Millaiset humppavehkeet autossa?

Aloittaja Jooli, 25 joulukuu, 2020, 00:34

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Mulla oli pikairroitettava kotelo 12" elementillä + vahvistin samassa paketissa. Kotelo oli etureunasta kiilattu takapenkin selkänojaa vasten ja takreunassa oli salpa millä auton pohjassa kiinni. Kuvittelin että ei se siitä mihkään kun ei saa alkuvauhtia, painoi ehkä parikymmentä kg. Ei onneksi tullut koskaan testattua. Se salpahan ei olisi edes hidastanut mutta luulis että selkänoja kyllä.

NonSenCe

taas tälläi keväällä tekisi mieli parantaa auton äänentoistoa..

eli ne midit tarvisi saada auton etuosaan, pääsisi eroon takajalkatilojen "väliaikaisista" laatikoista.. ehkä joutuu ostaan uudet midit kylläkin jo. etuoviin vaikea mahduttaa, kickpaneelin takana ei ole tilaa, joten luultavasti penkin eteen-alle pitäs kotelot rakentaa niille.

sitten.. se virtajohto jota jouduin katkomaan rajusti lyhyemmäksi viime vai edelliskesänä kun oli niin pahasti jo hapettunut. se pitää uusia. eihän se ole vasta kuin 26-28vuotta vanha. saa se siis ehkä ollakkin jo heikossa kunnossa.

eli ostin FOUR connect, stage2 35mm2 virtajohto kitin Autostudiosta tarjouksessa 89e (norm 109e kaikkialla). puhdasta kuparia eli ofc kaapelia että pitäs kyl taas kestää jonkin aikaa (eikä sitä alumiiniseosta cca mikä hapettuu hetkessä). ja pitäs kyllä riittää lähes 2000w vahvareille vielä. ei mulla kai ihan niin isoa ole edes tarkotus laittaa missään vaiheessa. mutta harkitsin kyllä silti laittavani suoraan 50mm2 kaapelin että varmasti riittää ikusesti. mutta hintaa sille olisi tullut kuitenkin heti 150e. joten halvempi ja pienempi voitti.

tätä ennen ostin uuden 4 kanavaisen vahvistimen, 132e. kiinalaisen Fosi Audio CA30. 4x100w (2x320w), Fosi audio on viime vuosien aikana päässyt kotihifi vahvarien puolella "kuuluisaksi" halpana ja hyvä äänisenä. tämä ca30 on niiden eka autovahvari, kuukausi kaksi sitten vasta julkaistu. ja yourube testaajien mukaan ainakin tekee sen mitä lupaa.

vahvari oli heikonhetken, keskiyön jälkeisen nettisurffailun heräteostos.. jos oisin hetken enemmän miettinyt mitä mä oikeasti tarviin en olisi tuota ensimmäisenä ostanut vaan olisin ostanut semmosen vahvistimen joka multa siis oikeasti puuttuu.. isompi tehoinen yksikanavainen vahvari. tai suoraan 5 kanavainen jolla ajaa koko settiä. joten en tiedä ihan vielä mitä mä tuon fosin kanssa teen, ja mihin autoon mä sen laittaisin.

jos laitan cutlassiin.. mideille etukanavat ja subbarille taka kanavat sillattuna. tehokkaampi se on kuin se pieni alpine joka siellä nyt on. ja sen alpinen voisi sitten vaikka laittaa niille kojelaudan laajakaistojen (peerless tc9fd) vahvariksi? jos en jotain toista vahvaria siihen hommaan keksi. (nythän ne midit ja laajikset ovat vain mankan perässä, "väliaikaisesti")

voisi sen fosin laittaa mersuunkin. saisi siinäkin olla musiikkivehkeet. etukajareille ja jollekin bassolle mikä mulla tuolta itteltä vielä löytyy vanhastaan.

mutta tekis tosiaan mieli tehdä hyvin paikalleen sopiva subbarikotelo cutlassiin/regaliin eli ihan sama kumpi olisi käytössä, niin se "parempi setti" olisi siihen autoon asennettavissa/vaihdettavissa helposti.

nykyisinhän siellä on edelleen se vanha pieni kotelo jossa Peerless XLS10car, ikää silläkin on jo kai 25v. mutta vähän tekisi isompaa mieli, haluaisiko jonkun ihan uuden.. tietenkin. mutta toisaalta on noita muutamia vanhoja subbarerita itselläkin vielä säilössä jotka kyllä pitäisi asentaa johonkin eikä vaan säilöä ikuisesti.

tarjolla olisi peerlesin 10 tilalle..

Pioneer 12" matalarakenteinen subbari.. 10v vanha kai, käyttämätön tosin.

Phoenix Gold Xmax 15". ikivanha, jostain 90 luvulta.

DS18 12" matalarakenteinen subbari tehdaskotelossaan. käyttämätön, halvalla kun joskus sain 9v sitten.

käytetty halpa Alpine 12" tehtaan band-bass kotelossa. tän vois joku ostaa multa pois, en usko sitä koskaan käyttäväni. muistaakseni se oli tämmöne.. SBG-1224BP

ja Infinity Beta10 pitäs olla kans jossain.. tosin en tiedä oliko se ehjä. ei tullut kokeiltua edes. kun aluksi piti saada toinenkin samanlainen kaverilta, mutta en sitten saanutkaan sitä. piti ne laittaa kotiteatteriin, jota en koskaan tehnyt. sitten se piti laittaa rambleriin, johon ei koskaan ehtinyt tulla mitään musiikkivehkeitä. sitten laittaa siskon autoon mutta ei tarvinnutkaan vaan laitoin sen pienemmän Hertz 6.5" subbarin. viimiset +15v ollut vain jemmassa hyllynperällä.

toi pioneerin 12" flättis olisi se järkevin vaihtoehto kai. jos ei ala hullutteleen ja hyppää suoraan PG 15"seen. silloin olisi varmasti huomattavissa oleva ero 10" verrattuna. takaluukussa kun vaan loppuu se "vapaa" tila kesken äkkiä jos isoa boxia sinne haluaa laittaa/rakentaa.

eli vaikeita päätöksiä kun pitäs kai valita ensin jokin suunta ja vielä tehdä sen eteen jotain.

joten että ostaako uuden 5 kanavaisen vahvarin jossa olisi se oma subwoofer kanava.. ajaisi kaikkea sillä. vai ostaisko vaan subbari vahvarin.. vai tekisikö taas jonkun "väliaikaisen" setin noista nykysistä vahvareista..

tässä kun mietin mitä mulla on ja mitä ei ole.. multa puuttuu selvästikin se 5 kanavainen vahvistin, tai 1 kanavainen bassovahvari. nelikanavaisia vahvareita kai on 4 jos kaikki lasken mitkä muistan omistavani, kaksi kanavaisia 2 (tai 3 os se yks on ehjä). harmi kun on joutunut rahapulassa myymään ne highend laitteet aikoinaan pois.

sitten puuttuu erillisarjat.. tai oikeammin midbassoja. 5.25" ja 6.5" kokoisia. ne hyvät aiemmat oon myynyt aikoinani pois tai ovat hajonneet käytössä. eli ei oo kuin nuo halvat väliaikaiset ground zerot siellä cutlassin takajalkatilassa. kokonaista erillisarjaa ei olekkaan olemassa. on vaan joitakin passiivi jakareita niistä jäänyt ja parit diskantit. sitten on parit peerless laajakaistat (2" ja 3.5"). ja halvat 4" ja 6.5" kaksitiet löytyy näemmä myös.

Rrottweiler

300C Sysleri, takakajarit alko pärisee. Niin piti Kärkkäiseltä napata hyllystä jotkut poisto JBL 6x9 :D Siinä on nykyään panostus poppivehkeisiin. 15 vuotta sit tuli osteltua vahvistimia, 3 tie sarjoja yms nykyään ei vaan jaksa. Tosin jos jostain saisi halvalla Challengerin varapyöräkoteloon menevän subbarin, niin voisi laittaa.

pantera

Eiks parsoissa oo orkkis ämyreissä pääteaste niinku boseissa sun muissa jiibeeällissä?

slant sickness

Tenu-Dartin takakontti toimii sekä hattuhyllyyn ruuvattujen 3-tie 6x9 Autostudio ämyrien, että takapenkin taakse asennettujen 2 kpl 12" pitkäiskuisen bassoelementin umpikotelona. Ääntä lähtee tarpeeksi ja bassot tuntuu. Kenwoodin radio ei ole mieleinen. Jossei tuu myytyä koko autoa, niin voisin harkita laittaa retro-Blaupunkt Frankfurt sen tilalle. Equtukset on tehty Kenwoodissa. Subbarivahvistin hoitaa alipäästöt ja ylipäästöt tehovahvistimille.

NonSenCe

jaa free air asennus subbareille. aika harvinainen ratkaisu. koteloihin suurin osa bassoelementtinsä tunkee.

mun oli tarkotus yhdessä vaiheessa tehdä cutlassiin samanlainen 15" elementillä (tai kaksi 12"). täysleveä ja ilmatiivis paneeli penkin taakse jossa elementti kiinni. ja tarvisi laittaa ne hattuhyllyn reiät tukkoon kanssa että toimisi. mutta jäi tekemättä (kuten yleensä mun ideat) osittain kylläkin siksi että epäilin että mä heittelisin aina tavaraa sinne takaluukkuun turhan varomatta,  kolhien kajaria. eli pitäisi silti tehdä joku suojakehikko sille ja sen magneetille. ja sitten sen kehikon viemään tilaan mahtuisi ainakin 10" subbari koteloineen silti. hah.

mä oon aina ollut suljettujen koteloiden käyttäjä. mitä pienempi sitä parempi kun sitä enemmän tilaa säästyy muulle romulle. esim toi peerless10 ostettu sen takia aikoinaan kun meni älyttömän pieneen koteloon (15l), phoenix 15" sama juttu (45l), kuten myös toi litteä pioneer 12" (alle 20l).

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 27 maaliskuu, 2026, 17:17jaa free air asennus subbareille. aika harvinainen ratkaisu. koteloihin suurin osa bassoelementtinsä tunkee.

mun oli tarkotus yhdessä vaiheessa tehdä cutlassiin samanlainen 15" elementillä (tai kaksi 12"). täysleveä ja ilmatiivis paneeli penkin taakse jossa elementti kiinni. ja tarvisi laittaa ne hattuhyllyn reiät tukkoon kanssa että toimisi. mutta jäi tekemättä (kuten yleensä mun ideat) osittain kylläkin siksi että epäilin että mä heittelisin aina tavaraa sinne takaluukkuun turhan varomatta,  kolhien kajaria. eli pitäisi silti tehdä joku suojakehikko sille ja sen magneetille. ja sitten sen kehikon viemään tilaan mahtuisi ainakin 10" subbari koteloineen silti. hah.

mä oon aina ollut suljettujen koteloiden käyttäjä. mitä pienempi sitä parempi kun sitä enemmän tilaa säästyy muulle romulle. esim toi peerless10 ostettu sen takia aikoinaan kun meni älyttömän pieneen koteloon (15l), phoenix 15" sama juttu (45l), kuten myös toi litteä pioneer 12" (alle 20l).
Bebekin toimittaman datalehden mukaan tehdyt simulaatiot 250 litran kotelolla tuotti just passelin vasteen. Vas=250. Kahdelle elementille siis soi sopivimmin puolen kuution takakontti. Joku muu elementti kaipaa itsensä ympäri pienemmän "kohdun". Kuuluu 30 Hz ja sitä alemmat tuntuu.

Plus Dartin rakenne oli sopiva hytin ja kontin erotteluun moisella seinällä. Tilaakaan ne audiokamat ei just kontista leikkaa. Pääteasteet on siellä akselin päällä lattiaan ruuvattuna ja vielä on toista metriä pituussuunnassa ja leveyttä jotain runsas puoltoista. Se "väliseinä" kontin ja elementtien välillä on "pystyyn nostettu lattiamatto" joten saa heitellä kamoja ja tai antaa niiden liukua lattialla. Harvoin tuolla on enää rahtia ajettu.

Hattuhyllyn reiät on tukittu 6x9 elementeillä.

slant sickness

On siellä Bebekillä vieläkin noita elementtejä. Joskus noita sai 35 eurolla kaksi.

https://bebek.fi/products/w300rao42-super-sound?keyword=kaiutin

Ne on 8 ohmisia, mut kaks kun laitoin rinnan, niin Bilteman subbarivahvistin sai otteen niihin 500W edestä. Kuusyseille mulla on joku 2x125 vahvistin. Ja säädöt on laitettu niin että jää noin 6dB maksimeista ihan kuulon takia. Ei mene säröille nupit kaakossa eikä siten riko mitään.

NonSenCe

mä oon yllättynyt että Bebek on vielä olemassa. tulipa nostalginen muisto mieleen.. sen kuvastot oli aikoinaan aarteita. kaikenlaista jännää ja tarpeetonta elektroniikka tavaraa siellä mitä muualla ei edes nähnyt tai tiennyt että olisi olemassakaan.

slant sickness

Siellä on Bebek jr puikoissa. Ja toimintaa vain Lahdessa Hirsimetsäntiellä. Viimeksi kysäisin seniorin kuulumisia. Kertoi palanneen Turkkiin eläkepäiviä viettämään. Ky:n sukupolvenvaihdos meinasi tulla kalliiksi. Verottaja olisi halunnut perintöveroa mun muistaaksein jopa puoli miljoonaa, mut kuitenkin satoja tuhansia. Juristi tuli apuun. Lyhyt versio oli se, että liike Bebek jätti vuokrat maksamatta Bebek seniorille, joka omisti Hakaniemessä olleen liikehuoneiston. Hän sitten haki 3kk vuokrarästeistä oman firmansa konkurssiin ja luotettu pesänhoitaja myi konkurssipesästä liikkeen juniorille. Seniori kertoi tämän ihan itse mulle liikkeessään silloin kun temppu tehtiin. Poika sai velattoman firman.

Uuden liikkeen 5 vuotiskahvit tarjoiltiin joskus talvella. Siellä pääsi silloin itse hyllyjen väliin löytämään ja keräämään ostoksiaan.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 27 maaliskuu, 2026, 17:17mä oon aina ollut suljettujen koteloiden käyttäjä. mitä pienempi sitä parempi kun sitä enemmän tilaa säästyy muulle romulle.
Tilankäytön kannalta tietysti pieni kotelo hyvä mutta jos niitä oikein laskee, pitäisi olla todella isoja siihen kunnolliseen kajarin tarvitsemaan vireeseen ja sitä kautta kunnon potkuun.

Minulla oli joskus oikein ohjelma noiden koteloiden kokojen laskemiseen mutta eipä ole enää.

NonSenCe

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 30 maaliskuu, 2026, 15:27Tilankäytön kannalta tietysti pieni kotelo hyvä mutta jos niitä oikein laskee, pitäisi olla todella isoja siihen kunnolliseen kajarin tarvitsemaan vireeseen ja sitä kautta kunnon potkuun.

Minulla oli joskus oikein ohjelma noiden koteloiden kokojen laskemiseen mutta eipä ole enää.
joo. mä oon aina valinnut elementit juurikin sen mukaan että ne tehtaankin mukaan toimivat mahdollismman pienessä kotelossa. sellanen minimikoon pieni suljettukotelo korostaa yleensä ylempiä bassotaajuuksia ja jää vajaaksi matalista. pikkasen voi kuitenkin sitäkin "huijata" olevansa isompi täyttämällä sitä koteloa jollain sopivalla materiaalilla (tyynyntäytettä, villaa, puuvillaa jne). se täytehän on sitä varten että kaiutin tuntisi että takanaan on enemmän ilma(tila)a vastustamassa liikettä. eli luulee olevansa suuremmassa kotelossa kuin onkaan.

monet käyttää edelleen WinISD ohjelmaa kun siellä on monien kaiuttimien thiele-small tiedot olemassa valmiiksi. ja se kai piirtelee käppyröitäkin katsottavaksi. (mun läppärin win10 ei vaan tykkää siitä ohjelmasta, ihan liian pienikokoisella fontilla kaikki) 

mutta onhan noita laskureita ihan suoraan netissäkin johon voi latoa T/S parametrit jos ne tietää, ja se sitten laskee suosituksia. voi valita haluaako optimi Qts:n (n. 0.7) vai vähän korostuneemman (alle 0.9) jne.

https://www.ajdesigner.com/subwoofer/

https://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/SpeakerBoxEnclosure/

https://diamondaudiocity.com/speaker-tools/sealed-box-calculator/

slant sickness

Mun takakonttibassojen jako tapahtuu Biltema subbarivahvistimessa ja on korva-analyysin perusteella niin alas laitettu ettei pelkästään niitä 12" penkintakusia kuunnellessa biisit oikein tunnistu. Uloshan tuo tuottaa jumputusta ja takakontin kannen mekaniikka rämisee. Mut se ei kuulu sisälle.

Pikkukotelosta alimmat taajuudet saa equtuksella ja isoilla wateilla.

Murikka

Mulla on tällä hetkellä etuovissa 2kpl 6.5" midejä per etuovi ja takapenkin takana koteloitu väliseinä jossa 4kpl 8" midejä. subina joku vanha 12" SPL XTR
Kaiuttimet on kaikki GAS:ia, samoten kun vahvistimet.

Väliseinän kajarit pitäis jossain kohtaa korvata 10" mideillä ja noi kasit takaoviin, pitäis hankkia compression drivereita, järeempi subbi, sekä korvata soitin dsp:llä

NonSenCe

Lainaus käyttäjältä: Murikka - 15 huhtikuu, 2026, 00:37Mulla on tällä hetkellä etuovissa 2kpl 6.5" midejä per etuovi ja takapenkin takana koteloitu väliseinä jossa 4kpl 8" midejä. subina joku vanha 12" SPL XTR
Kaiuttimet on kaikki GAS:ia, samoten kun vahvistimet.

Väliseinän kajarit pitäis jossain kohtaa korvata 10" mideillä ja noi kasit takaoviin, pitäis hankkia compression drivereita, järeempi subbi, sekä korvata soitin dsp:llä
aika varmasti pitääkin hankkia useampi iso subbari jos midejä on noin kauhee määrä. ei voi yks 12" millään pärjätä äänentasossa tollasta arsenaalia vastaan. jo tupla 6.5" usein ylittää perus subbarin kyvyt.

mitä GAS sarjaa ne ovat, ja mitä oot tykännyt niistä? en oo yhtään niitä kuunnellut miten ne soi, nähnyt vaan jossain äänenpaine laitteissa niitä oranssikalvosia huutamassa lujaa. tai jonkun mopoauton mökän lähteenä.