Ruhalan Romun muita rojekteja

Aloittaja juhapih, 17 kesäkuu, 2020, 10:28

« edellinen - seuraava »

juhapih

Tommonen tuli...



Se raami on alkuperäinen hieman riisuttuna.



Sitten takareunaa tekeen...

juhapih

Ekaks pitää sovittaa, että saa mitattua...



Lippaa pitää jatkaa 27 cm, että menee lasille asti.



Etureuna istuu aika hyvin, mutta...



Takareunaa jatkettava 1,5 cm tuon kuidun ja alkuperäisen pellin muotoilueron takia.

juhapih

Eilettäin tein tuommoisen lipan käyttäen yläpuolen peltimuottia.



Se kun oli aamulla kuiva, niin päästelin ylimääräisiä reunoja pois. Ja laitoin pakkelilla kiinni lasikuitulevyjen palat.



Sitten laminoin ne paikoilleen ja tein vielä tuommoiset tukipalat.



Sitten jätin kuidut kuivumaan ja otin Concorden lattiasta paskempaa peltiä pois.



Oli taas täynnä yllätyksiä kuin Pandoran lipas...


juhapih

Leikkasin vielä lattiasta palan pois, niin pääsin irrottelemaan korvakkeita "uudesta" helmapellistä. Paineilmataltalla ja sahalla vaan...



Meni jo pyöränkotelonkin puolelle...



Tämmöinen aukko piti tehdä helmaa, että pääsi ottamaan huonot pois.



Näyttää aika pahalta toisesta kulmasta katsottuna. Turvavyön korvakkeen jouduin katkaisemaan, koska siinä olikin reikä helman puolella ja tuosta jousen kiinnikekotelosta puuttui kokonaan reunaosa helman puolelle.



Leikeltynä ja hiottuna, valmiina uusia osia varten. Yläpuolella näkyy pois katkaistu tukipalikka.



Ei muuta kun tekee vaa....


juhapih

Tämmöisiä...



Sitten korjattu versio.

Ei pitäis nyt revetä ruosteen vuoksi irti turvavyön.



Sitten hieman isompaa... Eli puuttuneita kohtia asennettu.
Vaakasuora osa tulee sisähelman pohjaan ja pystysuora sen kylkeen.



Sisäpuolelta katottuna...


juhapih

Ai niin laminoin hieman tuota Jeepin nokkapeltiäkin...


juhapih

Taas on kasattu Concord-palapeliä...



Ei enää pisteiden varassa, eikä edes Sika-kitin..

juhapih

Aika poistaa loput "peltikatot" helmoista.
Ennen kuin sahasin helmaa pois, hitsasin vesijohtoputkea oviaukkoon. Alkaa käymään notkeaksi tuo tienoo, kun jäljelle jää vain kynnyksen yläpinta.



Jämät jäljellä.



Vanhan helman reuna jo hienosti ruosteessa paikkapellin alla.



Ulkohelman jämät poistettu ja hitsit hiottu. Sisähelmaa on poistettu melkein puoli metriä.



Poikkipalkki on hieman hitsillä kiinni, Sikaa oli päällä mahtava määrä.


juhapih

Nyt on tuokin murheenkryyni pois.



Ja sisäpuolinen helma kokonaan. Ei näy jälkeekään.



Kokeilin jo uutta paikoilleen. Meni sovittelematta noin...





Olipahan hommaa...

palontie

Minkälaista pistehitsiporaa sä käytät?
Eniten vituttaa kaikki.

juhapih

Tossa piti hioa pelti MIGillä hitsatun pellin takaa... Sen sisäosan jämän porasin 3mm ja 7 mm normiterillä, Bilhelveten pistehitsiporat hukassa..

juhapih

Tämä päivä menikin varaosa-autoa purkaessa...

Saunaa lämmittäessä sovittelin sisäpuolen helmapeltiä paikalleen ja naputtelin veden poistoaukkoja.



Yksi piti tehdä tuohon jo hitsattun päätyyn... Tein tuon puuttuvan tukipalan osankin samalla.


juhapih

Tuommoisella aloittelin tämän päiväistä puuhailua.



Edellinen mestari oli vaan hitsannut 12mm mutterin "kattopeltiin". Nyt on alkuperäisen kokoinen lätkä tukena.



Sitten oli aika laittaa pala paikoilleen.
Takaosaa...



...keskiosaa...



... ja etuosa. Pikku paikka tuonne kulmaan piti tehdä ja hitsata muutama edellisen mestarin läpipolttama reikä lattiassa. Olisikohan ollut joku tukirauta kiinni etuosassa lattiaa? Lattian takareunaakin piti hieman hitsata... mutta aika vähän verrattuna tuohon toiseen puoleen.



Alapuoleltakin hitsasin saumat. Jos vaikka hioo pois sisäpuolisia, niin ei repee sauma...



Vielä pitää hitsuutella lattia kiinni helmaan ja lattian alla oleva palkki...


juhapih

Nonni... töiden jälkeen vein pellon kulmaan lankkukuorman, että sai peräkärrin tyhjäksi viikonlopun hirsien sahausta varten. Pellon ojiin pitäisi tehdä jossakin välissä pari siltaa.



Tuossa saunan lämmityksen aikana hitsailin lattian reunan kiinni uuteen helmaan.
Tuo kantti oli täynnä edellisen mestarin reikiä, joten hitsiä on siellä täällä...

Tosta liitoskohdan etuosasta piti suoraa lattian osaa nostaa tunkilla 5mm ylös päin ja taas tuolta takaa piti painaa muutama milli alaspäin, että lattia tuli helmapellin kanssa samaan tasoon.





Ja alapuoli...





Hiontaa ja maalia sekä takaosaan vielä lattiaa pala. Sitten pyöränkoteloon uutta pelliä.

juhapih

Lisäsin Streetjeepin nokkapellin pituutta hieman ja hioin pois kantin tuosta reunasta. Uusi reuna tulee tuon kantin kanssa samaan tasoon.



Sitten hain muorilasta Jeepin takakontin lattian paloja. Putsasin hieman, hitsasin jäykisteitä ja laitoin maalia pintaan.



Concordista hioin viimeisimpiä saumoja pois ja vetäsin harmaata sinkkimaalia päälle ja myös alapuolelle.