rallikuski menopelit: malibu, mersut, volvo, kirppu yms...

Aloittaja rallikuski, 07 marraskuu, 2024, 10:26

« edellinen - seuraava »

rallikuski

Palataanko taas aikakoneella kymmenkunta vuotta taaksepäin ja katotaan miten turailtiin tommonen peräkärryn irvikuva :D


Olin ajanut itseni siihen pisteeseen että tarttis kärryä kaikenmaailma tavaroitten kuskaamiseen ja piti jollain saada talvella kelkkaakin kiskottua pohjoseen mukaan. Siinä sitte mietin että silloisella (auto)trailerilla ei kelkkaa viitti kiskoa 700km suuntaansa. Niimpä rupesin selailemaan nettiä halvan peräkärryn toivossa.

Paria kärryä kävin kattomassakin, mutta kaikki oli jotenkin hinnakkaita kuntoonsa nähden. Uudetkin tuntuivat olevan köyhälle aika kalliita  ;D
Siinä sitten suunnittelin mitä kaikkea kärryssä tarttis mieluusti olla. Hetken mietittyäni koin tarpeelliseksi kohtuu korkeat, mieluusti irroitettavat laidat, kippitoiminto ja asennusvalmius kuomulle.

Sitten attelin että miksi ei tehdä itse? Eipä muuta kun tallinnurkalle rautakasaa kaivamaan ja runkoa suunnittelemaan tupakkiaskin kylkeen. Kärryn lavan mitoiksi hahmottui parinkytäminuutin mittaustuokion jälkeen 1,5x3m.
Innostus iski tosiaan äkkiä, oli taas pitkästä aikaa jotain tekemistä mikä ei tuntunu heti alkavan ressaamaan  :) 
Paikallisen IKH:n tiskille puolitutulta kaverilta tinkaamaan tarpeellisia osia: aisaa, lokarii, akselii, valoo, piuhaa ym...

Päätin ostaa valmiin aisan ja akselin. Akseli on vääntösauvoilla ja aisa tehdasvalmisteinen siksi, että sen saa kiinnittää kärryssä mihin vaan pituussuunnassa. Omavalmisteaisan piti jatkua akselistorakenteen takapuolelle eikä sitä saanut hitsata, näin ollen kipin teko olisi ollut asteen haastavampaa.

Ei muuta kun runkotavara sopiviksi pätkiksi ja mallailemaan ja hitsaamaan. Rungon sivut tein 50x50x3mm U-profiilista ja keskiosan pitkittäis- ja poikittaistuet 50x50x2 neliöprofiilista. Takaosa kärryyn tulee 125x30 kokoon särmätystä 3mm levystä ja sen alle 30x30x2mm neliöprofiilista vahvike.


Kuvia:

Tästä lähdettiin


Kehikon hahmottelua


Kehikko hitsattu ja pitkittäistuen suunnittelua


Pitkittäistuki ja poikkituet hitsattu


Kehikko melkein valmis, pari "pikku juttuu" viel





Runko tuli hitsattua kasaan, lukuunottamatta lokarin kiinnikkeitä. Ne lisäilin kun sain oikean rengas/vanneyhdistelmän paikoilleen.
Tekasin reiät valoille, kuormansidontalenkeille, pohjan kiinnitykselle ja kaikelle muulle.

Iskin sitten akselin kiinni ja aisan paikoilleen ja tekasin aisaan poikkituen mihin sitten saa lavalukot kiinni. Samalla sovittelin etu- ja takalaidan saranat runkoon ja sivulaitojen kiinnikeholkit.

Teetätin laitapalat paikallisella sepällä, tuli taas ihan siistit.
Laita profiili on 3mm alumeetia, 44cm korkeet tuli. Eipähän oo ainakaan liian matalat.

Sivulaidoista halusin irrotettavat ihan vaan käytännön syistä, jos vaikka joskus tulee jotain painavampaa/isompaa trukilla lastattavaa kuleteltua. Nyt laidat lähtee irti kun irrottaa 4kpl lukkoja sivusta (per puoli) ja nostaa laidan pois. Lokasuojat tietysti jää kärryyn paikoilleen, mutta sen ei pitäs haitata kun trukin piikit on sopivan levällään niin loksu/rengas jää sopivasti niitten väliin.

Takalaitaan tulee vielä pienet vahvikkeet profiilista ja filmivanerista että saa sitten huoletta ajella mönkkäreitä ja kelkkoja kyytiin.

Pohjalevyn piti ekana tulla 9mm filmivanerista, mutta päädyin sitten 12mm paksuun kun painossa ei isoa eroa ole ja sitä sattui löytymään "sekundakamana" juuri oikeassa koossa. Säästyi leikkaamiselta ja sovittelulta. Kelkalle tosin tarttee tehdä irroitettava "lisäosa" lavan pohjaan että sukset/ohjainraudat ei syö pohjaa heti piloille.

Kansa kun tykkää kuvista ja ne valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa, niin laitetaan muutama semmonenkin:


Runko aikalailla kasassa, akseli ja aisa+poikkituki kiinni






laidat "sovituksessa



pikalukot testissä




Kävin konttorilla hakemassa kärriin runkonumeron.

Samalla rytinällä kasasin kärryn valmiiksi että pääsee käymään konttorilla sen kanssa tyyppihyväksynnässä että saa kilvet.

Tossapa pari suttuista kuvaa:

Tyyppikilpi, tein ihan ite :D


Runkonumero


huomaa prismasta ostettujen roiskeläppien väri  ;D  :













Konttorilla tuli käytyä:

Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

Ja jos ei muuten oo tarpeeks sekavaa settiä kun pompitaan nykypäivä-menneisyys-nykypäivä väliä, niin tässä nyt "nykyajasta" videon pätkää pappamersun talviseisontaan laitosta  :D


https://youtu.be/ncuLIZ3-nTs?si=a-RpcBhEzfR9QjP7
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

Jatketaan menneisyydessä, mennään vuoteen 2020 ja syksyyn.
Tuli haalittua kuomu pikkukärryyn kun melkein ilmaseksi sai  ;D
Sattumoisin se vaan oli noin 20cm liian pitkä   :P
Mutta kun sika halvalla sai niin olihan se pakko ottaa...

Ei muuta kun lyhennys hommiin siis:

























Tekasin samalla vauhdilla uuden etulaidan mistä mahtuu kelkan suksen läpi. Joku ostanu vähän liian pitkän kelkan  ;D  Kärrin pohjalle tuli versio ykköset irroitettavista ohjureista suksille sekä telalle tartuntapintaa että on mukavempi ajella kyytiin eikä kärryn pohja kulu suksien ohjainraudoista...















Tekasin vielä viime talvena uudet versiot kelkkakiskoista:




Nämä on nopeemmat ja helpommat kiinnittää ja jos ei lahoais vanerit niin nopeesti kun on nyt filmivanerista...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

Taas laitetaan aikakone tulille ja siirrytään menneisyyteen tekemään käyttisremontteja  :o


Alotellaan nyt vaikka ekaks käyttiksen eli E91 puimurin iskari/jousiremontista...
Oli joku joskus asentanut H&R alustan tähän ja se alkoi näyttämään kuolleentumisen merkkejä, talvirenkaat ku laitto alle niin rupes edessä kaaret rapisemaan   ::)
Alta löyty madallusjousien kaverina auton orkkis iskarit...

Tilailin aeromotorsilta ja autodocista kamppeet, konin str-t iskareiksi ja eibach pro-kit jouset -30/25 madalluksella.






Etusista ei tullut näemmä kuvaa otettua, mutta saman väristä herkkua siis sinnekkin. Tietenkin tuli kaikki uudet ala- ja yläpään kumit taakse, uudet yläpäänkumit/laakerit eteen, uudet pohjaanlyötikumit ja varren suojat myös.
Vanhat olikin aika valmiita.














Sitten toisen käyttiksen eli W202 kimppuun.
Olin kuukausikaupalla jo lykännyt tämän remontin aloitusta ihan vaan koska ihan p*ska homma... Vuodot senkun suureni niin oli lopulta pakko ottaa työnalle.






Eli moottoriöljyä ja jäähynestettä vuoti ihan reippaasti koneen alle.
Vuodot paikallistui M104 koneen "vakiopaikkoihin", eli öljyvuodot öljyjäähylle/öljynsuodattimen jalkaan, jakopään yläkoppaan ja venakopan takapäähän sekä jäähynestevuodot lämppärin kennon lähtöön kannen takapäässä ja vesipumpulle.

Märkää on  :o










Öljyjäähyn o-rengas oli muuttunut muoviksi.




Uutta paikkaansa:






Sitten jatkettais vaik puimurin pyöränlaakereilla...
Kaikki oli ihan kivasti kiinni: napamutteri jumissa, vetari jumissa navassa, laakeri tautisen kovaa pesässä yms... ohjeaika 3h..? Oma suoritus 5h   ;D










Sitten vaihtelin eteenkin pyöränlaakerit, ei vielä ollut leimalla väljää, mutta pitivät jo aika veemäisen "kohinan" ajossa...







Vähäsen jännitti että miten pelaa tarvikelaakerit kun laakerissa on abs anturin magneetit ja kaikki pelotteli ettei tuu toimimaan tarvikelaakereilla ollenkaan, mutta niin vain (ainakin toistaiseksi) pelaa  :D

Auto hiljeni puolella motarivaudissa, eli diagnoosi ainakin oli oikea.




Sitten kun ei ollut enää mitään "oikeaa tekemistä" niin tehtiin mökäputki...

Vanha jäte lattialla:






Uutta sovittelussa:












Semmonen siitä tuli. Laittelin hienon ruostumattoman pakoputkenpäänkin niin saa pieni sisäinen bemarih*mo tyydytyksen siitä   ;D

Laittelin kaikki kiinni orkkis kiinnikkeisiin niin tuli tukevakin, ei heilu eikä kolise vaikka taka-akselin/takakelkan/vetoakselin luona onkin tosi ahdasta.
Sain myös tosi hyvin putken kiinni pohjaan ettei roiku rumasti ja epäkäytännöllisesti alhaalla. Alin kohta on taka-akselin luona ja siinä putki on 8mm alempana kuin perä/tukivarret.




Äänetkin on tosi sivistyneet vielä, sisälle yli 50km/h vauhdissa ei muutosta edes kuule, eikä mitkään mahottomat röpötykset oo muutenkaan. DPF tuntus vaimentavan aika paljon ääntä näissä...
Orkkis takavaimennin paino varmaan 25kg btw   ???
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

Välillä piti touhuta jotain aivan muuta... Piirtelin tommoset "konehallin" liukuoven "saranat" ja tulostelin 3D tulostimella. Vanhat oli aika huonot, kolme kokonaan rikki ja yksi välttävä mallikappaleeksi mistä sai mitat.








Sitten takas ruotuun ja remonttihommiin, menneisyydessä tietenkin.

Käyttismersuun tekasin etujarrut parempaan kuntoon. Talvirenkaita vaihdellessa pisti silmään aika liki olemattomat etupalat ja minimipaksuudessa olevat etulevyt...

Vanhaa kampetta irti. Kuskin puolella oli toisesta palasta kitkapinta jo irti  :o



Apparin puolen toinen liukutappi oli ruostunu jumppaseen



Uudet liukutapit ja kumit. Männän suojakumit oli ehjät ja männät liikku herkästi



Uutta levyä





Joulukuussa 2022 sekosin ja jouduin meilkein kellikselle, mutta vältin reissun täpärästi kun kerkesin volvolla karkuun ;D



Bensan hinta oli tuolloin ihan ennätys alhaalla niin hain hetken mielijohteesta tommosen 92 vuoden 960:sen rattorin pihaan kolmen litran kuutosella...

Leima oli pitkänä parisen vuotta, nopeusmittari ei toiminu ja joku edellisistä omistajista on sitä jo sorkkinut sen verran ettei siitä tullu enää toimivaa. Joku käynyt ronkkimassa sisällä ja irrottanut yhden ic-piirin ja "unohtanut" laittaa sen takaisin

Volvo foorumilta löyty onneksi yks myyjä kellä oli puolikuntoinen mittaristo, missä nopeusmittari välillä pelas ja välillä ei  ::)  Netin mukaan se vois olla vaik ihan vaan konkkavika mittaristossa...

Tilailin just ennen joulua bebekiltä konkat nopeusmittariin.
Tinailin konkat paikoilleen ja kas kummaa nopeusmittari rupes pelaamaan niin kävin aamutuimaan hakemassa vuoden vaihteen kunniaksi   8)





Pesasin kiesin vaikka onkin huono keli, sai ainakin kivat kuvat:










Vaihtelin jo vähän "uudempaa" valoa kii taakse, etuvilkut ja sivuvilkut.
Pitäis vielä pilata madaltamalla ja laittamalla ehkä lisävalot keulalle..? Lasit tummaks kans ja sen semmosta...




Turailin tulostimella tommoset adapterit puuilon t10 polttimokannalle että ne saa adaptoitua kii volvon parkkiumpioon   :D





Samalla piirtelin ja tulostelin tommosen avaimenperän että emäntä erottaa avaimet  :))

Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

Keväällä 2023 kävin osien haku reissulla Saarijärvellä, ei menny ihan putkeen  :-\
Aamusella starttailin klo5.30 kotoa ja ajelin paikan päälle, kamat kärryyn ja kotimatkalle.
Jyväskylän ohi onnellisena ja sitten 10km ennen Jämsää pärähti mittaristoon latauksen merkkivalo ja hetki sen perään ylikuumenemisen merkkivalo  :o

Ei muuta ku yhdistelmä bussipysäkille ja ihmettelemään konepellin alle. Hihnankiristimen rullan laakeri oli ottanu ja lähteny lentoon ja remmi samalla.
Soittelin sitten vakuutusyhtiöön että hinuri paikalle, sehän tulikin 1,5h odottelun jälkeen.
Lastaus ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan, hinurikuski ruttasi baijerilaisen puskurin 30senttiä sisään ja sumarin yms kiinnikkeet rikki.
Puskuri jotenkin oikeni kuin ihmeen kaupalla aika hyvin takaisin muotoon, mutta maalit silti rikki ja pahka sekä naarmut ja muut ruvet jäi sekä tietenkin se sumari rikki ja ritilän kiinnikkeet...










Olin odotellessa kattonut että Jyväkylän motonetissä on varaosa, joten ei muuta kun 1,5h hinurin kyydissä takapakkia matkalle   ::)

Motonetin pihassa sitten tein "nopeen" remontin ja pääsin jatkamaan kotimatkaa...
Noilla työkaluilla, ostin ne samasta motonetistä:





Tonne vesiletkujen yms alle/taakse:





Tämä p#rkele:




Hinausfirma kysyi käykö jos maksavat suoraan mulle korvauksen   ::)




Sain sovittua vakuutusyhtiön/hinausfirman kanssa asiat kuntoon ja päästiin molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun   :)

Volvoa oon turailin/pilailin, vetämäsin lasit tummemmiksi ja asentelin "pakolliset" tupakkamuovit:









Koneen otin ylös, kaivelin tallin pöydän alta toisen koneen ja vaihtelin siihen stefoja yms ja nostelin sen paikoilleen. Tääkin piti tehdä kahteen kertaan kun jäi vuotamaan moottoriöljyä ja luulin rikkoneeni kampuran takastefan asentaessani sen.
Syy olikin koneen öljytikku mikä oli asentaessa pompannut ylös öljypojasta ja vuoti tiivisteestään  :oops:







Laittelin kesätassut alle ja otin fiilistelykuvat  8)





Niin ja tulihan tätä pilattua madaltamallakin.
Eteen tuli volvo 240 iskarin patruunat holkitettuna orkkis tolppaan ja W638 viton jouset lyhennettynä.
Taakse en vielä kummempia tehny, mutta sieltä lähtee nivomatit pois ja tilalle tulee volvo 240 takaiskarit ja opel antaran paksummat kuormajouset.

Ajo-ominaisuudet muuttu (pilaantu   ::)  ) aika paljon jo pelkän etupään roplauksella, ei oo enää niin paha "ruotsin laiva" fiilis kun ajelee mutkiin ja monttuihin.

Takapönttökin sai lähteä kun mätäni päältä puhki, tilalle vaan suora putki ja kunnon kannakkeet... Kutosen murinaa on kiva kuunnella   ;D




2023 etelässä oli kesän alku komeimmillaan niin aattelin hommata katottoman auton ku en semmosta ikinä vielä oo omistanu ja semmonen sattu soppelisti vastaan tulemaan   ;D 
Kuume katottomaan ollu kyllä kova jo muutaman vuoden, mutta tää yksilö kaikista mahdollisista sano jotenkin jännästi et "ota mut"   :o







Vaihtelin volvoon uuden ilmastoinninkompuran kun se vuoti painetestissä akselin tiivisteestä. Ekana meinasin että vaihdan pelkän stefan siihen kun niitä näytti saavan irtona aika edukkaastikkin, mutta purkaessa paljastui että mulla olikin vanhemman mallin kompura mihin pelkkä stefa/tiiviste ois maksanu jo melkein 60e posteineen ja kuluineen. Päädyin sitten uuteen kompuraan kun autodoc tarjoili kovat alennukset vielä ostoskorissa  ;D 

No, kompura paikalleen ja ajelin aamusta töihin ja oli tarkotus siellä vaihtaa kuivain uuteen ja täytellä järjestelmä niin saa sitten viileetä kabiiniin. Tein kuitenkin vielä painetestin typellä ja lauhdutinkennohan sitten antoi periksi seuraavaksi kun kompura piti paineet sisällä   :suspect: 
Eli ei ruvenntu vielä kylmää tulemaan. Koitin soitella volvoks purkaamollekkin mutta ei sieltä kukaan koskaan vastannu eikä soitellu takaisinkaan vaikka tekoäly kovasti niin lupaili.
Autodoc tarjoili "nollaa" saatavuuden osalta ja aeromotors ei ees tuntenut oikeeta kennoa laitteeseen. Otin sitten riskin ja tilasin polar-partsilta tuon kennon, hinta oli jopa jonkun verran halvempi kuin autodoc.

Käytiin kuitenkin perheen kanssa lintsillä juhannussunnuntaina. Oli sopivan "viilee" keli ajella, kattoluukku onneks pelasti jonkun verran  ::) 
Otin pari kuvaa parkkihallissa itse autosta niin laitetaan nyt yks tännekkin ettei oo vaan pelkkää tekstiä tääkin. Remonteista en muistanu kuvia otella yhtään   :-[






Kennoremonttia tein joutessani ja samalla oli kiva nauttia pari coronaa janoon   ^-^

Vanha kenno irti:


Anturien siirto vanhasta uuteen:


Uus kenno keulilla:


Vanha kenno levis käsiin:



Rupes jo vähän tulemaan kylmääkin kun kesti laittaa kylmäaineet sisään.
Tilasin ja vaihtelin vielä lisäksi orifice tuben ilmastoinnille kun tuli muutakin roinaa taas aeromotorsilta.




Olin kaivannu tähän autoon mukitelinettä etupenkkiläisille, välillä kun pitäs kahvi, limu tai joku muu saada kulkemaan jossain muuallakin kuin jalkatilassa taikka jalkojen välissä.
No arvatenkin 760/940/960 orkkis mukitelineelliset käsinojat maksoi ihan mansikoita ja hunajaa... No joku oli värkänny helpolla/halvalla 850 vanhan mallin käsinojankannen orkkiksen tilalle ja se olikin ihan siistin näkönen toteutus. Mut yllättäen joku muukin oli sitten hoksannut tuon 850 osan käypäsyyden ja niittenkin tarjonta oli aika nolla hinnat taas sen mukaiset.

Taas alko ärsyttämään, kunnes hoksasin että 850 FL ja Mk1 S/V70 vois löytyä kans käypänen kyynärnojan kansi teurastettavaksi uusiokäyttöön 960 keskikonsolissa. Näitä sitten rupeskin jo löytymään ihan tavallisen telluksen tallaajan lompakolle sopivalla budjetilla, omani metsästin facen kautta rikkinäisenä (mukitelineen sangat rikki) ja maksoi huimat 30egee.
Löysin thingiversestä jonkun piirtämät sangat ja tulostelinkin ne valmiiksi. Paketti tuli perille ja koitin asennella sangat paikoilleen, mutta tää mukiteline olikin uudempaa mallia missä oli erilaiset sangat.
Ei muutaku paluu tietokoneen ääreen ja piirtelin uuden mallin sangat ja tulostin ne ja asentelin paikoilleen.

Sitten muokkasin kannen kiinnitystä niin että se kävi 960 käsinojan orkkis saranaan kiinni. Poistin nojan pohjalevystä jonkun ihme korokkeen ja piirtelin/tulostin lukon vastakappaleen käsinojaan.

Ei muuta kun komeus paikalleen ja käyttöön. Nyt pysyy sumppi kupissa ja kuppi telineessä  :D










Myyjä sanoi että ton piti olla musta, mutta olikin sitten ihan eri värinen onneksi. Sävy livenä 95% sama harmaa kuin muissakin sisustan osissa  :)
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

Gary Grand

Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

rallikuski

Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

Loppusyksystä 2023 oli hienot kelit niin kävin kaupassa aamusella kirpulla hakemassa kahvia  8)




Turailin volvoakin, ostin siihen uudemmasta 960:sta helmamuovit. Vetelin ne pikaseen (väärään) värisävyyn biltsun paikkamaalilla...
Helmojen mukana tuli kaikki kiinnikkeetkin, mutta laittelin kuitenkin helmat kiinni tommosilla tulostamillani kiinnikeillä.
Orkkis kiinnikkeille ois pitäny tehä neliskattiset reiät helmakoteloihin (10kpl/puoli) eikä oikein kiinnostanut alkaa semmosia näpräämään. Noi mun tulostamat kiinnikkeet tuli kiinni 3M kakspuolisella teipillä ja ip-ruuveilla.

Pari kuvatusta aiheesta:














Olin koittanu etsiä volvoon jotain kivoja talvivanteita, ei vaan mistään löydy "kohtuuhinnalla" 16tuuman vanteita 5x108 jaolla ja 65,1mm keskireiällä...
No löysin sitten naapurista mondeon 16tuumaiset peltivanteet, mistä sitten aattelin tekasta passelit. Keskireikähän näissä on liian pieni eli 63,3mm. Keskiönhän näistä ois joutunu joka tapauksessa kääntämään olis sitte nää voortin tai volvon tai tojotan vanteet...

Tuumasta toimeen, keskiöt irti ja kääntäen. Tasapainotuskoneessa kattelin heitot minimiin ja migillä takas keskiöt kii kehiin.
ET:ksi laitoin 6mm, sopivat kivasti kaariin jäämättä liian syvälle.
Leveyttä nyt vakiot 6,5tuumaa, mutta takavanteita varmaan levitän tuumalla jossain vaiheessa...

Sitten joutu "sorvaamaan" keskireiän isommaks. Laitoin vanteen bilteman spacereiden kans kiinni volvon takanapaan ja kiristelin kii tasasesti pulteilla keskittäen. Katoin heittokellolla väpätyksen minimiin.
Ei muuta kun pakki päälle ja samalla paineilmavingulla sorvasin reiän sopivaksi volvoon   ;D   4 kertaa toistoa ja vanteet sopi paikalleen.

Vielä uupuu värin ruiskutus, kumit löytyy jo hyllystä.






Maalailin vanteen mattamustalla ja nykäsin kirkaslakan päälle... Pitäis olla jotain oikein vanteille yms tarkoitettua kallista lakkaa mikä vähän kovempaa ja pitäis kestää paremmin kun halpis kirkaslakka, katotaan kestääkö  ::) 




Pyöräyttelin samalla kumit vanteille, ei menny yli 50grammaa painojakaan mihinkään vanteeseen...








Vanhaksi varmaan tulossa kun alkaa kaipaamaan kaikkea turhia varusteita kuten volvoon askarrellut mukitelineet, ja nyt viimeisimpänä ulkolämpömittari...
Tähänkin kun tottuu, niin on orpo olo kun ei pysty seurailemaan ulkolämpötilan heittelyä ja ilmaston lämpenemistä   :D

Joo, orkkis mittareita saa volvoon kun lyö taaloja tiskiin. Mutta kukapa itseään kunnioittava TSI-mies semmosta nyt tekis, laittais 100ekua kiinni bolt-on ulkolämpömittariin  :o

Aikani selailin iipeitä ja sieltä sitten löytyikin 0.28" näytöllä oleva soppelin pieni paketti ja siihen sopiva anturi 2,5m johdolla.
Ei muuta kun sovittelemaan samalle paikalle missä on orkkis mittarikin ja kappas, siihenhän se vaan mahtui ja vieläpä hyvin.
Dremelillä reikä ja kuumaliimalla mittari kiinni, johdon vedin auton keulalle ja puskuripalkkiin kiinni nippusiteellä.

Komeesti näyttää lukemaa, eikä ees tunnu valehtelevan kun korkeintaan asteen verran, ja senkin laitan 99% mittarin pyöristyksen piikkiin...





Ei ihan OEM lookkia, mutta ei mun mielestä kyllä mikään virityksenkään näköinen..?

Tämän harjoituskappaleen toimiessa tilasin nyt kesämersuunkin samanlaisen, tosin valkoisilla numeroilla...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

Huhhuh, oltais aikakoneella taas matkustettu kevääseen 2024 ja remonttia pukkais kovalla tahdilla...

Cee mersuun piti päivitellä vähän väljiä pois alustasta, mamma meinas että vetelee kuulemma aika kohtuudella ja ei meinaa kohta enää kaistaviivojen väli riittää etenemiseen  ;D
Takakelkan puslissa oli jo vähän väsymisen merkkejä ja yks oli ihan totaali sohlona. Edestä löyty raidetangon sisäpäistä välppää.
Tilailin uudet osat ja ei muuta kun auto työnalle.

Vanhat puslat irroteltuna, etummaiset lähti hyvin mutta takimmaiset olikin sitten kiinni ja kovaa. Pari iltaa meni irrotellessa puslia ja putsatessa pesiä kun en jaksanut kauheella stressillä ja vimmalla touhuilla.








Laakerin asennussetistä  löyty soppeleita holkkeja millä asennella uusia puslia paikoilleen. Takapuslille tekasin putkesta tommosen erikoisholkin millä ne sai painettua paikoilleen. Etummaiset meni ihan setistä löytyneillä kamppeilla.








Kelkan punnertaminen takaisin oli kans yks urakka yksinään pukkien varassa...










Sitten tekasin raidetangon nivelille tommosen rasvarineulan pallon täyttöneulasta ja m6 rasvanipasta, saa rasvattua nivelet kunnolla ennen asennusta ja ilman suojakumien irrotusta kun tämän tökkää suojakumin välistä.
Samalla vääntelin auraukselle säätö/tarkistutangon millä on helpompi kattoa aurausta sinne päin kun pelkällä metrinmitalla. Säätöä riittää 110cm-180cm.










Kesäkin alko tekemään tuloa niin otin kirpun ajoon toukokuussa.
Kävin kylillä huristelemassa ja hain yhet pa-kaapit uusiokäyttöön kun olivat halvat (eli ilmaiset)... Hyvin mahtui kirpun kyytiin :D






Volvoakin päivittelin. Piti jo aikoja sitten teippailla tästä ovikarmit mustiksi ikkunoiden välistä, mutta vasta nyt sain aikaiseksi hakea teippiä ja alettua hommiin:










Käytiin juniorin kans ekalla ajelulla kirpulla, ihan vaan paikalliseen puistoon cruisattiin mutta ukkohan oli niin intona ettei meinannu puistoilusta tulla mitään kun kirpulla ois pitäny vaan ajella  :D

Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

Terve taas, minä tässä menneisyydestä vaan huhuilen... Eli jatketaan siitä mihin edellisessä jäätiin  ;D




Kauniina kesäisenä viikonloppuna oli jostains syystä liikaa joutoaikaa ja bongasin fb:n marketplacelta volkkarin osia. Pitihän niitä käydä hamstraamassa ja nyt ois sitten rakennussarjan ekat palaset kasassa, eli kampikammio ja kampura uutta konetta varten  ^-^






Sitten hain tommoset mangelsin vanteetkin, niistä tehään tähän kirppuun passelit.



Etuvanteista siirsin keskiöö 20mm sisään päin niin sain muutettua ET:n 23->3 eli sama et nyt kuin alla olevissa sloteissa niin ei ota sitten (ainakaan pahasti) kii koriin.
Nää siis kokoa 6x15".



Takavanteet tekasin kans, eli keskiön siirto 15mm sisään päin, halkasu vanteen pohjalta ja 10cm lisää peltiä väliin. Näihin tein ET-41 niin menee kivasti lokarin reunalle.
Nää nyt kokoa 10x15".








Välillä jotain muutakin ettei leipäänny yhteen hommaan. Piirtelin aikani kuluksi tommosen ratin keskiön tähän, kivempi ku pelkkä tarvikemalli ilman mitään logoa  :D 






Vanteet kävi hiekkapuhalluksessa ja sitten pääsin kittaamaan takavanteiden lipat edes vähän vähemmän perunapeltoo muistuttavaksi...

Vetäsin värit kans niskaan, valkonen oli se ajatus ja semmoset niistä tuli.





Kumit kietasin kans päälle, eteen 185/65-15 ja taakse 295/50-15:





Ja törkkäsen ne kirppuun alle:










Sitten tulikin eteen W202 katsastusremppaa, mutta siitä onkin sitten jo tuubin puolella turailua:

https://youtu.be/Q5fhvikMyec


Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

Wilburi

Vtu tää hymyily sattuu

rallikuski

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 17 joulukuu, 2024, 09:38Melko ihailtavaa toiminta  :+1:

Kiitos kovasti, tällasta turailuahan nää itelle on ja ajan vietettä.  :)
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09