Channelointi?

Aloittaja Toyopet, 04 helmikuu, 2021, 22:52

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Ihan vaan tuli mieleen, kun noita garyn jeeppitarinoitakin luin, että minkälainen prosessi se kokonaisuudessaan on?
Teoriassa taas kerran helppo, laikataan lattia irti, nostetaan sitä suhteessa alkuperäiseen tasoon ja hitsataan takaisin kiinni (tai tehdään uusi).

Mutta kuinka paljon noissa yleensä aiheuttaa harmia rattiputki, koneen korkeus? Kaikki varmaan ratkaistavissa mutta tuli vaan mieleen.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Gary Grand

Riippuu lähtökohdasta ja halutusta lopputuloksesta. :panic:
Jos koneen kanssa on korkeussuunnassa ahdasta jo lähtöjään, niin ISOA scooppiahan se konepelti alkaa huutaa heti..

Homman vaikeusasteeseen vaikuttaa paljon korin lattian ratkaisut ja mm. helmapalkin korkeus ja lattian kiinnittymiskohta siihen.
Toisessa vempeleessa saa koppaa putoamaan aikalailla jo pelkästään siirtämällä lattian palkin alareunasta sen yläreunaan.. Jeepissä lattia oli valmiiksi käytännössä oviaukon alareunan kohdalla , niin vaati vähän enemmän muokkailua.
Toisessa lähtökohdassa jo 5 sentin tipauttaminenkin voi tehdä ihan älyttömästi ulkonäölle, mutta tuossa tehty 13 senttiäkään ei niin ihmeitä..

Kaikki ongelmat kertaantuu pudotuksen määrän lisääntyessä.

Rattiakselin läpiviennin korkeus tulipellissä vaikuttaa paljon siihen kuinka työläs hommasta tulee..
Jeepissä on konehuoneen puolella pari niveltä ja liuku, niin rattiakselia pääsee kallistelemaan ja kääntelemään melko vapaasti.

Jos tulipellissä olisi ollut tilaa siirtää koko jarrupääsylinterin teline ja rattitolppa lattian mukana ylemmäs korissa, niin olisin mielellään sen tehnyt.
Tilaa vaan ei ollut, niin poljinjärjestelyt vaatii sopivien osien ettimistä.
Jarrupoljin pitää ainakin vaihtaa lyhyempään.  :))

Juutuubista noita channelointi-videoita löytyy pilvin pimein, mutta lähinnä -20-luvun -50-luvun alun kalustoon, joissa homma on todella suoraviivainen.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Toyopet

No noissa nivelöidyissä ohjaussysteemeissä luulisi olevan helpompaa kuin vanhemmissa kokopitkissä keihäissä.

Monenlaista näpryytä varmaan tulee vastaan.
Noissa amerikanpään rakennelmissa monesti on tehty channelointia mutta yleensä tietysti lehtiin pääsevät on muutenkin vähän isommin tehtyjä.
Onkohan täällä kotimaassa miten näissä kirveskustomeissa näitä harrastettu?
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Gary Grand

Täällä tehtyjä channelointeja on tehty jo ihan sen takia, ettei kori ja runko ole enää ollut missään yhteydessä toisiinsa.. :))
Sieltä ladon takaa kun käy hakemassa jonkun -50-luvun lahnan, niin lattiaa ei yleensä juuri ole ollut jäljellä. Siinä on saanut valmiiksi pudotetun kopan ja ruostekorjaukset tehtyä samalla. 8)

Tuo channelointi on selkeästi halvempi toteuttaa kuin choppaus, mutta työtä siinä on. Choppauksen teko vaatii yleensä jonkun verran uusia laseja autoon ja mitään vastaavia ei tietenkään ole tarjolla.
Npissa vanhemmissa tosin on sivulasit suorat, niin jättää vaan lasin alemmas.. :))

Rattiakselille on kyllä tänä päivänä hyvin saatavilla nivelöityjä ja kokoonpainuvia ratkaisuja, niin sen kanssa ei isoja ongelmia tule.

Esim. pitkän "rautakanki"-rattiakselin kun katkaisee tulipellin jälkeen ja sipaisee pään DD-muotoon, niin valmiita niveliä saa kaupasta sen jatkoksi. 8)
Simpukan päässä on sitten joku vakio-pooritus, johon taas löytyy niveltä.
Väliin vain jäykkä tai kokoonpainuva akseli taas kaupan hyllyltä ja ohjaus on valmis.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 05 helmikuu, 2021, 16:07Rattiakselille on kyllä tänä päivänä hyvin saatavilla nivelöityjä ja kokoonpainuvia ratkaisuja, niin sen kanssa ei isoja ongelmia tule.



Hmm, pitäisikin tutkia mitä löytyy, kun voisi istuttaa crowniin capricen tilttirattiputki.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 05 helmikuu, 2021, 17:37Hmm, pitäisikin tutkia mitä löytyy, kun voisi istuttaa crowniin capricen tilttirattiputki.
Capricessa on 3/4"DD muistaakseni..
Omat nivelet tilasin ebaysta ja ne oli jotai15-20€/kpl..
Summitilla samat 50-70€/kpl..
Suomesta varmaan £€$#@! Jos löytyy. :o  :shitfan:

Erilaisilla poorituksilla sitten löytyy ihan järkyttävä määrä vaihtoehtoja.
Toinen pää nivelestä vaan 3/4 tai 1" DD päällä niin löytyy aina se väliakseli kaupasta.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

jjjkkk

Paljon tulee kaikkea yllättävää vastaan, jota ei osaa ottaa huomioon. Mulla otti kone kiinni pyyhkijöiden moottoriin.

Pikapissa ei nostettu koko lattiaa. Jälkeenpäin ajateltuna olis ollu järkevämpi tehdä vaan runkoaisat itte, matalempana, niin stock floor bodydrop olisi onnistunut ja olisi välttynyt jonkun verran lattian silpomiselta.