Volvo -88 DL

Aloittaja 2885, 12 maaliskuu, 2021, 15:40

« edellinen - seuraava »

2885

2011 keväällä ostin ensimäinen 200-sarjan Volvon. Ennen tätä autoa opettelin ajamaan pelloilla ja hiljaisemmilla teillä 340 Volvolla, joka laitettiin sitten paaliin, minne se joidenkin mielestä kuuluukin..
Autoista tuolloin en hirveästi ymmärtänyt, 240 Volvo sen vain piti olla. Autoon asennettiin opetuspaketti ja ajokortin ajoin mallikkaasti isäni ''opastuksella''. Taskuparkkeeraamisesta tuli sanomista insissä, silloin ei ohjaustehostinta ollut ja yritin olevinaan sääliä autoa  :D


Ostaessa varusteet ja tekniikka olivat suosittua DL-mallia

B200K+M45
Lohkolämmitin
Penkilämmittimet
Kasettimankka

Oikestaan auto oli aika museokuntoinen silloin ja nyt monen ojan kautta ollaan päästy aika kauas siitä ajatuksesta 8) Olisi voinut samantien jonkun paremman mallin ostaa, olisi säästänyt rahaa ja vaivaa.. Sitä nyt on myöhäistä murehtia ja vaihtaakkaan ei voi :o Ostaessa kilometriä oli 310tkm ja nyt suunnilleen 510tkm

Lisävarusteita ja parempaa sisustaa on vuosien mittaa tullut asenneltua. Korona vuoden aikaan moottorikin vaihtui kahteen kertaan. On ollut 2 litran kaasutinta, mek.ruiskua,2.3 mek ruiskua ja 2.3 Turbo mek.ruiskua. Katti autoa ei ole vielä ollutkaan, siis älhoolla olevaa.

Lainaus käyttäjältä: undefinedVolvo 240 DL 1988 SHR-401

4-sylinterinen kaksiventtiilinen rivimoottori

´´B230ETIC´´ H-profiilit, öljyruiskut, FT-männät, 405
kansi A nokalla, sähköflekti, Mitsu 13C Turbo, Bosch
K-Jetronic, 2,5 Simons. Sulakkeena Sachsin kytkin, orkkis välijäähdytin
0.6bar FT kello, Turbosmartin rajapaineventtiilillä 0.7bar
5-vaihteinen manuaalivaihteisto (M47)

Sytytyksenä nytten ilmeisesti kaasutin turbon Boschin jakaja, missä 3 pinninen Hall-anturin pistoke. Eli kävi suoraan 1988 kaasari mallin sytkäjohtosarjaan. Isommalla kellolla kuin vaparin jakaja. Aluksi ennakko säädettiin tyhjäkäynnillä B21ET ohje arvoon 15. Ylämäessä etenkin alkoi ahdoilla nakuttamaan. Ennakkoa siirettiin kymppiin jolloin nakutus hävisi. Ahtoja kokeiltiin nostaa yli 0.8 jolloin taas kilinä alkoi kuulumaan. En tiedä tarkalleen miten tuo sytkän myöhästys toimii ahdoilla. Tallissa olisi kuitenkin uusempi sarja B21ET sytkäsarjoa

Toimii kyllä nytkin hyvin. Yllättävän ripeä ja kulutus oikeastaan putosi verrattuna 2.3 vaparikoneeseen. Kympin tainnut satkulle syödä tässä taajama ajossa. Kytkimenä tosiaan minun mielestä vapari Sachs (littupyörä 215mm), vaikka se minulle myytiin Turbon kytkimenä. Aluperin paikallaan oli LUKin kytkin joka suli jo 0.3 bar ahdoilla. Tämä Sachs on kyllä jäykemmän tuntuinen eikä tunnu vielä luistaneenkaan.

Seuraavaksi olis tarkoitus sovitella 405 kantta paikalleen. Tulee uudet BGA merkkiset venttiilit ja jäykemmät venttiilinjouset. Onkohan 405 ja 530 samankokoinen palotila, ei ehkä haittaisi jos puristus tippuisi hieman.

2885

Tuli tuossa vast ikään vaihdettua etuiskareiksi Bilsteinin B4 -40mm lyhyemmäksi sorvattuina, nyt asettui hyvin laikattu dieselin jousi paikalleen. ennen jäi heilumaan kupissaa ylös tunkattuna. Alustana siis laikkajouset ja vakaajina IPD 25/22mm. 405 kannesta tuli venttiilin välykset säädettyä, saa nostettua keväällä suoraan paikalleen.
www.raceosa.fi myi säätöpalat kahden euron kappale hintaan.





2885

Yees.. Nytpä tuli kansi vaihdeltua. Joku väitti että jakopään muovien kanssa tulee ihmettelyä, mutta en mie huomannnu mittään.. mahtuuhan tuo hihnan noinkin pyörimään. Onpahan nyt hienompi venttiilinkoppa, jos ei muuta hyötyä  ;D





En mie tiiä luulenko mie, vai muuttuikohan tuo käynti pikkuisen huononmaksi. Ihan kuin nykisi pintakaasulla aavistuksen? Vaihdoin sytkämoduulin motonet-nro 10-8003. Tuossa sitten ihmettelin että mitä ihmettä, kun kääntää virrat päälle niin bensapumppu esipaineistaa linjan.. Eikä oo koskaan mulla tehny niin. En keksinyt muuta syytä kun sytkämoduulin vaihdon. Ilmeisesti tuli vähän erinlainen mitä piti. Oikeastaan hyvä asiahan tuo on, pitkään jo oon miettiny että miten toteuttaisin esipaineistuksen tuohon ;D

Mikkis83

Paskallakin on tekijänsä:

Volvoja, voorteja, volkkari, sysleri, tatsuni.

SVK #02580

sämpy

Onko tuo Amazoonista kuvattu?
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Vaniukko


Mikkis83

Onpa hyvinnii.

Siitähän tuo urpotus-idea lie lähtenäkin, ku tappikoneelle ei pärjätä :rotfl:  O0
Paskallakin on tekijänsä:

Volvoja, voorteja, volkkari, sysleri, tatsuni.

SVK #02580

2885

pyydän moderaattoria poistamaan asiattoman viestin

Mikkis83

Mitäs tälle kuuluu :pckahvi:
Paskallakin on tekijänsä:

Volvoja, voorteja, volkkari, sysleri, tatsuni.

SVK #02580

2885

Katsastettu moitteetta

Ja 530 kannen tilalle on vaihtunut harvinainen ja nostalginen 405 kansi

2885

Viikonloppuna Volvo oli pukeilla pienien öljyvuotojen takia. Uusittiin vaihdelaatikon perään vaihdeakselin ja vetoakselin stefa, päätylaippakin vaihtui varmuuden vuoksi, kun vanhassa oli paljon hiusmurtumia. Purattaa aika paljon muuten tuon pikkustefan takia. Turbon öljynpaluu tiivistettiin kans

Samalla vaihtui Atf 220 vaihdelaatikkoon ja Teboilin Gold ässät moottoriin suotimen kera. Pohjapropuksi tuli mangeettilla varustettu v-partsin tuote. Vaihdelaatikon uusi tukikumi ja vaihdekeppiin tuli messinkiset puslat o-renkaan kanssa. Kardaanin kannatintukikumiksi tuli Meylen tilalle Volvo original Made in Poland, sitäkään en ollut ennen ajatellut että sillä on väliä kummin päin se on.

Ihmeen paljon työtunteja tuhrautu tuohonkin hommaan.

Niin ja vuotojen kanssa tietenkin lokakuussa katsastettu Moitteetta.

Mikkis83

Onpas MUKAVA KUULLA!
Paskallakin on tekijänsä:

Volvoja, voorteja, volkkari, sysleri, tatsuni.

SVK #02580