Puukuormain

Aloittaja Nikuzai, 02 kesäkuu, 2020, 23:08

« edellinen - seuraava »

Nikuzai

Tuli hommattua nokka merkkinen kuormaimen tekele  :rolleyes:


Mites onko porukalla kokemuksia 7 vipusesta, väljyydet ja muut kulumat on normaalia, mutta kummin päin teillä on vivut käytössä ja järjestys

Vasemmalla jalat, oliko työntämällä alas, ne on normaali tai mitä välii

Mutta sitten kääntö on 3 vipu vasemmalta ja työntämällä puomi menee vasemmalle
4 on pääsylinteri ja se nostaa työntämällä  :o 
5 on nostopuomi ja se nostaa työntämällä sekin  :o
6 pyörittää kouraa ja työntämällä vasemmalle
7 on koura ja aukeaa vetämällä

Itelle ainoot oikein päin olevat on koura

Hirveetä jumppaahan tossa ei ole kääntö pyörähtää sylintereiden putkista, nostopuomi on pikkasen mietinnässä vaihtaako sylinterin päästä vai pääpuomin tyvestä, mutta pääsylinteri pitää vaihtaa lohkosta


Vehjas on sen verran iäkäs ja ajettu, ettei ole ideaa vaihdella vipujen paikkoja

Eli mites teillä on noi vivut tai miten laittaisitte

Therealsamppa

Elämää laakereiden varassa

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Therealsamppa - 03 kesäkuu, 2020, 01:54https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote/kasiohjausventtiili-6-karainen-38r-2-kpl-joystick-ohjauksia/

Tuohon hintaan en paljoa monivipu lohkoa kahtelis ;D

Halvimmat tollaset on huutokaupassa tainnu lähteä 250 pintaan

Kärryn hinnalla tuli kärry ja oikeesti kuiva  :o  nosturi

Jopa lohko on niin kuiva et sen voi ottaa syliin nostaessa belkun akkukotelolle, nakkasin vaan pyyhkeen riekaleen alle kun kuitenkin tulee istuttua siinä akkukotelolla


Mut tosiaan ne vipujen toiminnot on oudosti, jotenkin ymmärtää sen koura kauemmas ja koura lähemmäs, mutta kaivuriin tottuneena vetämällä kaivetaan ja nosturilla vetämällä nostetaan

Gary Grand

Mun mielestä kaikki sun selostamat liikkeet on päinvastoin kuin normaalisti jos ymmärsin mitä selostit.. ::)

Työntämällä poispäin ja vetämällä itseä päin.
Jos kouran rotaattorin vivusta vetää, se pyörii vastapäivään, sama kuormaimen käännöllä.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 03 kesäkuu, 2020, 09:36Mun mielestä kaikki sun selostamat liikkeet on päinvastoin kuin normaalisti jos ymmärsin mitä selostit.. ::)

Työntämällä poispäin ja vetämällä itseä päin.
Jos kouran rotaattorin vivusta vetää, se pyörii vastapäivään, sama kuormaimen käännöllä.


Joo tosiaan väärinpäin on mun mielestä kanssa noi vivut vasemmasta reunasta aloitetaan

Jalka vasen työntämällä alas (tää on oikein)
Jalka oikea työntämällä alas (tää on oikein)
Kääntö työntämällä vasemmalle
Nosto työntämällä nousee
Puomitaitto työntämällä oikeaa puomi
Pyörittäjä työntömällä pyörähtää vasemmalle (tää on oikein)
Koura työntämällä aukeaa (tää on oikein)

Nikuzai

Ny on vivut oikeinpäin  :)

Muutamia ärsyttävyyksiä väljistä ja kulumista aiheutuu, pääpuomi laskee itekseen, mutta sen voinnee korjata vaihtamalla lohkon palautusjousen, nyt vipujumpan jälkeen tosin on paremmin ku laskee itekseen

Sit sellainen tympeys on et kärryn päälle kääntäessä puomi pysähtyy ensin ja sit kääntyy jonkun 20-30 astetta ja mahdollisesti satunnaiseen suuntaan  :pullinghair:


Toi et pääpuomi nousee vetämällä ja nostopuomi nousee vetämällä on luonnollinen pikkusessa hakissa.
Nallessa taas nostopuomi nousee työntämällä, mut sen asento on sellainen normaalissa nostossa pääpuomi vaakasuorassa joten on luonnollinen et toimii koura lähemmäs/kauemmas

Nokka;an kaipaisi jatkolle etävapautusta, ei sen tartteis olla hydellä toimiva, mutta sais olla vaijerista tai napista laukastavissa et voi laskemalla lyhentää puomin, nyt ei onnistu lastata etulaitaan ku nostopuomi on pitkänä, eikä oikeen jaksaisi jumpata kasaa lähemmäs ja sit manuaalisesti lyhentää puomia et nostelee kyytiin ja sit jatkoa pitkäksi

Nikuzai

Ny on opeteltu puun ajoa  :P


Pino kaatu parikin kertaa ja pihalla oleva pino on vinksinvonksin ku ruottalaisen merimies keenerikuninkaan tyttären mikä lie ronttonen olikaan


Onkohan lie vika vai omituisuus kun kääntäessä kourankääntö pyörähtää itekseen 30-70 astetta ja satunnaiseen suuntaan, pari kertaa tosin samaan suuntaan kun käänsi puomia ja ei johdu et kourassa oleva nippu heilahtaisi vaan tyhjällä kouralla tekee saman
Eli kärrynpäältä puomi oikealle, niin pysähtymisen jälkeen koura pyörähtää oikealle, joskus tosin vasemmalle  :pullinghair:


Se puomin seilaaminen johtuu kääntö systeemin typeryydestä ja tapin kulumisesta ja suomaliasuunnittelun tuntien sitä tappia ei tietenkään saa ulos purkamatta koko paskaa

Lerssinen

Ilmaa systeemissä tai vaan kulunu kääntömosa.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 01 syyskuu, 2020, 21:14Ilmaa systeemissä tai vaan kulunu kääntömosa.

Siis tää on nokka tai hakki ei jaksa muistaa kumpi sellainen ruosteen ruskea

Enemmän epäilen lohkovikaa, väljyyttä on kourassakin tapeissa mutta kun se tekee sen tyhjälläkin kouralla et kääntää itekseen puomiston kääntämisen pysähdyttyä. En ole ihan varma pyörittääkö se kouraa myös isompaa kourallista nostaessa.
Mut se ei ole enää mahdottomuus kun nyt keksin sen ja sain viimesen pinon jo suoraankin  ;D

Pystypuomin hölppäsy johtuu ketjukäännöstä kun se tappi joka on ketjuhässäkän ja puomin välissä on kulunut, ite ketjut on tiukalla ja niissä ei näy välystä olevan, puomia kun puskee käsin sivulle, niin ketjut pysyy paikallaan ja puomi kääntyy, tai kääntäessä ketjut liikkuu ja puomi pysyy paikallaan

Jos järjellä tekisi uudet tapin, niin koko matkalle m10 kierre läpi et saa pultilla kiskottua pätkät pois kun katkeaa, vaan ei joka paikasta löydy 30cm pitkää kierretappia

Ilmeisesti sillä pitäis kait lie olla mahdollisuus tulla lyömällä pois, vaan en tiiä pitääkö sitä varten purkaa toinen ketju irralleen
Masinisti palstalla monet kehuu remontin tehneensä vaan kukaan ei vahingossakaan kerro kuin se tehdään


Nyt mitä päivän käyttäny niin melkosen puolivalmiste se on
Kourankääntö on aikalaisensa ja se ei ole itsessään laitteen vika

Pystypuomin kääntöä ei kait ole koskaan suunniteltu korjattavaksi.
Jalkojen korvat on jaloissa ulkopuolella ja rungossa sisällä, silti on pokattua rautaa molemmissa.
Jatkossa on vaan 2 reikää liian lyhyt ja kärryyn lappamiseen liian pitkä, mutta ulottuvuus silti aivan onneton
Letkuille ei ole minkäänlaista telinettä tai suojaa vaan ne roikkuu kouran seassa



Puolenvälin reikä jatkopuomiin pitää jossain vaiheessa joka tapauksessa tehdä se on kohtuullisen helpohko
Päästää pyörittäjän irti jatkosta ja jatkon lukkotapin poistamalla se tippuu maahan.
Siinäkin ois pikkasen parantamisen varaa, letkuille ei tee kovin hyvää jos oksa tai ranka nakkaa sokan irti ja tappi tipahtaa sammalikkoon ja kourallinen tukkia rojahtaa letkujen varaan roikkumaan

Tapissa ois mukavasti pituutta et pyöräyttää kärjestä sen teräväksi ja tekee samanlaisen ku vilskeessä on kauhan lukitus, mut ulkoisella jousella. Nopeuttaa jatkon käyttämistä huomattavasti kun se lukittuisi itekseen reikien kohdatessa, ny se on sellainen arvaa ja ravistele sekä töki tappia reikään toivoen et osuu

Letkuille on pakko tehdä telineet nyt ne roikkuu metallirenkaissa rautalangalla ja on melkeen sääntöjään kouran seassa tai karikoissa takertuneena
Onnistuiskohan lie yhdistää puomin tippumisen estin ja letkutelineet, sellainen polvi puomiston päälle, mut toisaalta se taas haittaa mahdollisuutta kolmanteen puolenmatkan reikään joka ois kohtuullinen kompromissi huonon kuorman ja onnettoman ulottuvuuden välillä


Jos isomman remontin tolle tekee, niin nostopuomia jatkaa 30-40cm jolloin kuormaaminen kärryyn alkaa onnistua ilman et ulottuvuus kärsii koko laitteen korkeammalle nousemisesta

Rungon jalkakorvat pitäis siirtää jalkojen ulkopuolelle kuten kaivurissakin, samalla leikkuuttaa uudet korvat sisäpuolelle niin eivät aina repsahtelisi, tosin mun hitsailema korva kesti työntää 10m ojaa sorapihaan  :-[


Ei ois kovin vaikee ollu tehtaalla tehdä kääntö helposti korjattavaksi, sama ketju viritelmä mutta kiskomaan kulhoa jossa pystypuomi ois painollaan ja se tappi ketju hässäkän alapuolelle et ois tilaa lyödä vanha tappi ulos purkamatta koko laitosta ja vois korjata vaikka mettässä kesken työn


Huonoa viteota otin tänään kuorman tekemisestä pitää kattella huomenna jos onnistuis parempaa viteota ottamaan

Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 01 syyskuu, 2020, 20:09Ny on opeteltu puun ajoa  :P


Pino kaatu parikin kertaa ja pihalla oleva pino on vinksinvonksin ku ruottalaisen merimies keenerikuninkaan tyttären mikä lie ronttonen olikaan


Onkohan lie vika vai omituisuus kun kääntäessä kourankääntö pyörähtää itekseen 30-70 astetta ja satunnaiseen suuntaan, pari kertaa tosin samaan suuntaan kun käänsi puomia ja ei johdu et kourassa oleva nippu heilahtaisi vaan tyhjällä kouralla tekee saman
Eli kärrynpäältä puomi oikealle, niin pysähtymisen jälkeen koura pyörähtää oikealle, joskus tosin vasemmalle  :pullinghair:


Se puomin seilaaminen johtuu kääntö systeemin typeryydestä ja tapin kulumisesta ja suomaliasuunnittelun tuntien sitä tappia ei tietenkään saa ulos purkamatta koko paskaa
hakkisouvarit on kyllä huonoja, olisit laittanut vähän enemmän rahaa ja etsinyt jonkin keslan tai kronoksen.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Kaarne - 03 syyskuu, 2020, 15:01hakkisouvarit on kyllä huonoja, olisit laittanut vähän enemmän rahaa ja etsinyt jonkin keslan tai kronoksen.

Tää onkin nokka kuormaaja ja hinta neljännes muista käytetyistä jotka satojen kilsojen päässä huonompi kuntosena

Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 03 syyskuu, 2020, 19:32Tää onkin nokka kuormaaja ja hinta neljännes muista käytetyistä jotka satojen kilsojen päässä huonompi kuntosena
muistelin että hakkisouvarissa on sama ketjukäänto, ja eiköhän se nokka ole samaa tuotantoa. Olisiko siitä automaatti jatkeesta apua?

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Kaarne - 03 syyskuu, 2020, 21:00muistelin että hakkisouvarissa on sama ketjukäänto, ja eiköhän se nokka ole samaa tuotantoa. Olisiko siitä automaatti jatkeesta apua?

Ei se automaattijatke poista ongelmia jotka johtuu suunnittelusta ja ilmeisesti peti on liian alhaalla kärryyn lastausta ajatellen, mutta pedin nostaminen taas vähentää ulottuvuutta

Jos ois oikeesti tarvetta pidentäisin nostopuomia ja pikalukitus jatkoon

Mitä puomi lyhyenä pystyy talvella kaadettua koivua lastaamaan alkaa kärryssä tulla raja vastaan

Ei ole liian hankalaa kerätessä ajella samaa reittiä takaisin tehtyjen kasojen kautta, eli ensin 1/3 kuormaa sen ajolinjalle nostelee nipuksi, sit ajelee matkaa ja seuraavan 1/3 kuorma nostelee nipuksi ajolinjalle ja keräilee viimesen kolmanneksen, sit palatessa lyhentää puomin ja nostelee 2 valmista nippua kyytiin ja ajelee lanssille
Lanssilla sit jatkaa puomin ja nostelee kasaan

Mutta se puomin lyhentäminen on se tympein homma tai ennemminkin tapin reikään työntäminen, vähän sama ku liikahtavassa emännässä just tormakkaan tuuppasun hetkellä todennäköisesti se pamahtaa kankaalle ja sit ei ole kivaa
Tapissa onneksi on varaa terottaa pää ja sorvauttaa holkki, et pysyy paikallaan ja jousi pakottamaan tappia reikään jolloin lukitus saadaan tapahtumaan reikien ollessa kohdalla ilman kirosanoja kun jatko luiskahtaa kankaalle, onneksi oli kouran kärjet maassa joten letkuissa riitti pituus kun koura vaan kaatui

Hydraulisen jatkon lisääminen ois ajatuksena hyvä, mutta sylinteri ja kaikki lisä rauta heikentää jo nyt onnetonta nostovoimaa eikä se ulottuvuus siltikkään olisi sen parempi

Pientä askartelua ja vaihtaa nostosylinterin taitto sylinteriksi jatkaa nostopuomia isomman sylinterin kera  30-40cm laittaa ympäripyörivän pyörittäjän sekä korjaa käännöstä tapin, niin väittäisin ettei häpeä samanverran käytettyä palms;ia tai kronosta
Yhtä palms;ia kattelin ku tien reunassa keräili rankoja ei siinäkään se taittopuomi ollut sen pidempi jatko ulkona, nostopuomi oli sit pidempi, pitännee seuraavan kerran ku on kuormaa tekemässä pysähtyä ja käydä mittaamassa se nostopuomi kuin paljon se on pidempi

Nikuzai

No ny se ratkesi käännön ketjusta

Olipas helppo ottaa käännön sylinteri paketti irti kun ei ole vielä ollut sepitetty ja missään pajalla hitsailtu pakettia kiinni

Mutta sit sitä kyssäriä, mistäs siihen uudet ketjut

Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 01 marraskuu, 2020, 21:53No ny se ratkesi käännön ketjusta

Olipas helppo ottaa käännön sylinteri paketti irti kun ei ole vielä ollut sepitetty ja missään pajalla hitsailtu pakettia kiinni

Mutta sit sitä kyssäriä, mistäs siihen uudet ketjut
kentso Oy?