MIelenkiintoiset artikkelit yms. autoharrastuksen saralta

Aloittaja Pertti K, 11 lokakuu, 2020, 18:12

« edellinen - seuraava »

sössö

Valuhiekan raekoko ollu luokkaa siirtolohkare ja maalit ei pysy lohkossa kun öljyn hikoominen on ihan hallitsematonta. Ei ainaka ruostu :o

Therealsamppa

Puimurissa on FoMoCo valmiste 2715E 6.2l suora kutonen. Oli kyllä aivan töykeän karkeaksi jätetty valu lohkon sisällä  ;D  Siis kaikissa nurkissa ja ns saumoissa järkyttävän isoja purseita ja nöölejä, kylläpä ne kiinni pysyy mutta vasaralla ja taltalla ois aika paljon tavaraa saanut irti lohkon sisältä  ;D
Elämää laakereiden varassa

pantera

Lainaus käyttäjältä: sössö - 12 joulukuu, 2020, 23:13Valuhiekan raekoko ollu luokkaa siirtolohkare ja maalit ei pysy lohkossa kun öljyn hikoominen on ihan hallitsematonta. Ei ainaka ruostu :o
höpöhöpö, . Miranooli on ainakin perinteisesti pysyny kenttiläisissä ja oohooseessä

pantera

Lainaus käyttäjältä: Therealsamppa - 12 joulukuu, 2020, 23:20Puimurissa on FoMoCo valmiste 2715E 6.2l suora kutonen. Oli kyllä aivan töykeän karkeaksi jätetty valu lohkon sisällä  ;D  Siis kaikissa nurkissa ja ns saumoissa järkyttävän isoja purseita ja nöölejä, kylläpä ne kiinni pysyy mutta vasaralla ja taltalla ois aika paljon tavaraa saanut irti lohkon sisältä  ;D
sama se on esm 351C'ssä, mulla on yks tyhjä nk bosslohko XXXX valua hyllyssä ja onhan se  :-* .. aika paljon vois siistiä, sbc't on siistimpiä

sössö

Lainaus käyttäjältä: pantera - 12 joulukuu, 2020, 23:25höpöhöpö, . Miranooli on ainakin perinteisesti pysyny kenttiläisissä ja oohooseessä

kyl ohckin aika karmee on, se tosin rasvaa vielä päältäänkin ittensä yleensä sen huippu huohotussysteeminsä kanssa. ehkä se jotenkin suojaa :D

Mun mielestä cvh on foortilta eka selvästi siistempivalunen kone, ne jopa ihan ruostuu.

E: brittilaitteista en tiedä millasta siellä on tehty.

sössö

noita valujen eroja huomaa/huomas aika hyvin kun seetejä koneisti. Just vanhat eurofoortit, colognekoneet yms. oli semmosta että pehmee kahinä kävi ja terä uppos kun kuuma veitti voihin, sama kans kun k-linerejä laitto, ohjuri porautu aika pienellä vaivalla. Volvon kannet oli selvästi kovempia.

Tossa 460 foordsonissa oli jo ind karkastut seetit muttei nekään mitkään ihan älyttömän kovat olleet induktioseetiksi, tohon en laittanu k-linerejä kun joku oli jo aikasemmin laittanu rautaohjurit niin vaihdoin vaan ne. Oldsissa on ollu kovat koneistettavat kaikki esim. 307 pyörrekansissa.

Sairain tapaus on ollu joku john deeren kannen seetit, todella ankeeta koneistettavaa kun ei terä uponnu lainkaan, kauhee meteli ja kiljunta ja pelko koko ajan että terä alkaa pomppimaan ja tekee kuopat kun ei meinannu lastuta.

redneck1

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 12 joulukuu, 2020, 18:10Niin, mihin perustat väitteen, että jenkit on kestäviä?
Offtopik joten vastaan kuitenkin mahdollisimman lyhyesti. ;D

Kokemuksesta amerikkalaiset on osoittautunut luotettavimmiksi. Esim. Käynyt hyvä tuuri että saatiin se Caprice silloin 2015. Toisena vaihtoehtona oleva PT cruiset ei olisi ollut hyvä kun siihen olisi koko ajan pitänyt vaihtaa jakohihnaa. :shitfan: Tullut huomattavasti halvemmaksi chevy. Siihen vaihdettu rele, vaihdettu alkuperäiset polttimot, ilmastoinninkompura ja joku osa jota en nyt muista mutta se keskeytti matkan teon noin viikko auton oston jälkeen. Sen jälkeen ei ole pysähtynyt. Pikkasen pelottaa se kardaani kun sieltä on tiivisteet kuivunut. Autoa kun on säilytetty aivan pannuhuoneen vieressä ensimmäisellä omistajalla. Noh, onhan auto 30-vuotta vanha. Normi öljyt toki vaihdettu ajallaan, mutta vaihdelaatikon öljyjä ei ole vaihdettu kun ei ole ollut varaa vaihdattaa. Kohta on liian myöhäistä, jos ei ole jo. :oushit:

Muut autotkin kulkenut luotettavasti ja kunnia maininnan pitkällä aikavälillä saa 1986 Caprice. Sen sijaan lyhyemmällä aikavälillä uudempi farmari ei ole ikinä jättänyt tielle.

-----------------------------------------------------
Onhan eurooppalaisissakin poikkeuksia hyviksi autoiksi ja amerikassa sen sijaan poikkeuksia huonoiksi autoiksi. Kyllä sen näkee ihan amerikan myyntipalstoiltakin ja miksi ei Suomessakin. Mersut sekä muutamat Volvot ja vanhat Saabit on säilynyt. Japseista ei  voi mainita mitään. Korkeintaan joku vanha maasturi on yleinen. Uudemma saabit silti täyttä paskaa kun seuraa mitä tyhmät sukulaiset tekee. Oikeasti joka toinen viikko korjaamolla ja saabiakin vaihdetaan kuin sukkia vanhan aina mennessä romuttamolle. Silti sen pitää aina olla saabi. :shitfan:
----------------------------------------------------
Amerikkalaiset on säilyneimpiä autoja, oli mantere mikä tahansa. Kuubassa olisi vaivuttu epätoivoon jo 60-luvun lopulla jos siellä olisi ollut vaikka toyotia käytössä. ;D Mikä selittää sen että amerikkalaiset on suosituimpia harrasteautoja? esim. Forssan pick nick 90% sadasta jenkkien hyväksi. Onhan vanhat japsit ja eurotkin jollain ulkonäöllä, vai johtuuko se siitä että ne ei ole niin kehittyneitä, vai huonosta saatavuudesta.
-----------------------------------------------------
Mistä amerikkalaiset on saanut maineen kestävinä autoja?

-kestää isältä pojalle
-50-luvun alun Chevyä ei saa loppuun ajamalla.
yms.

Samaa ei kuule ikinä japseista tai euroista. Tai jostain 80-luvun mersusta kyllä. Eipä niitäkään enää tule vastaan. Kaupungin viimeinen muinaismuisto oli vanhalla ihmisellä. Rekisterilaatta ICE-300 ja auto oli aivan ruosteinen ja haalean punainen. Todennäköisesti romutettu kun ei ole enää näkynyt. Ysäri autoja tulee silloin tällöin vastaan.
-----------------------------------------------------
General Motors oli maailman suurin 1936-2008 ja 2011 finanssikriisiin asti. Ei kai kukaan nyt paskaa olisi ostanut? Chevrolet tainnut olla aina se arvostetuin kestävyydeltään. Cadillac taas luxusautojen kunkkuna. Oldsmobile uusien innovaatioiden käyttäjänä. yms.


Tämä oli perustelu. Ei riidan aloitus. Ei tarvitse lisää offtopikkia luoda tai jatkakaa toisessa ketjussa.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 13 joulukuu, 2020, 07:20Offtopik joten vastaan kuitenkin mahdollisimman lyhyesti. ;D

Kokemuksesta amerikkalaiset on osoittautunut luotettavimmiksi. Esim. Käynyt hyvä tuuri että saatiin se Caprice silloin 2015. Toisena vaihtoehtona oleva PT cruiset ei olisi ollut hyvä kun siihen olisi koko ajan pitänyt vaihtaa jakohihnaa. :shitfan: Tullut huomattavasti halvemmaksi chevy. Siihen vaihdettu rele, vaihdettu alkuperäiset polttimot, ilmastoinninkompura ja joku osa jota en nyt muista mutta se keskeytti matkan teon noin viikko auton oston jälkeen. Sen jälkeen ei ole pysähtynyt. Pikkasen pelottaa se kardaani kun sieltä on tiivisteet kuivunut. Autoa kun on säilytetty aivan pannuhuoneen vieressä ensimmäisellä omistajalla. Noh, onhan auto 30-vuotta vanha. Normi öljyt toki vaihdettu ajallaan, mutta vaihdelaatikon öljyjä ei ole vaihdettu kun ei ole ollut varaa vaihdattaa. Kohta on liian myöhäistä, jos ei ole jo. :oushit:

Muut autotkin kulkenut luotettavasti ja kunnia maininnan pitkällä aikavälillä saa 1986 Caprice. Sen sijaan lyhyemmällä aikavälillä uudempi farmari ei ole ikinä jättänyt tielle.

-----------------------------------------------------
Onhan eurooppalaisissakin poikkeuksia hyviksi autoiksi ja amerikassa sen sijaan poikkeuksia huonoiksi autoiksi. Kyllä sen näkee ihan amerikan myyntipalstoiltakin ja miksi ei Suomessakin. Mersut sekä muutamat Volvot ja vanhat Saabit on säilynyt. Japseista ei  voi mainita mitään. Korkeintaan joku vanha maasturi on yleinen. Uudemma saabit silti täyttä paskaa kun seuraa mitä tyhmät sukulaiset tekee. Oikeasti joka toinen viikko korjaamolla ja saabiakin vaihdetaan kuin sukkia vanhan aina mennessä romuttamolle. Silti sen pitää aina olla saabi. :shitfan:
----------------------------------------------------
Amerikkalaiset on säilyneimpiä autoja, oli mantere mikä tahansa. Kuubassa olisi vaivuttu epätoivoon jo 60-luvun lopulla jos siellä olisi ollut vaikka toyotia käytössä. ;D Mikä selittää sen että amerikkalaiset on suosituimpia harrasteautoja? esim. Forssan pick nick 90% sadasta jenkkien hyväksi. Onhan vanhat japsit ja eurotkin jollain ulkonäöllä, vai johtuuko se siitä että ne ei ole niin kehittyneitä, vai huonosta saatavuudesta.
-----------------------------------------------------
Mistä amerikkalaiset on saanut maineen kestävinä autoja?

-kestää isältä pojalle
-50-luvun alun Chevyä ei saa loppuun ajamalla.
yms.

Samaa ei kuule ikinä japseista tai euroista. Tai jostain 80-luvun mersusta kyllä. Eipä niitäkään enää tule vastaan. Kaupungin viimeinen muinaismuisto oli vanhalla ihmisellä. Rekisterilaatta ICE-300 ja auto oli aivan ruosteinen ja haalean punainen. Todennäköisesti romutettu kun ei ole enää näkynyt. Ysäri autoja tulee silloin tällöin vastaan.
-----------------------------------------------------
General Motors oli maailman suurin 1936-2008 ja 2011 finanssikriisiin asti. Ei kai kukaan nyt paskaa olisi ostanut? Chevrolet tainnut olla aina se arvostetuin kestävyydeltään. Cadillac taas luxusautojen kunkkuna. Oldsmobile uusien innovaatioiden käyttäjänä. yms.


Tämä oli perustelu. Ei riidan aloitus. Ei tarvitse lisää offtopikkia luoda tai jatkakaa toisessa ketjussa.
Monessako kuubalaisessa 50-60luvun jenkissä on alkup kone eikä mikään volgan/ladan pata?

Forssan picknick on käsittääkseni aina ollut jenkkiharrastajien suosiossa siksi ei yllätä jos siellä on  90% kalustosta jenkkejä.

Sinä vain

redneck1

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 13 joulukuu, 2020, 07:58Monessako kuubalaisessa 50-60luvun jenkissä on alkup kone eikä mikään volgan/ladan pata?
Kyllä alkuperäiset koneet kesti pitkään ja osassa on vieläkin alkuperäinen kone. Sittemmin laitettu jotain kamalia BMW:n dieseleitä, jotka nekin varmaan jo loppuja. Luin tuon jostain vanhasta lähteestä, joten koneet voi olla taas uusia.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 13 joulukuu, 2020, 08:00Kyllä alkuperäiset koneet kesti pitkään ja osassa on vieläkin alkuperäinen kone. Sittemmin laitettu jotain kamalia BMW:n dieseleitä, jotka nekin varmaan jo loppuja. Luin tuon jostain vanhasta lähteestä, joten koneet voi olla taas uusia.
Neuvostovehkeiden osilla niitä on elvytetty vuosikymmeniä. Sen takiahan niitä vanhoja jenkkejä Kuubassa on, kun rajat on olleet suljettuna vuosikymmeniä eikä uusia autoja sinne mennyt juurikaan, ellei volgia ja ladoja lasketa.
Joillain on ollut sukulaisia ja tuttuja usassa, mistä ovat saaneet jotenkin ujutettua välillä oikeita jenkkiosiakin Kuubaan.

Bemarin dieselit, miksi ja mitä kautta?

Saabbia ei ole itsellä ollut mutta ei kai ne nyt ihan romuja nekään ole.

Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 14 joulukuu, 2020, 06:20Eiköhän ne elvyttele autoja vähän sillä mitä ne saa käsiinsä.

Sitä en tiedä miksi bemarin dieseleitä oli tuotu. Ilmeisesti halvalla saatu maahan sisään, mutta epäilen ylläpidon olevan hankalampaa kuin vanhoissa jenkkimoottoreissa.
No nimenomaan, sillä mitä saa käsiinsä ja historiallisista syistä ne on pääasiassa olleet itäystävän tuotteita, millä elvytetty.

Onhan se mahdollista, että jollain kaupalla ovat saaneet hankittua bemarin romujakin sinne.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Musta78

V!tu ku uima.

redneck1

Tuolta sivustolta löytyy iso määrä kuvia vanhojen autojen mainoksista, ja kuvia lähinnä ruotsalaisista ja amerikkalaisista autotapahtumista. Yli 100 000 auton kuvaa 80-luvulta tähän päivään.
http://www.fuzzydice.se/

Pertti K

Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Pande

Muutama vuosi sitten mielenkiintoisessa maalaishuoltisdokumentissakin esiintynyt OD-jäsen SamiL Ylen jutussa bensa-asemien vähenemisestä. Näköjään heidän Gulfillaankin bensanmyynti loppunut, nostalgiakahvila ja korjaamo jatkavat. Enpä minäkään sieltä koskaan polttoainetta ostanut, muutamat munkkikahvit olen nauttinut.





https://yle.fi/uutiset/3-11710911
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.