Vaihtoehtoiset polttoaineet ja sähkö. (ei politiikkaa)

Aloittaja 1purehell, 13 maaliskuu, 2021, 14:25

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Valde - 04 maaliskuu, 2024, 15:54Kiinalainen, eli odotellaan ihan rauhassa tuotantoversiota ja tosielämän testiä.

Ei tule toteutumaan.
Niin kun ne sai sen akun vaihtosysteemin toteutettua mitä ei kukaan muu, niin ei ne varmaan toista kertaa onnistu.
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Valde

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 04 maaliskuu, 2024, 19:42Niin kun ne sai sen akun vaihtosysteemin toteutettua mitä ei kukaan muu, niin ei ne varmaan toista kertaa onnistu.
En minä sitä tarkoittanut.
Nämä kiinalaiset "innovaatiot" on usein melkoisia propagandan uutis-ankkoja. Olikohan vuosi sitten mm. täysin autonominen sähköinen peltotraktori - olikin dieselmoottorinen kauko-ohjattu sellainen.

Vastaavia esimerkkejä on monia. Suosittelenkin terveeseen skeptisyyteen näiden vastaavien uutisten kanssa. En tarkoita että olisi mahdottomia.
Takavetopihtaaja

jusssi

Sohaistaampa tätä kusiaispesää kysymyksellä, että onko jollain kellarilaisella sähköautoa tai vakaata harkintaa semmosen hankintaan?
Ite on täs alkanu miettimään, että mitä jos?  :o  Laskeskellu monenlaisilla skenaarioilla omaa arkiajoa ja tullu siihen tulokseen, että just meikäläiselle se olis kaikista fiksuin ratkaisu.  Lähes kaikki ajo on muutaman km säteellä tapahtuvaa ja kauimmat reissut pitkään aikaan on mökille kesäisin 230km ja siinäkin on nykyään jo latausasemia vaik kuin välillä. Matka-aika lisääntyis 30-60 min ettei menis tiukalle, kun perillä ei ole sähköä. ??? Vaikka asun rivitalossa ja lataus, ainakin nopean latauksen järkkääminen kotona ois haasteellista ni silti. Eilen kävin tuossa ihan vieressä sijaitsevan koulun pihassa katsomassa, ni 0,15€/kWh 22kW laturi. Siinähän sitä vois vaikka ladata illalla.
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Harri S

7. vuosi menossa Nissan Leafin ratissa eikä ensimmäistäkään vikaa/remppaa. OD:llä on pitkä ketju autosta ja josta löytyy tarkempaa dataa.
Tosin takalasin pyyhkimen sulka piti vaihtaa viime kesänä ja tuulilasin pyyhkimensulat aattelin vaihtaa seuraavaksi.
Auton on hintansa haukkunu eikä ole ajatuksia luopua hyvin palvelleesta.
Pariin vuoteen en ole enää huollattanu ollenkaan kun 5v takuu ja sillä 8v kapasiteettitakuulla ei ole mulle merkitystä kun näemmä tuntuu hyvin kestävän ja jarrut voi herkistelläja kuparirasvailla itsekin samalla kuin kausirenkaita vaihtaa kuten tein viime kesänä.
Alustan osat tuohon saa tarvittaessa esim. Motonetistä (Jukessa samat) ja akun kunto 89,79% kun muutama vko sitten sen testasin.
Ei maakuntamatkailuun sopiva kun on kaupunkiauto mutta 100km työmatkat oheisajoineen meni kelillä kuin kelillä.
Muutama vinkki jotka kannattaa ottaa todesta.
Ulkomaantuonneissa saattaa olla talvivarustepuutteita ja takuuongelmia ja myös kaskokorvaus lunastuksessa on pääsääntöisesti alempi.
Älä osta uutta sillä suurin säästö hinnassa syntyy ekan vuoden aikana.
Tehtaan toimintamatkailmoituksista aina 30-40% pois talvella, merkistä riippumatta.
Ja se tärkein: Älä osta sähköautoa jos et voi sitä kotona tai omalla parkkipaikalla ladata.
Päätoiminen harrastaja

1purehell

Hyvällä kaverilla on ollu puoli vuotta 2021 Tesla 3. Onneksi otti siihen extra takuun, on ollut tarpeeseen. Hinnasta on sulanut 1/3 puolessa vuodessa, saavutus sekin. Jos ei arvon laskua ja pikkuvikoja ota huomioon, niin onhan se näppärä peli ja liikkuu kivasti.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell

Jos tulis enempi ajoa, kuin mitä nyt tulee, niin hankkisin varmasti sähköauton. Mutta todennäköisesti leasingilla. Ei vaan perse kestä sitä, että hinta tippuu tuota tahtia.

Toisella kaverilla on sähköinen Citroen liisattuna ja kuukaudessa maksaa siitä noin 300€.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

jusssi

[quote author =1purehell link=msg=824327 date=1741392495]
Hyvällä kaverilla on ollu puoli vuotta 2021 Tesla 3. Onneksi otti siihen extra takuun, on ollut tarpeeseen. Hinnasta on sulanut 1/3 puolessa vuodessa...
[/quote]
Ois mielenkiintoista tietää, mikä siinä aiheutti takuukorjauksia, kun just tuo 3 on oikeestaan ainoa kiinnostava laite omaan mieleen.
Teslojen hinta kai sulailee joskus uusien hintojen laskun takia ja muutenki nää on niinku muutkin sähköhärvelit, (it, puhelimet...) ostaessa maksaa ja kun saa kotiin, ni ei oo enää minkään arvoinen.  ;D
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Harri S

Tuossa tuore uutinen käytettyjen hintakehityksestä jonka osuus on luonnollisesti kulurakenteen kannalta merkittävä. Usein näissä laskelmat tehdään exitti mielessä mutta Tesloista tuli "pitoautoja" muutamassa viikossa. Nyt liikkuvat tarra takakontin kannessa kun toteutui se Muskiin liittyvä skenaario minkä takia itse jätin sen pois hankintalistalta.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/03acd86b-3ab0-40b4-bfe2-90955f5adae5

Näin käytettyjen sähköautojen hinnat putoavat – Suosikkimallin hinnasta lähtenyt yli 24 prosenttia vuodessa
Käytettyjen sähköautojen markkina Suomessa on vahvojen muutosten kohteena. Se käy ilmi vertailusta, jossa perehdyttiin eri sähköautojen mediaanihintojen muutoksiin 12 kuukauden aikana.
Päätoiminen harrastaja

Anza

Mulla on lyhyttä pätkää nyt ajettavana, kilsoja ei tuu paljoa, mutta päivittäin. Arviolta 20-25€ menee viikossa dieseliin.

Arvelisin että autolle kuluttavaa rääkkiä, sopis sähkikselle paremmin. Mutta toisaalta tollanen 400tkm ajettu peli on jo vähän elämän ehtoopuolella, tai saattaa toimia montakin vuotta.

Hankintahinta korjauksineen oli noin 500-600€ 
Polttoaineisiin menee noin 1000-1500 vuositasolla + muut maksut ja pakun verot.

Mä luotan että toimii kaksi vuotta. Jolloin hankintahinta kuoleentuu. Jos auto toimii vielä tästä eteenpäin jää vain polttoainekulut + muut käyttömaksut. Lienee sähköautossakin vakuutus.

Sähköauto olis edullisempi vaihtoehto jos arvon alenema ja sähkö maksais alle 2000€ vuodessa, mitä dieselillä menee. Vai meneekö mun matikka jotenkin vinoon tässä?


1purehell

Lainaus käyttäjältä: jusssi - 08 maaliskuu, 2025, 05:02Ois mielenkiintoista tietää, mikä siinä aiheutti takuukorjauksia, kun just tuo 3 on oikeestaan ainoa kiinnostava laite omaan mieleen.
Teslojen hinta kai sulailee joskus uusien hintojen laskun takia ja muutenki nää on niinku muutkin sähköhärvelit, (it, puhelimet...) ostaessa maksaa ja kun saa kotiin, ni ei oo enää minkään arvoinen.  ;D
Lämppäri (2x kertaa), valot ja nyt pyöränlaakeri. Ei nyt mitään isoa. Ihan ihmisten korjattavissa oleva autohan tuo tuntuu olevan.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Pertti K

Tuolla tosielämän kulutusdataa: https://fltp.fi/dl/d0a5f4

Ite kanssa miettinyt josko esim. Saksasta tois uudehkon sähkiksen kun näyttää ajomäärät lisääntyvän aiemmasta aika rutkasti. Hujundain 5 N esim. näyttäis olevan n. kymppitonnin halvempi kuin Suomessa. Tai siis vähemmän kallis. Vanhemman / halvemman tuonti ei välttämättä oo kannattavaa.

Mutta menee ensi vuoteen luultavasti jokatap. JOS  Diudi hyvin pelittää.
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Valde

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 09 maaliskuu, 2025, 15:00Tuolla tosielämän kulutusdataa: https://fltp.fi/dl/d0a5f4

Ite kanssa miettinyt josko esim. Saksasta tois uudehkon sähkiksen kun näyttää ajomäärät lisääntyvän aiemmasta aika rutkasti. Hujundain 5 N esim. näyttäis olevan n. kymppitonnin halvempi kuin Suomessa. Tai siis vähemmän kallis. Vanhemman / halvemman tuonti ei välttämättä oo kannattavaa.

Mutta menee ensi vuoteen luultavasti jokatap. JOS  Diudi hyvin pelittää.
Kokemuksia metsästäen kyllä + jos Harrin mainitsemat asiat on mahdollisia.

Lähtökohtasesti sähkö on n-verran fiksumpaa kuin polttis, koska yksinkertaisempi.

Mutta, 1000e tiisselipommi vs 20k sähkis. Ajelee aeka kauvan, jos ei vaatimuksia autolle aseta.
Takavetopihtaaja

Anza

Sellaselle joka ostaa uuden auton ja muutenkin vaihtaa sen parin vuoden päästä taas uuteen, sähkis säästää käyttömaksut ja polttoaineet, se jos arvo alenee jokusen tonnin enemmän ei varmaan taloutta heilauta.

Afrikka taas ois ihan ehdoton sähkärin paratiisi. Auringosta paneeleilla ilmaista energiaa ja sää varmasti kuivempi tekniikalle.

Vanhalla polttomoottorilla ajelu on halvempaa, mutta ihan noloa säästää sillä tavoin ku se 75 tuhannen säästöauto on tyylikkäämpi.



Tässä olikin jo ihan hyvät ohjeet miten valmistaa kotimaista polttoainetta ilman pelkoa terrorismin tai ryssän rahoittamisesta. Alla linkki.


https://seura.fi/asiat/tutkivat/ville-eramaavirta-keittaa-itse-biodieselia-autonsa-polttoaineeksi-ja-kotinsa-lammitykseen/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawEpvxtleHRuA2FlbQIxMQABHVEzhO6DQYPdvi7StHJOjrHmHWVNZv27vYD_v-OotX-_kXXoGnl5SpxKJQ_aem_bTwHQah5ZAdsc7Ys3FustQ#Echobox=1722600364

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Anza - 09 maaliskuu, 2025, 22:13Vanhalla polttomoottorilla ajelu on halvempaa, mutta ihan noloa säästää sillä tavoin ku se 75 tuhannen säästöauto on tyylikkäämpi.
Niitä vanhoja vaan ei riitä kaikille, jonkun pakko ajaa uudellankin.  :'(
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)