Ruhalan Romun muita rojekteja

Aloittaja juhapih, 17 kesäkuu, 2020, 10:28

« edellinen - seuraava »

juhapih

Aloittelin noita kuskin puolen viimeisiä hitsauksia, joita kyllä piisaa...

Erikoisen näköinen palkin pää valmistui päivän aikana. Ihan ei ole tehdasversio, koska tuo helmakotelo ei ole ihan oikean mallinen. Palkin tekijä oli hieman suuripiirteinen noissa kanteissa, vaikka tarkat mitat annoin.



Tuon yläpuolella näkyy ikävä musta aukko.



JA lisää ikävyyksiä löytyi lattiasta paksun Tiikerimassakerrkoksen alta...  :P



Lokari makaa aika hyvin ihan heitettynä tuohon paikalleen. Oven molemmat alakulmat on joskus hitsattu ja samalla ne on taipuneet ulospäin... No, korjataan nekin jossakin välissä.



Hyvin valo kajastaa aukosta...



Tuossa se ex-punainen lokari.



Vanha Ruotsin matkaaja, ikkunalasilaatikko pääsi käyttöön. Siellä majailee uusi tuulilasi ja yksi käytetty odottelemassa asennusta.



Ai niin Dodge siirtyi Saloon projektiksi pois omista nurkista.


juhapih

Ihan kuin ei noissa muissa ole tarpeeksi, niin...
Otinpa 63 Classicin uudet penkit työn alle, kun kuulemma vinyylit on tulossa. Tilattu jo maaliskuulla...

Tästä lähdetään. Americanin penkit 4 ovisesta, ilman keskikonsolia.





Näiden kiskot on normileveydellä ja runko on leveä... Eli runkoa kavennetaan "normi" mittaan, niin mahtuu konsoli noiden väliin.



Kallistus löytyy, muttei selkänojan kaatoa, neliovisesta kun on...



Javen penkistä taas mallia.

Tuommoinen vipu pitää taas värkätä.



Noin menee suurinpiirtein. Pitää ottaa pala pois tuosta pystyputkesta.



Taidanpa tällä kertaa tehdä alumiiniset.




juhapih

Kopioin Javen penkin vivun muodon...



Tuosta vaan sitten palat irti. Jousia tuli Ruåttista, niistä saa tehtyä palautusjouset.



Otin työn alle Matin Volvon takapenkin uudet niskatuet. Ne löytyy tuolta BMW:n penkkien sisältä.



Pikku hiljaa, kun sain kuorittua kaiken pois, niin niskatuen kiinnike ja selkälevy tuli otettua talteen. Voi olla, että on helpompi laittaa Volvon penkin sisälle neliöputkesta vastaava kehikko.



Ite tuet ovat tuommoiset pökäleet. Volvon omat ovat kiinni hattuhyllyssä ja ovat kovin erinäköiset kuin nuo Bemarin. Etupenkit tulevat Bemarista, joten siksi vaihdetaan.


juhapih

Leikkelin eilen alumiinista nuo palat irti.



Samoin eilen purin kaikki pehmeät osat pois. Noista sitten pitäisi alkaa rakentamaan.



Tänään sitten työstin noi kahvat lähemmäksi oikeaa mallia. Ja jenkasin nupille M8 jengan.



Sitten vielä lukkokantapultista tehty saranapultti paikoilleen.
Vielä hieman kiillotusta ja viimeistelyä.


juhapih

Noin ne sopii paikoilleen...



Ja tänään sain sitten kauan odotetun kullan värisen vinyylin kotiin. Tilasin nuo penkkiaineet joskus maaliskuulla... heti kun sain tuon teren helmikuun lopulla kotiin... sitäkin ettiskelin muutaman kuukauden. Jostakin syystä tuo kromitere on harvinaista nykyisin...

Mutta tuommoiset värit tulee penkkeihin.


juhapih

Kävin hakemassa takapenkin muorilan tallilta ja samalla toin yhden Americanin kapean erillispenkin mittaksi ja malliksi.

12 cm on eroa leveydessä. Ja onneksi on vain yhden jousen verran eroa, kavennettava osa on helppo ottaa pois. Mitat passaa muuten.



Oikeasta reunasta "vaan" pois...



Tämmöseksi.



Metka juttu, että Classicissa on saman levyiset penkit kuin Americanissa. Korin leveys näkyy vain kynnyksen ja penkin välissä olevana 7 cm leveämpänä tyhjänä tilana.

Aattelin laittaa tämmöiset kromit sen muovipalikan tilalle...


juhapih

Painelin muorilan tallille leikkelemään Concan lattiasta pois Sikakitin ja Tiikerimassan alle piilotettuja ruosteita.
Eka avarrus...



Sitten hieman lisää, kun oli huonoa tuollakin ja paikkaa oli tehty isosti...
Tuossa palkin reunalaipassa olikin sitten läpireikää, joten sekin pitää uusia. No, paksua plootua ei ollut tuolla tarjolla, joten pillit pussiin ja kotitallille.



Mutta ei niin kiire, ettei olisi paikkaa ehtinyt sovittamaan...



... ja päivän valossa ihailemaan aikaan saannoksiaan.  >:D



Kototallilla sitten etupenkit työn alle.

Kavennuskohtien mittausta.



Tästä ei ole paluuta: pääty irti ja liiat pätkät pois.



Nonni...leveys on OK, mutta putken poikkeavan muodon vuoksi reuna ei ole täysi kopio. Siihen tulee vielä verhoilun muodon antava putken pätkä. Verhoilun kiinnitysripa tuli pois leikatusta osasta.


juhapih

Hitsasin tuon kiinni ja kavensin toisenkin istuinosan 12 sentillä.

Sitten purin toisen selkänojan ja pätkäsin sen kahtia, sama 12 senttiä pois välistä. Laitoin putkesta saumaan vahvikkeet.



Sit vaan nippuun.



Ristikko piti kaventaa ja laittaa hieman limittäin.



Resorit olivat eri vahvuisia eri paikossa, joten ne pysyi järjestyksessä teippaamalla ne kovalevyyn.



Keskeltä piti jättää yksi rivi resoreita pois, niin oli kuin originaali.



Sitten kavensin tuon kehysosan.



Väriä vaille valmis.

Toinen vielä...

Tuon verran tarvitaan alkuperäisestä. Ja vielä tuo vahvisteputki...



Jatkuu...

juhapih

Rungot on kunnossa...



..sainpas valmiiks...

juhapih

Takapenkin kankaat irrottelin. Hieman oli vinyylin ja kankaan värit muuttuneet, mutta ehjää oli, niin kuin 90 tuh ajetussa kuuluuluukin olla.

Alaosa on uutta, välissä alkuperäinen väri ja ylinnä päivettynyttä (ja likaista). Otin uuden ovipahvin väriä lähemmän sävyn. saa hieman vaalennettua sisustaa.



Hieman piti istuinosan ruostetta hioa pois.



Ja maalata, molemmin puolin. Ei paha remppa.



Alkuperäinen kuosi...
Keskellä on netistä löytynyt versio, jossa värit päinvastoin ja kaksi istumapaikkkaa.



Nettikuvan mukaista mallailua kullan värisillä istuin paikoilla.



Sitten mallataan uudella pinnalla ja vanhalla mallilla... Liikaa kultaa, eikä saa sitä hienoa kromiterettä näkyviin tarpeeksi...



Ja jaettuna...



Etupenkin istuinosan malli tulee siitä Americanin sinisestä keskiosa 12 cm kavennettuna.

juhapih

En ehtinyt vielä kaavoja leikellä, kun oli muita kiireitä... Mutta keskikonsolin otin työn alle.

Teippasin maalarin teippiä pintaan...



Ja loihdin kaavan keinonahkalle, yhtenä palana.



Tuo "hieno" kultamaali oli irtoillut lopullisesti tuosta kuitumassa rungosta. Se taitaa olla hieman gelcoatin kaltaista tavaraa, jossa on nahkakuvio... Rapsuttelin helposti irtoavan pinnan pois, loput pitää hioa. On aika lujassa...



Kulmat korjailin jo aikoja sitten Wurthin lasikuitupakkelilla...

juhapih

Kauhea työ saada tuo kiinni oleva "kultapöly" pois tuosta konsolista. Luulin saavani tänään vinyylin pintaan, mutta ei puhettakaan. Tuntitolkulla sai jyystää tuota...



Lopulta se oli melkein rapsuteltu. Vedin tuonne sisäpintaan hieman ruiskukittiä, niin näkee hieman paremmin mitä se on syönyt. Hieman hiontaa ja sitten varmaankin joku mömmö ennen kultamaalia sinne.




juhapih

Sain hitsattua Concordeen palkinlaipan 3mm pellistä.



Ja sitten melkein tuon ison paikan kiinni. Ei parissa tunnissa enempää. Pimeys voittaa.



Huomenna lisää, ehkä...

juhapih

Sainpas hitsattua Concordeen tuon ison palan ja siitä taaksepäin tulevan pienemmän palan paikoilleen. Nurkka tuolla ylhäällä pitää vielä nikkaroida. Tää ruostekorjaus ei oikein nappaa, mutta pakkohan sitä on tehdä.



Ja ruostevikaa sitä piisaa, joten ei muuta kuin "helpompaan" paikkaa käsiksi. Penkin kiinnityskohta on näissä yleensä aina basana.



Juu, niin tässäkin. Ja vahvike menee kokonaan uusiksi. Noita on tullut tehtyä vuosien aikana muutama kappale.



Nyt tiedän mitä hiilijalanjälki tarkoittaa... Concca juuri jätti tänään semmoisen hangelle.


juhapih

No tommosta siitä Clasun konsolista tuli... Pikkusen on vielä liimaus kesken.. Kromit laitettu vaan puristimiksi.



Olen onnistunut 1,5 vuoden aikana hukkaamaan kannen reunojen kromilistat... siksi maalarin teipit.
EDIT: kromit löyty... nyt vaan saranat kuntoon.



Noi baarikaapin saranat paskana... Kiva alkaa korjaileen.



Kun kromit hukku, niin löysin tuon alkuperäisen maton.
Peittää komeesti huonon pohjan.