Keskustelua määräaikaiskatsastuksen tarpeellisuudesta.

Aloittaja leemu, 13 tammikuu, 2020, 06:25

« edellinen - seuraava »

Stige

Lainaus käyttäjältä: sössö - 15 lokakuu, 2022, 15:31Se on toki oma valinta mitä harrastaa, se taas ei ole mitä on varaa harrastaa. En näin autoharrastajana ymmärrä miksi niitä nyt jo isoja kuluja pitäs tietentahtoen lisätä.

Toi 300 euron kulu mikä tulisi vastaa mulla vajaan kuukuden polttoaineita, ettei se kovin olematon ole...lisäksi se on ihan valtava suhteessa niihin ajokilsoihin mitä jollain traktorilla tai mopolla vuosittain tulee yleisillä teillä ajeltua.

Mut jossei niillä aja tuolla julkisilla teillä ni turha niitä katsastella sit? Jotku piha/mökkitiet en koe että on julkisia teitä.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Stige - 15 lokakuu, 2022, 17:11Mut jossei niillä aja tuolla julkisilla teillä ni turha niitä katsastella sit? Jotku piha/mökkitiet en koe että on julkisia teitä.
Traktoriin on esimerkiks helpompi hakea löpöä pumpulta kun laahata auton kanssa jerrykannulla niitä...ja traktorilla tulee aina välillä jotain hommia minkä vuoksi pitää joku siirtymä ajaa yleisillä teillä.

Vastaavia työkoneita on ihmisillä aika paljon, esimerkiks kaikki puimurit, kaivurit ja vastaavat...millä pitää päästä yleiselle tielle mutta matkat ei ole isoja mitä siellä ajetaan ja nopeudet pieniä.

Mopot ja moottoripyörät nyt on hauskanpitoa lähinnä ja se on totta että katsastus olisi aika pieni osa moottoripyöräilyn kustannuksista. Mopo taas jäisi talliin jos se pitäs katsastaa. Moottoripyöräilyssä taas voisi tarkastella sitä, kuinka iso osa vakavista onnettomuuksista aiheutuu pyörän huonosta kunnosta eikä esimerkiksi kuljettajan virheestä? Veikkaan että aika vähän koska Suomessa moottoripyörä on lähtökohtasesti harrastuskalu eikä mikää käyttövessa.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 15 lokakuu, 2022, 17:00kaimma sellanenkin hienossa kunnossa arvoauto alkaa olemaan. Vai mikä on mittari arvoautolle? Viisnumeroinen hinta?
Onko arvoauton määritelmä pelkästään rahallinen arvo vai myös joku muu?
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

sössö

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 15 lokakuu, 2022, 19:22Onko arvoauton määritelmä pelkästään rahallinen arvo vai myös joku muu?
nii, sitä tossa mietinkin että mikä sitte on arvoautolle määritelmä. Mun mielestäni hyvänä säilynyt etuveto oldsikin on "arvokas" aikansa tuote vaikka rahallinen arvo varmaan on jotain 3000 euroa tms.

Gary Grand

Aloin mielessä pyöritellä Ruma®a Jeeppiä kun autojen arvoista nyt kerran aletaan höpisemään..
Siihen on palanu alle tonni rahaa ilman konetta ja lootaa.

Mulle sillä taitaa olla vähän enemmän arvoa jo nyt, vaikkei edes leimasta ole tietoakaan. :rotfl:
No, onhan se Gary Grand Cherokee.. :hendrixxx:  :coolsmoke:  :rotfl:  :rotfl:  :rotfl: 
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Lähti ennenaikainen.. :-[

Jos noita määräaikaiskatsastuksia ei olis, niin mun autothan olis ihan hirveitä pyydyksiä. :o

No, arvostan omaa ja muiden henkeä sen verran, että ajokit on suht järkevässä ajokunnossa, mutta katsastamattomuus sais kyllä rakentelussa aikaan semmoset mittasuhteet, ettei lapset itkemättä/automiehet ärsyyntymättä/naiset huokailematta kattois kun saapuisin yleiselle paikalle.. :driving:  :mosh:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 15 lokakuu, 2022, 20:47Lähti ennenaikainen.. :-[

Jos noita määräaikaiskatsastuksia ei olis, niin mun autothan olis ihan hirveitä pyydyksiä. :o

No, arvostan omaa ja muiden henkeä sen verran, että ajokit on suht järkevässä ajokunnossa, mutta katsastamattomuus sais kyllä rakentelussa aikaan semmoset mittasuhteet, ettei lapset itkemättä/automiehet ärsyyntymättä/naiset huokailematta kattois kun saapuisin yleiselle paikalle.. :driving:  :mosh:
Hyvää sinä olis, et joku tuplatarkistaa omat innostuneena tehdyt modaukset. Sen isompaa vaatimustasoa en noille rakennelluille kaipais.
Noi tavisten käyttövessat on ihan eri juttu.
En varmasti oo.

jariha

pitäis oltsi käyä vielä tällekuulle näyttämässä jotta voi ehjää talviautoa ruveta kauppoomaan, korollan ja 740:n jo käytinkin... komposti pitää enskuussa näyttää, soto ja sarkkerikin ois pitäny tällekuulle käyä syynäyttämässä mutta pudjetti on loppu joulukuuhun asti >:( 

kummassakaan katsastuksessa en huomannut rikollista meininkiä ja sain jopa ite säätää pakokaasupäästöjä Volvosta...
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-07 Ford Mondeo 1.8 stw -05 Opel Combo 1.3 -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm -97 VW Transporter T4 caravelle

Springer

Mamman 500 hiivatin katsastutin tänään, eipä ollut valittamisen aiheita ja konepellinkin aukaisi ;)

TwistOla

Mie kun heinäkuussa käytin Amazonia katsastuksessa, niin inssi ei aukaissut konepeltiä. Hää oli sen verran tohkeissaan Amukasta, että meni varmaan konseptit sekaisin, kun kuulemma edellisen kerran oli v. 1989 päässyt Amazonia syynäämään. Miekin olen jonkin näköisiä kotteroita vienyt katsastukseen vuodesta 1984, ni muistaakseni eka kerta oli tuo kun ei konehuoneeseen inssi kurkannut.
Tähä jaksa ny mitään ylvästä keksiä!

Camino79

Mulla ovat monasti kurkkineet letukassa jo ihan sillä että näkevät mitä oon nyt keksiny koneelle tehdä  :))

Vakkarikatsuri siis kyseessä joka ymmärtää asioiden päälle  ::)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

WBBC

Kyllä katsastus on tarpeellinen, johtuen siitä, että suomessakin on runsaasti sellaisia idiootteja, jotka esim. auton jarrujen hajotessa vain tulppaavat rikkimenneen kohdan, jolloin pahimmillaan ei toimi kuin yhdessä tai kahdessa kulmassa jarrut.

Stige

Piti käydä reklamoimassa konttorilla tänään ku X5ssä kolis eessä joku eikä leimal löytyny sitä.
Tänää sit löyty väljä alapalli ku katsurin kaa kaksin väänneltii ja käänneltii, yksin lähestulkoon mahoton havaita kyl.

redneck1

Lainaus käyttäjältä: TwistOla - 18 lokakuu, 2022, 07:46Mie kun heinäkuussa käytin Amazonia katsastuksessa, niin inssi ei aukaissut konepeltiä. Hää oli sen verran tohkeissaan Amukasta, että meni varmaan konseptit sekaisin, kun kuulemma edellisen kerran oli v. 1989 päässyt Amazonia syynäämään. Miekin olen jonkin näköisiä kotteroita vienyt katsastukseen vuodesta 1984, ni muistaakseni eka kerta oli tuo kun ei konehuoneeseen inssi kurkannut.
Poikkeus vahvistaa säännön. Nyt vain näitä poikkeuksia alkaa olemaan jo sen verran paljon että mahtaako mistään sääntökirjassa olla edes mainintaa konepellin avaamisesta... Kysyin juuri tutula joka oli vienyt Buickin katsastukseen niin eivät avanneet sielläkään konepeltiä. Virkaintoiset katsurit tarkistaa kyllä tarpeellisen ja tarpeettomankin, kaiken katon ja renkaiden väliltä. Onkohan totta että laiskemmatkin katsurit alkaa virkaintoisemmaksi kun löytää edes yhden vian autosta, jonka jälkeen syynää kaiken ja löytää lisää vikoja? Harvoin näkee kyllä yhden vian vikalistoja mitä myynti-ilmoituksissa ja joskus rekkari tiedoissa näkee. Itse en ole ikinä ollut katsastuksessa jossa olisi tullut vikalistaa joten en tiedä tilannettaa samalla tavalla kuin konepelti asiaa. Onhan se loogistakin että seuraavalla kerralla ei olisi enää mitään korjattavaa jos virkainnolla löydetyt viat olisi kaikki korjattu. Tästä kyllä muistui mieleen että viimeksi katsastuksen toisella linjalla oli joka Audi joka oli siellä tullessa ja lähtiessä. Hirveesti siinä jotain syynäsivät, en muista tarkkaan mitä mutta sen muistan että oli melko kummallista pelkäksi katsastukseksi. Olisi muistuttanut enemmän rekisteröintikatsastusta, mutta siinä Audissa oli kyllä kilvet. :thinking:

On se kummallista kun katsurit on usein tohkeissaan erikoisista autoista. Vaikka noista Amazoneista ja jenkkiautoista voisi ajatella että niitä näkyy asemalla useamminkin kun kaikki liikenteessä olevat autot ilman siirtokilpiä kuitenkin katsastetaan.
En vastaa trollauksiin ja paska jauhaamiseen.

Kyrpov

On ne jenkit ja kaikki amazonit silti vähemmistö kun niitä perusautoja käy päivässä 95-99%
Sinä vain