Ohjaussimpukoista ja öljyistä

Aloittaja maddis, 24 syyskuu, 2020, 08:05

« edellinen - seuraava »

maddis

Caminosta on ilmeisesti simpukka hajoamassa. Tullut lisää klappia ja 'kolisee' kuopiossa ajaessa. Lisäksi kone sammuneena, kun kääntelee rattia niin että renkaatkin kääntyy(eli joutuu käyttää reilummin voimaa) niin takertelee eikä palaudu vapaasti vaan jää kanittamaan. Samalla myös kuuluu ylimääräisiä ääniä. Yksin testatessa hankala kuunnella tarkemmin mistä ne tulee. Vähän koskee rattiin niin sitten vapautuu pinteestä. Muista että tuota olis esim. viime vuonna tehnyt ja tuo kolina on uutta. Sen verran tutkiskellut, että olen aika varma että simpukka on syyllinen, eikä esim. ohjauksen nivelet, mutta kerrankos sitä on väärässä. Suurin muutos tässä on, että viime kesänä vaihdoin alkuperäisen rattiakselin rättinivelineen ristinivelillä olevaan joten katos välykset rattiakselilta ja tuntee muut välykset tarkemmin, mutta tuo ääni on uusi. Tutkin kuitenkin vielä hieman tarkemmin ennen kuin päädyn mitään simpukoita tilaamaan. Ja joo, entisenä Lada-kuskina tiedän että simpukkaohjausta ei välyksettömäksi saa, mutta ei se Ladassakaan kolissut (tai sitä ei ainakaan kuullut ;) )

Mutta sitten niihin asioihin. Olen katsonut että olis kahta simpukkaa tarjolla. Toinen olis 12:1 ja toinen 10:1 suhteella. Minkä verran tuommoisessa on eroa? Epäilen, että vakio taitaa olla tuo 12:1. Onko tuolla normiajossa merkitystä?

Jos tuon simpukan nyt vaihtaa niin vois laittaa sinne sitten 'oikeat' GM:n ohjaustehostin öljyt niin eipähän ainakaan sen takia hajoa mikään. Vaan mikä tuota 'oikeaa' GM:n öljyä on? Pumppu taitaa olla jostain 90-luvun alun värkistä(muistaakseni vaihdoin sen ettei se ole alkuperäinen -79) ja tietysti simpukka on tuore.

Esim. tämä: https://www.jenkkiosat.com/ohjaustehostinoljy-gm-power-steering-fluid-19329448-946ml

Sen verran harvinaista, että Motonetistä ei sattunut silmään ellei se ole sitten tätä: 

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590312/Comma-EXT-ohjaustehostinoljy-1l

GM:n numerot on erit joten ei taida olla keskenään yhteensopivia nuo.
- If in doubt, flat out.

Kyrpov

Sinä vain

maddis

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 24 syyskuu, 2020, 10:13https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000106/Red-Line-ohjaustehostinoljy-946ml olikohan tää missä oli gm speksit myös
Tiedä kuinka montaa 'Power Steering Fluidia' Red linellä on. Redlinen sivuilta löysin yhdelle maininnan.


"This fluid also satisfies power steering units requiring GM PN 1050017 or 1052884 (Spec Number 9985010), Chrysler Spec Number 5931, and Ford Spec Number M2C33-F. It also satisfies the hydraulic specifications of Denison HF-O, Vickers vane pumps and Sundstrand piston pumps. Suitable replacement for Eaton Supercharger fluid, GM pt# 12345982,AC Delco pt# 10-4041, Ford pt# XL-4, Ford ESE-M99C115-A, Toyota pt# 08885-80108"
- If in doubt, flat out.

juko7

1974 Plymouthin tehostettu simpukka ei palauta ja pyöristä kääntäessä toiseen suuntaan saa käännettyä eikä tunnu mitään epämääräistä mutta toinen suunta on ihan jumissa, ihan kuin siellä olisi jokin lukko. Tehostus toimii hyvin kumpaankin suuntaan. Mikä saisi tuollaista aikaan?

Jussi

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 26 lokakuu, 2020, 12:491974 Plymouthin tehostettu simpukka ei palauta ja pyöristä kääntäessä toiseen suuntaan saa käännettyä eikä tunnu mitään epämääräistä mutta toinen suunta on ihan jumissa, ihan kuin siellä olisi jokin lukko. Tehostus toimii hyvin kumpaankin suuntaan. Mikä saisi tuollaista aikaan?
Onko ylettömän kevyt käännellä tehostettuna? Vois olla ohjauspaineventtiilin vääntösauva poikki, ei ole moparissa harvinainen vika.
En varmasti oo.

juko7

On ylettömän kevyt. En ole tuollaisesta mahdollisuudesta kuullutkaan, ja että se noin ilmenisi, täytyypä perehtyä asiaan

juko7

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 26 lokakuu, 2020, 14:38Onko ylettömän kevyt käännellä tehostettuna? Vois olla ohjauspaineventtiilin vääntösauva poikki, ei ole moparissa harvinainen vika.

Onko se tuo "pivot lever" jota tarkoitat?


Jussi

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 26 lokakuu, 2020, 14:53Onko se tuo "pivot lever" jota tarkoitat?


Ei oo tohon sitä piirretty. Se on ton matopyörän ja ratille lähdön välissä. En nyt edes löytäny siitä kuvaa, se taitaa monessa tulla akseliin naitettuna kokonaisuutena. PowerRamin simpukkaan sen kyllä sai erikseenkin.
En varmasti oo.

juko7

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 26 lokakuu, 2020, 15:17Ei oo tohon sitä piirretty. Se on ton matopyörän ja ratille lähdön välissä. En nyt edes löytäny siitä kuvaa, se taitaa monessa tulla akseliin naitettuna kokonaisuutena. PowerRamin simpukkaan sen kyllä sai erikseenkin.

Puhutaanko samasta mallista? Meinaatko tuota:



Tuossa venttiiliä kai ohjataan tuolla vääntösysteemillä. Vanhemmassa simpukan päällä olevaa venttiiliä liikutetaan vivulla

Jussi

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 26 lokakuu, 2020, 15:36Puhutaanko samasta mallista? Meinaatko tuota:



Tuossa venttiiliä kai ohjataan tuolla vääntösysteemillä. Vanhemmassa simpukan päällä olevaa venttiiliä liikutetaan vivulla
Tossa ei näy mitään...

Kyllä minusta -74 on se vääntösauvajuttu siellä sisällä, se antaa sellasen jousimaisen vasteen kun paikallaan heiluttelee ja ei oo käynnissä. Eli se matoruuvi on yhdistetty sisääntuloakseliin sillä sauvalla, mutta se tuloakseli kääntelee ohjauspaineventtiiliä. Kun se sauva katkee, niin ohjauspaineventtiili ei välttämättä keskity itse ja ohjauksesta tulee sikaherkkä ja ihan tunnoton.
En varmasti oo.

juko7

^täytyy tutkia lisää.

-eikö tuossa oleva kuva näy? Itellä näkyy puhelimessa. Pitäisikö kuvat laittaa aina jonnekin kuvapalvelimelle että näkyisi?

Jussi

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 26 lokakuu, 2020, 18:29^täytyy tutkia lisää.

-eikö tuossa oleva kuva näy? Itellä näkyy puhelimessa. Pitäisikö kuvat laittaa aina jonnekin kuvapalvelimelle että näkyisi?
Juu ei näy mitään kuvaa.

Tossa on yks kuva jostain simpukasta, jossa se torsion bar on näkyvissä. Selvii se mitä tarkotan.
En varmasti oo.

juko7

^ok. Samantapainen kuva oli. Täytyy tutkia lisää