessä.

Mikä oli liike joka palveli, käsittääkseni hyvin, tuossa asiassa?

Harri S

Hydromarket Konala. 👍
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään, maalien kuivuttua yön yli, sipistelin paluupuolen linjaan nipat ja laipat sekä kasasin öljysäiliön valmiiksi.
Imupumpussa on laippaliitos johon leikkasin 4mm latasta laipan. Laippaan reiät ja nipasta sorvilla liiat pois ja puikolla kii laippaan. Päälle mustaa maalia.
Kasasin öljysäiliön kumikorkkitiivisteen kera ja laitoin paluupuolen nipat paikalleen johon lekkelin laippatiivisteen metritavarasta.









Tuohon erilaisten letkunippojen välille pitäis seuraavaksi alkaa mitoittamaan niitä siistejä paineletkuja ja painelinjoihin pari takaiskuventtiiliä.



Lopuksi kiinnittelin sen kuparisen bensalinjan runkoaisan alapintaan.
Juotosaineella ei näemmä saa tehtyä kestävää liitosta kuparin ja messingin välille, vaan se murtui herkästi. Joten ne aiemmin tekemäni bensanipat menee uusiksi.
Päätoiminen harrastaja