Bluebird Meteor -It’s Alive!-

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Harri S

Ei ne valita. Lähinnä nää mun laitteet herättää vain kiinnostusta, mutteivät naapurit oikein enää osaa yllättyä mistään.
Oon viimeksi keväällä kyselly mekkalasta lähimmiltä naapureilta ja vastaus on että kyllä tähän maailmaan melua mahtuu.
Ongelmat on usein aika itse aiheutettuja. Iltaisin/öisin, viikonloppuisin ja kirkonmenojen aikaan kun osaa pitää mölyt mahassa niin ei tuu ongelmia. Tähän autoonkin tulee pakoputkisto vaimentimineen kun liika melu lähinnä ärsyttää itseänikin.
Nää naapurikyttääjät asuu usein kerrostalossa/vuokrakasarmeissa ja niitähän tällä alueella ei ole eikä tule.
Naapuririvarissa kun väki kokoontuu illansuussa pihalle esim. piknikille/talkoisiin niin mä pakkaan kamat ja poistun häiritsemästä, kun ei ole niin päivänpäälle nää mun puuhastelut, ja voin tehdä aina jotakin muuta jos siltä tuntuu. Se on useamman projektin ja hajautetun toiminnan etu.
Päätoiminen harrastaja

Mikkis83

Tuo kysyy kyllä naapurisopua. Upea laite ja lakki päästä! :+1:  :coolsmoke:
All show but never go.

Volvoja, voorteja, volkkari, sysleri, tatsuni.

SVK #02580

slant sickness

Harri kertoi kuinka huomioi naapureita. Se auttaa. Tästä tuli mieleen kun mä päätin HD ajojeni alkuaikoina tuunata pakoputkiston seuraavalle ajokaudelle valmiiksi. Tehdasvaimentimissa on sisällä pakkaproppujen kaltaiset tulpat, jotka jotenkin pitää saada pois tai ainakin porata reikä. Mä löin ne teroitetulla putkella ja moskalla pois, eli kaikki mulle heti. Ja sit testaus.

Mun pyörä vaan sattui talvehtimaan puisen pienkerrostalon kivijalan varastokopissa. Kävin kaikki läsnäolevat asukkaat ovi ovelta ja kerroin tulossa olevista remonttiäänistä, jotka eivät kuitenkaan kestä kuin hetken.

Ei tullut häätöä eikä edes varoitusta. Eikä kukaan tiettävästi paskonut allensa.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Smirkelimies

Tuli tuossa mieleen kun katteli vaikuttavaa käynnistysvideota. On ne ollu kovapäisiä kuskeja jotka on jyräyttäny vastaavan auton käyntiin hiekkarannalla ja ajaneet yli 300 km/ h nopeuksia. Jos auton käynti on vaikuttavaa jo pihalla, mimmosetkohan on ollu kuskin mietteet ennen suoritusta?

Jos Kellari- foorumia seuraavista arvotaan kuski toistamaan historiallinen ennätysyritys hiekalla, mielellään oisin mukana mut on ny kesällä vähä kiireitä  ::)

Pystyyköhän arvioimaan BB Meteorin huippunopeuden? Riittäiskö välitykset yli 250 km/ h? Toivottavasti ei jää asia liikaa vaivaamaan ja juhannusaattona saunan jälkeen...

Harri S

Max nopeus varmaan vajaa 200km/h luokkaa jossa laite on todennäköisesti jo lentokone ja kuljettajan kuolema tosiasia.
Tuosta voi fiksummat laskea:

Takarenkaan kehä on reilu 2,5 metriä, perävälitys 3,9:1, laatikon 5  loikkarivaihde 0,64 ja moottorin rajoitettu kierrosluku 2400r/min ja panssarivaunukäytön rajoittimen poistolla max 3200 r/min.

Maailmalla osassa laitteita on ollut 2:1 kertoja moottorin perässä jolla se kulkee tuplat mutta jo nykyiseen akseliväliin pääseminen oli todella haasteellista koska en halua autosta ylipitkää. Tuohon nykyiseen perään saa myös 3,08 välitystä jo elämä alkaa kyllästyttämään.
Päätoiminen harrastaja

Toyopet

Tuolla 3200rpm pääsisi teoreettisesti reilun 191km/h
2400rpm ~144km/h
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

1purehell

Suunnilleen sama välityssuhde ja kierrokset, kuin mun Cummins-duallyssä. Eikä silläkään tohdi ajaa yli 120 km/h.  ;D
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Harri S

Ei sovinne maakuntamatkailuun. Noi parit koepäräytykset imas 10 litran bensakannusta puolet.
No. Elämä on.

Vihdoinkin sateet hellitti useammaksi päiväksi joten tänään terhistäydyin ja aloin väsäämään kaasuvivustoa. Koetin tehdä siitä vipusysteemin tuota vanhaa käsivivun osaa hyödyntäen mutta tulipellin välisessä tilassa vivuille ei saa järkevää välitystä aikaiseksi ja jokainen nivel lisää kaasun jäykkyyttä ja muutenkin tavoitteena on yksinkertainen ja mietitty ratkaisu.



Siispä katsoin kaasutangon linjan ja kiersin siihen kohtaa puuruvin läpi vanerista jotta sain tarkan paikan vaijerinipalle.
Sitten sorvasin ja läpiporasin kuusiokolopultista sopivan pituisen vaijerinipan joka ylettyy reilusti läpi paksusta vanerista. Vaijeriaihioksi käy Hondaprojektista ylimääräiseksi jäänyt vanha rispaantunut kytkinveijeri sopivaan mittaan katkaistuna.





Kaasutangolle tein 1,5mm pellistä erillisen tuen joka linjaa sen suoraan kohti vaijerinippaa ja itse tankoon kierteet ja viiston reiän vaijerinpään lukitusta (ja säätöä) varten.







Kojelaudan taakse teen todennäköisesti telineen vaijerin toiselle päälle, veto ylhäältä alaspäin. Hyvällä tsägällä riittää yhden reiän poraaminen tuon jarru- ja kytkinestesäiliön telineen reunaan tai latasta tehty rauta johon vaijerin kuoren saa kätevästi kiinni vaikka Hondan säätönipalla.



Näin itse kaasupolkimeen riittää vain yksi sopivanmittainen vipu joka vetää vaijeria ylhäältä suoraan alaspäin ja kaikki jää piiloon kojelaudan taakse. Akselihan polkimelle on jo valmiina kun huomioin sen asian jo silloin pedalboksia tehdessä.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Pilvipoutaa joten aattelin tehdä kaasupolkimen valmiiksi ennen Juhannuksen matalapaineita.

Poistin ratin ja kojelaudan niin sain mukavasti tilaa askarrella.
Sinne pedalboksiin tuli tosiaan aikoinaan tehtyä varaus myös kaasupolkimelle jossa lisäksi paikka sokalle jolla poljin lukitaan paikalleen.



Tuo on 16mm akseli, joten koska en halua tehdä mitään vesijohtoputkiholkkeja, sorvasin sopivan 50mm leveän holkin umpitangosta.
Ostin keväällä tätä homma varten 10mm huonekaluputkea josta pätkäsin polvinvarren ja vivun mihin vaiheri kiinnitetään.
Varren koputtelin alhaalta litteäksi johon poljinpinta kiinnittyy ja tein varteen pari loivaa mutkaa jolla poljin asemoituu oikealle kohdalle.
Vaijerin nippaa varten tein vivun nokkaan kiinnikkeen ja sahasin siihen lovet sun muut tarvittavat jutut.
Poljipinnan tulppahitsasin kolmesta kohtaa poljinvarren litteään osaan.
Polkimen rakenne on kevyt, siro ja riittävän tukeva.





Säätönipalle tein kiinnikkeen jolla se pultataan pedalboxin reunaan parilla kuusiokoloruuvilla. Tuosta ei kuitenkaan säädellä mitään vaan sen tehtävänä on vain pitää vaijerin kuori napakasti paikallaan.
Vetojousesta tein kaasun palautusjousen jonka sijoitin kaasuttimen sisälle.





Sitten osien koesovitus ja mustaa maalia pintaan. Varsinaiseen poljinpintaan laitan myöhemmin palan liukuesteteippiä tai maalaan sen ryppymaalilla karheaksi. Vaijerivälitteinen kaasuvivusto jäi sopivasti piiloon kojelaudan taa.





 

Seuraavaksi vois rakennella vaikka ryyppysysteemin ja hieman sähköjä.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään rakensin autoon sähköt.

Startille menee runkoaisan alapintaa pitkin metritolkulla 50mm2 kumikaapelia ja startin maadoituskaapelin laitoin toiseen sylinterikanteen. Moottorihan on pultattu kiinteäksi osaksi runkorakennetta.
Runkoaisan alta kaapeli nousee rintapellille ja menee sen läpi startin solenoidille.







Akuille tein silloin korirungon teon yhteydessä napakan telineen ohjaamon taakse jonne sopii kaksi Optiman akkua sarjaankytkettynä. Miinuskaapeli menee akkutelineen pohjan läpi ja maadoittuu runkoaisaan ja +kaapeli puolestaan oikean runkoaisan sisäsyrjää pitkin rintapellille jossa on järeä päävirtakatkaisin.













Katkaisin on plussakaapelissa sen takia että kilpurissa ei tarvita mitään virtalukkoja.
Päävirtakatkaisin on kytketty startin solenoidille josta menee +johto solenoidin kelalle. Kela maadoitetaan startatessa painonapilla jonka laitoin kojelaudan vasempaan reunaan. Sen vieressä on paikka latauksen valolle sekä maadoituskatkaisimet molemmille magneetoille.
Tuon starttinapin johdon voi toki kierrättää sen rattiputkessa olevan ja aikoinaan korjaamani Fordin alkuperäisen virtalukon kautta jos pelkona on että joku oikeasti päättäis hurauttaa tällä matkoihinsa.



Kun ohjaamon lattia oli pois niin kippasin samalla ATF-öljyt vaihteistoon ja huomenna vielä taka-akseliin öljyt ja auto on ajokuntoinen.
Huomenna vois vaikka kokelilla ajaa tällä. Tai sitten ei.
Mutta tämän kesän tavoite on saavutettu.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 01 heinäkuu, 2025, 19:18Tänään rakensin autoon sähköt.

Startille menee runkoaisan alapintaa pitkin metritolkulla 50mm2 kumikaapelia ja startin maadoituskaapelin laitoin toiseen sylinterikanteen. Moottorihan on pultattu kiinteäksi osaksi runkorakennetta.
Runkoaisan alta kaapeli nousee rintapellille ja menee sen läpi startin solenoidille.







Akuille tein silloin korirungon teon yhteydessä napakan telineen ohjaamon taakse jonne sopii kaksi Optiman akkua sarjaankytkettynä. Miinuskaapeli menee akkutelineen pohjan läpi ja maadoittuu runkoaisaan ja +kaapeli puolestaan oikean runkoaisan sisäsyrjää pitkin rintapellille jossa on järeä päävirtakatkaisin.













Katkaisin on plussakaapelissa sen takia että kilpurissa ei tarvita mitään virtalukkoja.
Päävirtakatkaisin on kytketty startin solenoidille josta menee +johto solenoidin kelalle. Kela maadoitetaan startatessa painonapilla jonka laitoin kojelaudan vasempaan reunaan. Sen vieressä on paikka latauksen valolle sekä maadoituskatkaisimet molemmille magneetoille.
Tuon starttinapin johdon voi toki kierrättää sen rattiputkessa olevan ja aikoinaan korjaamani Fordin alkuperäisen virtalukon kautta jos pelkona on että joku oikeasti päättäis hurauttaa tällä matkoihinsa.



Kun ohjaamon lattia oli pois niin kippasin samalla ATF-öljyt vaihteistoon ja huomenna vielä taka-akseliin öljyt ja auto on ajokuntoinen.
Huomenna vois vaikka kokelilla ajaa tällä. Tai sitten ei.

Kai sulla on kuvaaja hankittuna?
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

En kyllä aatellu ottaa niistä touhuista julkista todistusaineistoa.
Päätoiminen harrastaja

Kalu

Ei muutaku malmille perjantaina.

Nii valothan tästä tais muistaakseni vielä puuttua...

LPR

No eikös Heyridessä pitäisi olla edes näytillä?
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

JAMANT

Lainaus käyttäjältä: LPR - 02 heinäkuu, 2025, 02:12No eikös Heyridessä pitäisi olla edes näytillä?
ja ehdottomasti siellä käynnistysnäytöksiä...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist