19 syyskuu, 2020, 06:29

Uutiset:


Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Harri S

Kyllähän tuo möte sopii.
Tuli testattua niittimutteripihdit ja puristin parit mutterit molempiin runkoaisoihin. Sitten hieman sahailua sekä sovitusta ja runkoopuut pystyi ruuvaamaan kiinni aisoihin ja cowlin muutamalla puuruuvilla kii runkopuihin.





Runkopuiden takaosa vaati hieman sahailua jotta tankille sai lovettua asennuspaikan.
Tylsäähän se on pistosahan kärjellä mennä 50mm vanerista läpi mutta kyllä se noinkin onnistuu kun aikansa kihnuttaa.





Molemmilta puolilta 30mm kaistaleet pois ja etukorvakkeille koloamalla paikat, niin tankki istuu napakasti runkopuiden väliin.





Tankin alitse teen poikkipannat jotka kantaa tankin painon ja pannan päät pultataan kii runkoaisoihin.
Täähän alkaa näyttään jo autolta.
Do you see the light?

Gary Grand

On kyllä asiallisen näköistä toimintaa.. 8)  :mosh:
It´s just a matter of time they add the word "Syndrome" after my last name.

Harri S

Kiitos.
Korin etummaisen korikaaren teko. Cowlissa on alunperin ollut puinen tukikaari sekä etu- että takaosassa.
Otin etuosasta pahvisen kaavan, joka synty muutamasta pakkauspahvin palasta jotka ruuvasin työn edetessä puuruuvein ensiksi kiinni rintapeltiin ja lopulta yhteen.





Sitten vaan kaava vanerin päälle piirtoa varten ja kuviosahalla irti. Kytkinkaavelin kohdassa piirtotukena 16" peltivanne.



Reunaosiin laminoin kolme lisäkerrosta vaneria, jotka leikkasin ensiksi karkeaan muotoon kuviosahalla ja jonka jälkeen ruuvasin ne puuruuveilla tiukasti yhteen. Loppuviimeistely samaan muotoon sähkökutterilla.

Sitten vaan uretaaniliimalla ja ruuveilla palaset paikalleen ja näin cowlin ensimmäinen kaari tuli valmiiksi ja se umpinaisena peittää rintapellin ylimääräiset reiät.
Myöhemmin yhdistän tuon kaaren ja koripuut metalliheloilla.





Seuraavaksi on cowlin takaosan puutöiden vuoro.
Do you see the light?

Harri S

Puutyöt jatkuu...
Sahailin eilen sopivia kaaripuita tuosta ohuesta vanerista. Mutkaa ja kaarta sekä rappua tuli vähän joka suuntaan, koska tavoitteena on hyvä istuvuus koriin.





Vaati useamman sovituskerran ja siten eestaas ajelua kodin ja tallin välillä ennen kuin pääsin liimaamaan soiroja yhteen. Haasteita aiheutti lähinnä kojelaudan ja ovenpielen suhde toisiinsa sekä ovipellin upotussyvennys kylkipeltiin, jotka vaativat tuumittelua, ennen kuin sopivuus oli tyydyttävä.



Tuossa kilkkeet höllästi paikalleen painettuna ja tarkoitus on että noista kaarien yläpäistä saa siistin liitoksen jalopuiselle koristelistalle, joka kaartaa kojelaidan yläpuolella puolelta toiselle ja peittää kojelaudan kiinnitysruuvit allensa.



Lopuksi liimasin vielä viidennen kerroksen vaneria tuonne takapuolelle, jotta korin kiinnitys on varmasti riittävän tukeva.
Do you see the light?

Harri S

Tänään hioin puukalikat liimapurseista ja ruuvasin ne autoon paikalleen. On vielä tuumittelun alla laskenko tuota koppaa muutaman sentin alemmas. Ohjaamon aukko (reunus) väännetään tuuman-kahden rautaputkesta ja sen päät kiinnitetään noiden taempien runkopuiden yläosaan (kojelaudan alapuolelle). Saan haettua sillä ohjaamon aukon muodon, sekä siistit pyöristykset koripelteihin ohjaamon kohdalle. Oviahan tähän ei tule vaan esikuvan mukaiset syvennykset, mistä sitten kilmutaan auton kyytiin.



Sovittelin öljysumpun säiliöksi 24L rosterista vesiautomaatin säiliötä ja se sopisi alunperin suunnittelemalleni paikalle startin viereen, ja siten putkivedoista tulis myös lyhyemmät.



Noi orkkiskiinnikket pois ja uusi teline sekä siihen pannoilla kiinni. Tuossa olis myös manusluukku valmiina johon saa teetettyä öljyliitäntöjä.
Do you see the light?

Vuppe

Kaunista!

Gary Grand

Todella!
Kyllä tätä seuratessa aina meinaa tippa lirahtaa suupielestä kuolaa.. :P
It´s just a matter of time they add the word "Syndrome" after my last name.