Boss Hoss diesel ”Flirtin’ with disaster”

Aloittaja Harri S, 04 lokakuu, 2020, 18:08

« edellinen - seuraava »

Harri S

Edit: Homma eskaloitui siten että löysin kuin löysinkin sen Boss Hossin vaihdelaatikon tätä projektia varten ja tämä Haz ei lopulta päädykään moottoripyörän voimanlähteeksi.

Hyppää siis sivulle 5.
https://kellari.vip/index.php?topic=1279.60


—————————————————————————-
Siitäpä sitten seuraavaa projektia tulille.
Katellu tovin aikaa noita pieniä paikallisdieseleitä, kun jo pidempään suunnitelmissa ollut Boss Hoss Oldsmobile 5.7 dieselkoneella ei ole vielä ottanut tuulta allensa.
Lähinnä hakaluutena on ollut sellaisen voimansiirtopaketti ja runko (paperillinen), jotka on salvage titlelläkin aivan liian kalliita minulle. Toteutuu sitten aikanaan jos sellaiseen sopivasti törmään, kun olis aika muikea laite.

Aikoinaan dieselkoneinen Royal Enfield kolahti isosti tällaiseen dieselmieheen ja sellaista tässä olis nyt tarkoitus alkaa vääntämään jonkin vanhan rekisterissä olevan laitteen rungolle. Siispä vinkkejä sopivasta 50-60-lukuisesta raadosta (ilman konetta) otetaan vastaan. Itäpyörätkään ei ole poissa laskuista, koska nekin ovat riittävän vanhan näköisiä meikäläisen silmälle.
Ei mitään rottapyörää, kyykkyä tai muuta tavanomaista, mielessä on lähinnä tietynlainen maailmanlopun maapora, napajäiden sulattaja, josta lisää sitten myöhemmin.

Netti on täynnä kaikenlaista kuvatusta dieselmoottoripyöristä, joten älkäätten postatko niiden kuvatuksia tänne ajatusta sotkemaan.

Tänään hain sen tärkeimmän eli Hatz 1 pyttyisen dieselkoneen, joka on ollut alunperin tärylätkässä.





Tuote on piiiiiitkään seisonut täydellinen kone käynnistyskampineen.
Ja koska hommassa pitää jotakin myös pohtiakin, enpä ensihätiin kaivanutkaan ohjetta netistä moottorin käynnistykseen, vaan selvittelin puolipuristimen toiminnan, jollainen tästä tietty löytyi sekä ruiskutuspumpun ja pumpun käynnistys vetonapin toiminnan itselleni, ennen käynnistysyritystä.
Kampi piti avata, jotta huomasin että siinä onkin tuollainen räikkä ja ranteensäästäjä, takapotkujen varalta, joten ei muuta kuin ehjä kampi takas nippuun.
Moottorista nesteet tsekaten, öljykylpyputsarista öljyt ja kammesta pyörittämään ja tankissakin oli tilkka vanhaa polttoöljyä.
Kone lähti nöyrästi tulille, vuosien seisonnasta huolimatta ja savut, tuoksut, äänet ja erityisesti tärinät on tismalleen sitä mitä moottorilta haen, kun se tuossa pöydällä ryskytti ja tanssahteli.
Ei kolise, savuta sinistä tai muutakaan. Pukkaa kaasuttaessa kunnolla mustaa jöötiä ja on siten hyväkuntoinen lähtökohta projektille.
Tyyppi Hatz es75 (6hp), akselin päässä on ilmeisesti keskipakokytkin.

Alkaa talven puuhastelut olemaan turvattu ja koneen huoltohommilla aloitellaan.
Päätoiminen harrastaja

Rusty

Että sillälailla sitte.  ;D 
Ah, ahtaita aikoja.

slant sickness

Hyviä projekteja kaikki ja aikaansaava rakentaja.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Harri S

Kiitos.
Vaihdoin koneeseen uudet öljyt.
Hyvin tuo kyllä lähtee käyntiin, mutta tyhjäkäynnin säätöruuvia en ole vielä paikallistanut ja siksi konetta pitää pitää käynnissä hanskalla. Tuosta videolla näkyvästä mutterilukitusta ruuvista ei sanu käyntiä säädettyä, on ilmeisesti huippukierroksien säätöä varten.
Kaunis käyntinen kone. 8)



Samoin keskipakokytkin on jollakin kikalla kiinni akselintumpissa joka on pultattu vauhtipyörään. Se tarvis saada purettua pois edestä jotta noihin ruuveihin pääsee käsiksi.
Kytkimen kannen avaaminen ei tuonut asiaan ratkaisua.



Mukana tuli myös pari kpl uusia polttisfilttereitä joten otan tuosta vielä tankin pois, pesen ja uusin filsun sinne sisälle.
Päätoiminen harrastaja

rb

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 05 lokakuu, 2020, 20:56Kytkimen kannen avaaminen ei tuonut asiaan ratkaisua.

No jopas..  :o

Sano jos ei aukene, niin kysytään tärylätkä mieheltä...

Harri S

Jos vaan viittit kysyä, koska tuossa kytkimen keskellä on hitsattuna prikka jolla kytkinpaketti lukitaan akselin päähän 8mm pultilla.
Aattelin että jos porais sen prikan auki, niin vois sitten voimalla ison ulosvetimen avulla painaa sen kytkimen pois. Se on valkoisesta mänhästä päätellen vedetty siihen akseliin lukkoliiman kera paikalleen. Tai ainakin se lukituspultti.

Selvisi toisaalta että tähän tarvii rakentaa tuohon vivustoon tyhjäkäyntiruuvi, josta saan sillä säädettyä tähän mun tarpeisiin sopivan tyhjäkäynnin. Tää kun on tarkoitettu lätkässä tasakäyntiin ja kaasun poiston kuuluukin sammuttaa moottori.

Purin tankin pois koska se oli pikipaskassa ja samalla sain vaihdettua uuden löpösuodattimen ja muutenkin putsattua tankin sisäpuolen roskista sekä koneen vetopään puolen noesta ja öljypiestä, koska toinen pakosarjan mutteri puuttui.



Ahdasta oli ja vaihdoinkin samalla oari hankalinta kiinnityspulttia kuusiokolosellaisiin, jotta ne on jatkossa helpompi avata tankkia irroitettaessa. Puuttunut pakosarjan mutteri miljoonalaatiskosta ja tovin ilmailujen jälkeen kone tulille.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 06 lokakuu, 2020, 19:28Se on valkoisesta mänhästä päätellen vedetty siihen akseliin lukkoliiman kera paikalleen.
Ykspyttydieselin tapauksessa ei ehkä ihan huvikseen.
En varmasti oo.

juhapih

Tässä on ruåttalainen käsitys tärylätkädieselmotukasta...



Olikohan tämä alunperin joku 900 Kawa 80-luvulta... Häkki takana on koiran koti...

Harri S

Joku ilman konetta ja kilvissä oleva itäpyörä olis tähän sopiva, Pannonia, IC, Jawa tms.
Tai sit tekis kolmepyöräisen päkättimen.
Vaihdelaatikoksi olis ehkä paras BSA aski kytkimineen. Ne ei ole hinnan kiroissa tuolla Ebay maailmassa. Enska tulis ketjulla.

En alkanut kairailemaan tuota keskipakokytkintä vaan naputtelin kuusiokoloriivit kannasta hakulla liikkeelle ja niin on kytkin ehjänä irroitettu.



Tein tuohon tyhjäkäynnin säädön ja yhdellä tankillisella tuo varmaan jyskyttäis tyhjäkäynnillä itsensä metrin syyvyyteen pihamaahan, eli mitä paras moottoripyörään asennettavaksi.
Voiman tunne on konkreettisesti läsnä tyhjäkäynniltä alkaen.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Ostin tähän täydellisen ja uuden Enfield 350 bulletin vaihdelaatikon kytkimineen Intiasta. Samoin enskaketjun eturattaan.
Eipähän tarvi välpätä eri osakombinaatioiden kanssa.
Ketju tarvii vielä hommata samalta suunnalta.
Tuo keskipakokytkimen akseli pitää koneistuttaa samoille pooreille kuin enskan rattaassa. Näin tuohon vauhtipyörän napaan tulee 2-riviselle ketjulle ratas.
Päätoiminen harrastaja

rb

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 17 lokakuu, 2020, 17:19En alkanut kairailemaan tuota keskipakokytkintä vaan naputtelin kuusiokoloriivit kannasta hakulla liikkeelle ja niin on kytkin ehjänä irroitettu.
Hyvä kun sait irti.

En nimittäin onnistunut tavoittamaan sitä tärylätkä miestä tähän hätään...

Vuppe

Näkyy olevan rojalissa tukilaakeri ensiökopassa askin pääakselille ja sellanen voi kyllä olla hyvä laittaa. Vaikka vaseliinilla niitä askeja näköjään täytetään, pysyy paremmin sisällä kun öljy.  C:-)

Vanhemmissa härräkän 4-vaihteisissa sitä ei ollut, olisko laitettu joskus 50-60 luvulla. Noin niinkun verrokiksi. Ja ne ei ole tiiviydestään tunnettuja. Ennen eikä jälkeen tukilaakerin.

Harri S

No tässä askissa (kykässä) ei kyllä oo tukilaakeria, ei edes paikkaa sellaiselle.
Vuodot ei haittaa.


Päätoiminen harrastaja

Vuppe

Eikä taida olla laakeria siinä sisäkopassakaan, pelkkä stefa, (kytkimen ja rattaan välissä) pitää öljyt kytkimen puolella.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 19 lokakuu, 2020, 21:55No tässä askissa (kykässä) ei kyllä oo tukilaakeria, ei edes paikkaa sellaiselle.
Vuodot ei kuuluu asiaan.


:))
Brittipyöräilijä ei kastu sateessa..
Mutta jättää sateenkaaret joka askeleella. :))

Garageless Grand Monkey
Godfater from basement