Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Kuulostaa (hyvältä) suunnitelmalta.
T-Dart, ruotsalaiseen etanoliin totutettu dinosaurus.

samulis

Siis vaihdat uuden tulevan moottorin nykyisen tilalle? Mitäs vanhalle käy ja oliko se käyntikuntoinen?

Harri S

Kyllä se on käyntikuntoon korjattu. Laitan sen sivuun mahdollisia tulevia visioita odottelemaan. Käytetyistä osista johtuen se on tuota uutta paljon harvimaisempi ja arvokkaampi. Vaikka briteissä noista uusistakin maksetaan jo lähes 20K€. Toki uusikin on suhteellista kun viimeiset Meteorit valmistettiin vuonna 1964 eli 60v sitten.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kevään merkkejä ilmassa...

Päätoiminen harrastaja

samulis

Ajatella kun sais sunnuntai aamuna herätä siihen että naapuri lyö Meteorin tulille, lätkyttää tyhjäkäynnillä ja sit pien kaasun ja aamunavaus niin että naapuruston linnut vaihtaa postinumeroa. Asuappa Espoossa.

Pertti K

Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Harri S

Heräsin aamulla klo seitsemältä kun ovi kolahti vaimon vietyä linnuille ruokaa. Meinasin jatkaa unia mutta sitten tuli outo tunne että tuleekohan se kuljetus iltapäivällä kuten oli tilattu. Alakerrassa katoin puhelinta että viisi puhelua tullut klo 6.45 ja äkkiä soitto takaisin koska oli tilannut kuljetuksen Boss Hoss tallille kerrostalon pihaan.
Kuskihan se oli, muutaman minuutin matkan päässä ja kyseli että onkohan tuo osoite ihan oikein kerrostalon pihaan.
Sanoin että ei ole koska yläkerran herra oli suotuisasti tilannut minulle muutaman päivän plussakelit ja sain eilen sulatettua talon pihasta kaikki lumet ja jäät pois ja otan moottorin siihen vaihtoehtoiseen osoitteeseen joka on kuormakirjassa.

Kerroin että kuorman piti tulla vasta iltapäivällä ja olen just heränny eli kuitenkin että anna nyt edes aamupaskalla käydä ennen tuloa ja että saan hälyytettyä parit kaverit lavoja työntämään. Lupas hoitaa yhden jakelun ennen mua ja kasilta oli työkunta ja auto pihassa. Rocklalla työnnettiin moottori ja varaosalava huvipajan pihaan ja pääsin aamukahville sykettä tasaamaan kun motti ja osat lopultakin kotipihassa ja kaikki hyvällä mallilla. Moottori on viimeisintä mallia eli Mk4b ja mukaan tuli täydellinen mm. varaosakansi josta seeti irronnut, pakosarjat, öljyletkut, sähköt, varaosabensapumpouja, kuningasakseleita yms. ja sileä venakoppa ilman noita kiinnikejalkoja. Myös voimansiirron väliakseli laakereineen ja tiivisteineen sekä täydellinen panssarivaunun mittaristo + korjaamokirjat.











Iltapäivällä purin rälläkällä moottorista alimman tilapäisen kuljetuskehikon pois jotta sain se pyörien päälle.
Sitten purin apulaitehuhnapyörästön pois ja tutkiskelin voimansiirtoakselin rakennetta jotta saan ajatuksen hautumaan vauhtipyörän kiinnityksen toteuttamiseksi noita osia aihiona käyttäen. Lopuksi laitoin pooriholkit ja tiivistekaulukset paikalleen jatkoa varten.













Sitten otin vasemman venakopan pois ja laitoin sileän oikeanpuolen mallisen kopan tilalle ja sain samalla tarkistettua yläkerran kuntoa. Vain pari pinnapulttia piti ottaa pois ja vaihtaa yksi pidempään ja koppa sopi paikalleen. Kaikki oli kopan alla hienossa kunnossa. Lopuksi poistin termostaatin koska sitä ei autossa tarvita.









Vein ylimääräiset osat Meteoritalliin ja yli satakiloisen sylinterikannnen kanssa vaimon ennusteet kävi toteen. Aika raskas yksin kanniskella.
Päätoiminen harrastaja

Gary Grand

Huikea heinäseiväs tuo nokka-akseli.. O0
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

Smirkelimies

Rouvasi on hyvä ihminen.

samulis

Kattava paketti, aika paljon kaikkea kivaa tuli mukana. Mittaristo on hieno, ilmeisesti kaks 60 gallonan bensatankkia. Onks tosta Haynesin kirjasta mihinkään?

Harri S

Tuo Haynesin kirja on itse asiassa varsinainen tietokirja Merlinin eri versioista joita löytyi taulukosta kaksi aukeamaa, eli yli 100 versiota.

Aika kattavasti esitellään koko moottorin historia panssarivaunu ja veneversioita unohtamatta ja pieni kappale huolloista ja ylläpidosta.
Tuosta kirjasta selvisi myös että BBM moottorissa olevat osat on peräti Merlin II tai III versiosta peräisin, joten jos jostakin löytäisi Merlinin alalohkon öljypohjineen, saisi noista kasattua long blockin vaikka early Merlinin staattiseksi malliksi + se varallaoleva sylinteriryhmä joka on mulla edelleen varastossa tallessa.

Ihan samantyyppisillä veivityökaluilla näemmä asennetaan sylinteriryhmät kun tuolla huvipajassa valmistin ja mainitaan samat haasteet jotta saa männät renkaita rikkomatta yhtä aikaisesti alakautta sylintereihin.

Siispä perin simppeli moottori jossa jutut ja asentamiset pääteltävissä ilman korjauskirjoja jotka minäkin sain säköisenä vasta kun moottori oli jo kiinni sitä varten rakennetussa autossa. Tässä toki hieman vähemmän osia, joita Merlinissä yli 11 000 kpl.
Päätoiminen harrastaja

rb

Kerro nyt meille tammioille mikä noissa on eroa, että onko se Spitfiren keulalla, vai tankin uumenissa.
Siis sen mä tiedän että lentsikan motissa on ahdin, mut onks niissä muuten paljon mekaanisia eroja?

Harri S

Tuota eroavaisuutta on sivuttu ketjussa aikaisemmin mutta tässä lyhyesti:

Eli ensimmäiset meteorit tehtiin lentomoottoreiden ylimääräisistä osista jotka eivät vastanneet toleransseja, olivat mukana pakkolaskuissa tai lentotunnit tulivat täyteen. Rakentajana Rolls Royce joka sitten myöhemmin siirsi lisenssin Roverille suihkumoottorien valmistuslinjan tieltä. Käytettyjen osien ja valmistajan mukaisesti näitä kutsutaan Merlin Meteoreiksi tai RR Meteoreiksi.

Näissä 1-XX version Merlineissä käytettiin yksiosaisia sylinterilohkoja (umpipäitä, eli kannet ja sylinterilohkot yhtenäistä valua) ja kaksiosaisiin sylinteriryhmiin siirryttäessä nämä vanhat osat menivät maa- ja vasistökäyttöön uuden mallin tieltä.
Sylinteriputket erillisessä alumiinilohkossa on helppo tasata samaan korkeuteen lohkon koneistuksella ja lisäksi tuossa uudemmassa sylinterikannessa on tuplamäärä alakautta kanteen meneviä pultteja kun umpipäässä niitä on vain ne kaksi siellä vesitilassa pitämässä sylinteriputkea paikallaan ja putken yläpään tiivistys pelkällä alumiinisella tiivisterenkaalla. Uudessa on lisäksi kaikissa vesikanavissa kumitiivisteet ja messinkiholkit. Niiden pitkien alalohkosta tulevien sylinteristudien määrä on molemmissa rakenteissa sama.



Uudemmat moottorit ovat siis Rover Meteoreita (tämä nyt ostamani) ja niissä on usein myös hieman eri poraus, valumännät yms. kriittiset jutut jotka ei niin oleellisia kun ahdinta ei ole saati suuremman painon vaikutuksen merkitsettömyys. Esimerkiksi kaasuttimetkaan eivät käy ristiin uudemmassa ja vanhemmassa Meteorissa kun imusarjat ja niiden kiinnityskin on erilainen vaikka äkkiseltään näyttävät samanlaisilta.

Toki osassa näistä uudemmistakin on lento-osia koska vuosien aikana moottoreita purettu määräaikaishuolloissa ja samamittaisia osia vaihdeltu ja sekoiteltu keskenään sen mitä varaosalaatikoista on sattunut käteen osumaan.

Syy rakenteen muutokseen oli mm. vanhan "umpipäärakenteen" hankaluus jossa huolimattomuus esim. siinä sylinteriputkien tasamittaan shimmauksessa aiheuttaa vesivuotoja palotilaan jonka toteutusta kävin lyhyesti siinä sylinteriputkien asennusviestissä.
Vesi tunnetusti aiheuttaa kiertokankituhon josta tämä minunkin moottori oli sitten 1972 kärsinyt ja meni hylkyyn ja jonka epäilen olleen syynä myös Lappeenrannasta ostamani pullingkoneessa kankirikon kokeneessa sylinteriryhmässä.
Suomen armeijan moottorihistorian mukaan tätä omaa moottoriani oli korjattu ainakin kerran aikaisemmin juuri vesivuodon takia, oliko jo se pitkän ajan syy siihen kankirikkoon vaiko uusi vesivuoto koska oli aiemminkin tilkitty, eikä tiedossa paljonko sitä oli tilkitty Englannnissa ollessaan vuosien 1940-1962 aikana.

Tuossa video yhden paljon näiden kanssa touhuavan mekaanikon Mk1a vesivuodosta (joka korjaantui sylinteripulttien lisäkiristyksellä). Siis sama umpipäämoottorimalli jonka korjasin.


Eilen sain selvitettyä että D-kirjain varaosanumerossa kertoo osan olleen alunperin Merlinissä. Tässä esimerkiksi tarkistus- ja varaosamerkinnät toisesta BBM  moottorin sylinteriryhmästä joka on jo pelkän umpipäärakenteen takia alkusarjojen Merlinistä peräisin:

Päätoiminen harrastaja

stana

Niitä moottoreita kun alkaa olla niin- https://youtu.be/e0BMzomlaFw?si=FG2Qr8tNNXKJPjZO  Tuo jäi joskus kasarinysärin taitteessa mieleen, eikä ole hävinnyt sieltä..