V8 Volvo

Aloittaja 1purehell, 13 huhtikuu, 2024, 18:39

« edellinen - seuraava »

Keme

Erikoista. Omakohtaisella kokemuksella noissa 37dz ja 53dz askeissa on ollut todella vähän vikaa. Siis oikeasti todella vähän. Onhan niitä sit käyttäjälähtöisesti hajonnut, esimerkiksi 37dz SuberDurbo Mersussa paikaltaan lähteneessä burniksessa kolmosella, kun autossa on 5 ihmistä kyydissä. Jännä, et aski hajoaa.
Latvia/Liettua linjalta noi kannattaa ostaa. Facessa on se yks ilmottelija ja nätisti tulee askit kotiovelle. Muutoshitsauksen etuna on noin 5cm pienempi pituussuuntainen askin tilavaraus ja fiksumpi vauhtipyörä.

Mikkis83

Lainaus käyttäjältä: palontie - 01 syyskuu, 2024, 12:11Ei oo sellaista osaa tai autoa josta et vikaa löydä :))

Vuoden 1992 Volvot on poikkeus sääntöön.
Paskallakin on tekijänsä:

Volvoja, voorteja, volkkari, sysleri, tatsuni.

SVK #02580

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: palontie - 01 syyskuu, 2024, 12:11Ei oo sellaista osaa tai autoa josta et vikaa löydä :))
Lainaus käyttäjältä: Mikkis83 - 03 syyskuu, 2024, 13:18Vuoden 1992 Volvot on poikkeus sääntöön.
:rotfl:


Hetkittäin on mun muistin mukaan vaginat olleet ihan jees.. :thinking:
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Mikkis83 - 03 syyskuu, 2024, 13:18Vuoden 1992 Volvot on poikkeus sääntöön.
oletan tämänkin topicin moottorin menevän ko vuosimalliin  :iwantit:
Sinä vain

1purehell

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 04 syyskuu, 2024, 07:12oletan tämänkin topicin moottorin menevän ko vuosimalliin  :iwantit:

Ei, valitettavasti.  :P  Viimeisen vuoden 2-ovinen 240 on kohteena, eli 1984. 😊
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell

Pulttasin koneen ja lootan yhteen. Nyt tää paketti menee hyllylle, odottelemaan jatkosijoituspaikkaa.


Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell

Eli koneen tuleva sijoituspaikka tulee olemaan tässä, eli viimeisen vuosikerran (1984) 2-ovinen 240. (ei siis 242) Ostin tämän vuonna 2012.

Minulla on ollut V8 Volvo haaveena jo 90-luvulta lähtien. Silloin oli tarkoitus pistää Chevyn pikkulohko omaan nappisilmään, mutta laki muuttui ja suunnitelmat romuttui. Samoin kävi kaverin V8 Caprille, sillä ehdittiin jopa ajaa V6:n papereilla, mutta leimaamatta jäi ennen kuin laki 25% iskutilavuuden maksimikorotuksesta jäi voimaan.  ::)
Aloin tekemään tätä aluksi turbotetulla vinokoneella varustetuksi. Otin koneen tuosta mulla jemmassa olleesta ensiautosta (joka on kokenut kans yhtä ja toista)

Moottorin reseptinä oli B23 stroukattuna 2,5 litraiseksi, 531 kannella, H-profiileilla, takomännillä jne. Vaihteistoksi oli hankittu vanhan liiton iso Getrag.

Vinokone oli kasaamista vaille valmis, kun mieli muuttui taas.  :))  Ostin Fordin 5.0:n vuonna 2014, tein senkin koneen alakerran valmiiksi, mutta sitten puhelimessa "luvatut" koneenvaihtoluvat alkoi viipymään ja viipymään, kunnes Trafilta ilmoittivat, ettei näille myönnetä mitään koneenvaihtolupia.  :pullinghair: Volvo oli pellitetty 95% valmiiksi, osia hankittu ja motivaatio tasan 0.


Auto jäi seisomaan 10 vuoden ajaksi tuonne vanhaan pesuhalliin keräämään romua ympärilleen.


Aloin sitte viime kesänä hetken mielijohteesta tekemään tuota LS:ää, taka-ajatuksena sijoittaa se tähän koriin. Jos nyt kolmannella kerralla onnistuis.  ;D

Tähän mennessä tapahtunutta:

-4.8 Moottori kunnostettu ja naitettu yhteen BMW:n ZF GS6-53 kanssa. Kiinnikkeet ja vaihteiston palkki Volvoon sopivat.
-Perä lukollinen Ford 8.8, kavennettu ja korvakkeet tehty Volvoon sopivaksi. Perävälitys turbokoneelle sopiva 3.73, eli menee varmaan vielä vaihtoon.
-Kori hitsattu nyt joulun aikaan loppuun. Pohjatyöt aloitettu.
-Edessä kynätolpat säädettävillä yläpäillä ja jollain säädettävillä iskareilla. (en muista enää merkkiä)
-Etupäässä BMW:n levyt. Olikohan 530:stä. Navat tehty umpiraudasta uusille mitoille.
-Pulttijako muutettu etu- ja takapäässä 5x120:iin, Volvon oman 5x108:n sijasta.
-Paksut 25 milliset vakaajat edessä ja takana. Ruotsin poikien tekemiä vahvistuspalikoita siellä täällä.
-Sisusta: Mustat Volvon nahkapenkit. Ovi ja takapahvit GT:stä, mustat punaisella raidalla. Musta kattoverhoilu turbosta.
-Renkaat on edessä 225/45/17 ja takana 235/40/17

Kaikkea kivaa pientä sälää muutenkin hankittu, aito A-ryhmäläisen takaspoileri, sähköikkunat ja peilit, takaluukun aukaisija yms. En muista kaikkea.  ;D

Joku tän näköinen autosta pitäisi tulla. Ehkä valkoisena.  :thinking:


Nyt olis kova tavoite saada takakylkiin pohjat tehtyä ja hiontaväriin ne ennen kevättä. Muuten kori onkin pääosin tehtaan maalissa, eli ei tarvitse isompia tehdä ennen pintamaalin vetoa. Sen jälkeen taka-akseli paikoilleen ja auto olis rullaava.

Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell

Nyt tarvii kehua. Tilasin Oulun palametallista https://palametalli.fi/ etujarrusatuloihin adapterit. 12mm levystä leikattuna ja kierteet tehtynä. Hintaa jäi parille alle 30€. Itse pitää toki tehdä DXF, mutta se onnistui ilmaisella netistä ladatulla ohjelmalla hetken harjoittelun jälkeen.

Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell

Satuloiden koesovitusta. Pitää vielä tehdä tuonne kiinnitysraudan väliin 12 millin spacerit, nyt testasin rikoilla.




Noi on Mazdan satulat, mitä tuohon tyrkytän. Isot 4-mäntäiset alumiinisatulat. Noita käytetiin yleisesti rapakon takana joskus +10 vuotta sitten, kun tätä projektia viimeksi tein.  ::) Jos ei olisi nuo satulat hankittuna, niin varmaan laittaisin vaikkapa Teslan satulat, kun niitä näyttää saavan puoli-ilmaiseksi.

Fordin peräkin asettui paikoilleen tänään. Vähän jännitti, kun ei ollut kuin aavistus miten tuo 9" vanne ja 235 leveä rengas tuonne koteloon tuon 8.8 perän kanssa mahtuu, mutta ainakin nyt näyttää olevan ihan hyvin tilaa ympärillä. Volvossa auttaa paljon se, kun siirtää akselia eteenpäin sen 15-20 milliä.  :+1:  Jarrukamat vielä puuttuu takaa. Vähän köppäisen näköiset ne Fordin uivat satulat, mutta kai ne menettelee.

Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.