Kompura

Aloittaja WBBC, 10 maaliskuu, 2021, 18:42

« edellinen - seuraava »

WBBC

Kyllä voi mies olla onnelline kun on saanut hankittua pienen ja kevyen kompuran viimeistelynaulauskäyttöön.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: WBBC - 10 maaliskuu, 2021, 18:42Kyllä voi mies olla onnelline kun on saanut hankittua pienen ja kevyen kompuran viimeistelynaulauskäyttöön.


Soon nätti, mutta osaako se tans.....tehdä nopeasti painetta

Eli tekeekö tollasella muutakin ku nortin odottelulla täyttää auton renkaan

WBBC

Se jää nähtäväksi. Mutta tämä on ainoastaan viimeistelynaulainta varten, koska teen työkseni remppahommia. Saunan panelointia yms.
Ei jaksa raahata sellaista 50 kg painoista kompuraa työmaalle.

Sleepercooler

Itellä nyt strongline 200L kompura ja ajatuksena olis seuraavaksi ruuvikompura, koska ilma työkaluja tulee käytettyä aika paljon noitten romujen kanssa..

Onko jotain huonoa/hyvää  miksi ei kannattaisi hommata ruuvikompuraa???

Tälläinen tamrock fx15 kompura olis tyrkyllä.....
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

Dohc

Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 14 toukokuu, 2021, 23:17Itellä nyt strongline 200L kompura ja ajatuksena olis seuraavaksi ruuvikompura, koska ilma työkaluja tulee käytettyä aika paljon noitten romujen kanssa..

Onko jotain huonoa/hyvää  miksi ei kannattaisi hommata ruuvikompuraa???

Tälläinen tamrock fx15 kompura olis tyrkyllä.....

Niin, on kai se useimmille selvää jos ilman kulutus hirmuinen, niin ruuvikompura passeli. Siinä mukavan hiljaisesti käy ja suhisee  verrattuna samantehoiseen mäntäplätkyttäjään jota ei kuuntele Erkkikään  mielellään! ???
Aina ei voi  onnistua, mutta aina voi epäonnistua!

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 14 toukokuu, 2021, 23:17Itellä nyt strongline 200L kompura ja ajatuksena olis seuraavaksi ruuvikompura, koska ilma työkaluja tulee käytettyä aika paljon noitten romujen kanssa..

Onko jotain huonoa/hyvää  miksi ei kannattaisi hommata ruuvikompuraa???

Tälläinen tamrock fx15 kompura olis tyrkyllä.....


Onko uus vai käytetty?

Katto öljyt ne pitää olla kirkkaat, ilmeisesti monissa on punainen pinnoite tiivistepinnoissa ja sen on tarkoitus ilmaista värjäämällä öljy kun kompura on loppu

Sleepercooler

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 15 toukokuu, 2021, 08:47Onko uus vai käytetty?

Katto öljyt ne pitää olla kirkkaat, ilmeisesti monissa on punainen pinnoite tiivistepinnoissa ja sen on tarkoitus ilmaista värjäämällä öljy kun kompura on loppu
Käytetty
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 15 toukokuu, 2021, 09:06Käytetty


Mitä ite kuullut ja kysellyt niin aina ollut joko ihan loppu tai tuntien loppupäässä kun menee poistoon tai sit konkurssi pesästä ja sen voi miettiä et onko kompuran huolto tai hoito ollut ensimmäisinä kohteina uppoavassa firmassa

Sit on eriasia jos firma menee konkkaan vaikka tilauksen kaatumisen takia, mutta onko sekään firma ollut kovin vakavarainen huoltamaan kalustoa

Taitaa lie hyvin harva firma olla sellainen et pankki ja verottaja velkoo samalla kertaa ja vielä iso miljoona tilaus lähtee alta


Kannattaa kattoa huoltohistoria ja tosiaan ne öljyt.
Yleensä jossain pitäisi olla tarra mihin merkataan öljynvaihdot ja suodattimet. Tai ainakin jossain pitäis olla jotain tietoa huollosta.

Paikallisesta meni kompura poistoon ja kysyin et onko siinä kannatusta lähteä remontoimaan itelle siitä ruuvikompuraa
Pinnoitus ja liikkuvat uusia oli maksanu karvan alle uuden hinnan ilman toimituskuluja, kun olivat kysyneet korjatakko vai uusia. Nyt niillä on mäntäkompura.

Dohc

Mistäs paikkaa tollainen ruuvikompura sitten hajoo tai kuluu ja onko korjattavissa?
Onkos ne ruuvit ihan mekaanisesti kosketuksissa toisiinsa vai onko synkronoitu toisiinsa hammaspyörillä?
Aina ei voi  onnistua, mutta aina voi epäonnistua!

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Dohc - 15 toukokuu, 2021, 11:51Mistäs paikkaa tollainen ruuvikompura sitten hajoo tai kuluu ja onko korjattavissa?
Onkos ne ruuvit ihan mekaanisesti kosketuksissa toisiinsa vai onko synkronoitu toisiinsa hammaspyörillä?


Minkä käsityksen saanut niin
Ilmeisesti vähän joka paikka kuluu suurin tekijä kait on hyvin läheiset toleranssit ja kun rattaat kuluu alkaa ruuvit ottaa toisiinsa ja tiiviste pinnat on toinen mitkä kuluu.
10bar jos tehdään painetta ei kumitiivisteet kestäne

sämpy

Kun nyt aiheessa ollaan, niin sellainen huomautus kompuran hankkijoille, että isot "valovirta" eli 1-vaihe kompurat vaatii kunnolla virtaa toimiakseen. Jos on heikot oikosulkuvirrat saati ohuen narun perässä, niin ongelmia on tiedossa.

Jos ei tiedä mihin sähköt riittää, sellainen 2kW alkaa olla maksimi 1-vaiheisena. Jos tarvii isompaa kannattaa valita 3-vaihemalli.

Onnittelut kompurasta. Mulla on kait kolme "MFT" hiljaista kompressoria, mitä poistunut käytöstä vikaantumisen takia. Kotona noi välttää, kun ohittaa lämpösuojat yms. Yhden korvasin Puuilon Stanley FatMaxx silent compressor -mallilla, joka ei hinnan osalta vakuuttanut, mutta toiminut yllättävän hyvin. Eikun kaksi olen noita jo ostanut.

Hiljaiset on toiselta nimeltään matalakierroskompressoreita. Ihan mukavaa kun ei rääy korvia hajalle, vaikkakin noi käytetyt ei enää ihan kuiskaavia ole..
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

juko7

Lainaus käyttäjältä: Dohc - 15 toukokuu, 2021, 11:51Mistäs paikkaa tollainen ruuvikompura sitten hajoo tai kuluu ja onko korjattavissa?
Onkos ne ruuvit ihan mekaanisesti kosketuksissa toisiinsa vai onko synkronoitu toisiinsa hammaspyörillä?



Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 15 toukokuu, 2021, 19:12Minkä käsityksen saanut niin
Ilmeisesti vähän joka paikka kuluu suurin tekijä kait on hyvin läheiset toleranssit ja kun rattaat kuluu alkaa ruuvit ottaa toisiinsa ja tiiviste pinnat on toinen mitkä kuluu.
10bar jos tehdään painetta ei kumitiivisteet kestäne


Niitä on tietääkseni periaatteessa kahdenlaisia,

- sellaisia joissa ei ole hammasvetoa (toinen roottori pyörittää toista) ja joissa ilman sekaan ruiskutetaan öljyä roottorien tiivistämiseksi ja voitelemiseksi (ideana että toimivat liukulaakerin tapaan ilman metalli-metalli -kosketusta), sekä ilman jäähdyttämiseksi, sekä
- sellaisia, jotka on ratassynkronoitu  ja käyvät roottorien osalta kuivina. Sinänsä varmaan ihan hyvä pointti kulumisesta, että jos on tuollainen hammasvetoinen malli ja roottorit päätyvät kontaktiin, niin niiden välillä ei sitten olekaan voitelua, ja tässä vaiheessa varmaan hajoavat aika pian. Noissa "öljytyissä" sitä öljyä kiertää systeemissä aika paljon ja sitä jäähdytetään ja erotetaan lähtevästä ilmasta. Roottoreissa on usein eri määrä kierteitä, niin että ne pyörivät eri nopeudella. En tiedä mikä tähän on syynä, pyritäänkö "keskiarvoistamaan" kuluminen niin että samat pinnat eivät ole koko ajan kosketuksissa toistensa kanssa vai jokin muu syy?


Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 21 toukokuu, 2021, 15:28Niitä on tietääkseni periaatteessa kahdenlaisia,

- sellaisia joissa ei ole hammasvetoa (toinen roottori pyörittää toista) ja joissa ilman sekaan ruiskutetaan öljyä roottorien tiivistämiseksi ja voitelemiseksi (ideana että toimivat liukulaakerin tapaan ilman metalli-metalli -kosketusta), sekä ilman jäähdyttämiseksi, sekä
- sellaisia, jotka on ratassynkronoitu  ja käyvät roottorien osalta kuivina. Sinänsä varmaan ihan hyvä pointti kulumisesta, että jos on tuollainen hammasvetoinen malli ja roottorit päätyvät kontaktiin, niin niiden välillä ei sitten olekaan voitelua, ja tässä vaiheessa varmaan hajoavat aika pian. Noissa "öljytyissä" sitä öljyä kiertää systeemissä aika paljon ja sitä jäähdytetään ja erotetaan lähtevästä ilmasta. Roottoreissa on usein eri määrä kierteitä, niin että ne pyörivät eri nopeudella. En tiedä mikä tähän on syynä, pyritäänkö "keskiarvoistamaan" kuluminen niin että samat pinnat eivät ole koko ajan kosketuksissa toistensa kanssa vai jokin muu syy?




Aikanaan lueskentelin noista erimääräisistä roottoreista, niin on suurempi pumppaus teho
Liitty jotenkin tilavuuksiin ja kierrosnopeuksiin et on tehokkaampi mitä samalla määrällä lapoja

Ja ne epäsuhdalla lapamäärällä olevat kaiketi imee päädystä ja puhaltaa toiseen päätyyn,
olikohan jotenkin et ilma imetään sinne kammioon josta toisella lavalla sitten puristetaan eteenpäin, eli ilmeisesti joka toinen kierros käy lapa joka toisessa kammiossa

Moisen ainakin löysin selitykseksi

Teippi-Mikko

Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 14 toukokuu, 2021, 23:17Itellä nyt strongline 200L kompura ja ajatuksena olis seuraavaksi ruuvikompura, koska ilma työkaluja tulee käytettyä aika paljon noitten romujen kanssa..

Onko jotain huonoa/hyvää  miksi ei kannattaisi hommata ruuvikompuraa???

Tälläinen tamrock fx15 kompura olis tyrkyllä.....
Onko riittävän kokoiset nallit tallissa?

Mä hommasin töihin käytetyn atlas copcon koneen 7.5kw kone ja seissy useamman vuoden. Ajettu ehkä 50th tuntia, en osaa vielä sanoa kun ei oo ollu virrat päällä. Tilasin huollon että kattoovat onko kaikki kunnossa. Tähän tulee ns iso huolto johon uusivat kaikki öljyt ja suodattimet sekä öljyn erottimen. Oli aikamoisia hintaeroja huollossa ja halvin oli noin 700€ Sis alv. Kallein oli päälle 1000€ Alv0

Nikuzai

Liittyy aiheeseen  :)


Volkkaria käynnistelly ny pari päivää

Pientä jatko jalostusta, asentelin toisen laturin syöttämään kompuran öljynlauhduttimen flektejä ja volkkarin oma sit koneen jäähdytintä ja ilman jäähdytintä

Pitää vielä askarrella termariohjaus toiselle jäähdyttimen flektille, niin pääsee laturi pikkasen helpommalla, paineilman jäähdyttäminen on toissijaista


Nyt kuitenkin kahdella laturilla pysyy jo yli 12volttia 4 flektiä pyörimässä  :cheers:


Tossa pari kuvatusta laitoksesta tässä suht tuoreeltaan tallista ulos otettuna, oisko ees koe käytettykkään vielä
Jäähdytin kuvassa ja löpötankki, viskon näkyvälle puolelle asensin sen toisen laturin 244diesel volvon ohjaustehostimen jalka sopii suoraan ja siihen ford;ista oleva laturi
Kiiltävä putki on halpis imurin imuputki keskeltä nippuun hitsattuna käpistelin sitä ja sehän tarttu tiukasti joten hitsaamalla nippuun ja painetestaus eikä vuotanu  ???




Tollasella möykyllä tehdään ilmaa niin paljon ku volkkari jaksaa, ei vaan voima riitä täydellä ~4kuutiota 8bar paineessa tuotolla pyörittää




Koko sirkus painaa sen verran, et pakko pitää kokoajan jalkojen päällä akseli ilmassa, 10 minuuttia pyörillään ja ilmalauhun lähdön putki ottaa kiinni vaihdelaatikon jalkaan
Siinä oli sentin rako, mut kynnyksen yli peruuttaessa ilmeisesti kärry päätti bananoitua rungostaan ja nyt päistä tuettuna on enää 3mm rakoa


Yllättävän hiljanen vaikka ei ole mitään vaimentimia alemmassa kuvassa näkyvästä collectorista 90° mutka ylös ja 90° mutka sivulle seinästä läpi ehkä 4metriä on putkea ja putken pään vieressä pystyy huoleti seisomaan kierroksilla ilman kuormaa.


Ja joo visko on vieläkin työturvallisuus kastelee housunsa mallinen  :oushit:   :panic:
Eipähän ylimääräset pyöri liian lähellä  :))

Joo pitää siihen joku kaari laittaa, ku saattaa joutua käydessä pyörimään lähellä ympärillä


Koko paketin pyrin tekemään, niin et pystyy koteloimaan ja jäähyt sekä tankin kylki jää näkyville kylkien tasalle

Tosin sisällä ku säilytyksessä, niin se kotelo ei ole niin tärkeä, mut jos lootan tekee, laitan sen päältä avattavaksi jotta saa pakoputken laitettua, kompuran ilmanotto jää ulkopuolelle ja viskolle tulee reikä perään, flektit imee kaappiin sisälle ja poistaa päältä, viskolle jää pakosarjan jäähdyttäminen omasta kanavastaan pihalle