Ruhalan Romun muita rojekteja

Aloittaja juhapih, 17 kesäkuu, 2020, 10:28

« edellinen - seuraava »

juhapih

Kasailin replican konetta hieman.


juhapih

Rakentelin hieman SCReplican mottia valmiimmaksi...

Hinkkasin tuulettimen siivet hapettumista. Kaivoin hyllyjen kätköistä alumiinisen termarin kopan ja putsasin sen vuosien liasta ja hapettumista.Tuo on nyt semmoinen, jossa on reikä takana, mutta AMC-osa. Ostin uuden termarinkin.



Kaivoin kaappien kätköistä kytkimiä ja valitsin niistä halkaisijaltaan kaikkein isoimman (noin 27 cm) ja siihen asetelman. Netti kertoi, että oli 74 Javen osa. Vauhtipyörän mukana tuli ARP pultit, joissa oli mielestäni liian vähän jenkaa, mutta kun aloin sovittamaan osia paikoilleen, niin pultin sileälle osalle olikin koneistamossa tehty upotus vauhtipyörään. Meni mukana tulleilla prikoilla hienosti paikoilleen. (mitä nyt 1 prikka oli kadonnut) Tuohon olisi ollut asetelmaksi semmoinen kisaversio, ON/OFF tyyppinen kuulemma, mutta siitä piti aikoinaan hioa tasopinta.... No on varalla, jos alkaa riuhtomaan tämän kanssa. Eihän tässä ole vielä perässä lukkoakaan...



Vaihdelaatikkoon vaihdoin tuon" laakeritötterön", jonka aikoinaan sorvasin Fordin osasta sopivaksi AMC kytkinkopalle ja tuolle nestepainelaakerille.



Puhalsin Ameriikan maasta tulleesta kytkinkopasta hapettumat pois ja aloin suunnittelemaan työsylinterin asennusta. Hieman jo taivuttelin paineputkea.


juhapih

Projektit alkoi tänään käynnillä verhoomossa tilaamassa keinonahkoja -63 Classiciin. Helmen harmaata ja kultaa. Saa pistää kauhtuneet penkit uuteen uskoon ja pinnoittaa keskikonsolikin.
Ompeluhommiin pääsee joskus loppukeväällä aikaisintaan, kun saa tallia tyhjemmäksi. Menee siinä Clasun ohessa sitten Hornan etupenkkikin, joka on odotellut jo pari vuotta uutta pintaa.

Tänään hain tuohon vapaan vaihteen anturiin tulpan. Näky olevan Opelin öljyproppu.



Sitten aloin suunnitella nestekytkimen asennusta.

Laitoin sen tuonne paikkaansa isoimman speiserin kanssa.



Tein paineputkelle kiinnityksen ja mittailin etäisyyksiä, sai ottaa ison tuon kuvassa olevan speiserin pois ja muutaman kappaleen millisiä tilalle.



Ilmausputki sojottaa hieman vinoon, mutta ei taida haitata... Pysäytin (8mm pultti) on ohjeen mukaan kiinni toisessa lähdössä. Vielä ilmausputken asennus.


juhapih

Hommat jatku illemmalla...

Piti oikein tarkistaa, että paljonko tuolla kopassa on tilaa. Eipä juuri tyhjää ole.



Sitten vaan reikä koppaan ja putki mutkalle.



Tulee ulos kopan ja tulipellin välistä ja menee lopullisesti kannen päässä olevaan kiinnikkeeseen.



Pitää varmaan kasata jakaja koneeseen. Olin varannut tuommoisen väljän Delcon ja läjän osia. Mutta kun tilailin taannoin Hollannista Rambler 287 koneen osia, niin myyjä laittoi mukaan tuommoisen remanufactured jakalan rungon, josta oli ottanut varaosia. Ei juurikaan klappia, joten sopii mulle... Hartelijk bedankt!



Parhaus on sitten kaukana noista nopeusmittarien vaijereista. Vanhan Americanin vaijeri sopii tuohon T5 lootaan täysin. Pitää noita hieman tutkia, että saako yhdisteltyä, kun ei yksikää ole ehjä.


juhapih

Polttopuiden teon ja kaiken muun säätämisen lisäksi ehdin hieman harrastaakin.

Hommasin toisesta jakajasta puuttuneet säätöosat ja kannet perjantain päätteeksi.
Sitten vaan jakajien rakennussarjat levälleen.
Toisesta kärkijakaja ja toisesta sitten järjetön...



Kärkijakaja kaipasi vakuumisäädintä, vanha vuoti läpi, ja kantta. Hommasin siihen hienon sinisen.
Tuo remanufactured runko sai myöskin puuttuvan vakuumin, keskipakosäätimen, Ignitorin-osat, saarnaajan ja kadonneet ruuvit.
Puuttuneiden säätimen painojen tilalle ostin Mr Gasketin sarjan 927, josta valikoin kullan väriset jouset, nettivinkin perusteella.



Siinä ovat Delcon veljekset rinnakkain. Musta lakkinen menee Replican koneeseen ja sininen meni hyllyyn odottelemaan seuraavaa projektia.



Sitten jo sovittelin uudet tulpanjohdot uusiin tulppiin...


juhapih

Keskityin korihommiin, kun en jaksanut konetta enää nyppiä.
"Straippasin" rajaukset loppuun ja korjasin irroneita teippejä.



Sommittelin konepellin teippejä hieman alkuperäisestä poikkeavaksi...



Ja kun ei näyttänyt ihan kauhealta, niin muutin ysi kuutoseksi. Reunus ei ihan ole samanlainen, mutta huukeös.
Straippasin myös tuon etummaisen sinisen uudelleen.



Tankkikin oli irti, joten hinkkasin sen piiloon jäävän puolen puhtaaksi.



Ja maalasin Hammeritellä pohjavärin. Sitten vielä hopiaa pintaan illemmalla.



No, konetta sen verran tein, että etsin tallin vintiltä vauhtipyörän suojapellin ja hiekkapuhalsin sen.
Hieman pitää korjata korvaketta ja oikoa.



Tommosia 69 Americanin akkurautoja aikoinaan taivuttelin, nyt pitäisi saada siihen muovipinnoite.


juhapih

Sain pellin korjattua ja vetäsin pintaan maalitkin. Tuo musta saa olla mallina, kun noita pitää askarrella muutama lisää.



Muovituskin onnistui.



Ja tankin pintaan vedin bitumimaton, se pitäisi olle kyllä tervahuopaa, mutta huukeös...


palontie

Eniten vituttaa kaikki.

juhapih

Kaikkee pitää yrittää...  ;D

palontie

Monet yrittää, sä teet..
Eniten vituttaa kaikki.

Kalu

Toi muovitushan ei ketää kiinnosta, mut voithan sä siitä tänne kaikkienharmiks jotain kirjoittaa. Vähän samahomma kuin pulverimaalaus?

juhapih

Tuo muovi on polyeteenijauhetta, eli samaa kuin muovikassit on. Sitä saa nykyään ainakin Stepsystems.fi:ltä.
https://www.stepsystems.fi/wp-content/uploads/2019/11/03-Materiaalit-ja-tarvikkeet-77-130.pdf
Tuota omaa en muista mistä tuli, kun on 25 vuotta sitten hommattua...

Metalliesine kuumennetaan 200-250 asteeseen (leivinuunissa, jos vaimo antaa luvan) jauhetta ripotellaan reilusti kuumaan metalliin ja koetetaan saada pinta umpeen. Sitten uuniin lämpiämään. Mulla tuo oli uunipellin päällä ja kaksi isoa hylsyavainta noiden kiinnityspulttien korvakkeiden alla. Ilmeisesti samoista paikoista on tehtaallakin laitettu johonkin kiinni, kun noissa on ollut jälkiä. Kun pinta on silottunut uunissa, voi huonoa pintaa parantaa uudella kerroksella. Ja taas uuniin silottumaan. Jne

Onnistuu melkein aina. Ja jos haluaa jättää karhean kitkapinnan, niin jättää viimeisen uunituksen pois.

juhapih

Putsailin taannoin itetehdyistä koneen korvakkeista mustat maali pois, että sain vetää niihin hopiaa pintaan.



Käänsin tankin toisin päin ja siitä löytyikin pitkulainen lommo koko mitalta.
Pääti koettaa vetovasaraa, mutta ensin pitää juottaa tinatanko kiinni...



Starttikin tuli laitettua ja maalattua tehtaan malliin. Huomaa, että tuossa on virtajohdon paikka kyljessä. Kuten SCRamblereissa pitää ollakin.



Vaihdoin tuon korjatun mittatikun putken uuteen. Ja laitoin vauhtipyörän pellin paikoileen.



Tämmöinen työkalu piti tehdä putken asennukseen.


juhapih

Piti vaihtaa tuo Hurst-shifteri pois, koska tein reijän lattiaan tuon vakion mukaan...  :P



Sitten tankkasin lootan.



Maalasin hieman mattamustaa.



Sitten oli aika aloittaa asennus konehuoneeseen.



Siinä saa levätä seuraavaan iltapuhteeseen.


juhapih

Eilen hieroin tankin pohjaa kuntoon. Siinä oli poikittain neljässä rivissä iskemiä ja toisessa reunassa tankin mittainen painuma pitkittäin. Koetin vetovasaraa, jolla sain yhden pahan kohdan ponnahtamaan. Koetin shrinking disciää, mutta notko ei noussut... Teippasin täyttöaukon ja tuuppasin bensaputken lähdöstä paineilmaa, samalla kosanilla lämmittäen. Tuli aika hyvä. Vetelin monttuihin Wurthin metallikittiä.



Ja tänään sain polttopuu-urakan jälkeen tuon sinisen oikealle paikalleen muutaman tunnin tuhertamisen jälkeen.