MIelenkiintoiset artikkelit yms. autoharrastuksen saralta

Aloittaja Pertti K, 11 lokakuu, 2020, 18:12

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Aattelisin että 150 TAI Leijonapullo olis ihan käypä korvaus. Eikö ne samanarvoisia suunnilleen oo?

Camino79

Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 26 lokakuu, 2024, 07:34Pitäisi olla pienempi kokonaisuus, josta olisi kalliin työtunnin arvoinen vastine perusharrastajalle. Mielellään pienet investoinnit ja rajallinen varasto. Ja jotain sellaista, mitä ei voi tilata Kiinasta.

Mä oon miettinyt, että firma, joka asentaa ja entisöi auton sähkösarjoja. Sen johtonipun saa netistä melko halvalla yleisimpiin autoihin, mutta siitä on vielä pitkä matka, että se on siististi asennettu. Jos tuon homman voisi tarjota 1000-2000€ + johtosarja, niin hinta olisi harrastajalle saavutettavissa mutta säästäisi monen amatöörisähköasentajan (ja niiden jälkien korjaajan) hermoja. Suhteellisen pieni määrä asennustarvikkeita, johtonipun voi valmistaa tarvittaessa jigissä jos ei ole saatavilla (vuosien varrella kerääntyisi "kirjasto" mallikohtaisia jigejä). Jos jotain erikoista plugia ei ole saatavilla, sen voisi 3d printata.

Parinkymmenen vuoden päästä "Suomisähköt" olisi paha muisto vain, niinku Sipilän hallitus.

Jos joku tarjoaa mulle edes sen tonnin+johtosarjan hinnan ni kyllä mä sen värkkään paikalleen  :o

Ja SIISTISTI, täälläkin on jokunen joka tietää mun pieteetin sähköjen suhteen, ni niiltä voi kysellä onko siistejä asennuksia vai ei  ;)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sämpy

Tuo on sellainen, että äkkiä siitä joutuu kehittämään täyden autosähkökorjaamon. Kun ruvetaan penäämään että mistä saa laturin tai startin, sytkäohjaimen, latauksen säätimen jne. Ja sähköposti täyttyy viesteistä että mulla ei toimi vasen jarruvalo osaakko sanoa missä vika.

Tässä viikon sisään minultakin on kysytty K70 volkkariin vesipumpun korjausosia, jäähdytyspuhaltimen anturia joka ei tullut edes autoon ja yleensäkin kysellään enemmänkin osia joita ei ole kuin tilataan mitään, ja toisaalta kysytään osia joita on mutta ei jakseta etsiä.

Joskus mietin että laittaako nämä ihmiset esimerkiksi Prismaan viestiä että mulla on tällainen sininen fillari, saisiko siihen takarenkaan?
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

signet

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 28 lokakuu, 2024, 05:26Tuo on sellainen, että äkkiä siitä joutuu kehittämään täyden autosähkökorjaamon. Kun ruvetaan penäämään että mistä saa laturin tai startin, sytkäohjaimen, latauksen säätimen jne. Ja sähköposti täyttyy viesteistä että mulla ei toimi vasen jarruvalo osaakko sanoa missä vika.

Tässä viikon sisään minultakin on kysytty K70 volkkariin vesipumpun korjausosia, jäähdytyspuhaltimen anturia joka ei tullut edes autoon ja yleensäkin kysellään enemmänkin osia joita ei ole kuin tilataan mitään, ja toisaalta kysytään osia joita on mutta ei jakseta etsiä.

Joskus mietin että laittaako nämä ihmiset esimerkiksi Prismaan viestiä että mulla on tällainen sininen fillari, saisiko siihen takarenkaan?
Kyl niitä kyselyitä tulee tännekin;lähipäiviltä jäänyt imuriin:
-Paljon maksaa vararenkaan vaihto,niin että se sisältää renkaankin?
Minne?
-Kouvolaan,mut haluan hinnan.
Kouvola on aika laaja käsite,ja mikä auto,rengaskoko,pelti/aluvanne ym.?
-Saaramaalle(matkaa 50km yhteen suuntaan),ja mitä väliä mikä auto hän haluaa ensin hinnan tietää...
...kun sai niin  halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulo vilen...

Pande

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 26 lokakuu, 2024, 10:25noita pajoja on yllättävän paljon vieläpä
Alkavat olla ihan varteenotettavia työllistäjiäkin. Sekä Lumo Automotivella että Grips Garagella kerrottiin tänä vuonna muistaakseni kummassakin olevan yrittäjän lisäksi kahdeksan kokopäiväistä työntekijää ja kumpikin käyttää lisäksi paljon alihankkijoita. Kumpikin tekee pienempien juttujen lisäksi täysentisöintejä ja Lumo lisäksi kustomeja. Lumo on myös löytänyt markkinaraon vakuutusyhtiön hyväksymänä korjaamona tehden harrasteautojen kolarikorjauksia.

Olen siinä käsityksessä että kummankin asiakkaat ovat lähinnä Suomesta. Ainakin Lumolla muuten avoimesti kertovat tuntiveloituksensa ja veloitusperiaatteensa.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

NonSenCe

osastoa mitä vittua mä luin.

miten estää auton ikkunoiden huurtuminen talvella, ala Abdul.

jos oikein ymmärsin, tämän kirjoittaja ei oikeen ole ymmärtänyt asiaa. tai sitten mä oon aina ymmärtänyt kaiken ihan väärin. mm. rain-x/viis sateesta estää kosteuden pääsemisen auton sisälle.

ja tääkin kuulosti tosi järkevältä Method#2 Warm up the car engine first
Before starting the car, it is necessary to warm up the engine. Warming the engine up will help prevent your windshield from fogging up. Start the engine and turn it on to full power. Then, drive the car for about 10 to 15 minutes until the engine is warmed up.

Once the engine is warmed up, start the car's heater. Keep the heater on high for about 30 to 40 minutes.

eli kun ikkunat ovat huurteessa.. pitää ensin lämmittää kone. (lohkolämppäristäkö puhuu?) se lämmmin kone kun estää ikkunoiden huurtumisen. sitten käynnistää kone, ja täydelle teholle! sitten ajella vartti että kone on varmasti lämmin (eikös se esilämmitetty jo?). SITTEN vasta muuten laitetaan lämppäri päälle, ja pidetään se päällä yli puolituntia.

tosi turvallista ajella huurusilla laseilla ensin vartti, kone maksimikierroksilla, ja sitten pitää laittaa lämmityspuhaltamaan ja ainakin puolituntia. sitten ikkunat on huurusta tai sumusta vapaat! jee.

lisää huippuajatuksia häneltä: However, remember that your car window heater should only be used when the weather is cold. Otherwise, your heater may freeze the inside of your car. Be sure to check the weather forecast before starting your car.

jos ulkona ei ole kylmä, sun lämmitin voi jäädyttää sun auton sisätilat! ja ennen kun lähdet mihinkään ajeleen.. katto säätiedotus ennenkuin käynnistät auton!
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

leivonharri

Vielä on eilinen jossain.

NonSenCe

eikai se mitää tekoälyvä ole, ku tossahan sanotaan että toi rehmannin abdul on ihan selvästi dynaaminen maustettu auton hoidon elämäntyylin expertti. nih.

-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Pertti K

Tehokkaalla 5,7 V8:lla! Mitähän sille on tehty?  :thinking:

tevo

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 14 marraskuu, 2024, 09:33Tehokkaalla 5,7 V8:lla! Mitähän sille on tehty?  :thinking:

Kromivenakopat, Kumigrandi, sininen silariletku.. +50 heposta ainakin..
Romminmyynti IKEAan

Marklin

Lainaus käyttäjältä: tevo - 14 marraskuu, 2024, 11:11Kromivenakopat, Kumigrandi, sininen silariletku.. +50 heposta ainakin..

Kyllähän sillä sitten kelpaa Elvistellä....
 :rolleyes:

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: tevo - 14 marraskuu, 2024, 11:11Kromivenakopat, Kumigrandi, sininen silariletku.. +50 heposta ainakin..
Mulla on ollu kumielvis.. :rotfl:
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

Pande

Hesarissa tänään Toyota-artikkeli jonka nettiversio on maksumuurin takana. Jospa referoin paperiversiosta, kun ihan mielenkiintoinen aihe.

Toyota on lopettanut globaalin Toyota sample export program -ohjelmansa kustannus- ja resurssisyistä. Sen kautta on ollut mahdollista tilata mikä tahansa Toyota-malli vaikka ei olisi täyttänyt täkäläisiä/EU:n tyyppihyväksyntävaatimuksia. Tämän kanavan kautta on tuotu 15-20 ajoneuvoa, jotka ovat olleet Toyota Land Cruiser 70 -avolavamalleja. Ne ovat Suomessa menneet kaivoskäyttöön.

Yksittäisiä erikoisia autoyksilöitä ei ole tuota kautta tuotu. Mutta tosiaan siis maassa on ihan virallista kautta tuotuja muiden maanosien myyntiin tarkoitettuja lava-Toyotoita. Ja ainakin tuon artikkelin perusteella olisi ollut mahdollista tilata vaikka mikä Japani-malli tms. mikäli ei olisi ollut tarvetta sitä rekisteriin laittaa.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.