Harri S:n El Camino ja pienkoneosasto

Aloittaja Harri S, 25 heinäkuu, 2020, 20:47

« edellinen - seuraava »

palontie

Paljonko tollasilla on toimintasäde yhdellä latauksella?
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Tuolla isolla DIY 10Ah akulla 20-30km kuskin painosta, ajomaastosta yms. ruippuen.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

Peto

Lainaus käyttäjältä: palontie - 24 toukokuu, 2024, 17:49Vakiota tarkoitin.
Vakiona tais olla alle 10km. Toinen likka halusi uuden akuutin ja toinen "Kontio" fatin. Siinä uudessa skuutissa range ilmoitettu 40km, mikä on varmaan lähellä todellisuutta. Sen hinta ovh:799€ mut oli nyt tarjouksessa 499€

Harri S

Vakio akku on vain 4Ah joten range reilu kolmasosa tuosta itsetehdystä.

Kontion vakioakku on muistaakseni 12Ah jolla käytännön kantama jää 30km tai alle. Long range versiossa 20Ah jolla se 40km on mahdollista.
Toki ajolaite, ajonopeus, kuskin paino, vastatuuli ja ajomaasto vaikuttaa kantamaan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kävin tpissapäivänä ostamassa uuden mutta varaosiksi puretun halppiskopion E-Wayn 3530 laudasta. Mallihan on samaa sarjaa Xuaomin kanssa. Koetin sitä elvytellä yhdellä vanhalla controllerilla ja akulla mutten saanut toimimaan.



Tilasin jo muutamalla kympillä uudet sähköosat kiinasta mutta aamulla kirkastui ajatus yhdistää tuo rakentamani kaksimoottorinen Swoop ja tämä hieman suurempikokoinen lauta moottoreineen koska 250W 8,5"
halppismoottori ei riitä kiskomaan  täysikokoista kuskia ylämäkeen. Swooppi on hieman liian pieni aikuisen käyttöön ja siksi vedin sillä viikko sitten kunnon pannut ja  sain siinä rytäkässä melkoiset lyöttymät.

Mulla oli yksi joskus korjaamani freeebie napamoottorinja hetken sitä käsissä pyriteltyäni vakuutuin että tuosta saa modattua uuteen projektiin 8,5" takamoottorin johon saa ympättyä jopa toimivan levyjarrun halppislaudan takajarrusta.
Koska kyseessä on Segwayn 250W etuoottori vaatii se reilusti pidemmän akselin jotta sen saa sopimaan takahaarukkaan.
Siispä mittalilujen jälkeen purin moottorin osiksi. Staattorista akseli pois korjaamoprässissä.









Hain Puuilosta moottoriin uudet laakerit, vedettyä akselia ja 35/55mm teräsholkin.
Akselista sorvasin uuden pidemmän akselin ja holkista sopivan väliadapterin jarrulevylle jonka ruuvasin napamoottorin kylkeen. Moottorin kuorta pihi hieman jyrsiä sisältä jotta sinne sai sopimaan adapterin ruuvit.
Uuteen akseliin tein tiheän 1,5mm nousun 12mm kierteet ja akselille saman kierteen omaavat mutterit vanhoista kruunumuttereista. Akselille piti porata läpireikä johtosarjalle ja ura staattorin kiilalle. Uuden akselin painoin prässillä kiinni staattoriin ja lukitus seegerirenkaalla.







Holkista tuli lopulta noin 10mm paksuinen jolla jarrulevy asettuu mahdollisimman lähelle takahaarukkaa. 5mm kierteet tein sekä kiinnitykselle että myös jarrulevylle.













Takahaarukkaan avasin rälläkällä lovet akselille johon puoelstaan tein viilalla molempiin päihin tasopinnat jotta akseli ei pääse pyörähtämään haarukassa. Haarukassa oli valmiina sopivalla hahlolla olevat teräksiset ruuvikiinkitteiset lukituslevyt jota käänsin vain toisinpäin jotta ne lukitsee akselin paikalleen vaikka moottorin akselimutterit löystyisivätkin ajaessa irti.





Jarrusatulan takaosasta piti mirkelöidä muutama milli tavaraa pois ettei se osu napamoottorin kylkeen mutta loppujen lopuksi rakenteesta tuli toimiva ja tilaa jäi jarruosien ja haarukan sekä napamoottorin kuoren väliin parisen milliä.





Tuohon vanteelle sopii halppislaudan alkuperäinen 8,5" kennokumirengas tai ilmakumirengas ja tarvittavan ohjauselektroniikan, sähköiset kaasu- ja jarrukahvat ja tekemäni suurtehoakun otan tähän siitä kaksimoottoriaeata Swoopista. Huomenna pääsee testaamaan niiden yhteensopivuutta näihin moottoreihin.
Lisäksi tässä on nyt modattuna laudan alkuperäinen takalevyjarru ja takalokasuoja yms. orkkiskilkkeet sopii paikalleen moottorista huolimatta.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Xiaomin peitelevyt sopi hienosti takahaarukkaan ja samalla sain kruunumutterit piiloon. Samalla laitoin vanteelle kennokumirenkaan jonka otin uuden laudan alkuperäisestä takavanteesta.



Sitten alkoi kunnon elekroniikkasavotta jossa ensiksi purin sähköt pois Swoopista ja testasin että molemmat moottorit toimii Swoopin sähköillä. Toimi ne mutta pyörivät väärään suuntaan. Tunnin vaihtelin vaihde ja hall-johtoja eri järjestyksiin kunnes sain molemmat moottorin toimimaan kuten kuuluukin.



Sitten alkoi piuhasavotta jossa ujutin kahden laudan sähköjohdot laudan alkuperäisten johtojen rinnalle koska halusin saada laudan alkuperäisen ohjaustangossa olevan latausportin käyttöön ja sen johto oli laudan alkuperisessä pääkaapelissa jota en halunnut rakentaa kokonaan uudestaan.
Akkukotelo tuli kyllä lopulta piripintaan täyteen tavaraa koska se oli hieman Swoopia kapeampi. Xiaomin vastaava on aika väljästi aseteltu. Toki Xiaomin akun kapasiteetti on pikkukennoilla puolet tuosta itsetehdystä 10Ah  21700 akusta.







Taas meni tunti hukkaan sähkövikaa etsielessä joka paikallistui mustuneeseen pääsulakkeeseen. Vian löytymisen jälkeen pääsin keoajolle ja onnistuneen testin jälkeen kannibalisoin Xiaomista akkukotelon pohjan tähän koska tähän ostettu uusi pohja on vasta matkalla Suomeen.

Laitoin kaksi kaasukahvaa ja sähköjarrunkahvan paikalleen ja tupit sun muut saattoi kasata paikalleen. Tanko tuli ihan täyteen erilaisia kontrolleja.
Sommittelin toisen näytön piirilevyn koeajoja varten roudarinteipin sisään ettei piirilevy mee oikkariin ja työnsin sen ohjaustangon sisään ja toisen teippasin päällimmäiseksi ja ohjausnapit roikkuvat vielä johtojen varassa.



Teen tuohon vielä siistin konsolin jossa painonapit tulee suojaan kumituttien alle ja josta niitä on helppo käyttää.
Muutaman kilsan lenkillä ajettavuus on ainakin paljon parempi ja mukavampi kuin mitä oli pienirenkaisessa Swoopissa, eikä voimakaan kadonnut suurempaan rengaskokoon.



Tämän rakentaminen oli lopulta todella kustannustehokas ratkaisu eli noin 1/10 vastaavantehoisesta kaksimoottorisesta laudasta. Ja sähköjä ja takamoottoria lukuunottamatta lauta ja akku on uusista osista kasattu.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Näyttöpaneelia varten E-Wayn ohjauspaneelikotelossa on juuri riittävästi tilaa jotta sain sujautettua sinne muovipussissa toisen tarpeettoman ohjauspaneelin koska riittää pelkästään että sen käyttönapit on esillä.
Päätin illalla hyödyntää E-Wayn ohjauskotelon alkuperäistä näyttölasia ja kun purin Swoopin paneeleista kaiken ylimääräisen pois sekä hioin hieman piirilevyn reunoista ylimääräistä tavaraa pois sain mahtumaan kaiken tarvittavan E-Wayn näyttölasin taustalle.





Halusin Swoopin kuminapit käyttöön ja jotta saan edes hieman sadesuojaa, niin piirsin lasiin paikat kuminapeille ja jyrsin niille reiät näytön alaosaan. Liimasin tippamiilalla ja kuumaliimalla kuminapit ja niiden piirilevyt sekä näytön kiinni lasin taustapuolelle.









Nappeja tuli siis kahdet josta ylemmästä ohjataan etumoottoria ja alemmasta takamoottoria. On/off ja nopeusmoodin valinta molemmille.
Kotelon muoto oli jalostunut yöunien aikana valmiiksi ja otin aamulla pahvua josta leikkasin sopivan shabluunan tarvittavien lisäosien tekoa varten. Sopivan kuvion sai piirrettyä simppelisti lasin reunoja apuna käyttäen. Reilun sentin korotus riittää jotta kaikki mahtuu lasin alle suojaan.







Sitten leikkasin shabluunan avulla 0,75 mm pellistä kehyksen jonka päät tinasin yhteen samalla syntyi myös kiinnikkeet jolla se kiinnittyy omalle paikalleen ohjauskoteloon.







Sitten maalasin tekemäni osan ja liimasin näyttölasin kiinni mustaksi maalattuun kehykseen. Liimojen kuivuttua vedin pintaan vielä kerroksen mustaa sähköteippiä roisketiiviyttä parantamaan.
Lopuksi liittimet kiinni ja modattu kotelo paikalleen ja mielestäni toteutuksesta tuli sangen asiallinen ja testeissä napit ja näyttö toimivat hienosti.





Emäputken laakereiden keskittävät kartioholkit oli liian jyrkällä 45 asteen kulmalla joten ne ei keskitä kunnolla ja väljää ei saanut kokonaan poistettua oikein mitenkään, joten lopuksi oli aika pikku juttu sorvata sinne loivemmat 15 asteiset kartiot tilalle jolla väljät sai pois ilman osia rikkikiristämällä.
Ja näin lauta tulikin valmiiksi.

Aika terapeuttista on tehdä tällaista pikku nysväystä kaiken maailman päristimien rakentelun lomassa.
Päätoiminen harrastaja

Janne-Pekka

Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.

Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Gary Grand

Siisti toteutus on.. :o

Vaati jonkun verran zoomailua että sai näkyviin edes jotain käsityön jälkeä. 8)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

palontie

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 13 kesäkuu, 2024, 20:55Xiaomin peitelevyt sopi hienosti takahaarukkaan ja samalla sain kruunumutterit piiloon. Samalla laitoin vanteelle kennokumirenkaan jonka otin uuden laudan alkuperäisestä takavanteesta.



Sitten alkoi kunnon elekroniikkasavotta jossa ensiksi purin sähköt pois Swoopista ja testasin että molemmat moottorit toimii Swoopin sähköillä. Toimi ne mutta pyörivät väärään suuntaan. Tunnin vaihtelin vaihde ja hall-johtoja eri järjestyksiin kunnes sain molemmat moottorin toimimaan kuten kuuluukin.



Sitten alkoi piuhasavotta jossa ujutin kahden laudan sähköjohdot laudan alkuperäisten johtojen rinnalle koska halusin saada laudan alkuperäisen ohjaustangossa olevan latausportin käyttöön ja sen johto oli laudan alkuperisessä pääkaapelissa jota en halunnut rakentaa kokonaan uudestaan.
Akkukotelo tuli kyllä lopulta piripintaan täyteen tavaraa koska se oli hieman Swoopia kapeampi. Xiaomin vastaava on aika väljästi aseteltu. Toki Xiaomin akun kapasiteetti on pikkukennoilla puolet tuosta itsetehdystä 10Ah  21700 akusta.







Taas meni tunti hukkaan sähkövikaa etsielessä joka paikallistui mustuneeseen pääsulakkeeseen. Vian löytymisen jälkeen pääsin keoajolle ja onnistuneen testin jälkeen kannibalisoin Xiaomista akkukotelon pohjan tähän koska tähän ostettu uusi pohja on vasta matkalla Suomeen.

Laitoin kaksi kaasukahvaa ja sähköjarrunkahvan paikalleen ja tupit sun muut saattoi kasata paikalleen. Tanko tuli ihan täyteen erilaisia kontrolleja.
Sommittelin toisen näytön piirilevyn koeajoja varten roudarinteipin sisään ettei piirilevy mee oikkariin ja työnsin sen ohjaustangon sisään ja toisen teippasin päällimmäiseksi ja ohjausnapit roikkuvat vielä johtojen varassa.



Teen tuohon vielä siistin konsolin jossa painonapit tulee suojaan kumituttien alle ja josta niitä on helppo käyttää.
Muutaman kilsan lenkillä ajettavuus on ainakin paljon parempi ja mukavampi kuin mitä oli pienirenkaisessa Swoopissa, eikä voimakaan kadonnut suurempaan rengaskokoon.



Tämän rakentaminen oli lopulta todella kustannustehokas ratkaisu eli noin 1/10 vastaavantehoisesta kaksimoottorisesta laudasta. Ja sähköjä ja takamoottoria lukuunottamatta lauta ja akku on uusista osista kasattu.

Boring..Joka hemmolla eteen päin kulkeva scuutti ja sulla ois ollut otollinen tilaisuus olla eka joka kulkee pakilla.
Eniten vituttaa kaikki.