Ruosteen poistoa ja pohjustusta

Aloittaja rb, 01 maaliskuu, 2020, 19:19

« edellinen - seuraava »

Sleepercooler

Kaikki on maksettu, niillä mennään....

cdi

Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 27 maaliskuu, 2020, 20:15Toimiiko esim tollanen sulanapito kaapeli lämmityksenä liemelle??

https://m.motonet.fi/fi/tuote/384685/Sulanapitokaapeli-2-metria

   No ei toimi kun se on tarkoitettu kylmävesijohdon sulanapitoon talviolosuhteissa. 

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 27 maaliskuu, 2020, 20:15Toimiiko esim tollanen sulanapito kaapeli lämmityksenä liemelle??

https://m.motonet.fi/fi/tuote/384685/Sulanapitokaapeli-2-metria
Kuten cdi sanokin tossa, niin ne taitaa olla nykyään pääosin ptc-vastusmalleja, joiden lämpeeminen loppuu siinä vähän nollan päällä. Tai ainakin teho laskee suhteessa lämpötilaan.
En varmasti oo.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Mecki - 26 maaliskuu, 2020, 14:22Joo, mielenkiintoista. Itse en ole vielä paljon ton soodan kanssa touhunnu, joten voi hyvinkin toimia ihan eri tavalla. Ei oo vielä kokemusta. Kiva vähän vertailla.

Elekrolyysin teho tulee amppeereista eikä jännitteestä. Virtahan riippuu tietysti jännitteestä mutta sitä voi myös säätää anodin pinta-alaa muuttamalla tai anodeja lisäämällä tai poistamalla. Se puhdistettavahan on katodi ja vakio. Jos itse metalliastiaa käyttää anodina niin silloinhan ei sen kokoon pysty vaikuttamaan.

Tuntuu vaan, että toi molekyylien pilkkominen sen tehon pääasiassa vie eikä siten ole kovin tehokas lämmön tuottaja. Se energiahan on siinä vedyssä, jonka voi sitten polttamalla palauttaa vedeksi.

Kerro sitten lisää kokemuksistasi niin ei tarvi ihan kaikkea aina itse kokeilla.
Vähän soodaa ja ihan vaan iso akkulaturi plus pari levynpalaa kohtioiksi. Hyvin puhdistu vanne kahdessa osassa. 35 vuotta seissy tallin takana, rälläkällä piti leikellä 05 Hakkapeliitta pois siitä...

En varmasti oo.

Mecki

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 28 maaliskuu, 2020, 01:14Vähän soodaa ja ihan vaan iso akkulaturi plus pari levynpalaa kohtioiksi. Hyvin puhdistu vanne kahdessa osassa. 35 vuotta seissy tallin takana, rälläkällä piti leikellä 05 Hakkapeliitta pois siitä...



Ihan samalla tavalla ja samoilla vehkeillä samoin tuloksin oon poistanu ruostetta käyttäen laimeaa lipeää elektrolyyttinä. Sillähän ei pitäisi elektrolyysin kannalta olla mitään merkitystä mitä litkua käyttää kunhan johtaa sähköä. Suolainen merivesikin toimii, mutta on sitten itse aika ruostuttavaa.

Sleepercooler

Osa harrastelijoita on käyttänyt ihan viemärinavaus ainetta ja liottanut  esim lohkon ja ym osia siinä, käsittääkseni lipeä ei poista ruostetta vesikanavista, joten jos tekis lipeä/sitruunahappo liuoksen tynnyriin ja laittaa lohkon likoomaan!

Onko tälläisestä liuoksesta jotain haittaa, toimiiko rasvan ja ruosteen poistossa???

Ja anteeksi tyhmyyteni, kiitos ja kumarrus..

Kaikki on maksettu, niillä mennään....

Mecki

Lipeä on alkali joka neutraloi hapon eli pillaat kaksi hyvää ainetta jos sekoitat. Ensin lipeää maalin, rasvan ja muun paskan poistamiseksi. Sen jälkeen puhtaalle ruosteelle happoa. Happo ei toimi hyvin liuottimena tai pesuaineena.

Sleepercooler

Lainaus käyttäjältä: Mecki - 01 toukokuu, 2020, 14:21Lipeä on alkali joka neutraloi hapon eli pillaat kaksi hyvää ainetta jos sekoitat. Ensin lipeää maalin, rasvan ja muun paskan poistamiseksi. Sen jälkeen puhtaalle ruosteelle happoa. Happo ei toimi hyvin liuottimena tai pesuaineena.
Kiitoksia, tätä vähän epäilinkin... Eli omat astiat...
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

Mecki







Ruosteen poistoa elektolyysillä sylinterin merivesi jäähdytyskanavista. Elektrodina 6 tuuman naula jossa nylonputkesta eristeet.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Mecki - 06 toukokuu, 2020, 16:05Ruosteen poistoa elektolyysillä sylinterin merivesi jäähdytyskanavista. Elektrodina 6 tuuman naula jossa nylonputkesta eristeet.
Tuota, miksi? Jos kanava oli auki, niin ihan turhaa poistaa siitä ruosteet, koska se ruostuu vaan syvemmälle ilman tosi hyvää pinnoitusta. Jos se oli ummessa, niin mekaaninen poisto näyttäs tossa kohteessa olevan mahdollinen.
En varmasti oo.

Mecki

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 07 toukokuu, 2020, 03:37Tuota, miksi? Jos kanava oli auki, niin ihan turhaa poistaa siitä ruosteet, koska se ruostuu vaan syvemmälle ilman tosi hyvää pinnoitusta. Jos se oli ummessa, niin mekaaninen poisto näyttäs tossa kohteessa olevan mahdollinen.

Melkosta näkkileipää oli kanavat täynnä. Poistan ruosteet että näkee kuinka pahasti on syöpynyt ja mitä materiaalivahvuuksia on jäljellä. Tarkoitus on sitten laittaa suljettu kierto glygolilla ja lämmönvaihtimella.

Henkilökohtaisesti haluan puhtaat ja ruosteettomat kanavat olipa sillä väliä tai ei.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Mecki - 07 toukokuu, 2020, 12:09Melkosta näkkileipää oli kanavat täynnä. Poistan ruosteet että näkee kuinka pahasti on syöpynyt ja mitä materiaalivahvuuksia on jäljellä. Tarkoitus on sitten laittaa suljettu kierto glygolilla ja lämmönvaihtimella.

Henkilökohtaisesti haluan puhtaat ja ruosteettomat kanavat olipa sillä väliä tai ei.
Suljettuun siirtyminen on hyvä peruste. Muuten niitä ei olis kannattanu hieroo kun vähän mekaanisesti.
En varmasti oo.

sössö

toi näyttää sellaselta että olisi saanu hiekkapuhallettua eikä tartte arpoa lähtikö nyt oikea kama oikeesta paikasta vai ei.

Mecki

Lainaus käyttäjältä: sössö - 07 toukokuu, 2020, 16:27toi näyttää sellaselta että olisi saanu hiekkapuhallettua eikä tartte arpoa lähtikö nyt oikea kama oikeesta paikasta vai ei.

Enpä hiekkapuhaltamalla ole onnistunut koskaan puhdistamaan vain ja ainoastaan sitä kohtaa mikä oli tarkoitus. Vahingot tahtoo olla suurempia kuin hyödyt. Sylintereitä ei ole tarkoitus porata (mäntiä ei enään noihin saa) eikä koneistettuja pintoja plaanata jos ei ole pakko, niin säästyy ylimääräiseltä shimmailulta.

Noihin kanaviin pääsee hyvin näkemään ja jos ei pääse, niin eipä siihen hiekkapuhalluskaan oikein onnistu.

Kuulostaa siltä ettet ole oikein paljon hiekkapuhallusta harrastanut. Oikeiden vehkeiden rikaaminen ja osien riittävä suojaaminen on aina projekti jo itsessään. Kaapissakin suuttimet ja syöttö aina vittuilee. Ja sitten se jälkien siivoaminen viekin lopun päivää eikä siitä pölystä pääse ikinä kokonaan eroon. Varsinkaan koneistettuja osia ja varsinkaan öljykylvyssä olevia koneistettuja osia en lähde kovin äkkiä puhaltelemaan.

Elektrolyysillä lähtee juuri se oikea kama ensin, kun se murtaa ruosteen irti ja se mitä se syö tervettä on marginaalista ja tuskin mitattavissa.

sössö

Olen sen verta harrastanut että kaikkine suojaamisineen se on yleensä vähiten aikaa vievä ja vaivattomin tapa poistaa pinnalta ei haluttu aines. Varsinkin kun toikin käikäle on melko yksinkertanen.