Heinäkoneet/ruohonleikkurit, jyrsimet

Aloittaja Gary Grand, 29 kesäkuu, 2020, 13:18

« edellinen - seuraava »

Jussi

Mulla on aika hyvä muovirunkonen toi työnneltävä ja on siinä vetokin. Korkeudelle pikasäätö ja sillai moderni. Mutta siitä on akseli ollu pitkään kiero ja se ravistellu koneenkin hölpäksi kiinnitykseltään. Nyt se on kyllä lisäpuntilla aika tasapainossa, mutta meluaa ja käy mielellään liian kovaa kaikki kaasuun vaikuttavat löysättynäkin.
Lähinnähän tää taitaa olla konsultaatiokysymys @rb lle, et kannattaskohan tohon Quatro 40 koneeseen yrittää vielä jotain perushuolto/korjausta, vai onkohan jo aika heittää se romulavalle... Sen verran se kyllä vieläkin värisee, et jos tankkaa täyteen, niin korkin ilmarei'istä suihkaa bensaa aika pitkään.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 11 elokuu, 2024, 23:37Mulla on aika hyvä muovirunkonen toi työnneltävä ja on siinä vetokin. Korkeudelle pikasäätö ja sillai moderni. Mutta siitä on akseli ollu pitkään kiero ja se ravistellu koneenkin hölpäksi kiinnitykseltään. Nyt se on kyllä lisäpuntilla aika tasapainossa, mutta meluaa ja käy mielellään liian kovaa kaikki kaasuun vaikuttavat löysättynäkin.
Lähinnähän tää taitaa olla konsultaatiokysymys @rb lle, et kannattaskohan tohon Quatro 40 koneeseen yrittää vielä jotain perushuolto/korjausta, vai onkohan jo aika heittää se romulavalle... Sen verran se kyllä vieläkin värisee, et jos tankkaa täyteen, niin korkin ilmarei'istä suihkaa bensaa aika pitkään.
Akselin oikaisu on pikkuhomma, ei kauan nokka tuhise. Varmaan alkaa muovirunko kyllä olla pehmyt, jos on pitkin vääntyneellä akselilla ajettu.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 11 elokuu, 2024, 23:40Akselin oikaisu on pikkuhomma, ei kauan nokka tuhise. Varmaan alkaa muovirunko kyllä olla pehmyt, jos on pitkin vääntyneellä akselilla ajettu.
Oon kerran jo oikassu sen, ei ollu ihan helppo. Lisäpunttia vaati silti vielä. Mietin vaan et viittiskö vanhaa vielä yrittää elvyttää. Toimivahan se kyllä edelleen on.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 11 elokuu, 2024, 23:45Oon kerran jo oikassu sen, ei ollu ihan helppo. Lisäpunttia vaati silti vielä. Mietin vaan et viittiskö vanhaa vielä yrittää elvyttää. Toimivahan se kyllä edelleen on.

Kun tuun käymään, niin otan ex. työpaikalta tai kaverin korjaamolta sen oikaisupenkin mukaan. Sillä kyllä on melkoisen helppo oikoa. Ja kyllä pitäis kestää oikaista uudestaankin, Briggsi antaa luvan oikoa akseli 6 kertaa, sitten pitää vaihtaa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 11 elokuu, 2024, 23:49Kun tuun käymään, niin otan ex. työpaikalta tai kaverin korjaamolta sen oikaisupenkin mukaan. Sillä kyllä on melkoisen helppo oikoa. Ja kyllä pitäis kestää oikaista uudestaankin, Briggsi antaa luvan oikoa akseli 6 kertaa, sitten pitää vaihtaa.
Siinä on jo S-mutka, voi olla vähän ikävä. Kokenu niin monta äkkipysäystä kantoon.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 11 elokuu, 2024, 23:51Siinä on jo S-mutka, voi olla vähän ikävä. Kokenu niin monta äkkipysäystä kantoon.

No tuo S tietysti vähän hidastaa, mutta saattaa sekin olla oikaistavissa. Ehkä joutuu jotain kikkailemaan tai sitten pitäis tehdä työkalu. Eikös noita löydy "ehjiä" koneita välillä romulavoiltakin tai noutohintaan kun joku siivoilee paikkoja. Jos siis viitsii rakennella, eipä ihan älyttömiä maksa uusikaan.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 11 elokuu, 2024, 23:55No tuo S tietysti vähän hidastaa, mutta saattaa sekin olla oikaistavissa. Ehkä joutuu jotain kikkailemaan tai sitten pitäis tehdä työkalu. Eikös noita löydy "ehjiä" koneita välillä romulavoiltakin tai noutohintaan kun joku siivoilee paikkoja. Jos siis viitsii rakennella, eipä ihan älyttömiä maksa uusikaan.
Taitaa mulla olla itelläkin pari vanhempaa mallia ja pikkasen vähemmällä teholla. Mahtaskohan niistä sopia akseli... Jos jaksas innostua purkaileen niitä. Pitäs kyllä alottaa vasta syksyllä, jos into laantuu kesken puuhan...
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 12 elokuu, 2024, 00:06Taitaa mulla olla itelläkin pari vanhempaa mallia ja pikkasen vähemmällä teholla. Mahtaskohan niistä sopia akseli... Jos jaksas innostua purkaileen niitä. Pitäs kyllä alottaa vasta syksyllä, jos into laantuu kesken puuhan...

Sivuventtiilikoneista varmaan käy keskenään. Kansiventtiilikoneeseen ei kyllä varmaan sv koneen akseli käy. 
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 12 elokuu, 2024, 00:08Sivuventtiilikoneista varmaan käy keskenään. Kansiventtiilikoneeseen ei kyllä varmaan sv koneen akseli käy. 
Sivuvenallinen se toi Quatrokin vielä on. Siinä on vaan jotain turhia koristekoppia lisätty päälle.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 12 elokuu, 2024, 00:11Sivuvenallinen se toi Quatrokin vielä on. Siinä on vaan jotain turhia koristekoppia lisätty päälle.

Sattais vanhaan alakertaan saada kasattua nuo uudemman romut, niin ehkä tulis sen uudemman tehotkin. Jos ovat saman kokoisia. Nokan ja puristuksen eroija en tiedä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 12 elokuu, 2024, 00:16Sattais vanhaan alakertaan saada kasattua nuo uudemman romut, niin ehkä tulis sen uudemman tehotkin. Jos ovat saman kokoisia. Nokan ja puristuksen eroija en tiedä.
Tossa on se lähtö sivussa vedolle, tuleekohan siitä eroja sisuksiin? Tosin toisessa jemmakoneessakin taitaa olla vetolähtö...
Pitäs kyllä varmaan vielä muistaa missä ne koneet on...
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 12 elokuu, 2024, 00:19Tossa on se lähtö sivussa vedolle, tuleekohan siitä eroja sisuksiin? Tosin toisessa jemmakoneessakin taitaa olla vetolähtö...
Pitäs kyllä varmaan vielä muistaa missä ne koneet on...
Niin se on sitä mallia. Niitä on vähemmän kyllä tyrkyllä. Usein, etenkin nykyään, on akselilla terän yläpuolella hihna vedolle. Ja se hihna tykkää olla siellä heinäp...ssa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 12 elokuu, 2024, 00:22Niin se on sitä mallia. Niitä on vähemmän kyllä tyrkyllä. Usein, etenkin nykyään, on akselilla terän yläpuolella hihna vedolle. Ja se hihna tykkää olla siellä heinäp...ssa.
Ehkä mä oottelen et nurmikko kuuraantuu ja palaan sit miettimään asiaa uudestaan. Jos purkaa, niin tulispa vaihdettua öljytkin. Ja ehkä putsattua ilmanputsarikin.
En varmasti oo.

rb

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 11 elokuu, 2024, 23:37Nyt se on kyllä lisäpuntilla aika tasapainossa, mutta meluaa ja käy mielellään liian kovaa kaikki kaasuun vaikuttavat löysättynäkin.
Varmaan ravistanut imuputken irti tai poikki.
Qatro ja Sprint on 10 kuutiotuuman moottori, kun taas Classic 9 kuutiotuumaa.
Kympeissä on ohuempi akselin kaula, millä on saatu vähän iskua lisää, mut ne käy kyllä ristiin, kun vaihtaa samalla veivin.
Mallinumeron kaks ekaa = moottorin tilavuus kuutiotuumina.
 

LPR

Lainaus käyttäjältä: rb - 12 elokuu, 2024, 08:13Varmaan ravistanut imuputken irti tai poikki
Aika helpolla katkeaa nuo imukaulat, jos on akseli vääntynyt. Ja kun tilailee uutta, niin pitää kahtoa onko kantikkaalla vai pyöreällä reiällä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20