Ruumisautot/ambulanssit (+flower cars)

Aloittaja redneck1, 08 lokakuu, 2020, 12:24

« edellinen - seuraava »

redneck1

Nyt kun halloween lähestyy niin maailmalla ilmestyy jälleen kerran myyntiin mielenkiintoisia ja erikoisia vanhoja ruumisautoja sekä ruumisautoihin perustuvia vanhoja ambulansseja. Sitten jos joku tiesi niin pienemmissä kylissä saattoi olla ambulanssi, jota käytettiin myös ruumisautona. Olivat ihan tehtaalta varusteltu sekakäyttöön.

Suomessa harvemmin nähdään flower careja (Suomeksi kukkaisauto?), mutta USA:ssa on käytössä erillisiä autoja, joihin saadaan kukkia päälle.

Perus ruumisauto on korotetulla katolla, mutta täällä syrjäkylillä kuten Suomessa on käytetty myös tavallisia farmareita ruumisauton sijasta (esim. Capricet). En tiedä kuinka monta jenkki ruumisautoa on Suomessa ammattikäytössä tällä hetkellä. Kaikki tuntuu olevan aina vanhoja Volvoja ja mersuja ja  olihan tuossa jokunen aika sitten Chrysler Voyager ruumisautokin. :o Joskus yli 6 vuotta sitten hautausmaan edustalla seisoi musta 80-luvun Caprice lippukeulilla. Mistä mahtoi olla kotoisin?

Ruumisautoille löytyy Suomesta myös oma kerhonsa/yhdistyksensä.
http://www.ruumisauto.fi/ruumisauto.php?newlang=fi_FI&sivu=autot



Mitäs vielä...
Kaikkea otsikkoon liittyvää. Aion kerätä tänne ainakin myynti-ilmoituksia, jos löytyy jotain mielenkiintoista tai mielenkiinnotonta. Vanhat ruumisautot on kivoja ;D , koska kuskia voidaan pitää hieman sekopäänä.

redneck1


redneck1

Packard Henney ambulansseja pidetään USA:ssa jostain syystä arvossaan, tai ainakin sellaisen käsityksen olen saanut.
https://www.ebay.com/itm/1954-Packard-Henney-Jr-Ambulance/333738343688?hash=item4db45afd08:g:IuEAAOSwcwVfc-Qs

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 08 lokakuu, 2020, 12:28Packard Henney ambulansseja pidetään USA:ssa jostain syystä arvossaan, tai ainakin sellaisen käsityksen olen saanut.


Tästä tuli Mikki Hiiri mieleen.. :o
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Camino79

Joutsassa oli vielä ainakin muutama vuos takaperin caprice hauturina ka saarijärvellä "langimallin" volvoja tietääkseni edelleen  ;D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

manha

Tuollainen ex-kalmakiituri oli pari vuotta sitten itselläni kulkineena...

Ajettavaksihan ne on tehty !!

1320

Ruumisautolla on hyvä ajaa, mun käyttöauto on kanssa ollut hautaustoimiston omistuksessa uudesta vuoteen 2014 asti. En tiedä onko toi enää loppuaikoina ollut aktiivikäytössä, mut hautaustoimiston omistuksessa kuitenkin.

Tradition Never Goes Out of Style!

Pande

Lainaus käyttäjältä: manha - 08 lokakuu, 2020, 14:51Tuollainen ex-kalmakiituri oli pari vuotta sitten itselläni kulkineena...


Ja tässä kuvassa se on Riihimäen näyttelyn takapihalla vuonna 1982 vierellään silloin vielä ammattikäytössä ollut Country Sedan -hauturi.

If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Pande

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 08 lokakuu, 2020, 12:24Perus ruumisauto on korotetulla katolla, mutta täällä syrjäkylillä kuten Suomessa on käytetty myös tavallisia farmareita ruumisauton sijasta (esim. Capricet). En tiedä kuinka monta jenkki ruumisautoa on Suomessa ammattikäytössä tällä hetkellä. Kaikki tuntuu olevan aina vanhoja Volvoja ja mersuja ja  olihan tuossa jokunen aika sitten Chrysler Voyager ruumisautokin. :o Joskus yli 6 vuotta sitten hautausmaan edustalla seisoi musta 80-luvun Caprice lippukeulilla. Mistä mahtoi olla kotoisin?
Kuten Voyager niin myös R-mallin Mersun pitkä versio soveltuu hautausautoksi ilman ulkoisia korimuutoksia.

Täällä Helsingissä on yksi Maserati-ruumisauto, se on aika hurja näky. Näitä tämmöisiä Volvoja sitten paljonkin näkee.



Silloin kun autovero huiteli taivaissa niin ruumisauton verovapaus ohjasi osaltaan autovalintaa. Verovapauden ehtonahan oli mm. musta, valkoinen tai helmenharmaa väri sekä se että ostaja oli hautausliike. Kuitenkin kolmen vuoden käytön jälkeen ruumisauton sai muuttaa verovapaasti henkilöautoksi. Niinpä Hyvinkäälläkin oli W124-farmarimersu missä oli sellainen ihmeellinen ulospäin pullistunut takaluukku jotta arkku sopi kyytiin. Tässä oli kai ajatuksena että se oli helppo muuttaa normaaliksi henkilöautoksi ja myydä kalliilla pois. Varsinkin kun hautausautoihin ei tyypillisesti tule kovin paljon kilometrejä mittariin.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

jariha

-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-97 Volvo V70 2.5Tdi paku
-02 Toyota Yaris Verso 1.3
-05 Opel Combo 1.3 -98 Renault Laguna 1.8rt -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: jariha - 09 lokakuu, 2020, 09:22emännän hauturi on ollut aktiivipalveluksessa vuoteen 2016...
 https://tapahtumakuvia.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat+2020/Cruisings/Rekola/Rekola+Cruising+26.9.2020/P9252158.JPG

Räyhäkkään näkönen raatokyyti.. 8)
Ei tainnu olla Mangelsit vielä aktiivikäytössä alla.. :rotfl:
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

kuutio

Lainaus käyttäjältä: Pande - 08 lokakuu, 2020, 21:56Kuten Voyager niin myös R-mallin Mersun pitkä versio soveltuu hautausautoksi ilman ulkoisia korimuutoksia.
[/img]

Silloin kun autovero huiteli taivaissa niin ruumisauton verovapaus ohjasi osaltaan autovalintaa. Verovapauden ehtonahan oli mm. musta, valkoinen tai helmenharmaa väri sekä se että ostaja oli hautausliike. Kuitenkin kolmen vuoden käytön jälkeen ruumisauton sai muuttaa verovapaasti henkilöautoksi. Niinpä Hyvinkäälläkin oli W124-farmarimersu missä oli sellainen ihmeellinen ulospäin pullistunut takaluukku jotta arkku sopi kyytiin. Tässä oli kai ajatuksena että se oli helppo muuttaa normaaliksi henkilöautoksi ja myydä kalliilla pois. Varsinkin kun hautausautoihin ei tyypillisesti tule kovin paljon kilometrejä mittariin.

Tollahan tehtiin ihan pisnestä aikanaan. Joku postilaatikko firma, uusia farkkumersuja talliin kolmeks vuodeks hautureiksi rekattuina ja sitten tilintekoon. Sittenhän vähän kiristettiin määräyksiä että piti olla toimiva hautauststo. Noo saihan semmosellakin olla muutama vara-auto....
All work and no play makes Jack a dull boy.

Marklin


Wilburi

Vtu tää hymyily sattuu

Gary Grand

The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.