883/1200/turbo

Aloittaja slant sickness, 30 lokakuu, 2024, 17:04

« edellinen - seuraava »

slant sickness

https://youtu.be/crpD-sPaqrE

Tämä rakennelmani on syntynyt Finnbikesin foorumilla. Se foorumi on nykyään hiljainen. On ilmeisesti menettänyt melkein kaikki projektia tuottavat ties minne Instagramiin. No jos kuvilla kertoo, niin mikä ettei.

Tämä 883 on ollut omanlaisensa yllätysostos. Mä katselin jotakin UK:n autotrader sivustoa ja kiinnitin huomion yhteen halvimmista 5-vaihteista Sporstereista. Tässä oli kromattu tankki. Sen kai huomasin. Kun mulla oli "siellä päin" tuttu, laitoin viestiä, että oiskohan tuo hyvä? Voitko vilkaista? Yhtään en miettinyt, että UK on isompi kuin Suomenlinna. Bob oli lentänyt omalla koneellaan pari tuntia suuntaansa ja ostanut tämän. Sit mun oli haettava halvinta lippua ykssuuntaiseen UK reissuun. Jostakin Birminghamin nurkilta ajoin tämän pitkänä viikonloppuna stadiin. Me lennettiin pienkoneella toisenkin kerran se maanhalkireissu siellä. Mä ohjasin sitä konetta kolmisen tuntia vastatuulessa. Kylmä reissu oli se tieajokin. Silloin oltiin ajassa ennen juhannusta 2001.

Laittoa tähän tuli heti. Kampuran pään mutteri aukesi reissussa, en mä sille oikein mitään voinut kuin jatkaa matkaa ajamalla veto päällä, ettei kolistaisi. Väljyys hakkasi matkalla vetotapin boorit.  Manne Hotbikessä teki osittaisen konerempan V-twincityn kautta ostetun käytetyn kampiakselin kera. Sit pääsin jo syksyllä ajoon ja seuraavana vuonna oli mun eka täyskesän ajokausi.

Laite sai uutta vaihteistoa (tässä on Andrewsin aski, kaikki osat), 1200 konversiota ja virinokkaa ja ... no jossakin vaiheessa (2009) ostin uuden Dynan ja tämä oli aika vähäisellä käytöllä. Foorumeilla surffailu tuotti jossakin vaiheessa (2015) idean, että tämmöisen voisi ahtaa. Nyt on Trask firman valmissettejä joka HD malliin, mut tuolloin asia oli pienemmissä piireissä.

Mä haastoin rakentaessani Finnbikers foorumia. Se foorumi oli vielä tuolloin eloisa. Kaasariturbo valmistui ajoon kaudelle 2016 ja oppirahoja maksettiin seuraavan kaudenkin levällään olleen koneen muodossa. Kampiaxeli petti rihtauksesta, veivi mutkalla, sylinteristä valurautaputki poikki. Kiinanturbon hukkis takkusi ja päästi ahdot kovin ylös plus että kaasutin ahtopuolella oli mulle tekemätön paikka. En saanut ahtoseoksia koskaan hyvin alueelle.

Pari vuotta myöhemmin ajelin ruiskutetulla versiolla, jossa ohjain oli merkkiä Elka-Jetronic. Joku piti laittaa laitteen nimeksi myös rekisteriotteeseen joten keksin tuon. Ohjain oli mun oma tekemä ja kokonaan analoginen, mutta kuitenkin lambdalla ohjattu. Sillä leimaan ja tehot meni 91 hp rajaan kun säädöt olivat ihan katollaan. Putkesta tuli mustaa ja lieskaa. Sain mä sen ihan hyväksi ajettavaksi ja varsinkin matka-ajossa tämä on ruiskuisena ollut taloudellinen.

Analogiruisku vaihtui Maxxecuun pari vuotta myöhemmin. Olisko nyt ollut 4 tai 5 vuotta suunnilleen se, mitä on. Konetehoa oli tuossa vaiheessa arviolta 120 - mulla oli aina penkissä rajoittaja 1000-1500 alle sen, mitä on ajossa syynä se, ettei kone porsi inertian pitkässä vedätyksessä. Tienpäällähän ei voi vetää kaasu ihan auki kovin pitkään kuin ehkä isoimmalla vaihteella. Muilla vaihteilla veto päättyy punavaloon mittaristossa "vaihda isompaa".

No nyt kun on aika pakata lelut varastoon, oon pikkuisen kehitellyt lisiä. Tässä on ollut yhtäkauan kuin on ollut Maxxecu myös ahtopaineen säätöpiiri. Sitä en ole hirveästi hyödyntänyt.

Olemassa olevat tehot on mitattu hitusen alle puolen barin paineella. Mutku tästä saa halutessaan vaikka mitä. Tänään kokeilin tämmöistä;



Hyvin tuotti 0,7 bar keskipaineen aina 6500 rajoittajaan asti. Kylmällä ilmalla ahtoilma oli painepuolella 38 asteista ja ... no se jätti kivan fiiliksen odotella kevättä 2025.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

samulis

Turbopyörät saa aina sydämen läpättämään ja hokemaan et " kyl mä viel hommaan turbopyörän". Yhdestä halvan puoleisesta CBR900 turbosta olin toissa kesänä tosimielellä hieroskelemassa kauppaa. Kaatui järkevämmän (lue etsityn) pyörän löytymiseen ja ahtopaineen ohjaukseen, pelkkä hukkaportin jousi. Ilman EBC:tä (electronic boost controller) voimaa tuli 800rpm sisällä melkein 80hp ja 100Nm eli pyörä suti, keuli tai keuli sutien.
Omassa harrasteessa on EBC käytössä, eikä tulis mieleenkään ajella ilman. Pystyy pakottamaan hukkaportin pysymään kiinni alemmilla kierroksilla millä saa ahtimen heräämään terävämmin ja saa muokattua mieleisensä ahto kartan ja sitä kautta vääntökäyrän. Plussaa mahdollisuudesta ajaa isommalla ahdolla kuin kellonjousi antais myöten.

Sullahan pitäis olla MAXXecussa "boost by gear". Siitä sopivat asetukset EBC:n kaveriks niin voit syöttää joka vaihteella minkä takarengas kestää ja nelosen jälkeen "all in", tuntuu hyvälle kun joka vaihteella kiihtyminen sen kuin paranee.

Syksyn viileät kelit tuo aika paljon vetoja lisää. Oli ekana syksynä positiivinen yllätys.

slant sickness

Tuo on mun ajamiselleni ollut ihan hyvä just noin mitä suoraan paketista tullut Garrett GT1544S tuotti. Se versio on vakiona 0,45 bar ja "dieselin" ahdin herää jossakin 3000 kohdalla, mikä on tekniikan keston kannalta ihan hyvä kohta. Eihän Sportsterilla pidä ihan alakierroksilla vedättää muutenkaan, kunnei kampiakselin ja vaihteiston välissä ole mitään joustavaa isompien Harrikoiden sprocket compensatorin tapaan.

Olen kokeillut pitää mun ohjainventtiiliä painetta nostavassa moodissa (=hukkis kiinni), muttei tuo turbo siitä just mihinään muuttunut. Olkoon noin.

Pikkuisen kun pehmennän sitä kohtaa, missä 0,45 alkaa kapuamaan 0,7 tienoille, niin on turvallisempi kaasuttaa kaarteissa. Ja sitten vielä kitken tuon väräjämisen, missä systeemi on rajoittunut 1,65-1,75 välille. Se tuntuu käsissä "kiviporan käyttämiseltä".

Välttelen paineen nostoa vakiosta 0,45 bar ennen 4500 koska siinä on mitattu jo 150nm ja se on vakiolle kytkimelle tarpeeksi.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

stana

Mites ja mistä tuon turbon voitelu? Mulla olis kanssa yks luputin jolle vois ahdistusta tarjota..

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: stana - 02 marraskuu, 2024, 18:55Mites ja mistä tuon turbon voitelu? Mulla olis kanssa yks luputin jolle vois ahdistusta tarjota..
Tässä laitteessa olen laittanut t-haaran öljynpaineen merkkivalon reikään, josta öljy nousee putkella turbolle. Paluuvirtaus valuu moottorin oikeaan poskeen tekemäni reiän kautta kampikammioon.

Sportsterissa on tuon kampikammioon johdatuksen takia ollut hieman haasteita. Kammiossa on suuri painevaihtelu moottorin kierroksen aikana, koska kammion tilavuus vaihtelee liki (80%) moottorin iskutilavuuden verran. Se aiheutti turbon öljyvuotoa sekä imu, että pakopuolelle. Omassani olen tehnyt huohotukseen parilla suuntaisventtiilillä poiston, joka tasoittaa paineen ja pitää sen keskimäärin ulkoilmanpaineen alapuolella.

Niissä laitteissa, missä saa paluukierron öljysäiliöön tai moottorin rakenne on sellainen, ettei työkierto aiheuta twinin tapaan pulssitusta, turbon öljystä ei tule samanlaista ratkottavaa ongelmaa.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness

Onnistumisen tunteita. Pohdiskelin säätöpiirin toimintaa, tein korjaavat toimnenpiteet asetuksiin ja ajelin koelenkin. TÄMÄ TOIMI.



Säätöventtiiliä ajetaan vajaan 1kHz PWM-signaalilla. Venttiili alkaa aueta noin 50% pulssisuhteella ja on ihan auki jossakin 90% tienoilla. Ajelen venttiiliin kevyttä signaalia myös varsinaisen säätöalueen ulkopuolella. Taulukon lakikohdassa, jossa venttiili on eniten auki, on päällä se paine, mihin hukkaportin kello asettaisi (0,45 bar) paineen ilman ohjausta. Lakikohta nousee siten, että noin 4500 kierroksella ohjaus alkaa vuodattaa merkittävässä määrin hukkaportin kuristimen takaa ilmaa aiheuttaen painehäviön. Tämä säätö kasvaa tasaisesti punarajalle asti. 0,45 bar yläpuolella säätöventtiili vajuu pikkuhiljaa paineen mukana kiinnipäin (säätäisi isommalle, mutta samalla paine nousee, eli plusmiinus, painehäviö pysyy suht vakiona) jonka vaikutuksena säätö jää oikeastaan hukkaportille itselleen.

Persdynossa ei tuntunut enää nypytystä, joten nyt olen lähellä. Nyt tämän voi(si) pakata huiliin. Mutta kun on ympärivuotinen vakuutus, niin saattaapa tuo käydä ajossa talvellakin, mikäli lumetonta keliä esiintyy.

Ei tullut mainittua sitä, että tässä liikennevakuutus on alempi kuin mopossa alle satasen vuosimaksullaan. Vakuutusmaksu aleni ahtimen muutoskatsastuksessa (merkittiin otteeseen sekä 1200 kokoon konversio, ruisku että ahdin). Näin voi käydä.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.