MIelenkiintoiset artikkelit yms. autoharrastuksen saralta

Aloittaja Pertti K, 11 lokakuu, 2020, 18:12

« edellinen - seuraava »

Kalu

Jo iänkin puolesta @rb :llehän KLB on varmaankin muutenkin tuttu, tai ainakin siellä juvolan pajalla tuo joskus on nähtävästä käynnynnä...

Marklin

Laittoman lujaa.
Seurasimme tunti tunnilta, kuinka autotapahtuma kääntyi yön tullen kiihdytyskisaksi.
https://yle.fi/a/74-20092233

rb

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 11 heinäkuu, 2024, 23:08Jo iänkin puolesta @rb :llehän KLB on varmaankin muutenkin tuttu
No en mä nyt niiiin vanha ole.  >:(
Mut joo... Lemillä on satuttu useammin saman pöydän ääreen, kun Helsingissä..

Marklin


puu

Ilta-sanomien toimittaja on tehnyt jutun Mobilistin toimittajan Mobilistiin tekemästä jutusta

"Kymmeniä autoja omistanut toimittaja lähestyi Traficomia"

https://www.is.fi/autot/art-2000010626828.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=is_tf&utm_source=hs.fi&utm_content=promobox


leivonharri

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/09976936-f3ed-44aa-b634-62b11aa4b9b1

Eikö tämmönen tullut uutena Suomeen?

Jonkun talviautoksi? Sit viritysastetta laskettiin hieman parin talven jälkeen nokka vaihtamalla.

Mikä sen hepun nimi oli? Ajeli Corvetellaan melkein sata vuotiaaksi, oli joskus juttua Veekasissa ysärin lopulla?

Huvi Akrenius ja L72, no, en mä noita Chevyn koodeja ulkoa muista...
Vielä on eilinen jossain.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 02 lokakuu, 2024, 19:22https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/09976936-f3ed-44aa-b634-62b11aa4b9b1

Eikö tämmönen tullut uutena Suomeen?

Jonkun talviautoksi? Sit viritysastetta laskettiin hieman parin talven jälkeen nokka vaihtamalla.

Mikä sen hepun nimi oli? Ajeli Corvetellaan melkein sata vuotiaaksi, oli joskus juttua Veekasissa ysärin lopulla?

Huvi Akrenius ja L72, no, en mä noita Chevyn koodeja ulkoa muista...
LainaaSiitä saatiin irti vähän lähteestä riippuen 540-580 hevosvoimaa. Se oli aivan täysverinen kilpamoottori, joka söi 103-oktaanista bensiiniä ja tehtiin kestämään. Toki valuraudasta tehdyt männät, kampiakseli ja muut vahvistetut osat toivat lisää painoa, mutta suorituskykyä piisasi.

:rotfl:  :rotfl:  :rotfl:

Nyt on autotoimittaja pannut kaiken osaamisensa peliin..
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

FuryIII 71

Joo, ei taida valurauta olla männissä ja kampurassa ainakaan se kaikkein kierrosherkin valinta.  :))
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Marklin

Erkki ja Yrjö Koivulehto toivat 1968 Suomeen niin ainutlaatuisen auton, ettei maailmassa ole toista vastaavaa...
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/898641db-1296-4695-8fd8-ef5e99436c58

kerkko

Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 03 lokakuu, 2024, 09:31Joo, ei taida valurauta olla männissä ja kampurassa ainakaan se kaikkein kierrosherkin valinta.  :))

Valurautaa on itseasiassa käytetty mäntämateriaalina. Vaatii vaan teräksisen sylinteriputken, sen kanssa hyvä liukupari. Ei siis toimi tuonajan tyypillisessä valurautalohkossa ilman terässylinteriputkea.

TwistOla

https://nakoislehti.media.fi/keskisuomalainen/edcaa439-1169-4b5f-8d58-49ec0f9a7286/20

Pikku juttua Esa Hytösen puuhapajasta päivän Kepulaisessa. Taitaa olla maksumuurin takana.
No, jospa ei ole iso rikos, niin tuossa kuvina.



Tähä jaksa ny mitään ylvästä keksiä!

sämpy

Markkinointimielessä Suomi on saakelin haastava, löytääköhän asiakkaat tekijän vai miten tuo menee? Jos meinaan hintalaput pyörii siellä 20-60t€ niin tässä maassa teettäjät on lopulta harvassa.

Mielelläänhän harrasteautoista tekisi työn itselleen, mutta joo..  Tavalliset entisöinnit teetetäänkin jo ulkomailla, jos ei sitten halua tehdä töitä 5€/t. Ja sivukulut sen kun kasvaa, pakko on nuo muiden autohommat tehdä synkeästi ettei mene ryöstön puolelle.

Mietin silloin 2018 Challengerin korikorjauksen teettämistä Suomessa, sellainen 15t€ olisi ollut hintalappu vähintään. Vakuutusrahoista se olisi onnistunut, mutta (onneksi) pistin ne rahat hallin rakentamiseen ja auto saa odotella.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

leivonharri

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 26 lokakuu, 2024, 06:32Markkinointimielessä Suomi on saakelin haastava, löytääköhän asiakkaat tekijän vai miten tuo menee? Jos meinaan hintalaput pyörii siellä 20-60t€ niin tässä maassa teettäjät on lopulta harvassa.

Mielelläänhän harrasteautoista tekisi työn itselleen, mutta joo..  Tavalliset entisöinnit teetetäänkin jo ulkomailla, jos ei sitten halua tehdä töitä 5€/t. Ja sivukulut sen kun kasvaa, pakko on nuo muiden autohommat tehdä synkeästi ettei mene ryöstön puolelle.

Mietin silloin 2018 Challengerin korikorjauksen teettämistä Suomessa, sellainen 15t€ olisi ollut hintalappu vähintään. Vakuutusrahoista se olisi onnistunut, mutta (onneksi) pistin ne rahat hallin rakentamiseen ja auto saa odotella.
Pitäisi olla pienempi kokonaisuus, josta olisi kalliin työtunnin arvoinen vastine perusharrastajalle. Mielellään pienet investoinnit ja rajallinen varasto. Ja jotain sellaista, mitä ei voi tilata Kiinasta.

Mä oon miettinyt, että firma, joka asentaa ja entisöi auton sähkösarjoja. Sen johtonipun saa netistä melko halvalla yleisimpiin autoihin, mutta siitä on vielä pitkä matka, että se on siististi asennettu. Jos tuon homman voisi tarjota 1000-2000€ + johtosarja, niin hinta olisi harrastajalle saavutettavissa mutta säästäisi monen amatöörisähköasentajan (ja niiden jälkien korjaajan) hermoja. Suhteellisen pieni määrä asennustarvikkeita, johtonipun voi valmistaa tarvittaessa jigissä jos ei ole saatavilla (vuosien varrella kerääntyisi "kirjasto" mallikohtaisia jigejä). Jos jotain erikoista plugia ei ole saatavilla, sen voisi 3d printata.

Parinkymmenen vuoden päästä "Suomisähköt" olisi paha muisto vain, niinku Sipilän hallitus.
Vielä on eilinen jossain.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 26 lokakuu, 2024, 06:32Markkinointimielessä Suomi on saakelin haastava, löytääköhän asiakkaat tekijän vai miten tuo menee? Jos meinaan hintalaput pyörii siellä 20-60t€ niin tässä maassa teettäjät on lopulta harvassa.
Tätä olen miettinyt kanssa, noita pajoja on yllättävän paljon vieläpä. Ehkä töitä tulee myös ulkomailta?
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

sämpy

Mä oon kuullu,
Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 26 lokakuu, 2024, 07:34Mä oon miettinyt, että firma, joka asentaa ja entisöi auton sähkösarjoja. Sen johtonipun saa netistä melko halvalla yleisimpiin autoihin, mutta siitä on vielä pitkä matka, että se on siististi asennettu. Jos tuon homman voisi tarjota 1000-2000€ + johtosarja, niin hinta olisi harrastajalle saavutettavissa mutta säästäisi monen amatöörisähköasentajan (ja niiden jälkien korjaajan) hermoja. Suhteellisen pieni määrä asennustarvikkeita, johtonipun voi valmistaa tarvittaessa jigissä jos ei ole saatavilla (vuosien varrella kerääntyisi "kirjasto" mallikohtaisia jigejä). Jos jotain erikoista plugia ei ole saatavilla, sen voisi 3d printata.

Ei nyt välttämättä pöllömpi ajatus, tosin jos aattelee Suomea niin maksimikorvaus koko johtosarjan uusimisesta lienee n. 150€..
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.