Koko harrastuksen tulevaisuus hyvä?

Aloittaja redneck1, 27 kesäkuu, 2020, 15:19

« edellinen - seuraava »

Camino79

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 04 elokuu, 2020, 18:41Tämä juuri.

Pommeja tai ei, silti jokainen auto voi tuoda yllätyksiä mukanaan. Harva myy täysin ehjää autoa. Usein näyttää heti menevän jotain vaihtoon.


Tiedän useammankin tapauksen kun tuttu/kaveri on myynyt oikeasti täysin ehjän auton ja ihan puhtaasti vaihtelun vuoksi. Toki hintakaan ei ole hinnat alkaen ollut mutta kaupaksi on mennyt jopa pyydetyllä summalla.

Itsellä ei tule koskaan olemaan varaa eikä edes halua ostaa valmiiksi rakennettua autoa, koska ei se tunnu omalta ellei sitä ole itse rakentanut. Lyhyt kollaasi tän hetken vekottimista; Caminosta maksoin 700€ nykyinen hinta varmaankin nolla perään, capricesta maksoin 1500€, nykyinen hinta realistisesti ~5-6keuroa, opeliksit on todella vaikea määritellä mutta niihin mennyt hankintahinnassa tähän mennessä ~600€ (3kpl 60-luvun opelia), sitsueisonista maksoin vajaan tonnin, silti en alle 2keuron päästä käsistäni ja sen tuleva kone nyt on taas aivan oma lukunsa (omakustannehinta tällä hetkellä 6keuroa)...

Mutta jokaisella kamppeella on oma tarinansa ja sen myötä tällä hetkellä yksikään ei ole VARSINAISESTI kaupan. Toki kaikkihan on myynnissä jos hinta miellyttää  ;D

Mutta nollabudjetilla ja ennenkaikkea nolla-tason osaamisella kattelisin suosiolla hyväkuntosta mulkosilmä-corollaa käyttikseksi ja miettisin sit sitä harrasteautoa uudelleen...
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 04 elokuu, 2020, 07:51Ja meinaat että 18kesäseltä löytyy käteisenä edes se 6kiloa?
ruotsissa voi olla monellakin.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 04 elokuu, 2020, 23:24Tiedän useammankin tapauksen kun tuttu/kaveri on myynyt oikeasti täysin ehjän auton ja ihan puhtaasti vaihtelun vuoksi. Toki hintakaan ei ole hinnat alkaen ollut mutta kaupaksi on mennyt jopa pyydetyllä summalla.

Itsellä ei tule koskaan olemaan varaa eikä edes halua ostaa valmiiksi rakennettua autoa, koska ei se tunnu omalta ellei sitä ole itse rakentanut. Lyhyt kollaasi tän hetken vekottimista; Caminosta maksoin 700€ nykyinen hinta varmaankin nolla perään, capricesta maksoin 1500€, nykyinen hinta realistisesti ~5-6keuroa, opeliksit on todella vaikea määritellä mutta niihin mennyt hankintahinnassa tähän mennessä ~600€ (3kpl 60-luvun opelia), sitsueisonista maksoin vajaan tonnin, silti en alle 2keuron päästä käsistäni ja sen tuleva kone nyt on taas aivan oma lukunsa (omakustannehinta tällä hetkellä 6keuroa)...

Mutta jokaisella kamppeella on oma tarinansa ja sen myötä tällä hetkellä yksikään ei ole VARSINAISESTI kaupan. Toki kaikkihan on myynnissä jos hinta miellyttää  ;D

Mutta nollabudjetilla ja ennenkaikkea nolla-tason osaamisella kattelisin suosiolla hyväkuntosta mulkosilmä-corollaa käyttikseksi ja miettisin sit sitä harrasteautoa uudelleen...
mulkosilmässä kunnon japsitekniikka vielä vaan taka-akselipalkit alkaa nyt olla ton ikäsissä se juttu
Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 04 elokuu, 2020, 14:17Pilkkahinnalla on lähtenyt. Uskon kuitenkin ettei se hankinta hinta ollut se ainut asia, johon sitä rahaa on palanut. Muita kuluja löytyy kyllä aina, mutta sitten jos ostaa sellaisen auton jossa on enemmän tekemistä. Hinnoista päätellen on tekemistä löytynyt ihan tarpeeksi.
se on vähä vaikeeta tietää paljonko ne muut kulut on, ne on joko ihan älyttömästi tai sitte ei kovin paljoa. Delttassa ei mulla ollu hirveemmin vaikka oli nettiauton halvin ei mattamusta yksilö. Kalliimmat mitä kävin kattomassa oli paskempia.

Linccolnissa oli myyjälle tapahtunu perinteisesti, oli ostettu jonkun kaverin kanssa auto mikä laitetaan kuntoon. Ei ollu kumpika kai osannu oikeen mitään eikä ollu tiloja eikä työkalujakaan. Jotain ovenlukkoja oli vaihdettu jossain korjaamolla, muistaakseni n.700 euron lasku oli siitäkin tullu. Paljon siinä kyllä on ollu tekemistä mutta nyt alan olemaan jo voiton puolella...ja olen sitä nyt tehnyt enemmän tai vähemmän aktiivisesti joku 3 vuotta.

Kyrpov

Autoilun kulutkin tajuaa paremmin kun on itsellä auto ja sitä huoltaa/ylläpitää/korjaa ym verot ja vakuutukset.
Sinä vain

sössö

ja polttoaine varmaan suurin, varsinki jos katotaan jotain isokoneisia 70 luvun autoja. Jos siis sen auton saa rempattua sellaseksi että sen saa liikenteeseen ja pidettyä siellä.

Ragnar Ök

Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 elokuu, 2020, 00:18ja polttoaine varmaan suurin, varsinki jos katotaan jotain isokoneisia 70 luvun autoja. Jos siis sen auton saa rempattua sellaseksi että sen saa liikenteeseen ja pidettyä siellä.
Itse aloittelin "autoharrastajan" uran ostamalla 17v Volvo Amazonin kun siihen oli juuri ja juuri varaa. Sillä mentiin yli puol vuosikymmentä kunnes vaihdoin yllämainittuun 70-l isokoneiseen jenkkiin kun sellanen piti saada. Alun hienouden jälkeen (muutama vuos) alko pikkuhiljaa v*tuttaa. Rahat oli aina loppu vaikka ennen olin mielestäni pärjänny ok balanssissa. Sitten alko tulla tunne että olen ko. pirssillä  aina matkalla bensa-asemalta toiselle ja fiilis oli kuollu.

Takaisin vanhempiin euroautoihin+ vanhat mp:t ja harrastamisen ilo palautui.
Nyt olisi rahaakin enempi käytössä noihin "käyttökuluihin", mutta suurin palo #pitääollaveekasi meni jo  :)
Don't start what you can't finish.

sämpy

^ Vähän sama historia kuin yllä. Ei se ole harrastamisen iloa, jos ei ole mihinkään varaosiin varaa saati nätistämisosiin. Mutta monilla kavereilla oli kunnon duunit ja niillä oli varaa jenkkeillä, joten kunnia sinne että harrastus pysyi hengissä vaikka ite jouduinkin kyttäämään lahjoitettavia euroraatoja keltaisesta pörssistä.

Niistä kavereista monet on sittemmin hylänneet harrasteet ja tullut perheet ja talot ja lomamatkat. Itse pikemminkin päässyt vihdoin kiinni sinne parempaan kalustoon tai ainakin matkalla.

Miten sitten oma into säilyi läpi rutiköyhien nuoruusvuosien, kun kaikki aika meni käyttöharrasteen harsimiseen että pääsi jollain töihin? Sen kun tietäisi ja osaisi purkittaa sen draivin..

Tuskin noi kaikki 124 mesetkään tuolla kylillä liikkuu pelkästään tankkaamalla, eiköhän joku iltaisin ruuvaa niitäkin.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Ragnar Ök - 05 elokuu, 2020, 06:57Itse aloittelin "autoharrastajan" uran ostamalla 17v Volvo Amazonin kun siihen oli juuri ja juuri varaa. Sillä mentiin yli puol vuosikymmentä kunnes vaihdoin yllämainittuun 70-l isokoneiseen jenkkiin kun sellanen piti saada. Alun hienouden jälkeen (muutama vuos) alko pikkuhiljaa v*tuttaa. Rahat oli aina loppu vaikka ennen olin mielestäni pärjänny ok balanssissa. Sitten alko tulla tunne että olen ko. pirssillä  aina matkalla bensa-asemalta toiselle ja fiilis oli kuollu.

Takaisin vanhempiin euroautoihin+ vanhat mp:t ja harrastamisen ilo palautui.
Nyt olisi rahaakin enempi käytössä noihin "käyttökuluihin", mutta suurin palo #pitääollaveekasi meni jo  :)



Tuo on ihan totta. Harrastaa voi (ja oikeastaan pitääkin) lompakon mukaan, tarkoittaa se sit vanhaa volvoa, opelia tai ihan mitä vaan.

Lähimmäs jenkkifiilistä pienellä rahalla pääsee varmasti opelilla koska ne on edelleenkin ainakin omaan silmään hintaansa ja varaosien saatavuuteen nähden edullisia eikä edes rumia. Volvot helppoja harrastaa kun osia löytyy pilvinpimein mutta hyvillä yksilöillä hankintahinta nykyään jo melko korkea (PV ja amazon siis lähinnä).

Jenkit on harrasteena yleisesti ottaen kalliita lähinnä ylläpidollisesti/bensanhintojen takia mutta päivääkään en pois vaihtais. Ennenkin sen sanonut mutta yhtenäkään aamuna ei ole vituttanut hypätä käppyrän soffapenkille kun oon töihin lähteny, verraten noihin kinnereihin millä on "joutunu" kulkemaan  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 05 elokuu, 2020, 07:38Tuo on ihan totta. Harrastaa voi (ja oikeastaan pitääkin) lompakon mukaan, tarkoittaa se sit vanhaa volvoa, opelia tai ihan mitä vaan.

Lähimmäs jenkkifiilistä pienellä rahalla pääsee varmasti opelilla koska ne on edelleenkin ainakin omaan silmään hintaansa ja varaosien saatavuuteen nähden edullisia eikä edes rumia. Volvot helppoja harrastaa kun osia löytyy pilvinpimein mutta hyvillä yksilöillä hankintahinta nykyään jo melko korkea (PV ja amazon siis lähinnä).

Jenkit on harrasteena yleisesti ottaen kalliita lähinnä ylläpidollisesti/bensanhintojen takia mutta päivääkään en pois vaihtais. Ennenkin sen sanonut mutta yhtenäkään aamuna ei ole vituttanut hypätä käppyrän soffapenkille kun oon töihin lähteny, verraten noihin kinnereihin millä on "joutunu" kulkemaan  :D
mistä opeleista oikeen puhut? Kasarirekordit alkaa olla parissa tonnissa ja vanhemmat reilusti enemmän. Jenkkitunnelmaaa noniinno, olihan niitä kasimalleja ja admiralia commodoreja ym mitkä nyt aikalailla jenkin näkösiä mutta ei ne ilmasia ole
Sinä vain

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 05 elokuu, 2020, 10:49mistä opeleista oikeen puhut? Kasarirekordit alkaa olla parissa tonnissa ja vanhemmat reilusti enemmän. Jenkkitunnelmaaa noniinno, olihan niitä kasimalleja ja admiralia commodoreja ym mitkä nyt aikalailla jenkin näkösiä mutta ei ne ilmasia ole


Ei nuo 60-luvun rekorditkaan vielä hinnankirossa ole. Ykköstonneissa selkeästi ja jos kelpaa vähän projektikuntonen niin puhutaan enää satasista. Ite maksoin 64 farkusta satkun rullaavana ja 67sedanista hyvitin 500 töinä. Toinen 64 farkku tuotiin pihaan ilman edestä varaosiksi aiemmalle.

Toki jos kapitäniä tai admiralia kattelee niin onhan niillä hintaa kun tarjontakin on vähäisempää. Ja eikä tikkukoneella varustettu kadettikaan ole huono vaihtoehto ekaksi "käyttöharrasteeksi".

Ja on niissä sitä jenkkifiilistä soffajakkaran, rattivaihteiden ja matomittarin muodossa siinä missä pv:ssä tai amassakin. ;)  Metrituhnusten hinnoista ja osien saatavuuksista ei oo mitään hajua mutta toki nekin esmes crownien kanssa edustaa sitä oman aikansa fiilistä eikä ollenkaan huonoja vaihtoehtoja jos pitää vanhempi/persoonallisempi kampe saada persien alle  ::)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

1320

Vanhoja Euroautoja saa tosiaan kohtuurahalla, ja onhan sielläkin hienoja korimalleja pitkä rivi. Euroista varmaan Opelit, Vauxhallit, Fordit ja Volvot on itselle mielenkiintoisimpia kamppeita, ja niitä näyttää saavan usein kohtuu edukkaasti.

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 05 elokuu, 2020, 10:57Metrituhnusten hinnoista ja osien saatavuuksista ei oo mitään hajua mutta toki nekin esmes crownien kanssa edustaa sitä oman aikansa fiilistä eikä ollenkaan huonoja vaihtoehtoja jos pitää vanhempi/persoonallisempi kampe saada persien alle  ::)

MetriFordeja katselin vähän joskus sillä silmällä, että jos olisi käyttikseksi ostanut. Muistaakseni joidenkin kulutusosien saatavuuden kanssa oli vähän haasteita, niin hautasin ajatuksen. Olisko ollut niin, että etupään puslia ja niveliä oli hieman hankalasti saatavilla. Mun mielestä käyttöauton pitää olla sellainen, että osia saa helposti.
Tradition Never Goes Out of Style!

Kyrpov

Pikanen nettiautotus kerto jotta jos ei mitään projektia halua niin ei tollanen nyt juuri halvemmaksi tule kuin leppäjeeppi tai muu hinnat alkaen jenkkimalli leimattuna. Varusteitakin saa ja ympäri vuoden ajovalmius parempi imho
Sinä vain

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 05 elokuu, 2020, 11:58Pikanen nettiautotus kerto jotta jos ei mitään projektia halua niin ei tollanen nyt juuri halvemmaksi tule kuin leppäjeeppi tai muu hinnat alkaen jenkkimalli leimattuna. Varusteitakin saa ja ympäri vuoden ajovalmius parempi imho


Juu mutta se leppä syö sitä bensaa tuplat mikä tässä nyt oli pointtina kun lähdettiin hakemaan sitä kulu-vertailua että kestäis perse ajellakin  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sössö

Mahtaako ihan tuplia viedä verrattuna johonkin amatsooniin?