Ruhalan Romun muita rojekteja

Aloittaja juhapih, 17 kesäkuu, 2020, 10:28

« edellinen - seuraava »

juhapih

Viikonloppuna projektoitu tuolla ranchilla romuja pois. Lauantaina inventointia muorin kanssa ja tänään sitten oli taas kokko pellon laidassa.

Illansuussa sitten tallille.

Takapuskuri meni paikoilleen väliaikaisesti, että saa kiinnitysraudat tehtyä. Omia ei ole ja tavalliset ei mahtuiskaan, koska tuo palkki on erilainen kuin  originaali. Puskurikaan ei ole XJ:n oma, vaan BBS Performance korisarjan kuitupuskuri.



Katkoin jo ekat palat latikasta vielä pitää hommata sopivaa neliöputkea. Takaosan saumakittaukset on tehty jo. Noi lattiapellit on vaan malliksi tuossa...


juhapih

Täs ollut kaikenlaista säätöö, mutta viikon aikana olen maannut tuolla auton alla ja tehnyt nuo takapuskurin kiinnikkeet.

Runkopalkkiin sisälle menee tuommoiset käpälät ja keskellä on myös kannake. Tuon runko oli jo paikoillaan vuosia sitten.



Ja keskelle puskuria tein lisätuen, ettei ala notkumaan...



juhapih

Otin käsittelyyn hetken levänneen SCReplican. Pyyhkimen moottori olisi jo  valmis, mutta kiinnityspelti oli kesken.

Hitsasin hieman 2 mm plootua siihen.



Pitäisi jo saada koko kottero ajoon joskus... kevväämmällä...

juhapih

Rälläköintiä, poraamista ja hitsaamista muutama tunti, niin sitte pääsi sovittaan...


juhapih

Etenee, mutta hitaasti tuo pyyhkijä. Tuon sovituksen jälkeen purettu moneen kertaan. Pelkästään pyöritysvipu tehty kolmasti.

Tuossa on jo kertaalleen muutetun alipainepyyhkijän vipu, josta otin saranapalan.



Tässä taas tuon moottorin vipu, johon tuli jatkopätkä, paprulla hieno mittapiirros, jonka tein pyörittelemällä vivustoa...



Valmis palikka. Pituus Americaniin selviää mitasta. Jatkopala on kiinnitysruuvia 7 mm ylempänä, että mahtuu vipujen kanssa pyörimään. Hienosti maali kiehui, kun maalasin heti hionnan jälkeen..



Johtohässäkkä kertoo, että saattaisi toimia. Toimikin kolmannella kerralla..



Tässä tehdään levyn ja moottorin väliin sikakitistä tärinän vaimennusta...



Sitten tuon lisäksi sain tehtyä Jeepin takapuskurin kiinnikkeet valmiiksi.

Ja aloittelin peilien sovitusta oviin. Noissa peileissä on irrotettava sovitusosa, joka ei ihan sopinut suoraan, mutta pikku täytön avulla sopii.



Kittiä jiiriin ja hiontaa.


juhapih

Hioin nuo vihreät kitit ja sain sovitepalat kohtuullisen lähelle haluttua. Hieman piti kuitenkin sovitella lisää.

Pakkelin kuivuessa ajelin toiselle tallille ja irroittelin Sundancerista kattopalan ja takakapellin.



Kattopalasta irrotin edellisen omistajan tekemät tiivisteet ja jonkun nikkaroimat verhoilut sekä kiinnityslukot.



Verhoilut olikin sitten aivan kauheat... eri kokoiset keskenään ja pahvirunko vääntynyt. Mitä lie tapahtunut alkuperäisille? Nuo menee kokonaan uusiksi.



Lasikuitua pitää korjata monesta kohtaa ennen kuin uusi kangas vedetään pintaan. Poistin tiivisteen alla olleet sikakitit, vanhat saumamassat ja verhoilun Bostikit... Sieltä alta sitten löytyikin halkeamia, vanhoja kittauksia ja muuta basaa... Putsasin paikkoja ja laitoin ensialkuun lasikuituhartsia vikapaikkoihin ja ruuvin reikiin...



Päivän päätteksi hioin vielä Jeepin sovitepalat aikalailla valmiiksi.



Pistän tähän kuvaa oikean mallisesta kattopalan tiivisteestä ja sen kiinnitys rimasta... Tilalla oli kuorma-auton ovitiivistettä...



Kuva otettu 2006 tästä autosta heti silloin kun se oli saatu kilpiin edellisen omistajan toimesta.

juhapih

Sitten kun hartsi oli kuivunut, niin hionnan jälkeen vedin kissankarvakittiä pintaan. Parikin kerrosta...





Ja sitten vielä pariin otteeseen pintakittiä.



Sisäosissa kun oli kaikenlaista vikaa, niin ulkopuolella oli vain yksi kulma menettänyt terävyytensä. Oli ilmeisesti pudonnut joskus tämä nurkka edellä.



Hommasin maaliakin (RAL 8004) tähän, mutta en saanut hiottua tänään. Piti käydä toisella tallilla varmistamassa sävy, kun tämä pala oli aika kulahhtanut ja paskanen. Jatkuu huomenna.

juhapih

Aamutuimaan raivokasta hiomista, että sain ekan värikerroksen pintaan.
Tästä löytyy vielä hieman korjattavaa.



Piti viedä tänään verhoilijalle, muttei tuota nyt vielä voi verhoilla.
Seuraavaksi auraamaan ja romujen hävitykseen ranchille... jos vaikka illemmalla jatkais.

juhapih

Noniin, nyt on romusteltu ja kaikkee... Ja ehdinpä aamusella hioa palan viimeisen kittauksen ja vedin purkillisen kilikalia pintaan. Laitan vielä suojamuovia päälle ja vien pikimmiten verhoomoon...



Eilen poikkesin ralliosakauppiaalla keskisuamesa ja hain tuommoisen 940 Volvon lukkoperän Streetjeeppiin. Saan siihen sitten omista vanteista vanteet alle... Japan Racingit...




Tämmöset....   


juhapih

Leikkelin korvakkeet pois akselista.



Ja sijoittelin sen tuonne alle.



Alla on nyt V70:n 15" vanteet.





Peilien sovitepalatkin sain valmiiksi päivän aikana.

juhapih

Vein eilen Sundancerin kattopalan ja rätin verhoilijalle.

Bongasin tuolta navetan vintiltä Siemensin sähkökaapin, joka oli vuosikymmeniä sitten tuotu kesämökille hiiriä estäväksi paikaksi... Bongasin myös vaarin pyssyt tässä taannoin vaatekaapin nurkasta...

No hieman suunnittelua...



Jeepistä jäänyttä peltiä ja badabim badabum..



Ja lukkosalpa kiinni hitsillä.



Sinne sitten vaan tussarit... Pultilla vielä seinään kiinni.


juhapih

Tänään projektoitiin perheen uskollinen palvelija yli 20 vuoden ajalta kohti uutta kotia Petäjävedellä.



Ja sitten tuotiin kotikonnuille "vanha" tapaus jatkotyöstöön.

Mitähän vielä kerkeekään päivän aikana.

Gary Grand

Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

juhapih

Juuei, hakijalla oli jo Vectra Saabin koneella... Nyt on toinen saabistettu ooppeli.

juhapih

Pyhänä, kaiken ranchin nurkissa tehdyn romustelun jälkeen, pesasin kaikki nurkista löytyneet Eaglen pölykapselit. Omat ja ostetut.



Irrottelin keskikupit ja noissa pöläreissä, joissa oli reunat hajalla, oli parhaat yksilöt.



Putsasin reunojen viat ja vedin kittiä rikkinäisiin kohtiin. Enpäs ennen ole kitannut pöläreitä...