Ruosteen poistoa ja pohjustusta

Aloittaja rb, 01 maaliskuu, 2020, 19:19

« edellinen - seuraava »

rb

Letukkaan tuli vähän parenmpia aihioita, mutta jotenkin nekin on puhdistettava / käsiteltävä, ettei tuleva uusi maalaus heti parin vuoden jälkeen ala kukkimaan:

Eli noi saumat:

Joissa pintapelti on kantattu sisäkehikon päälle.

Pinnathan saa puhtaaksi puhaltamalla, mutta onko noiden saumojen kanssa oikein muuta vaihtoehtoa, kun vähän raotella niitä ja ujuttaa sinne sitten vaikka sitruunahappoa?

Vai saisko ton koko luukun upotettua johonkin altaaseen?



Jolloin jokainen neliösentti tulisi käsiteltyä.





 



 

Sleepercooler

Itse ehkä upottaisi esim vaikka sitruunahappo altaaseen,silloin sais ainaki kaikki ruosteet pois sisäosista, mutta ruoste suojaus on sit toinen juttu...

On siinakin vitullinen homma poistaa tuo pinta pelti, silloin sais ainakin ruostepohjan joka paikkaan....
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

cdi

 Mä tekisin muovista altaan ja kidesooda liuoksen ja elekrolyyttinen puhdistus käyntiin....akkulaturi varmasti löytyy itteltä.....luulisin.

rb

Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 01 maaliskuu, 2020, 19:28On siinakin vitullinen homma poistaa tuo pinta pelti, silloin sais ainakin ruostepohjan joka paikkaan
Sitä kanssa mietin, että onko se ainoa varma tapa.

Sithän kaikki saisi mekaanisesti putsattua joka puolelta ja pintakäsiteltyäkin siten, että sitä tököttiä on varmasti joka paikassa..  ::)

Camino79

Ja samassa altaassahan sä sit voit elektrolyysillä suojatakin sen? Sinkki tms mikä onkaan oma valinta. Pintapellistä/maalattavilta alueilta sit vaan poistaa tarvittaessa?
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Pertti K

Tarviikos se sen kummempaa allasta kuin paksuhko muovi lattialle ja lankut luukun ympärille reunoiksi. No tuo "lippa" jää pinnalle jos ei tee reilun syvää, mutta sen voisi ehkä käsitellä erikseen.
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Jussi

Kuvasta ei nyt oikein näy tuon ruosteen vakavuusaste.
Mutta ehken putsaisin vaan hyvin noi näkyvät alueet, hyvä pohjamaali, sitten tiukka sikafleksi reunasauman päälle ja pintamaalaus. Sen jälkeen edelleen noin selällään asennossa tahmaantuva ML öljykotelosuoja valutellen joka nurkkaan ja vaikka vielä vähän reunasauman lämmittelyä puhaltimella. Jahka se on kuivanu, niin tukirautojen välistä näkyvät maalit puhtaaksi vaikka tärpättirätillä.
En varmasti oo.

Järki

Lainaus käyttäjältä: rb - 01 maaliskuu, 2020, 19:19Letukkaan tuli vähän parenmpia aihioita, mutta jotenkin nekin on puhdistettava / käsiteltävä, ettei tuleva uusi maalaus heti parin vuoden jälkeen ala kukkimaan:

Eli noi saumat:

Joissa pintapelti on kantattu sisäkehikon päälle.

Pinnathan saa puhtaaksi puhaltamalla, mutta onko noiden saumojen kanssa oikein muuta vaihtoehtoa, kun vähän raotella niitä ja ujuttaa sinne sitten vaikka sitruunahappoa?

Vai saisko ton koko luukun upotettua johonkin altaaseen?



Jolloin jokainen neliösentti tulisi käsiteltyä.

Pietarsaaressa on joku firma, mikä tuommosia osia upottelee altaassa jossain liemessä. Maksaa jonkin verran....  Nuo reunasaumatkin puhdistuu ruosteesta, ja maalit lähtee.
Peltiosia tykkään tehdä

juhapih

Elektrolyysissä on se huono puoli, että jos/kun on koteloita tai kaksinkertaisen pellin taakse piiloon jääviä "varjoalueita" niin sähkövirta ei vaikuta niihin ja sitten se alue jää putsaantumatta.
Sitruunahapolla ei tuota ongelmaa ole, jos pinta on hapossa, niin ruoste lähtee.

Jussi

Kuten sanoinkin jo, en lähtis mihinkään allaskäsittelyyn, jos ei aio erotella tukirankaa ja ulkopeltiä. Sinne väliin kun ei saa hyvin mitään tilalle, jos ne vähätkin alkuperäset maalitkin poistuu. Ja sen mitä siinä altaassa onkaan, poistaminen sieltä reunasaumasta on todella vaikeaa/hidasta.
En varmasti oo.

Mecki

Lainaus käyttäjältä: Järki - 01 maaliskuu, 2020, 21:40Pietarsaaressa on joku firma, mikä tuommosia osia upottelee altaassa jossain liemessä. Maksaa jonkin verran....  Nuo reunasaumatkin puhdistuu ruosteesta, ja maalit lähtee.

StripAll on liemen nimi. Tulee Norjasta, Jälleenmyyjä Suomessa Uudessakaarlepyyssä:

 Diamantborrning T. Fagerudd AB Lybecksgatan 19 66900 Nykarleby
Telefon: +358 400 660323 E-post: post@stripall.fi

Todella hyvin toimivaa tavaraa, itsellä ollut 200 litraa käytössä jo pitkään. Kannattaa tutustua: http://www.drakechemicals.no/produkter/stripall/eksempelbilder-stripall/

Öljytynnyrissä saa hyvin vaikka V8 lohkon keiteltyä, kapeassa tankissa ovet ja luukut kun vähän kääntelee välillä. Ei tarvitse olla niin helvetin paljon sitä litkua kun on aika hintavaa. Lämmitys irrallisella kattilan lämmitysvastuksella. Lähtee rasvat ja paskat, maalit ja massat, ja ihme kyllä myös ruoste samalla kertaa.

Tommilla on tulossa tankki, johon saisi koko korin upotettua.

skyhigh

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 01 maaliskuu, 2020, 19:43Ja samassa altaassahan sä sit voit elektrolyysillä suojatakin sen? Sinkki tms mikä onkaan oma valinta. Pintapellistä/maalattavilta alueilta sit vaan poistaa tarvittaessa?
Olihan tämä sarkasmia, olihan. Ei tämmösiä todellakaan sinkitä kotioloissa, jos nyt on kannattavaa sinkitä mitään muuta kun mielenkiinnosta ja kokeilun vuoksi. Tuohan vaatisi sinkkikylpyäkin jo kuution ja virtaa 200-300 amppeeria. En lähtisi siihen urakkaan.

Ja lisäys.
Ja sinkkiä ei menisi yhtään sinne pellien väliin. Kotelorakenne muodostaa Faradayn häkin jonka sisälle sähkö ei mene, aivan kuten juhapih jo tuossa aivan oikein toi esille.

Sleepercooler

Mites tän ruosteenpoiston kanssa on edetty??
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

cdi

Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 22 maaliskuu, 2020, 20:13Mites tän ruosteenpoiston kanssa on edetty??

coronasta johtuen siirretty hamaan tulevaisuuteen.

Mecki

Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 22 maaliskuu, 2020, 20:13Mites tän ruosteenpoiston kanssa on edetty??
Koko ajan on palikoita kylvyssä. Projektit edistyy vaikka makaa sohvalla.