Okkelit ja rattorit

Aloittaja Smirkelimies, 26 tammikuu, 2025, 08:21

« edellinen - seuraava »

Smirkelimies

Osakasasta löytyy yllätyksiä: Yks ostaja tunnisti lehtijouset Ski doo Elaniin kuuluviksi. Muistu mieleen että okkelin myyjällä on 2 Elania. Pistin viestiä, sattumalta hällä oli toinen jousi rikki! Ostaa nuo mielellään.

Sitte yheltä foorumilta luin että nuo Elanin jouset on hyvin harvinaiset osat joita ei o myynnissä juurikaan.

Rattaissa oli numeroita joiden perusteella ainakin osa on Ski doon rattaita. E- bayssa vastaavia oli käytettyinä noin 20 dollaria/ kpl. Pitää kytätä ostoilmotuksia.

Smirkelimies



Osien tunnistusta. Nuo on kuulemma 2 variaattorin puslia. Jälkituotanto- osatkin maksaa noin vajaat 20 e/ kpl. Tuossakin on siis ehkä 50 euron pussukka kun vaan tavoittais tarvitsijan.

Olis laadukas pusla mihin vaan. Jollain paljon kaikenlaista rakentelevalla vois hyvin olla pieni kokoelma tuommosta pikkuosaa.

Aika hankala tehdä itse jos tarvii olla nuo rasvakolot sisäpuolella.

M. Kasa maksoi 320 e. Nyt olen myyny 140 e: lla. Yks 50 e: n paketti ehkä menee myös kohta. Ja jousimiehelle 20 e  ja toivottavasti muutakin.  Yks tuttu otti sovitukseen jotain. Taitaa tuosta saada omat pois ku jaksaa jauhaa. Mutta ei näillä rikastumaan pääse! En ihan helposti osta uutta keräilyerää.

Toyopet

Ei tämmöisten osakasojen kanssa kannata hätäillä.
Rikastumisesta haaveileminen on turhaa, pistää vaan hyllylle odottamaan, aika tavaran kaupittelee.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 15 maaliskuu, 2025, 10:41Ei tämmöisten osakasojen kanssa kannata hätäillä.
Rikastumisesta haaveileminen on turhaa, pistää vaan hyllylle odottamaan, aika tavaran kaupittelee.

Jep. En juur heitä metallia tai vanhoja osia pois. Ajan myötä vaikka joku vanha pesukoneen rosteriruuvi voi olla joskus
hyvinkin tarpeen. Olen vaan aika hätänen luonne. Jos ei o mitään rojuvarastoa, pahapa se on sitte ottaa ku tarvii. Ja monesti nippeleitä voi soveltaa muuhun.

M. Selvis et ne on noita
https://www.ebay.ca/itm/374492941876

27 CAD ebayssa

Smirkelimies

Kävi pari tosiharrastajaa, isä ja poika. Kuulemma yli 20 kelkkaa perheellä. Kakstahti- pakokaasu haju pöllähti vaatteista väkevästi.

Todellakin tunsivat joka nippelin. Käyvät kai ajelemassa kiuhdytyskisoissakin. Näkyy olevan järjestäytynyttä toimintaa:

https://snowdrag.fi/uutiset/

Jotain ratakisoja on Vintage- kelkoillekin.

Ennen tiesin vain termin " pilkkikelkka". Nämä tykkää urheilukelkoista. Aika harvat enää työkelkoista.

Sunnuntaina ajettiin taas puita 3 reellistä. Ihan kevyesti kiskoo 6000: nen tommosen lastin.


Smirkelimies

Selvittelin okkelimallien samankaltaisuuksia facen okkeliryhmästä. Fighterin ja 4500sen laatikot on samanlaiset.

On vaan ollu paha/ hyvä tapa kerätä varaosia muihinkin laitteisiin ja mitään ei o yleensä hajonnu. Esim. veneilyinto ehti hyytyä ennenkuin tarvitsi varavaihteistoa 30 hv 2t jammuun. Jawankin varaosat ovat hiljalleen hapettuneet varastossa. Rattorin lisälaitteita käyttämättä. Iltikseen 2 vaihteistoa jemmassa.

Onkohan se sitte se taika että jos ei o varaosaa hyllyssä, just sitä sitte kohta tarvii?

Fighterin hinta on tippunu 500 euroon  ::)

Kelkkapuolella ei o " rent a wreck" - palveluita. Kohta vois ollakin, minulla. Sitte sais kerätä ryytyneitä vuokralaisia ja hajonneita okkeleita soilta ja vaaroilta.

Smirkelimies



Punasen okkelin suksien ohjainraudat oli ajettu niin loppuun kuin vaan voi.

Osakasassa oli erilaisia joita sovittelin. Rautojen kovapalat on minulle uusi asia. Yks ostaja kyseli onko kovapalarautoja ja sanoin ettei o.

Myöhemmin vasta hokasin että Ski Doon rautapaketissa luki Carbide ja oliha niissä jotkut juotetut lisäpalat.

Rälläköin niiatä sitte pari ylimäärästä pinnapulttia pois ja muotoilin vähä vasaralla. Sitte ne kävi paikalleen.

Tämmöset kovapalaraudat näkyy maksavan uutena 70 e kiepeillä joten hyvä et edes jotain sain kasasta hyödynnettyä.

 Kääntyvyys jäätiköllä parani hirmusesti. Tämmöset pitäs saada naapurnkin kelkkaan ku jäisellä pihalla ei 6000: nen käänny ilman repimistä.

Se hyvä puoli oli kasan ostossa että ilman en olis tuotakaan kovapalahommaa oppinu. Jäätikköön ei tahdo perus lattaraudat edes kantillaan purra. Ainakaan kovin pitkään.

Tämä " carbide" on kuulemma niin kovaa että ei tahdo pystyä esim rälläkän laikka.

Smirkelimies



Ei pikkuokkeli toiminu kunnolla koko talvena. Syksyllä vähä aikaa toimi mut sitte tyhjäkäynti on ollu hukassa. Joskus viime keväänä tein huoltoa. Vaihdoin mm. kaasarin kurkun uuteen että ei ois onkelmia ku puuhommat alkaa.

Olen purkaillu kaasaria ja pensapumppua, vaihellu letkuja ja tuskailly ku ei toimi. Tänään tulin vilkaisseeksi uutta kurkkua: se on klemmarin alta halki. Johan ehdin tuolla pari kilsaa ajaakin  ::)

Olen kuullu et nuo Aasian kurkut on huonoja. Mut pikkusen kallista ajua jos pitää vaihtaa 2 km välein. 253 rotaxin kurkku on vaurioherkkä kun se on noin pitkä ja rassatessa vääntyilee.

Vähä joskys miettii, miten huonoja osia on laillista myydä.  Vai eikö nykyään pystytä enää tekemään kunnollis ta kumiosaa esim ympäristösädösten takia?

Seuraavaks pitäs kehitellä joku kurkku mallia Utajärvi. Ei enää EM C: lle ku siellä sanovat myydessä et nämä on kulutusosia  :P

M. Kuuklettelin. Jotkut näkyy pinnottavan tarvikekurkut heti uutena esim.  kumiliimalla. Jospa tekiskin niin. Vielä jos keksis jotain ohutta sitkeetä juttua minkä liimais vahvikkeeksi pintaan ni jospa sitte kestäis paremmin. Ohut nahka tms pintaan.

Smirkelimies



Tänään oli touhun iltapäivä. Punasesta okkelista tankki irti, telatunneli auki, telan yläpuolisen akselin laakereiden vaihto. Ne olikin aivan väljät ja kuivat.

Mul on mukava naapuri: auttoi laakerin vaihdossa ja hältä löytyi soppelit laakerit hyllystä. On ollu monenlaisissa konepajahommissa.

Saatiin jopa muoviset ohjainpyörät ehjinä vaihettua. Yksin nuo ois ollu helposti säpäleinä ku oon joskus vähä hätänen.

Smirkelimies



Pikku- okkelin kumikurkku 253 rotaxiin saapui. Myyjä tuumaili että on heidän konsernin viimeinen tämän mallin alkuperäisosa mikä oli jäljellä eikä uusia tehdä!

Tämä tuntuu äkkiseltään painavammalta kuin tarvike. Klemmarin alle jää kumia millitolkulla. Tarvikkeessa klemmarin kohta oli tehty hyvin paljon ohuemmaksi.

Käärin uuteen varuiksi vulkanusoituvaa teippiä. Se venyy jänskästi. Puuilosta etsin klemmarit jotka ei leikkaa kumia rikki. Vielä kun tarkistaa että imupönttö tukee kaasarin oikein, jokohan alkais kestämään.

Tuo klemmariasia pitää ottaa jatkossa huomioon esin autossa. Jäähyletkujen alkuperäisiä klemmareita ei kannattais vaihtaa ihan mimmoseen vaan. Ja ei lisäteippi haittais niissäkään. Iltiksessä meni yks letky klemmarin juuresta puhki taannoin.

Smirkelimies



Kävinpä pistämässä uuden kurkun paikalleen. Sillä kaasari tulee eri kulmaan niin primerin ruikut ei valunu pois. Mut voikohan kaasarin keulimisesta johtua että se roiskii bensaa ulos kun moottori käy? Toisaalta onhan nämä  käytävä vaikka miten kallellaan. Muuten käy hyvin.

Imupönttö ei käy enää paikalleen, ehkä se ei ole okkelin kun ny sen liitäntä tulee väärään kohtaan. Ehkä tuen kaasarin jollain muulla, tarvinneeko koko pönttöä?

Onkohan neulaventtiilissä ropleemia kun tulvii? Kylläpä nyt pätövehe koettelee... :P

M. Marssinpa uudelleen ulos meisseli tanassa. Kaasarin kuuluu olla noin vähä keulien, sen totesin. Käyntiin, huomasin et bensaa tuleekin bensaliitännän juuresta. Käänsin aiemmin tulonippaa eri asentoon, käänsin takas ja kiristin. Ei vuoda!  Nyt pikku- okkeli käydä runksuttaa nätimmin kuin koskaan minulla ollessa. Just sopivasti ku lumet suli

Smirkelimies

olen tutkaillut punasen okkelin telatunnelia, se näyttäis kannattavan uusia käytännössä kokonaan. Sama kai se on hitsaako sauman astinlaudan viereen vai ylemmäs.

Peltivaihtoehtoja vertailin ja melkein jo ostin koko arkin millistä. Sitte naapurin kanssa mietittiin miten sen kotioloissa kanttaa. Naapuri neuvoi että taitoskohdasta voi ohentaa peltiä rälläkällä niin se taittuu helposti. Sitte pistehitsiä taitokseen.

Mut tsuumailtuani Pala- Metallin tarjontaa, ne myös muotoilee peltiä. Valmiiks kantattuna pelti maksoi 50 e. Tilasin sitte sen. Mitoitus on melko tarkka telan yläakselin takia.

Tuleepahan suorat kantit  ^-^

Olen hätänen. Onneks tuli nyt rauhassa mietittyä asiaa. Ensin aattelin pärjätä vaihtamalla vain penkin alle suoran osan. Mut jos jättää vanhaa peltiä, pitää siitä sitte kihnuttaa ruosteet pois. Ja tuppaa ne vanhat kohdat olla jonkin verran ohentuneita ja väsyneitä. Että ei muuta ku uutta tilalle.

Galvanoitua en tohtinu laittaa kun onkos sen hitsaus vähä epäterveellistä? Ja hitsin vierestä ruostuu sekin.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 03 toukokuu, 2025, 10:57Galvanoitua en tohtinu laittaa kun onkos sen hitsaus vähä epäterveellistä? Ja hitsin vierestä ruostuu sekin.
Ei se sähkösinkitty käryä ja räiski, mutta pinta kestää vuosia. Kuumasinkittyä taas ei yleensä ole edes tarjolla alle 3mm paksuna..
Vähentää se vähäinenkin sähkösinkki jonkun verran sauman vierestä ruostumista kun toimii galvaanisesti.

Toki kaikki hitsisaumat kannattaa takkutukalla puhdistaa ja vetää maali päälle.
Thanks for beeing my friend.
Questionable choice, but I appreciate it anyway.

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 03 toukokuu, 2025, 11:45Ei se sähkösinkitty käryä ja räiski, mutta pinta kestää vuosia. Kuumasinkittyä taas ei yleensä ole edes tarjolla alle 3mm paksuna..
Vähentää se vähäinenkin sähkösinkki jonkun verran sauman vierestä ruostumista kun toimii galvaanisesti.

Toki kaikki hitsisaumat kannattaa takkutukalla puhdistaa ja vetää maali päälle.

Mitenkähän  onnistuu sähkösinkityn maalaus? Sinkki on aika ohut niin ei voi kovin voimakkaasti karhentaa. Tilasin ny iha peruspeltiä mut vois sinkittyä joskus kokeilla. Motonetistä hajin jo maalit valmiiksi, pikkupurkki mustaa epoksimaalia venepuolelta.

Aattelin karhentaa pinnan ja sitte sivellä laimennetun fosforihapon kun se kai jättää jonkun fosfaattipinnan?? Tai niin tein traktorin maalattavissa pinnoissa ja luulisin ettei hapotuksesta haittaa ollu. Jos pellin varastoinnissa tulee pintaruostetta, saapahan ne tapettua.